Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
kyllämeosataan kirjoitti:
Kolmas kerta olen nyt hakemassa ja olen kyllä päässyt esivalintakokeesta läpi ja varsinaiseen pääsykokeeseen.
Ensinnäkin ei todellakaan ole mitään ruotsin osiota!
Kokeessa saa aloittaa mistä vaan osiosta ja myös vaihtaa kesken toiseen osioon.
Tosi moni sanoo että kannattaa aloittaa helpoimmista osioista kuten matikka, enkku ja äikkä mutta omasta kokemuksesta perusteella ei todellakaan helpoimmista vaan just siitä aineistokysymyksistä kun niistähän saa 40 pistettä eli puolet koko kokeesta.
Tarkistakaa vielä että tietokoneet ja läppärit on kunnossa huomista varten yms!
TSEMPPIÄ!!
Mä vaihdoin läppäriin tänään uuden akun ja viime viikolla palautin koko koneen oletusasetuksiin. Asensin selaimet uudestaan jne... Peukut pystyssä että kaikki toimii, kun kyseessä on jo muutaman vuoden halpiskone. Langattomaan hiireen vaihdoin paristonkin 😀
Tyhmä kysymys tietäjille: Onko tuo JavaScript yleensä aina automaattisesti päällä esim. Mozillassa?
Mä ajattelin aloittaa materiaalikysymyksistä, sitten varmaan järjestyksessä äidinkieli, matematiikka ja englanti.
Mitä asioita, selkeitä määritelmiä, käsitteitä lukuja ja prosentteja olette kirjoittaneet ylös erilliselle paperille? Niin kun joku tuolla aiemmin neuvoi... Tuntuu että stoppaa nyt kokonaan lukeminen eikö kerkiä matikkaa kertaamaan kun etsin ja kirjoitan monetta tuntia yhden paperi nipun asioita paperille. Ja etsin nuita aluksi mainittuja asioita... Aika loppuu kesken kun on vielä neljän paperi nipun aineistot läpi käymättä tuon osalta! Ja pelottaa että käytän aikaani vielä kirjoittamalla ylös epäoleellisia asioita :(
Kouluun kirjoitti:
Mitä asioita, selkeitä määritelmiä, käsitteitä lukuja ja prosentteja olette kirjoittaneet ylös erilliselle paperille? Niin kun joku tuolla aiemmin neuvoi... Tuntuu että stoppaa nyt kokonaan lukeminen eikö kerkiä matikkaa kertaamaan kun etsin ja kirjoitan monetta tuntia yhden paperi nipun asioita paperille. Ja etsin nuita aluksi mainittuja asioita... Aika loppuu kesken kun on vielä neljän paperi nipun aineistot läpi käymättä tuon osalta! Ja pelottaa että käytän aikaani vielä kirjoittamalla ylös epäoleellisia asioita :(
Itse tein sillain että alleviivasin ne osiot tekstistä jotka koen tärkeiksi ei oikeen ehkä
kannata kirjottaa muistiinpano tyylisesti välttämättä paperille kuin muutamia kun itsellä ainakin sellanen tunne että jos kauheesti kirjottaa muistiinpanoja ni sit keskittyy niihin ja kun kysymykset on kuitenkin kompa juttuja niin se voi olla tärkeetä millä tavalla ne tekstissä lukee joten ehkä tärkeempää olisi painaa mieleen missä kohdassa mikäkin sanotaan teksissä että sen löytää nopeasti
Kouluun kirjoitti:
Mä kirjoitin paperille ylös jokaisesta jutusta ne asiat, jotka on vaikea muistaa ulkoa. Lähinnä ne, jotka löytyy tekstin sisältä, sillä selkeät taulukot tai tuloksista kertovat kappaleet löytyvät kyllä sellaisenaan materiaaleista. Turha varmaan enää stressata kirjoittamisesta, alleviiivaile ja ympyröi vaikka eri väreillä tekstiä niin löydät tarvittavan helposti?
Karkeasti jos ajattelee, niin noin minuutti per kysymys. Tsemppiä kaikille kertaukseen. Täällä ei jännityksestä pysy paperit käsissä. Ensi yö voi olla valvomista.
Vierailija kirjoitti:
Onnea kaikille kokeeseen! Järjestä työpöytä selkeäksi jotta voit kirjoittaa nopeasti ylös laskuja tms. Pidä aineistot auki koneella ja mahdollisesti jotain sanakirja.orgia, jos englannissa on vaikeita sanoja. Hengitä ennen koetta syvään ja rauhoitu hetkeksi. Ei ole mitään "oikeaa järjestystä" tehdä koetta. Tärkeintä on ettei juutu yhteen kysymykseen pitkäksi aikaa. Kirjoita tehtävänumero ylös paperille ja lopussa vasta mieti keskeneräisiä vastauksia. Tsemppiä vielä! Itsellä eka hakukerta :)
Tai sitten etene järjestyksessä ja tee kaikki huolella. :)
Onko äikän ja enkun luettavat tekstit pitkiä? Onko niiden kysymykset "järjestyksessä" teksteissä? Onko ennakkomateriaaliin perustuvat kysymykset "artikkeli järjestyksessä" eli ensin kysytään artikkelista 1 vai ihan sekaisin? Onko matikanosuudessa joku minimi pistemäärä mitä pitää saada esim.3p pakko saada, että pääsee jatkoon?
Pänttääjä 1982 kirjoitti:
Onko äikän ja enkun luettavat tekstit pitkiä? Onko niiden kysymykset "järjestyksessä" teksteissä? Onko ennakkomateriaaliin perustuvat kysymykset "artikkeli järjestyksessä" eli ensin kysytään artikkelista 1 vai ihan sekaisin? Onko matikanosuudessa joku minimi pistemäärä mitä pitää saada esim.3p pakko saada, että pääsee jatkoon?
Pituudesta en oikein osaa sanoa, ovat sellaisia keskipitkiä. Enkussa on lyhyempi kuin äikässä. Kysymykset on järjestyksessä molemmissa teksteissä eli vastaukset (tai ainakin kohdat missä vastaus on) löytyy aika nopeasti. Mikäli en ihan väärin syksyltä muista niin ennakkomateriaali kysymykset oli myös järjestyksessä, tai ainakin on selkeästi eroteltu jokainen materiaali oman otsikon alle. Joissain aiemmissa ne oli mun muistin mukaan ihan sikin sokin, mutta onneksi muuttivat sen. En usko että osioista pitää saada joku tietty pistemäärä että pääsee jatkoon, vaan vain kokonaispistemäärä vaikuttaa.
Tsemppiä kaikille huomiseen! Lupaan, että koeaika on nopein puoltoistatuntinen mitä ikinä tuutte kokemaan :) Ja vaikka koe menisi huonosti, niin ei kannata masentua vaan uutta yritystä taas syksyllä. Mä jouduin tekemään koko esivalintakoehelvetin neljä kertaa ennen kuin pääsin sisälle, ja vaikka usko välillä loppui niin tuntui kyllä hyvältä kun lopulta kouluun pääsi.
Itselläni ei ole järin suuri motivaatio, hain lähinnä siksi että näen vähän millainen esivalintakoe edes pääpiirteittäin on, jotta sitten "tositilanteessa" osaan ehkä lukea ns. oikein. Toki olen aineistoa silmäillyt, alleviivaillut ja joitakin muistiinpanoja tehnyt, mutta lähinnä vain tämän viikon aikana.
On kyllä osin vaikealukuista materiaalia, itse olen aina ollut melko huono lukujen kanssa (lääkelaskuista kumma kyllä selvisin ekalla :D) ja niitähän nyt tuntuu riittävän.
Itseä ei jännitä yhtään, varmaan juuri siksi että ei ole mahdollisuuksia päästä kouluun (eikä pääsykokeisiin) tällä motivaatiolla, lähinnä uteliaana odotan mitä siellä on luvassa. Toki siis aion parhaani tällä pienellä panostuksella yrittää!
Toivottavasti en hermostuksissani unohda mitään tärkeää. Jännittää, olen koko päivän kertaillut asioita.
Minulle iski ihanasti flunssa tänään joten lukemiset ovat jääneet tältä päivältä aika vähäisiksi. Toivon mukaan aamulla olo olisi jo terve!
Kirjasitteko ylös esim toi kuutosen aineistosta sellaiset (p<0,001) merkit?
Nythalunpäästäläpi kirjoitti:
Kirjasitteko ylös esim toi kuutosen aineistosta sellaiset (p<0,001) merkit?
En kirjoittanut.
Pitääkö kokeessa tietää mitä tarkoittaa
spss 22,
frekvenssi,
fraktorianalyysi,
spearmanin korrelaatio kerroin,
bartlettin sfäärisyys testi,
korrelaatio matriisi,
varimax rotaatio,
kolmogorov smirnovin testi,
cronbach alpha arvo...?!?
Jos pitää niin voiko joku selittää mitä nuo tarkoittaa?!
Pulassa olen :(
En minä ainakaan tiedä mitä tarkoittaa, mutta voi olla että kysyvät mikäli materiaalissa mainittu.
Kouluun kirjoitti:
Pitääkö kokeessa tietää mitä tarkoittaa
spss 22,
frekvenssi,
fraktorianalyysi,
spearmanin korrelaatio kerroin,
bartlettin sfäärisyys testi,
korrelaatio matriisi,
varimax rotaatio,
kolmogorov smirnovin testi,
cronbach alpha arvo...?!?Jos pitää niin voiko joku selittää mitä nuo tarkoittaa?!
Pulassa olen :(
En nuo ainakaan mun päähän jäänyt. Mutta sivistyssanat suomensin ja lääketieteelliset sanat omalle paperille/marginaaleihin.
Työpiste valmiina :)
Laittaako kukaan omat vastaukset ylös? Itse ajattelin yrittää laittaa tai ottaa kuvakaappauksen. Kumminkaan en muista mitä vastasin, ja ehkä vois arvioida niistä pääseekö seuraavaan vaiheeseen vai ei.
Itse yritin etsiä suomennosta reflektoini sanaan artikkeleissa 2&6. Vaikutti tärkeältä sanalta! Se liittyi opiskelijan oppimiseen ja tiedon hankintaan.
Onnea kaikille :)
Mie en ny jaksa kaikkia sivuja selata, mutta jos googlettaa "soteli matematiikka" löytyy suoraan aikaisempia matikka osuuksia... ;)
Enkusta ja äikästä sanoisin vinkiksi, että jos omistaa tulostimen, kannattaa heti avattuaan tekstin, printata ne ulos... on huomattavasti helpompaa etsiä tekstistä vastausta, kun se on paperilla edessä eikä tarvi selata sivua ylös-alas...
PS. Minulle ainakin väitettiin että sh haaveilevan olisi saatav matikasta puolet oikein, että pääsee jatkoon...
Tsemppiä kokeeseen! t.viime syksynä valittu... :)
ppppst: google-kääntäjä ja yksikönmuunnoslaskin... :P
Onnea kaikille kokeeseen! Järjestä työpöytä selkeäksi jotta voit kirjoittaa nopeasti ylös laskuja tms. Pidä aineistot auki koneella ja mahdollisesti jotain sanakirja.orgia, jos englannissa on vaikeita sanoja. Hengitä ennen koetta syvään ja rauhoitu hetkeksi. Ei ole mitään "oikeaa järjestystä" tehdä koetta. Tärkeintä on ettei juutu yhteen kysymykseen pitkäksi aikaa. Kirjoita tehtävänumero ylös paperille ja lopussa vasta mieti keskeneräisiä vastauksia. Tsemppiä vielä! Itsellä eka hakukerta :)