Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna on lisäksi ruotsin aineisto-osio.
Paskapuhetta 😂
Siis herätys nyt... menkää lukemaan sotelin sivut jos on epäselvyyttä mutta kokeessa on englannin, äidinkielen, matikan ja ennakkomateriaalin osat.
Ei mitään lisättyä.
Iiks, ylihuomenna. Tuntuu siltä että aina kun luen yhden aineiston, unohdan edelliset. Kun hyppää velka-asioista opiskelijaohjaukseen niin ei aivokapasiteetti riitä muistamaan mitä velka-asioista lukikaan. Mutta se helpottaa että on monivalintakysymyksiä. Ehkä ne silloin nousee mielen perukoilta vähän muistiin kun on vaihtoehtoja.
Matikka on minulla tosi huono, toisaalta ei nuo edeltävän kokeen matikan tehtävät kaikki niin kovin vaikeita ollut. Äikkä ja enkku menee omalla painollaan, en koulussa kympeillä loistanut niissäkään mutta keskitason osaamista.
Tekis kyllä kans mieli viskata nuo paperit jo takkaan :P
Itse luin aineistot 2 kertaa läpi. (KANNATTAA OSATA MELKEIN ULKOA) helpottaa huomattavasti vastausaikaa. Mikä on todella lyhyt kysymystä kohden vain muutama sekunti. Englanti ja äidinkieli on luetunymmärtämistä mihin sinänsä ei voi harjoitella muuta kuin lukea sujuvasti tekstiä. Nopeaa mutta sisäistävää lukua siis tarvitaan ja englannissa voi tietysti aina lukea sanastoja muttei välttämättä ole tarvetta jos uskoo pärjäävänsä suht hyvin kielitaidoillaan. Matikka taas on verrantoa, pinta-alaa ja vastaavia lähes helppoja laskuja jos omistaa vain laskimen sekä laskukaavat suht hallussa pärjää hyvin. Onhan siellä kuitenkin vastausvaihtoehdot näkyvillä. Ja huomioikaa pikkutarkat kysymykset jokaisessa aihekohdassa!!ettei johda itse itseäänharhaan kysymyksen kanssa, vastaat kysymykseen eli yhdellä sanalla ja sen taivutuksella kysymyksessä voi olla iso ero vastauksen kanssa ja miten kysymys on esitetty
Kannattas lukea sähköpostia, siellä kerrottiin uudesta ruotsin osuudesta.
Paljon niitä kysymyksiä on yleensä ollut aineistoteksteistä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattas lukea sähköpostia, siellä kerrottiin uudesta ruotsin osuudesta.
Ihan oikeesti nyt... 🙄 ei todellakaan kerrota. Ei osu eikä uppoo nyt tää homma.
Vierailija kirjoitti:
Ennakkoaineistosta on 40 kysymystä ja matikasta sekä äidinkielestä 15 ja sitten englannista 10
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakkoaineistosta on 40 kysymystä ja matikasta sekä äidinkielestä 15 ja sitten englannista 10
Oo.. aika paljon. Kiitos.
Ottakaa iisisti, noi esivalintakokeet ei todellakaan ole hankalia ja helposti saa hyvät pisteet kun vaan tekee rauhassa ja ei panikoi.
Viimeinen valmistautumispäivä. Tänään luen aineiston viimeisen kerran ajatuksella läpi. Illalla järjestelen työpisteen papereineen valmiiksi. Alkaa jännittää... Itse koe ei ehkä jännitä niin paljon kuin se, jos tietokone alkaakin hidastelemaan kesken kaiken.
Kyllä vähän jänskättää. Tänään vielä kerran aineistot ja muistiinpanot läpi. Illalla ehkä vielä vähän vilkaista nuita matikkajuttuja. Englanti ja äidinkieli saa mennä omalla painollaan.
Mua ehkä eniten jännittää se, että hermoilen niin ton ajan käytön kans, etten malta lukea kysymyksiä ajatuksella.
Vierailija kirjoitti:
Ottakaa iisisti, noi esivalintakokeet ei todellakaan ole hankalia ja helposti saa hyvät pisteet kun vaan tekee rauhassa ja ei panikoi.
Tää taitaa muistaakseni olla mun neljäs Soteli-koe. Oon yrittänyt erilaisia taktiikoita niin kokeessa kuin kokeeseen luettaessa. Oon lukenut todella paljon tai todella vähän. Olen tehnyt kokeen monessa eri järjestyksessä. Vielä en ole kertaakaan saanut hyviä pisteitä. Ikinä en ole panikoinut testissä vaan tehnyt sen rauhassa. Kerran meinasi aika loppua kesken ja jouduin viimesiin kysymyksiin lätkimään lottorivin tyylisesti vastaukset. En tiedä, mistä syystä juuri kyseinen koe on minulle niin vaikea. Usein pisteet jäävät uupumaan juuri pääsykoemateriaalikysymyksistä, jotka ovat minusta joka vuosi todella vaikeita. Vastaus voisi monessa kysymyksessä olla mikä vain vaihtoehdoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää taitaa muistaakseni olla mun neljäs Soteli-koe. Oon yrittänyt erilaisia taktiikoita niin kokeessa kuin kokeeseen luettaessa. Oon lukenut todella paljon tai todella vähän. Olen tehnyt kokeen monessa eri järjestyksessä. Vielä en ole kertaakaan saanut hyviä pisteitä. Ikinä en ole panikoinut testissä vaan tehnyt sen rauhassa. Kerran meinasi aika loppua kesken ja jouduin viimesiin kysymyksiin lätkimään lottorivin tyylisesti vastaukset. En tiedä, mistä syystä juuri kyseinen koe on minulle niin vaikea. Usein pisteet jäävät uupumaan juuri pääsykoemateriaalikysymyksistä, jotka ovat minusta joka vuosi todella vaikeita. Vastaus voisi monessa kysymyksessä olla mikä vain vaihtoehdoista.
Vaihtuuko aineisto jokaiseen kokeeseen vai oletko siis lukemassa jo neljättä kertaa samaa aineistoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtuuko aineisto jokaiseen kokeeseen vai oletko siis lukemassa jo neljättä kertaa samaa aineistoa?
Vaihtuu. Vitsi osaisin artikkelit hyvin, jos ei vaihtuisi :D
Kolmas kerta olen nyt hakemassa ja olen kyllä päässyt esivalintakokeesta läpi ja varsinaiseen pääsykokeeseen.
Ensinnäkin ei todellakaan ole mitään ruotsin osiota!
Kokeessa saa aloittaa mistä vaan osiosta ja myös vaihtaa kesken toiseen osioon.
Tosi moni sanoo että kannattaa aloittaa helpoimmista osioista kuten matikka, enkku ja äikkä mutta omasta kokemuksesta perusteella ei todellakaan helpoimmista vaan just siitä aineistokysymyksistä kun niistähän saa 40 pistettä eli puolet koko kokeesta.
Tarkistakaa vielä että tietokoneet ja läppärit on kunnossa huomista varten yms!
TSEMPPIÄ!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtuu. Vitsi osaisin artikkelit hyvin, jos ei vaihtuisi :D
On tää kyllä vähän älytöntä jos tuosta esikokeesta ei pääse läpi kun eihän sitä tiedä että pääseekö varsinaisesta valintakokeesta sitten sisään.
Joka kerta uusi esivalintakoe jos ei pääse varsinaisesta valintakokeesta sisään????
Vierailija kirjoitti:
Tee ekana sulle heikoin osa-alue ja yleisesti tee ensin matikka, suomi ja enkku ja vasta sitten aineisto. Aineistoon menee helposti tosi paljon aikaa. Tee myös niin, että aineistossa skippaat heti epävarmat ja klikkailet ne kohdilleen jotka tiedät. Ryhdy sitten vasta etsimään epävarmoihin vastauksia. Näin sulla on kuitenkin koko koe tehtynä, vaikka sinne jäisi aukkoja vs. että etsit 30 minuuttia neljään ensimmäiseen kysymykseen vastauksia. Vaikka ne menis oikein, siinä on vasta neljä oikein ja 20 jäi tekemättä.
Pääsin syksyllä opiskelemaan sosionomiksi ja en tosiaan ole ekakertalainen. On yliopistotutkinto alla, eikä AMK esivallinnasta saati pääykokeista voi puhua edes samana päivänä kunnon pääsykokeiden kanssa. Tuo esivalinta on oikeasti tosi helppo jos yhtään jaksaa lukea ja sisäistää niitä materiaaleja ja on jonkinlainen ymmärrys äidinkielestä, englannista ja matematiikasta. Jos on päässyt ylioppilaaksi, tuon pitäisi olla aika helppoa. Sama linja pätee opiskeluun, aika matalalla on rima AMK:ssa.
Ajattelin, etten tällä kerralla osallistu mihinkään SOTELI-lietsontoihin tmv. Mutta tulinpa silti avanneeksi tämän, ja pakko kommentoida, että melko epäloogisia ja suorastaan vastuuttomia neuvoja tässä, joten kehotan jokaisen miettimään asioita itse.
Kehotit tekemään heikoimman osa-alueen ensin, mutta sen jälkeen kerroitkin yleisen (?) kaavan, jolla tehdä koe. Kerrot myös, että aineistoon menee paljon aikaa, mutta silti kehotat jättämään sen vikaksi. Puhut myös, että 4 kohtaa ehkä tehtynä, 20 tekemättä.
No katsotaas. Aineistoon tosiaan menee paljon aikaa, joten sille on myös varattava paljon aikaa. Ei mitään jämiä. Aineistossa ei myöskään ole 24 kohtaa, vaan 40, joten siitä voi saada 40 p eli kaikkein eniten. Jokaisesta väärästä tai tyhjästä menee miinuksia.
Äikästä max 15 p, vääristä miinuksia. Enkusta max 10, vääristä miinuksia. Matikasta max 15 p ja löytyy myös vaihtoehto "en tiedä", josta ei saa plussaa eikä miinusta.
Tältä pohjalta kehotan siis suhtautumaan varauksella kys. hlön neuvoihin.
Olen maisteri, eikä SOTELI-koe ole mielestäni "tosi helppo". Aikaa on liian vähän, turhia yksityiskohtia, kompia, tulkintakysymyksiä jne. Itse en ole tällaisiin törmännyt yliopistossa tenteissä tai pääsykokeissa. Normaalitilanteessa kuluttaisin kokeeseen todennäköisesti noin 3 tuntia. Kuitenkin voi lohduttautua sillä, että esivalintakoe ei ole kovin olennainen seula eikä siinä ole ideana saada huippupisteitä - oikeastaan ainoastaan, jos hakee esim. pk-seudulle ja halutulle alalle, hyvää menestystä voidaan tarvita. Silloinkin voi vielä riittää alle 60 pistettä.
Itse aion näillä näkymin edetä jälleen järjestyksessä, sillä yhtään lisää aikaa ei tule sillä, että palaan asioihin vasta lopussa. Todennäköisesti lopussa on 2 min jäljellä, jolloin iskee vain paniikki. Eri asia sitten, jos tietoisesti jätän joitakin kohtia väliin, enkä niihin ole aikeissa palatakaan.
Jes vähä siistii että tulee myös ruotsin osio! Nyt tiiän ainaki mistä aloitan