Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
21/4979 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai joku on jo lukenut koko materiaalin läpi, vau :D Kuinka monta kertaa meinaatte sen lukea?

Itse tein lukusuunnitelman että luen aineiston kerrallaan, ensin ajatuksella, toisen kerran tehden muistiinpanoja/merkintöjä. Ja sitten kahdella viimisellä viikolla kertauslukua niin paljon kuin ehtii + matikan harjoittelua. Enkku ja äikkä saa mennä omalla painollaan... 

Työssäkäynti ja lapsiperhe-elämä vähän syö aikaa lukemiselta.. :P

Kuinka moni mahtaa "huijata" näissä kokeissa? Että on esim. kaveri tai vanhemmat tekemässä mukana..

Vierailija
22/4979 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan se "huijaaminen" on mahdollista, mutta kenellä oikeasti riittää mielenkiinto lukea toisen puolesta huolella tuollaista tekstiä. Kuitenkin on kyse toisen ihmisen opiskelupaikasta, josta itse en haluaisi ottaa vastuuta. Itse en edes haluaisi kenenkään muun tulevan siihen viereen pätemään "oikeita" vastauksia vaan keskityn omaan tekemiseen ja luotan siihen, näin aikaakaan ei mene hukkaan intellessä kumpi on oikeassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/4979 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan paikka liian vaativa jos matematiikka aiheuttaa ”luku-urakan”?

Vierailija
24/4979 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Englanti ja matikka pelottaa.

Materiaalit luen huolella läpi tehden muistiinpanoja.

En ole koskaan ollut missään pääsykokeissa, joten ei mitään hajua mitä tuleman pitää. Amikseen pääsin kun soitin ja kysyin onko tilaa ja kävin psykologin kanssa tehtäviä tekemässä.

Millainen mahtaa olla englannin osio?

Vierailija
25/4979 |
17.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onkohan paikka liian vaativa jos matematiikka aiheuttaa ”luku-urakan”?

Mitä tarkoitat? Matikka kuulemani mukaan ei ole kovin vaikeaa, mutta jos esim. lukiosta on aikaa se reilu 10 vuotta niinkuin minulla, eikä muutoin ole matikkaa joutunut juuri käyttämään, niin voi vaatia kertausta.

Vierailija
26/4979 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku sanoa tuleeko noista ennakkomateriaalien enkglanninkielisistä tiivistelimistä/osioista kysymyksiä? Oon kyllä niitä lukenut läpi, mutta mietin kannattaako niihin panostaa samalla lailla kuin suomenkieliseen materiaaliin. 

Vierailija
27/4979 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tokihan se "huijaaminen" on mahdollista, mutta kenellä oikeasti riittää mielenkiinto lukea toisen puolesta huolella tuollaista tekstiä. Kuitenkin on kyse toisen ihmisen opiskelupaikasta, josta itse en haluaisi ottaa vastuuta. Itse en edes haluaisi kenenkään muun tulevan siihen viereen pätemään "oikeita" vastauksia vaan keskityn omaan tekemiseen ja luotan siihen, näin aikaakaan ei mene hukkaan intellessä kumpi on oikeassa.

Plus siellä varsinaisessa kokeessa ei voi huijata. Vaikka kirjalliset menisikin nappiin, niin haastattelussa mokaaminen tyssää koko homman.

Se haastattelu kun voi olla täynnä psykologisia jippoja, tai voit joutua kylmiltään kertomaan yhteiskunnallisista asioista (sosionomeilla siis).

Vierailija
28/4979 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
29/4979 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin ja äidinkielin osiot sotelissa on ainakin kahdella viime kerralla ollut molemmat luetunymmärtämistä. Molemmissa on teksti ja sitten muutamat hemmetin pikkutarkat kysymykset alla. Imo helpoimmat koko kokeessa. Ennakkomateriaaliosuus ehdottomasti vaikein. 

Vierailija
30/4979 |
20.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miltä ennakkomateriaali teistä tuntuu?

Vierailija
31/4979 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna Turun virallisissa pääsykokeissa oli oman aineiston pohjalta tehty kirjallinen koe, jossa oli myös äidinkieli+matikka osiot ja sen lisäksi ryhmäliikuntatehtävä sekä ryhmähaastattelu, jossa haastattelun hoiti koulun opettaja/professori ja psykologi.

Vierailija
32/4979 |
22.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soveltuvuuskokeet sinne ainakin ennen on ollut, ei se mikään insinöörikoulutus ole. Perusmatikalla ja kielitaidolla pärjää. Koulutuksen jälkeen työllistyt kumminkin päiväkotiin, vanhustenhoitoon, päihdetyöhön yms tai kuten suurin osa: lastenkoteihin kuuntelemaan vittuilua ja väistelemään tuoleja ja nyrkkejä. Pienellä palkalla ja kovalla stressillä......

Vierailija
33/4979 |
27.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haen toista kertaa nyt. Syksyllä jäi äikän osio täysin tekemättä kun aika loppui kesken. Käytin siis liikaa aikaa varsinkin aineistokysymyksien tekemiseen ja aika meni vastauksien ettimiseen vaikka luulin lukeneeni hyvin ja tein muistiinpanoja. Siinä olikin sitten mun valmistautuminen. Syksyllä mun mielestä aiheet ei ollu kovinkaan mielenkiintoista luettavaa, nyt sen sijaan aiheet yhtä artikkelia lukuunottamatta oli onneksi sen verran mielenkiintoista että ajatus on pysynyt kunnolla mukana.

Olen jo kertaalleen lukenut aineiston läpi ja tehnyt kaikista ajatuskartat. Tänään aloitin käymään kaiken uudelleen läpi ja kirjoitan ylös pääpointit ja sen mistä mikänenki löytyy niin ei mee aika selaillessa.

Myös matikkaa olen kerrannu koska murtoluvut esim ollut aivan hukassa. Myös prosenttilaskuja ja yksikkömuunnoksia on tullu harjoteltua.

Toivon että tällä kertaa menis paremmin vaikka viime syksynä pääsinki varsinaiseen valintakokeeseen.

Tsemppiä kaikille lukemiseen ja itse kokeeseen!

Vierailija
34/4979 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen ensimmäistä kertaa jamkiin. Olen lukenut ennakkomateriaalin moneen kertaan ja tehnyt jo kahdet muistiinpanotkin... Opin helpoiten lukemalla ja kirjoittamalla. Mielestäni olen sisäistänyt sisällön hyvin, mutta eihän esim. noita MBO-tai autonomia-tekstejä voi opetella ulkoa.

Mun peruskoulun matematiikasta on aikaa, mutta palautin ihan hyvin mielestäni mieleen yhtälöt ja verrannon, murtoluvut, desimaalit, pinta-alat, yksikönmuunnokset ja muuta perusasiaa. Laskin netistä löytyvät edelliset tehtävät, joista kaksi oli sellaista, etten olisi niitä osannut. Mitähän vielä kannattaisi kerrata? Mulla ei ole matematiikan kanssa vaikeuksia, mutta peruskoulusta on yli kymmenen vuotta aikaa ja lähihoitajan lääkelaskuistakin jokunen vuosi...

Äidinkielen taitooni luotan. Englannin taitoni on netin testien mukaan suunnilleen B1-tasoa, kun tein puhelimella huvikseni noita tasotestejä (esim. aikuiskoulutuksenvoima.fi). Eipä sitä kielitaitoa tässä enää juurikaan ehdi miettimään...

Alkaa kyllä jännittää jo, mutta toivon että homma olisi pian ohi. Olen hakemassa niin tosissani ja innostunut opiskelemisesta ja ajatuksesta opiskeluelämästä, että on kyllä kova paikka jos munaan tämän :(

Vierailija
35/4979 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osallistuin esivalintakokeeseen silloin kun se oli ensimmäistä kertaa käytössä ja pääsin jopa kouluun. 

Oma taktiikka oli lukea huolella materiaalit läpi ja kirjoittaa niistä pienet muistiinpanot. (Tuolloin en tosin tiennyt kuinka pikkutarkkoja asioita siinä kokeessa tullaa kysymään..) Aloitin itse esimateriaaliin pohjautuvasta monivalintatehtävästä ja vastasin kysymyksiin nopeasti sen mukaan mitä ulkoa muistin. En jäänyt selaamaan materiaalia ja etsimään vastauksia koska siihen kuluu ihan oikeasti aivan liikaa aikaa. Vastasin siis jokaiseen kysymykseen vaikka en olisi ollut varma siitä onko vastaus oikea ja päätin, että palaan tehtävän pariin uudestaan jos aikaa jää vielä muiden osioiden jälkeen.

Sen jälkeen etenin järjestyksessä äikän, enkun ja matikan tehtävät läpi. Matematiikan osioon halusin mahdollisimman paljon aikaa koska olin/olen edelleen siinä suhteellisen huono. Ei siinä jäänyt lopulta ylimääräistä aikaa kun 10s jonka aikana palautin kokeen. Äikän ja enkun osiosta muistan tasan sen verran että kysymykset on aika tarkkoja. Jos olisin ollut fiksu niin olisin ensin lukenut kysymykset nopeasti läpi ja sitten paneutunut itse tekstiin. Aika monta kertaa piti nimittäin tarkistaa, että mitä kysyttiin ja siihen kului itsellä tosi paljon aikaa.  Matikan osiossa piti mittayksiköt ja perus murtolukulaskut jne. olla hallussa. 

Mutta eipä tuo ihan mahdoton ollut koska pääsin läpi enkä todellakaan ole mikään L:n oppilas ja superihminen. Sen verran haluaisin vielä mainita, että älkää verratko pisteitänne ainakaan vuoden 2016 esivalintakokeiden pistemääriin. Tuolloin pisteytystä muutettiin koska muuten osa olisi joutunut miinus pisteille tms. Tsemppiä vaan kovasti kaikille! :)

Vierailija
36/4979 |
02.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse osallistuin esivalintakokeeseen silloin kun se oli ensimmäistä kertaa käytössä ja pääsin jopa kouluun. 

Oma taktiikka oli lukea huolella materiaalit läpi ja kirjoittaa niistä pienet muistiinpanot. (Tuolloin en tosin tiennyt kuinka pikkutarkkoja asioita siinä kokeessa tullaa kysymään..) Aloitin itse esimateriaaliin pohjautuvasta monivalintatehtävästä ja vastasin kysymyksiin nopeasti sen mukaan mitä ulkoa muistin. En jäänyt selaamaan materiaalia ja etsimään vastauksia koska siihen kuluu ihan oikeasti aivan liikaa aikaa. Vastasin siis jokaiseen kysymykseen vaikka en olisi ollut varma siitä onko vastaus oikea ja päätin, että palaan tehtävän pariin uudestaan jos aikaa jää vielä muiden osioiden jälkeen.

Sen jälkeen etenin järjestyksessä äikän, enkun ja matikan tehtävät läpi. Matematiikan osioon halusin mahdollisimman paljon aikaa koska olin/olen edelleen siinä suhteellisen huono. Ei siinä jäänyt lopulta ylimääräistä aikaa kun 10s jonka aikana palautin kokeen. Äikän ja enkun osiosta muistan tasan sen verran että kysymykset on aika tarkkoja. Jos olisin ollut fiksu niin olisin ensin lukenut kysymykset nopeasti läpi ja sitten paneutunut itse tekstiin. Aika monta kertaa piti nimittäin tarkistaa, että mitä kysyttiin ja siihen kului itsellä tosi paljon aikaa.  Matikan osiossa piti mittayksiköt ja perus murtolukulaskut jne. olla hallussa. 

Mutta eipä tuo ihan mahdoton ollut koska pääsin läpi enkä todellakaan ole mikään L:n oppilas ja superihminen. Sen verran haluaisin vielä mainita, että älkää verratko pisteitänne ainakaan vuoden 2016 esivalintakokeiden pistemääriin. Tuolloin pisteytystä muutettiin koska muuten osa olisi joutunut miinus pisteille tms. Tsemppiä vaan kovasti kaikille! :)

Kiitos tuhannesti kokemuksista ja vinkeistä! Tuo kysymysten lukeminen ensin voisi oikeasti olla ihan hyvä keino. Kun tein noita englannin B-tason testejä, piti niissäkin palata tekstiin monta kertaa kysymyksen jälkeen. Kysymyksessä saatettiin esim. kysyä, pitikö jonkin tapahtua heti, huomenna vai viikon päästä. Juuri sitä pikkutarkkaa tietoa, kun olisi voitu kysyä pelkästään sitä, ymmärsikö mitä piti ylipäätään tapahtua...

Vierailija
37/4979 |
04.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaisi olla muistiinpanot tehtyinä. Keräsin jokaisesta tekstistä erikseen ne nippelitiedot, kuten prosentit, ikäluokat tai sukupuolijakaumat. Nämä siis eri papereilla kuin muut muistiinpanot. Värikoodasin myös sivut tusseilla reunoista jotta löydän oikean tarvittaessa :D

Vierailija
38/4979 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna Turun virallisissa pääsykokeissa oli oman aineiston pohjalta tehty kirjallinen koe, jossa oli myös äidinkieli+matikka osiot ja sen lisäksi ryhmäliikuntatehtävä sekä ryhmähaastattelu, jossa haastattelun hoiti koulun opettaja/professori ja psykologi.

Oliko? Toisilla palstoilla väitetään kyllä ihan muuta.... 

Vierailija
39/4979 |
05.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tökkinyt pahasti aineistosta 5 lähtien..... jätin sen kesken, ajattelin että palaan siihen viimeiseksi. Mutta nyt tämä kuudes aineistokin on aika raskasta luettavaa... pläääh. Periaatteessa ymmärrän mitä luen, mutta eihän noita lukuja voi Erkkikään muistaa. 

Vierailija
40/4979 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, mulla iskee niin paniikki. Mie olen nyt saanu luettua kertaalleen tuon ennakkomateriaalin läpi ja mietiskelin minkähänlainen se koe tulee olemaan ja mitä tästä materiaalista voidaan kysyä.. Ja googetin näitä keskusteluja... Porukka on lukenu ihan älyttömästi ja päntänny muistiinpanoja ja opiskellu matikkaa jne.. Kysymykset on kuulemma pikkutarkkoja ja vääristä vastauksista sakotetaan. Ei juma ahdistus iski tänään. Miten mie voin selvitä näistä kokeista! Ja oon ollu niin satavarma, että alotan opiskelun syksyllä. Nyt en tiiä selviänkö ees esivalinnoista :(

Onko muilla samanlaista paniikkia ja pelkoa?

Ja epäilystä onks oikeesti pakko päntätä niin tarkkaan. Ajattelin ite, että tää ois paljon suurpiirteisempää ja aineisto lähinnä semmosta esimerkkiä, että tällasta se opiskelu sitten tulee olemaan.. mut mut jos nuita prosentteja ja vuosilukuja pitää muistaa ulkoa niin ei hele...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä