Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
4941/4979 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoista besserwisseröintiä täällä kyllä. Onkohan joillakin kihahtanut vähän hattuun?

Sille, joka kehotti nyt jo lukemaan: eiköhän suurin osa odottele ennakkomatskua. Luulisin, että ylipäänsä siinä tulee niitä ongelmia, jos tulee. 

Toki nyt voisi lukea vaikkapa mitä tahansa vuorovaikutusopuksia, mutta toisaalta ehkä järkevämpää edetä askel askeleelta. Ja muutenkin, mikä menee jo överiksi ja näyttää päälleliimatulta?

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä vähän ristiriitaista se on, että porukka väittää osaavansa vaadittavat asiat ja soveltuvansa alalle eikä mitään neuvoja haluta, mutta loppujen lopuksi koulupaikka jää saamatta kerta toisensa jälkeen. Sanoohan sen järkikin, että jossain on vika, jos ei kerta toisensa jälkeen pääse sisään. Fiksut hakijat menisivät itseensä ja miettisivät, että missä on parantamisen varaa ensi kertaa varten.

Olen hakenut kaksi kertaa ei-ensikertalaisena. Yksi vahva haaste on siis jo ensikertalaisuus. Toinen se, että eka Laurean koe oli sellainen, joka ei minulle sovellu lainkaan johtuen pikakoeosuudesta - jos se mittaa pätevästi soveltumista alalle tmv., niin ok, sitten en sovellu alalle. Ei minulla ole ainakaan mitään pakkomiellettä väittää, että sovellun alalle - asian varmaan tietävät parhaiten jotkut fiksummat, mutta siitä en tosin ole varma, voiko asia selvitä näissä testeissä ylipäänsä vuorenvarmasti, sillä esim. ammatinvalintapsykologia tavataan usein useampi kerta.

Laureassa jäi myös melkoisen avoimeksi hlökohtaisissa kysymyksissä, mihin pisteytys perustui hyvin täsmällisissäkin vastauksissa, koska eivät niitä perusteita halunneet juuri avata. Siispä tosiaan voi vain itsekseen pohtia, että mikähän meni mönkään ja miten esim. suuntautuneisuutta olisi vielä pitänyt hioa täsmällisemmäksi vastaukseksi. 

Tänä keväänä olin lukukokeessa eli Turussa. Koe oli mielestäni vaikeahko ja melkoisen ihmeellinen. Osa oli selviä, osa sellaisia, etten ymmärtänyt niitä edes kotona tarkistuslukemisen jälkeen, sillä kaikki vaihtoehdot olisivat voineet olla oikein. Jos saman kokeen lykkäisi nyt uudestaan eteeni, varmaan lähtisin miettimään vaihtoehtoja ihan yhtä perusteellisesti enkä tajuaisi edelleenkään kaikkia kohtia. En tiedä, onko vika omassa luonteessa, jos lukee kysymyksiä liiallisen (?) suurennuslasin kanssa tai ei oikein ymmärrä "mikä on eniten oikein" -tyylisiä kysymyksiä. Varmasti ulkolukemisella olisi voinut saada pari pistettä lisää, mutta toisaalta en olisi ehtinyt tehdä tätä. Olen hidas lukija ja koitin lukea asioita mahdollisimman paljon ajatuksella. 

No, menihän se kuitenkin aikas hyvin, mutta yksi piste enemmän olisi kaivattu. Mutta siis pointtina se, että kuka näistä tietää. Itse korotin omaa tulostani 16 pisteellä, kun vaihdoin oppilaitosta. Mietintämyssyssä on, pitäisikö vieläkin testata jotain uutta, jos haluaa vielä jonnekin yrittää. 

Jäit pisteen päähän alimmasta sisäänpääsyyn riittävästä määrästä, mutta kauas parhaiten suoriutuneista. Itsepetosta tuommoinen "yksi piste on tuuripeliä", jotkut hakijat pääsivät kirkkaasti sisään. Tähtää siihen, että ensi kerralla ei jää jossiteltavaa

Voitko kertoa, missä kohdin puhuin tuuripelistä? Älä nyt he*vetti vääristele sanomisiani, kun tarkasti kerroin, missä meni vikaan. 

Mun mielestäni olisi myös aika paljon valaisevampaa, että nämä smartassit täällä kertoisivat meille typeryksille, miten varmuudella esim. henkilökohtaiseen kysymykseen vastaamisesta saa 5/5 pistettä, eikä 3/5 tai 4/5.

Vierailija
4942/4979 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoista besserwisseröintiä täällä kyllä. Onkohan joillakin kihahtanut vähän hattuun?

Sille, joka kehotti nyt jo lukemaan: eiköhän suurin osa odottele ennakkomatskua. Luulisin, että ylipäänsä siinä tulee niitä ongelmia, jos tulee. 

Toki nyt voisi lukea vaikkapa mitä tahansa vuorovaikutusopuksia, mutta toisaalta ehkä järkevämpää edetä askel askeleelta. Ja muutenkin, mikä menee jo överiksi ja näyttää päälleliimatulta?

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä vähän ristiriitaista se on, että porukka väittää osaavansa vaadittavat asiat ja soveltuvansa alalle eikä mitään neuvoja haluta, mutta loppujen lopuksi koulupaikka jää saamatta kerta toisensa jälkeen. Sanoohan sen järkikin, että jossain on vika, jos ei kerta toisensa jälkeen pääse sisään. Fiksut hakijat menisivät itseensä ja miettisivät, että missä on parantamisen varaa ensi kertaa varten.

Olen hakenut kaksi kertaa ei-ensikertalaisena. Yksi vahva haaste on siis jo ensikertalaisuus. Toinen se, että eka Laurean koe oli sellainen, joka ei minulle sovellu lainkaan johtuen pikakoeosuudesta - jos se mittaa pätevästi soveltumista alalle tmv., niin ok, sitten en sovellu alalle. Ei minulla ole ainakaan mitään pakkomiellettä väittää, että sovellun alalle - asian varmaan tietävät parhaiten jotkut fiksummat, mutta siitä en tosin ole varma, voiko asia selvitä näissä testeissä ylipäänsä vuorenvarmasti, sillä esim. ammatinvalintapsykologia tavataan usein useampi kerta.

Laureassa jäi myös melkoisen avoimeksi hlökohtaisissa kysymyksissä, mihin pisteytys perustui hyvin täsmällisissäkin vastauksissa, koska eivät niitä perusteita halunneet juuri avata. Siispä tosiaan voi vain itsekseen pohtia, että mikähän meni mönkään ja miten esim. suuntautuneisuutta olisi vielä pitänyt hioa täsmällisemmäksi vastaukseksi. 

Tänä keväänä olin lukukokeessa eli Turussa. Koe oli mielestäni vaikeahko ja melkoisen ihmeellinen. Osa oli selviä, osa sellaisia, etten ymmärtänyt niitä edes kotona tarkistuslukemisen jälkeen, sillä kaikki vaihtoehdot olisivat voineet olla oikein. Jos saman kokeen lykkäisi nyt uudestaan eteeni, varmaan lähtisin miettimään vaihtoehtoja ihan yhtä perusteellisesti enkä tajuaisi edelleenkään kaikkia kohtia. En tiedä, onko vika omassa luonteessa, jos lukee kysymyksiä liiallisen (?) suurennuslasin kanssa tai ei oikein ymmärrä "mikä on eniten oikein" -tyylisiä kysymyksiä. Varmasti ulkolukemisella olisi voinut saada pari pistettä lisää, mutta toisaalta en olisi ehtinyt tehdä tätä. Olen hidas lukija ja koitin lukea asioita mahdollisimman paljon ajatuksella. 

No, menihän se kuitenkin aikas hyvin, mutta yksi piste enemmän olisi kaivattu. Mutta siis pointtina se, että kuka näistä tietää. Itse korotin omaa tulostani 16 pisteellä, kun vaihdoin oppilaitosta. Mietintämyssyssä on, pitäisikö vieläkin testata jotain uutta, jos haluaa vielä jonnekin yrittää. 

Jäit pisteen päähän alimmasta sisäänpääsyyn riittävästä määrästä, mutta kauas parhaiten suoriutuneista. Itsepetosta tuommoinen "yksi piste on tuuripeliä", jotkut hakijat pääsivät kirkkaasti sisään. Tähtää siihen, että ensi kerralla ei jää jossiteltavaa

Ja mitä sitten, jos jää "kauas" parhaiten suoriutuneista? Onko se mielestäsi jotenkin relevanttia, saako 58 pistettä vai 70 pistettä? Voi tuska. Siinäpä elämänoppia kerrakseen, muista aina verrata itseäsi toisiin.

Ihan ihmeellistä ihmisten huonouden sormella osottelua ilman mitään tosiasiallista apua, pelkkää sanansäilää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4943/4979 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kommentoija tosin ei itse taida olla kovinkaan tuttu tämän ketjun aihepiirin kanssa, koska puhuu sosiaalityöntekijöistä. Juupa juu.

Vierailija
4944/4979 |
29.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulihan se taattu av-tappelu tähänkin ketjuun 😁👍

Vierailija
4945/4979 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulihan se taattu av-tappelu tähänkin ketjuun 😁👍

En tiedä tappeluista, mutta et ole tainnut seurata ketjua kovin tiiviisti.

Eipä ole sijat enää liikkuneet mihinkään. No, huomenna onkin se kriittinen 31.7.

Vierailija
4946/4979 |
30.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hihhei Mä pääsin ekalla hakukerralla sisään ja pääsykokeet meni törkeän hyvin. Olen tyytyväinen. Sori vaan, mutta ne jotka hakee vuosi toisensa jälkeen, on oltava joku vika jossain. Muutoin pääsisi sisälle.

Meidän pääsykokeissa porukka valitti vaikeaa loogista päättelykykyä ja äikän osuutta. Ihmettelin, koska minusta ne olivat todella helppoja.

Pääsin mäkin ekalla sisää mutta meidän pääsykoe ei kyllä mitannu mitään muuta kun sitä, että lottorivi osu kohilleen ja sillä ei mitään muuta voitu selvittää 😂 onneks itellä kävi tuuri 👌

Vierailija
4947/4979 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee edelleen kesken🙄

Vierailija
4948/4979 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan päättyy varasijoilta täyttäminen? Täälläkin lukee vielä kesken 😅

Vierailija
4949/4979 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis edes kuvittele että enää pääsisin varasijalta kouluun, toivoisin vain päätöstä tähän odotteluun 😶

Vierailija
4950/4979 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai siellä vielä pitääkin lukea kesken, kun tänään on 31.7.

Vierailija
4951/4979 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

31.7. 15:00 piti päättyä varasijoilta ottaminen.

Vierailija
4952/4979 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasijoilta täytön piti päättyä klo 15. Tämä tieto tarkistettu useasta lähteestä. Mun toinen hakukohde oli peruuntunut puolilta päivin, olin varasijalla 1. Toisessa kohteessa oli edelleen äsken varasija 6. Mutta...kohde joka oli peruuntunut puolilta päivin onkin nyt varasija 1. Taas. Outoa on.......

Vierailija
4953/4979 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äsken kurkkasin ja edelleen oli kaikki kesken 😐

Vierailija
4954/4979 |
31.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli tullut opintopolkuun tilanteeksi LOPULLINEN ja peruuntunut kaikkiin vaihtoehtoihin. Surettaa, mutta nyt voi keskittyä tulevaan ja tsempata ensi kevään hakuun.

Vierailija
4955/4979 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittikö kukaan muu ilmoittautua tänään polkuopintoihin? Jamkin paikat menivät minuutissa ja luonnollisesti en ehtinyt täyttää lomaketta tarpeeksi nopeasti, varasijalla ollaan. Taas. Turusta saa tietää tuliko valituksi 13.8.

Vierailija
4956/4979 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittikö kukaan muu ilmoittautua tänään polkuopintoihin? Jamkin paikat menivät minuutissa ja luonnollisesti en ehtinyt täyttää lomaketta tarpeeksi nopeasti, varasijalla ollaan. Taas. Turusta saa tietää tuliko valituksi 13.8.

Yritin ja pääsin, olin nopea 😉

Vierailija
4957/4979 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä helvetti on soteli? Kuulostaa kauhealta virastotätsyn ammatilta.

Vierailija
4958/4979 |
01.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä helvetti on soteli? Kuulostaa kauhealta virastotätsyn ammatilta.

Lyhenne SOsiaali- TErveys- ja LIikunta-aloista, joille valinnat tehdään keskitetysti.

Vierailija
4959/4979 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko löytäneet tämän juuri päättyneen yhteishaun tilastoja ja pisterajoja?

Diakin sivuilla näkyy vain esivalintakokeen pisterajat, mutta varsinainen sisäänpääsyn raja puuttuu.

Vierailija
4960/4979 |
06.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan