Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
4841/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittyykö noi varasijat viikonlopun aikana jos muutoksia tapahtuu? Vai onko tässä nyt taas vaan odotettava maanantaihin? Hermostuttavaa, oon varasijalla 1 kahteen paikkaan ja haluaisin vaan jo tietää miten tässä käy!

Vierailija
4842/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivittyykö noi varasijat viikonlopun aikana jos muutoksia tapahtuu? Vai onko tässä nyt taas vaan odotettava maanantaihin? Hermostuttavaa, oon varasijalla 1 kahteen paikkaan ja haluaisin vaan jo tietää miten tässä käy!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4843/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on päivittynyt viikonloppuna. 2.-1. En vaan usko viikonloppupäivityksiin omalla kohdallani enää.....olen ollut varasijalla 1. 30.6 alkaen eikä sija ole liikkunut. Luulisi että paikka olisi jo peruuntunut kun valittujen piti ilmoittaa 10.7 mennessä mitä tekevät.

Vierailija
4844/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on päivittynyt viikonloppuna. 2.-1. En vaan usko viikonloppupäivityksiin omalla kohdallani enää.....olen ollut varasijalla 1. 30.6 alkaen eikä sija ole liikkunut. Luulisi että paikka olisi jo peruuntunut kun valittujen piti ilmoittaa 10.7 mennessä mitä tekevät.

Täällä kans ei oo päivittynyt toinen varasija 30.6. jälkeen, toivo on mennyt 😅 Silti joka aamu pitää käydä siellä kurkkaamassa.

Vierailija
4845/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulette voiko varasijat vielä liikkua radikaalisti? Itsellä sosionomi nyt varasijalla 11 Tamk ja toinen opiskelupaikka on siis jo saatu. Odotanko vielä 31. päivään asti sijojen liikkumista vai hyväksyisinkö vaan jo saaneeni opiskelupaikan. Alkaa olla jo muuttobuumi ynm päällä ja odottelu pahentaa kaikkea, varsinkin kun vielä 11 ennen mua.. :D 

Mä luulen ettei ihan noin paljon liiku enää. Jos olisin sinä niin ottaisin paikan vastaan. Itsellä varasija 4 ja en usko että pääsen enää sisälle,vaikka periaatteessa onkin mahdollista.

Vierailija
4846/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on päivittynyt viikonloppuna. 2.-1. En vaan usko viikonloppupäivityksiin omalla kohdallani enää.....olen ollut varasijalla 1. 30.6 alkaen eikä sija ole liikkunut. Luulisi että paikka olisi jo peruuntunut kun valittujen piti ilmoittaa 10.7 mennessä mitä tekevät.[/

Oi kamalaa!! En kans enää jaksa uskoa että enää voisin päästä kun heinäkuu jo puolessa välissä kohta. Mutta toisaalta opintopolussa lukee vielä että valinta kesken eikä sitä, että varasijatäyttö päättynyt. Eli toivoa on ja siksi kyttään päivittäin tilannetta.

Vierailija
4847/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on ihan järjetöntä pitää sotelia huonona kokeena sen takia että voi käyttää ctrl+f5, tai pitää sen käyttöä huijauksena. Aineistokokeissa testataan nykyään juuri sitä että kuinka nopeasti löytää tietoa, ei kuinka opettelee sitä ulkoa. Ctrl+f5 käyttö on fiksua ja jos sitä ei hyväksy, niin voi palata 80-luvulle.

Vierailija
4848/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää yksi kommentoija voisi lukea ne omat kommenttinsa läpi, ja miettiä oliko kuitenkaan itse vertaistuen asialla.

”Järki käteen, ymmärräthän itsekin, no onnea vaan anopillesi työllistymiseen, mikähän nuori täällä taas tekee luonneanalyyseja”

En sanonut "mikähän nuori täällä taas tekee luonnanalyyseja" (mielestäni luonneanalyysit ovat asiattomia aivan keneltä tahansa, kun emme täällä tunne toisiamme). Mielestäni myöskään mitään pahaa ei ole sanoa "ymmärräthän itsekin" tai "järki käteen". Saati mietiskellä sitä, että viiskymppisenä voi olla hieman haastavaa saada töitä (joo, eri asia, jos niitä tekee itse eli on yrittäjä). Tälleen opettajana vaan hieman ihmettelen, miksi joku ärsyyntyy siitä, jos joku kertoo, ettei jaksaisi lukea kokeeseen. Tämähän on vähän sama kuin itse sanoisin opiskelijalle, että joo, kyllä sä oot tosi surkimus eikä sulla mitään motivaatiotakaan ole ja lisäks olet pahansuopa ja katkerakin. Auttaa varmaan hirveästi, eivätkä argumentit ole perusteltuja.  

Etköhän sinä (tai joku muu) ihan itse aloittanut välittömästi negatiivisesti heti nämä motivaatiopuutepuheet ym. rumat analyysit. Sikäli jännä, että pidit (tai joku muu) nimenomaan kuitenkin minua negatiivisena. Jos kuitenkin haluat tehdä lisää analyyseja tai muuten keskustella asiasta, kutsun kahveille Pirkanmaalle tai voit pistää s-postia. :)

Tulin ulkopuolisena huutelemaan... se ensimmäinen joka kyseenalaisti motivaatiosi oli kyllä naurettava. Se on ennenkin täällä todettu että toisen soveltuvuutta tai motivaatiota ei pystytä arvioimaan näiden viestien perusteella. Taidettiin siitä jo heittää vitsiäkin useampaan otteeseen.

Mutta sinun pitäisi aikuisena ihmisenä osata olemaan provosoitumatta noin paljon.

Minä taas onnistuin lukemaan sen viestin ohan neutraalina vastauksena soopakoe viestiin. Ehkä se koe ei ole ihan soopaa vaan moti vain ei ole riittävä.

Aha, pakko siis vielä jatkaa. Mitä tarkoitat tällä? Kun se on minusta soopaa ja olen siinä hyvin pärjännyt nämä pari kertaa, niin päädyt siis siihen, että motivaatiota ei ole? Sori, mutta minä tipun kyllä kärryiltä, että millä logiikalla. 

Mutta joo, vähemmästäkin voi tulla hyökkäys, jos esitetään perättömiä väitteitä. Se, että on yli 40-vuotias ja satunnainen opettaja, ei tarkoita sitä, että olisi jokin sädekehä pään päällä vapaa-ajalla ja sietäisi mitä tahansa. Eikä se sitä tarkoita töissäkään. 

Tiedätkö,näistä viesteistäsi välittyy kyllä kuva melkoisen jääräpäisestä ja joustamattomasta jankkaajasta joka provoisoituu todella herkästi. Jos pääsykokeet ovat sisältäneet haastatteluja tai psykologisia testejä,en ihmettele jos et ole päässyt sisään.

Hei sinä!

Vielä vihoviimeisen kerran. Toivottavasti jatkossa viestit aiheesta osoitteeseen negatiivinenjankuttaja ja gmail eli jos on vielä jotakin analysoitavaa, kritisoitavaa tai muuten sanottavaa. Näin ei tule keskinäistä spämmiä tänne.

Näinhän se usein menee, että ensin joku heittää kiven -> toinen tarttuu siihen, pitää kohtuuttomana ja vaatii selvennöstä sekä perusteluja  -> kyselijästä saadaan jankuttava ja ikävä ihminen. Piiloudutaan toisen reaktioiden taakse, syytellään niistä, eikä oteta lainkaan vastuuta omista teoista.

Edelleen peräänkuuluttaisin asiallisuutta, mutta kyseessä ei olleet tällaiset testit. Nyt voi tietysti ilkeämielisesti todeta, että niin, jos olisi ollutkin, niin sitten et olisi päässyt edes pienille varasijoille. :) Hyvin paljon mahdollista. 

Miltä sinusta tuntuisi, kun joku tuntematon (esim. minä) sanoisi sinulle noin ilkeitä mielikuvia ja oletuksia sinusta kuin olet sanonut? No, toki en voi tietää, millaisia ongelmia ja taustoja täällä ihmisillä on itsellään eli mistä kaikki kumpuaa. 

Hyvää viikonloppua!

Vierailija
4849/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on ihan järjetöntä pitää sotelia huonona kokeena sen takia että voi käyttää ctrl+f5, tai pitää sen käyttöä huijauksena. Aineistokokeissa testataan nykyään juuri sitä että kuinka nopeasti löytää tietoa, ei kuinka opettelee sitä ulkoa. Ctrl+f5 käyttö on fiksua ja jos sitä ei hyväksy, niin voi palata 80-luvulle.

Minusta ctrl+f (tai vastaavasti papereista katsominen) ei ole se huono juttu. Mutta voisi esittää kysymyksen, onko soteli-alalla olennaista olla mahdollisimman nopea ja räiskiä ehkä vain jotakin? Eikä paneutua kunnolla eli ajan kanssa asioihin. Minusta ei todellakaan. 

En tosin tiedä, onko tuota koetta ajateltu varsinaisesti tiedonhakukokeeksi, sillä kyllähän se vie paljon aikaa, jos 40 kohtaa pistää ctrl+f. Nopeasti jos katsoo, voi myös erehtyä vastaamaan väärin eli ainakin sen matskun pitää olla kohtuullisen tuttua jo ennestään. Noissa on myös esim. kuvia, joita ctrl+f ei löydä. 

Vierailija
4850/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän se menee, että soteli-esivalintakoe on huono, jos siinä ei itse menesty. Todellisuudessahan esivalintakoe oli todella helppo ja menestyi hyvin, vaikkei lukenut kuin muutaman kerran artikkelit. Kyseinen koe on pientä verrattuna alan varsinaisiin valintakokeisiin. Mikäli ei edes esivalinnassa menesty sen vertaa tai jaksa nähdä vähän vaivaa siihen, ei ole minusta mitään asiaa valintakokeeseen. Tähtitiedettä se koe ei ole ja tarvittavat pisteet saa kyllä kasaan, jos viitsii olla asialla. Se, että onko tällainen karsimistapa kyseenalainen, niin siihen emme voi vaikuttaa. Se on poistumassa, muttei vielä.

Vierailija
4851/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se menee, että soteli-esivalintakoe on huono, jos siinä ei itse menesty. Todellisuudessahan esivalintakoe oli todella helppo ja menestyi hyvin, vaikkei lukenut kuin muutaman kerran artikkelit.

Eikös tässäkin keskustelussa ole jo tullut esille, että mitäpä siitä, vaikka itse saisi riittävän hyvät pisteet? Olen saanut itse aina yli 59 pistettä. Niillä on päästy ykköskohteisiin kokeeseen. Silti kyseenalaistan voimakkaasti kokeen. Miksi minä valehtelisin siksi, että olen itse siinä pärjännyt, kun olen lukenut kerran ja yhden päivän ajan kerrannut silmäillen?

Kokeen helppous tai vaikeus ei liity siihen, onko koe asianmukainen. Onhan tuota koetta tosiaan kyseenalaistettu julkisestikin, eikä esim. toimittajilla ole edes oma lehmä ojassa. 

Vierailija
4852/4979 |
13.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan koittaa tsempata ittensä ensi vuoteen, epäilen että varasijalta enää nousen kouluun. Nyt on pääsykokeissa käyty niin on siitäkin kokemusta, uskon että seuraavaksi pääsee sisälle asti 🙂 Mietin kehtaisinko hakea syksyn haussa vaikka ei olekaan omia koulutuksia haussa? Saisi lisää kokemusta SOTELIsta ja pääsykokeista, toisaalta taas en halua viedä pääsykoe paikkaa keneltäkään, joten parempi jättää väliin suosiolla kuitenkin 😂

Vierailija
4853/4979 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vaan koittaa tsempata ittensä ensi vuoteen, epäilen että varasijalta enää nousen kouluun. Nyt on pääsykokeissa käyty niin on siitäkin kokemusta, uskon että seuraavaksi pääsee sisälle asti 🙂 Mietin kehtaisinko hakea syksyn haussa vaikka ei olekaan omia koulutuksia haussa? Saisi lisää kokemusta SOTELIsta ja pääsykokeista, toisaalta taas en halua viedä pääsykoe paikkaa keneltäkään, joten parempi jättää väliin suosiolla kuitenkin 😂

En ehkä hakisi juurikin siksi että voit viedä paikan joltain muulta.

Vierailija
4854/4979 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on päivittynyt varasija joko tänä aamuna tai sitten eilen kaksi kertaa. Onko siellä oikeasti joku viikonloppuna päivittämässä? Tai tietokone?

Vierailija
4855/4979 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja kuitenkin vaikka tuota käyttäisi, täytyy osaan tietää vastaus jo valmiiksi koska aikaa ei ole niin paljon että voisi käyttää ctrl+f joka kysymykseen. Täytyy myös tietää mistä artikkelista hakea,eikä kaikkiin edes löydy vastausta tuolla kikalla.

Tuolla aikarajalla ja nopeudella voidaan testata myös paineensieto-ja keskittymiskykyä jotka molemmat ovat tärkeitä sotealoilla.

Vierailija
4856/4979 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on päivittynyt varasija joko tänä aamuna tai sitten eilen kaksi kertaa. Onko siellä oikeasti joku viikonloppuna päivittämässä? Tai tietokone?

Oikeesti? Mulla ei mitään. Itkettää 😂😭

Vierailija
4857/4979 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ehkä hakisi juurikin siksi että voit viedä paikan joltain muulta.

Jep, parasta jättää välistä 😄

Vierailija
4858/4979 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo aikakokeet sekä esivalintakokeessa että valintakokeissa ovat huonoja mittaamaan ainakin paineensietokykyä. Ehkä sitä ei tosin koitetakaan mitata. Mutta mitä hyvin erilaisilla työpaikoilla nähnyt työntekijöitä, niin yleensä on joko nopea, mutta ei kovin hyvä, tai sitten hitaampi, mutta tekee laadukkaampaa työtä, jota muiden ei tarvitse korjailla. ON myös lahjakkuuksia, jotka ovat nopeita, tekevät hyvin ja siinä sivussa vielä näyttävät seurustelevan leppoisasti työpaikalla, mutta harvassa ne tuntuvat olevan. Mutta näinhän se on, että nykypäivänä hoetaan koko ajan nopeutta ja tehokkuutta, laadusta viis, joten ehkä sitten se on se pointti näissä kokeissakin. 

Itse olen hidas ja tarkka pohdiskelija, minkä takia en voi saada esivalintakokeesta ikinä enempää kuin noin 60 pistettä. En ehdi tekemään koetta loppuun. Mutta se on ihan ok, sillä itse tiedostan tämän, enkä tarvitse mitään 70 pinnoja. Valitsen, mitä teen, ja mitä jätän tekemättä (eli siis tietty matikasta osan). 

Vierailija
4859/4979 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasijoista: päivittyykö nuo todella siis myös viikonloppuisin? Onko joku siis katsonut ensiksi perjantaina ja sitten lauantaina tai sunnuntaina, jolloin onkin päivittynyt? Minulla ei ole viikonloppuisin tapahtunut mitään, ei nyt kevään haussa eikä viime syksynäkään. 

Vierailija
4860/4979 |
14.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos viitsii nähdä vaivan, niin hakisin. Ainoo vaan, että sitten jos sattuisikin saamaan paikan, niin alkaisiko sitten miettiä, että pitäiskö kuitenkin ottaa paikka vastaan. Itse alkaisin. ;)

Ei kovin kiintoisia paikkoja itselläkään syksyllä haussa. Laurea olisi, mutta ei kun ei, eli turha mennä toistamiseen tähän kokeeseen. Ei minun aivoilleni sopivaa kamaa. Jos haluaisi Laurean pistää ykköseksi, mutta ei haluaisi sinne kokeeseen, pitäisi söhlätä esivalinta. Menee vähän liikaa ehkä kikkailuksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän