Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
4781/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskotteko että varasijat voivat vielä liikkua?

Toivon että liikkuisivat, mutta en usko siihen omalla kohdallani. Olen toisella varasijalla ja vain 20 otetaan koulutukseen. Vaikea uskoa että 10% hylkäisi opiskelupaikkansa näin myöhään... 😅

Vierailija
4782/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HAMK:n sosionomin valintakokeissa olleet: millaisia ne testit nyt tarkalleen ottaen olivat ja saiko kokeesta vain nerot hyvät pisteet? Onko siinä siis jotakin sellaista koetta ja aikaa vastaan taistelua, että vaatii matikkaosaamista, loogista päättelykykyä ym.? Vai voiko pisteitä saada ihan joku keskinkertainenkin ja tavallinen ihminen, jolla osaaminen on enemmänkin kielipainotteista?

Tarkat aikarajat oli, useimmin joku 4 tai 8 minuuttia. Pieneen aineistoon oli aikaa 25 minuuttia. Mitä nyt enää muistan niin oli ”mikä sana ei kuulu joukkoon”-tehtävä, perusmatikkaa, sarjakuvat oikeaan järjestykseen, aineisto jolle piti keksiä otsikot ja alaotsikot ja tiivistää mistä puhuttiin. Sitten oli vielä se hauskin osa eli moniohjeiset tehtävät... esim. ”Jos kuu kiertää maata ja maa aurinkoa, piirrä ympyrä oikealla olevan kolmion vasemmalle puolelle.” Ei siinä ihan tota lausetta ollut, mutta tota tyyliä.

Sitten tuli psykologiset tehtävät: piirtäminen ja lauseen täydentäminen. Monimuodossa ei ollut ryhmätehtävää, eli noi kirjalliset tehtävät oli jaettu viiteen osioon joissa maks pisteet oli jokaisessa viis = 25. Kokeessa ei kyllä missään vaiheessa kerrottu mikä lappu kuuluu mihinkin osioon. Loput maks 45 pistettä tuli psykologin haastattelusta. Eli mikään nero ei todellakaan tarvii olla. :)

Kiitos vastauksista, kuulostaa kyllä aikas hirveältä. En siis edelleenkään uskalla pistää HAMK:ia varmaankaan ykköseksi, jos joskus vielä haen. Aikaan vastaan taistelu on kamalaa, ja just tollaset päättelytehtävät, hrrrh. 

Kuulostaa paljon pahemmalta kuin mitä oikeesti oli 😊 tuntu että oli ihan hyvin aikaa tehä kaikissa tehtävät loppuun saakka paitsi sitten matikassa ja just nois päättelyissä vaikeimmat jäi vastaamatta. Matikassa jäin junnaamaan pariin vaikeampaan tehtävään alussa, ja sitten joku muu koetta tekemässä ollut alko kyselemään viimeisten minuuttien aikana kauheasti jotakin vetäjiltä ja mun keskittyminen herpaantu ja jäi puolitoista sivua tekemättä... tai siis ympyröin sieltä randomisti jotkut vastaukset kun oli jo huudettu että aika loppu 🤣 onneks oli monivalintaa... sain silti kokonaisuudesta hyvät pisteet joilla pääsin omaan ykkösvaihtoehtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4783/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä lukea täältä vertaistukiketjusta näitä aikuisten ihmisten nokitteluja.

Heti ollaan kommentoimassa kuinka ikää on, eikä nuoret voi sitä tai tätä.

Väistämättä tulee mieleen että kyllä niillä kokeilla jonkin verran onnistutaan.

Vierailija
4784/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moikka, onko kukaan ollut noissa soteli valmennuskursseilla? Mietin, että pitäiskö ostaa se nettikurssi juttu jos siitä olis apuu. Suosittelisitko, jos oot siis käyny jonkun valmennuskurssin

Olin nyt keväällä nettikurssilla ja suosittelen lämpimästi. Saa paljon vinkkejä sekä kokeeseen että ylipäätään korkeakouluopiskeluun,rytmittää hyvin opiskelua ja saa vertaistukea yms. Joka euron arvoinen kyllä.

Kiitos vastauksesta :) olitko minkä yrityksen valmennuskurssilla? Ja siis onko se valmennuskurssi semmonen että saa ite päättää koska opiskelee vai pitääkö olla koneen äärellä johonki tiettyy aikaa päivästä? Koska itelle ei sopis iltasin opiskelu kun töitä aina iltasin :/ ja pääsitkö opiskelemaan? :)

Vierailija
4785/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä lukea täältä vertaistukiketjusta näitä aikuisten ihmisten nokitteluja.

Heti ollaan kommentoimassa kuinka ikää on, eikä nuoret voi sitä tai tätä.

Väistämättä tulee mieleen että kyllä niillä kokeilla jonkin verran onnistutaan.

Niin siis tässä kai ikä on vain nostettu sen takia esille, että nuorillahan on elämä edessä. Vanhuksena asiat ei ole enää monesti ihan niin yksinkertaisia. 

Vierailija
4786/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä ny kyllä muutenkaan tajua, minkä takia joku alkaa täällä ruotia ihmisiä, jos toteaa, että enpä jaksais lukea soteli-esivalintakokeeseen. Myönnän, en minä koskaan niistä matskuista ole 6-0 ollut inspiroitunut. Shoot me, selvästi ei siis motivaatiota eikä halua. 

No tuskin kukaan niitä lukisi jos ei olisi pakko! Hyvänen aika. En minäkään jaksaisi,hirveä työhän siinä on mutta pakko nähdä vaivaa koska haluan sisälle kouluun. Esivalinta on kuitenkin aika helppo nakki verrattuna moneen muuhun pääsykokeeseen. Eihän sitä mitään saavuta jos ei halua nähdä vaivaa.

Vierailija
4787/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moikka, onko kukaan ollut noissa soteli valmennuskursseilla? Mietin, että pitäiskö ostaa se nettikurssi juttu jos siitä olis apuu. Suosittelisitko, jos oot siis käyny jonkun valmennuskurssin

Olin nyt keväällä nettikurssilla ja suosittelen lämpimästi. Saa paljon vinkkejä sekä kokeeseen että ylipäätään korkeakouluopiskeluun,rytmittää hyvin opiskelua ja saa vertaistukea yms. Joka euron arvoinen kyllä.

Kiitos vastauksesta :) olitko minkä yrityksen valmennuskurssilla? Ja siis onko se valmennuskurssi semmonen että saa ite päättää koska opiskelee vai pitääkö olla koneen äärellä johonki tiettyy aikaa päivästä? Koska itelle ei sopis iltasin opiskelu kun töitä aina iltasin :/ ja pääsitkö opiskelemaan? :)

Valmennuskeskuksen. Luennot on katsottavissa joko livelähetyksenä tiettyyn aikaan tai sitten voi katsoa ihan videolta jälkikäteen. Livessä se hyvä puoli,että voi kysyä opettajalta heti jos tulee kysyttävää ja kommunikoida chatissa ym. Itse katsoin videot jälkikäteen sitten kun itselle sopi.

En päässyt,jäin parin pisteen päähän sisäänpääsystä. Tähän kuitenkin vaikutti se että mm.kärsin kovista univeloista,pystyin opiskelemaan vain öisin kun vauva/taapero nukkui enkä jaksanut ihan täysillä panostaa, kun olin epävarma muutenkin että raaskinko laittaa lasta vielä syksyllä päiväkotiin. Jos siis olisin lapseton niin taatusti olisin päässyt. :D

Vierailija
4788/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enkä ny kyllä muutenkaan tajua, minkä takia joku alkaa täällä ruotia ihmisiä, jos toteaa, että enpä jaksais lukea soteli-esivalintakokeeseen. Myönnän, en minä koskaan niistä matskuista ole 6-0 ollut inspiroitunut. Shoot me, selvästi ei siis motivaatiota eikä halua. 

No tuskin kukaan niitä lukisi jos ei olisi pakko! Hyvänen aika. En minäkään jaksaisi,hirveä työhän siinä on mutta pakko nähdä vaivaa koska haluan sisälle kouluun. Esivalinta on kuitenkin aika helppo nakki verrattuna moneen muuhun pääsykokeeseen. Eihän sitä mitään saavuta jos ei halua nähdä vaivaa.

Nooo, mä vähän luulen nyt, että pointti meni täällä aika monelta ohi.

Ja tälle luonneanalysoijalle: päättelin vain tuosta, jos anoppisi on enemmänkin minun ikäluokkaani, että lienet aika paljon nuorempi kuin hän. Mielestäni tosiaan nämä luonneanalyysit ovat melkoisen kohtuuttomia, kun lähtökohta oli se, että "en jaksais lukea enää soteli-esivalintakokeeseen" ja se, että kyseenalaistin koko huijauskokeen validiteetin. 

Vierailija
4789/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä enää jaksais lukea mihinkään soteli-esivalintajuttuun. Koko koe on humpuukia, joten en sikäli tajua, miksi siihen pitää lukea ja miksi sellainen pitää olla. Sen jälkeen taas kirjoitetaan lehdissä, että huijarit for the win. En siis todellakaan kuulu niihin, jotka jäisivät ikävöimään tällaista soopakoetta! Mulle ei ole ongelma menestyä siinä sopivasti, mutta esivalintakoe on toteutustavaltaan täysin väärä. Ylipäänsä tuplakokeet tuntuvat aika älyttömiltä. 

Mutta en nyt tiedäkään, että mitä tässä tekisi. Hakisiko enää vai ei. En tiedä, onko kovin todennäköistä päästä kuin varasijoille ei-ensikertalaisena. 

No millainen sen esivalintakokeen pitäisi olla?

Ehkä sulla ei sitten ole tarpeeksi motivaatiota tai halua alalle,jos hakeminen tuntuu noin vastenmieliseltä tai epävarmalta.

Tietysti valvotuissa olosuhteissa. Esivalintakoe tässä tosin ei ole kuitenkaan se ongelma, koska kuten totesin, olen päässyt aina haluamaani paikkaan kokeeseen eli ekaan. 

Heh, tuo jälkimmäinen osuus oli aika naurettava kommentti. Ymmärtänet itse, miten vähän ei-ensikertalaisille on paikkoja (kiitos, mutta en tarvitse saarnaa tähän, miten totta kai paikkoja on paljon ensikertalaisille, vaan tämä oli vain fakta ja toteamus). Ikää on yli 40, joten ehkä kannattaa jättää nokittelut olemattomilla pohjatiedoilla väliin, ja ymmärtää, että erilaisissa elämäntilanteissa on syytä miettiä tarkkaan jatkot. Ala huomioiden sinunkin kannattaa tämä erilaisten elämäntilanteiden merkitys ymmärtää. 

Et vain kuulosta kovin varmalta siitä että haluat sotealalle tai motivoituneelta. Tiedän kyllä,että ei-ensikertalaisen on vaikeampaa päästä sisälle mutta mahdotonta se ei ole. Minulla on lähipiirissä kaksi ei-ensikertalaista alanvaihtajaa(sotealalle amkiin hakenutta ja päässyttä siis),toinen 50v.anoppini.

Just. Onkohan tässä joku parikymppinen tekemässä syväanalyysia toisista kirjoittajista? Kyse ei varmaankaan ollut siitä, onko mahdotonta, vaan siitä, mikä on todennäköistä ja miten pitkään kannattaa pistää yhteen asiaan paukkuja hakkaamatta loputtomasti päätään seinään. Näet jollain pitäisi elääkin. Ikääkin tulee lisää, joten noh, onnea anopillesi työllistymisen suhteen. 

Järki käteen. Jos on pari kertaa yrittänyt, niin pitää miettiä myös, voisiko käyttää sen ajan fiksummin tai onko enää edes todennäköisiä/realistisia mahdollisuuksia - jos onkin, johtaako koulutus mihinkään vai onko jo ikä ajanut jo asioiden ohi. Asia ei liity motivaatioon tai haluun, vaan siihen, että jossain vaiheessa tulee se tilanne, että pitää hommata vaikka siivoojan koulutus maisterina eikä jurnuttaa ei-ensikertalaisporukoissa uutta korkeakoulututkintoa.

Sorry (not sorry), mutta näin vanhuksena pitää miettiä asteella enemmän elämän realiteetteja. Nuorena on hyvä ja pitääkin vain yrittää uudestaan ja uudestaan. 

Mitään syväanalyysia ei siihen tarvita,että viesteistäsi huokuu melkoinen negatiivisuus,pahansuopuus ja katkeruus.

Sen verran voisit kuitenkin täsmentää, kun tällaisen aika roisin kommentin heitit, että tarkalleen ottaen minkä suhteen? Se, että on realisti/pessimisti, tekee ihmisestä negatiivisen, pahansuovan ja katkeran?

Vierailija
4790/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valmennuskeskuksen. Luennot on katsottavissa joko livelähetyksenä tiettyyn aikaan tai sitten voi katsoa ihan videolta jälkikäteen. Livessä se hyvä puoli,että voi kysyä opettajalta heti jos tulee kysyttävää ja kommunikoida chatissa ym. Itse katsoin videot jälkikäteen sitten kun itselle sopi.

En päässyt,jäin parin pisteen päähän sisäänpääsystä. Tähän kuitenkin vaikutti se että mm.kärsin kovista univeloista,pystyin opiskelemaan vain öisin kun vauva/taapero nukkui enkä jaksanut ihan täysillä panostaa, kun olin epävarma muutenkin että raaskinko laittaa lasta vielä syksyllä päiväkotiin. Jos siis olisin lapseton niin taatusti olisin päässyt. :D

Okei. Luin kans että tohon sisältyy harjotuskoe niin saako senki tehä silloin kun itse kerkee?

Ja sitten kun tulee se ennakkomateriaali niin käykö opettaja sitä läpi vai miten sitä opiskellaan? :)

Vierailija
4791/4979 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei. Luin kans että tohon sisältyy harjotuskoe niin saako senki tehä silloin kun itse kerkee?

Ja sitten kun tulee se ennakkomateriaali niin käykö opettaja sitä läpi vai miten sitä opiskellaan? :)

Harjoituskoe tehdään tiettynä päivänä ja tietyllä aikavälillä,oisko ollut esim.klo.9-20 välillä pitää tehdä. Tehdään kuten oikea koe eli aikaa 1,5h. Siinä on hyvä treenata ajankäyttöä.

Ennakkomatskuja käydään luennoilla läpi opettajan johdolla,tehdään läksyjä ja harjoitustehtäviä,muistiinpanoja jne. Siinä on tietty lukujärjestys,eli mitä artikkelia käsitellään ensin,mitä seuraavaksi jne.ja kannattaa selkeyden vuoksi lukea niitä matskuja kurssin tahdissa.

Vierailija
4792/4979 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään liikkunut varasijat tänä aamuna?

Vierailija
4793/4979 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijalta 13 sijalle 12. Joku varmaan luovuttanut jonon keskeltä..

Vierailija
4794/4979 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liikkunut! Pääsin sisään (oon se jolla eilen liikkui ekalle varasijalle) 😍. Musta tulee bioanalyytikko. Huh

Vierailija
4795/4979 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, paljon onnea! :)

Vierailija
4796/4979 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin todella tympeä aloitus päivälle, että ensimmäistä kertaa minulla ei liikkuneet varasijat piiruakaan.

Vierailija
4797/4979 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liiku ei.

Vierailija
4798/4979 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On liikkunut! Pääsin sisään (oon se jolla eilen liikkui ekalle varasijalle) 😍. Musta tulee bioanalyytikko. Huh

Paljon onnea!!! Ihanaa että jotkut pääsevät vielä 😊❤

Vierailija
4799/4979 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänäänkään ei ole sijat liikkuneet itsellä, edelleen toisena jonossa. Eipä ole sijat muuttuneet melkein kahteen viikkoon 😅

Vierailija
4800/4979 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiii tosi paljon onnea!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän