Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vieläköhän olisi toiveita siihen, että varasijat liikkuvat? Vai oliko tää tässä? Opintopolussa lukee edelleen, että 31.7.
asti täytetään mutta on ollut niin hidasta ja eilen oli vika päivä hyväksyä paikka.
Nimim. kahteen paikkaan varasijalla 1.
Vierailija kirjoitti:
Vieläköhän olisi toiveita siihen, että varasijat liikkuvat? Vai oliko tää tässä? Opintopolussa lukee edelleen, että 31.7.
asti täytetään mutta on ollut niin hidasta ja eilen oli vika päivä hyväksyä paikka.
Nimim. kahteen paikkaan varasijalla 1.
Aijai, sulla on kyllä jännät paikat😅 eiköhän sitä vielä toivoa ole..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. kahteen paikkaan varasijalla 1.Aijai, sulla on kyllä jännät paikat😅 eiköhän sitä vielä toivoa ole..[/quote
Naurattais jos ei itkettäis niin paljoo 😭
Moikka, onko kukaan ollut noissa soteli valmennuskursseilla? Mietin, että pitäiskö ostaa se nettikurssi juttu jos siitä olis apuu. Suosittelisitko, jos oot siis käyny jonkun valmennuskurssin
Mä en kyllä enää jaksais lukea mihinkään soteli-esivalintajuttuun. Koko koe on humpuukia, joten en sikäli tajua, miksi siihen pitää lukea ja miksi sellainen pitää olla. Sen jälkeen taas kirjoitetaan lehdissä, että huijarit for the win. En siis todellakaan kuulu niihin, jotka jäisivät ikävöimään tällaista soopakoetta! Mulle ei ole ongelma menestyä siinä sopivasti, mutta esivalintakoe on toteutustavaltaan täysin väärä. Ylipäänsä tuplakokeet tuntuvat aika älyttömiltä.
Mutta en nyt tiedäkään, että mitä tässä tekisi. Hakisiko enää vai ei. En tiedä, onko kovin todennäköistä päästä kuin varasijoille ei-ensikertalaisena.
HAMK:n sosionomin valintakokeissa olleet: millaisia ne testit nyt tarkalleen ottaen olivat ja saiko kokeesta vain nerot hyvät pisteet? Onko siinä siis jotakin sellaista koetta ja aikaa vastaan taistelua, että vaatii matikkaosaamista, loogista päättelykykyä ym.? Vai voiko pisteitä saada ihan joku keskinkertainenkin ja tavallinen ihminen, jolla osaaminen on enemmänkin kielipainotteista?
Vierailija kirjoitti:
HAMK:n sosionomin valintakokeissa olleet: millaisia ne testit nyt tarkalleen ottaen olivat ja saiko kokeesta vain nerot hyvät pisteet? Onko siinä siis jotakin sellaista koetta ja aikaa vastaan taistelua, että vaatii matikkaosaamista, loogista päättelykykyä ym.? Vai voiko pisteitä saada ihan joku keskinkertainenkin ja tavallinen ihminen, jolla osaaminen on enemmänkin kielipainotteista?
Ainakin monimuodossa se oli se psykologien pitämä humpuukikoe. Juuri aikaa vastaan tehtävien tekoa, sarjakuvaruutujen oikein järjestämistä jne. Viimeinen tehtävä vasta oli lyhyt essee itsestä, miksi soveltuisi alalle jne.
Vierailija kirjoitti:
Tarkat aikarajat oli, useimmin joku 4 tai 8 minuuttia. Pieneen aineistoon oli aikaa 25 minuuttia. Mitä nyt enää muistan niin oli ”mikä sana ei kuulu joukkoon”-tehtävä, perusmatikkaa, sarjakuvat oikeaan järjestykseen, aineisto jolle piti keksiä otsikot ja alaotsikot ja tiivistää mistä puhuttiin. Sitten oli vielä se hauskin osa eli moniohjeiset tehtävät... esim. ”Jos kuu kiertää maata ja maa aurinkoa, piirrä ympyrä oikealla olevan kolmion vasemmalle puolelle.” Ei siinä ihan tota lausetta ollut, mutta tota tyyliä.
Sitten tuli psykologiset tehtävät: piirtäminen ja lauseen täydentäminen. Monimuodossa ei ollut ryhmätehtävää, eli noi kirjalliset tehtävät oli jaettu viiteen osioon joissa maks pisteet oli jokaisessa viis = 25. Kokeessa ei kyllä missään vaiheessa kerrottu mikä lappu kuuluu mihinkin osioon. Loput maks 45 pistettä tuli psykologin haastattelusta. Eli mikään nero ei todellakaan tarvii olla. :)
Vierailija kirjoitti:
Moikka, onko kukaan ollut noissa soteli valmennuskursseilla? Mietin, että pitäiskö ostaa se nettikurssi juttu jos siitä olis apuu. Suosittelisitko, jos oot siis käyny jonkun valmennuskurssin
Olin nyt keväällä nettikurssilla ja suosittelen lämpimästi. Saa paljon vinkkejä sekä kokeeseen että ylipäätään korkeakouluopiskeluun,rytmittää hyvin opiskelua ja saa vertaistukea yms. Joka euron arvoinen kyllä.
Uskotteko että varasijat voivat vielä liikkua?
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä enää jaksais lukea mihinkään soteli-esivalintajuttuun. Koko koe on humpuukia, joten en sikäli tajua, miksi siihen pitää lukea ja miksi sellainen pitää olla. Sen jälkeen taas kirjoitetaan lehdissä, että huijarit for the win. En siis todellakaan kuulu niihin, jotka jäisivät ikävöimään tällaista soopakoetta! Mulle ei ole ongelma menestyä siinä sopivasti, mutta esivalintakoe on toteutustavaltaan täysin väärä. Ylipäänsä tuplakokeet tuntuvat aika älyttömiltä.
Mutta en nyt tiedäkään, että mitä tässä tekisi. Hakisiko enää vai ei. En tiedä, onko kovin todennäköistä päästä kuin varasijoille ei-ensikertalaisena.
No millainen sen esivalintakokeen pitäisi olla?
Ehkä sulla ei sitten ole tarpeeksi motivaatiota tai halua alalle,jos hakeminen tuntuu noin vastenmieliseltä tai epävarmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla ei sitten ole tarpeeksi motivaatiota tai halua alalle,jos hakeminen tuntuu noin vastenmieliseltä tai epävarmalta.
Siis toi esivalintakoehan oli just sellanen, että siinä pärjää tasan tarkkaan huijaamalla. Ei siinä selvästikään (aineisto-osuudessa) testattu, kuinka ymmärtää ja oppii asioita, vaan kuinka osaa käyttää cntrl+f:ää tai muulla tavalla "huijata". Tosi typerä koe. Mä toivon todellakin tohon valintatapaan nopeaa muutosta, koska mun omatuntoni ei anna periks huijata päästäkseni opiskelemaan sote-alaa. Varsinaiset valintakokeetkin ovat kokemukseni mukaan ihan yhtä kyseenalaisia. En ole tuo, jota lainasit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkat aikarajat oli, useimmin joku 4 tai 8 minuuttia. Pieneen aineistoon oli aikaa 25 minuuttia. Mitä nyt enää muistan niin oli ”mikä sana ei kuulu joukkoon”-tehtävä, perusmatikkaa, sarjakuvat oikeaan järjestykseen, aineisto jolle piti keksiä otsikot ja alaotsikot ja tiivistää mistä puhuttiin. Sitten oli vielä se hauskin osa eli moniohjeiset tehtävät... esim. ”Jos kuu kiertää maata ja maa aurinkoa, piirrä ympyrä oikealla olevan kolmion vasemmalle puolelle.” Ei siinä ihan tota lausetta ollut, mutta tota tyyliä.
Sitten tuli psykologiset tehtävät: piirtäminen ja lauseen täydentäminen. Monimuodossa ei ollut ryhmätehtävää, eli noi kirjalliset tehtävät oli jaettu viiteen osioon joissa maks pisteet oli jokaisessa viis = 25. Kokeessa ei kyllä missään vaiheessa kerrottu mikä lappu kuuluu mihinkin osioon. Loput maks 45 pistettä tuli psykologin haastattelusta. Eli mikään nero ei todellakaan tarvii olla. :)
Kiitos vastauksista, kuulostaa kyllä aikas hirveältä. En siis edelleenkään uskalla pistää HAMK:ia varmaankaan ykköseksi, jos joskus vielä haen. Aikaan vastaan taistelu on kamalaa, ja just tollaset päättelytehtävät, hrrrh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla ei sitten ole tarpeeksi motivaatiota tai halua alalle,jos hakeminen tuntuu noin vastenmieliseltä tai epävarmalta.Siis toi esivalintakoehan oli just sellanen, että siinä pärjää tasan tarkkaan huijaamalla. Ei siinä selvästikään (aineisto-osuudessa) testattu, kuinka ymmärtää ja oppii asioita, vaan kuinka osaa käyttää cntrl+f:ää tai muulla tavalla "huijata". Tosi typerä koe. Mä toivon todellakin tohon valintatapaan nopeaa muutosta, koska mun omatuntoni ei anna periks huijata päästäkseni opiskelemaan sote-alaa. Varsinaiset valintakokeetkin ovat kokemukseni mukaan ihan yhtä kyseenalaisia. En ole tuo, jota lainasit.
Niin tai sitten siinä pärjää,jos on lukenut hyvin aineiston ja tehnyt hyvät muistiinpanot,sekä muistaa että missä kohti puhuttiin asiasta x? Näin minä tein ja pääsin esivalinnasta läpi,ilman huijaamisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti valvotuissa olosuhteissa. Esivalintakoe tässä tosin ei ole kuitenkaan se ongelma, koska kuten totesin, olen päässyt aina haluamaani paikkaan kokeeseen eli ekaan.
Heh, tuo jälkimmäinen osuus oli aika naurettava kommentti. Ymmärtänet itse, miten vähän ei-ensikertalaisille on paikkoja (kiitos, mutta en tarvitse saarnaa tähän, miten totta kai paikkoja on paljon ensikertalaisille, vaan tämä oli vain fakta ja toteamus). Ikää on yli 40, joten ehkä kannattaa jättää nokittelut olemattomilla pohjatiedoilla väliin, ja ymmärtää, että erilaisissa elämäntilanteissa on syytä miettiä tarkkaan jatkot. Ala huomioiden sinunkin kannattaa tämä erilaisten elämäntilanteiden merkitys ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla ei sitten ole tarpeeksi motivaatiota tai halua alalle,jos hakeminen tuntuu noin vastenmieliseltä tai epävarmalta.Tietysti valvotuissa olosuhteissa. Esivalintakoe tässä tosin ei ole kuitenkaan se ongelma, koska kuten totesin, olen päässyt aina haluamaani paikkaan kokeeseen eli ekaan.
Heh, tuo jälkimmäinen osuus oli aika naurettava kommentti. Ymmärtänet itse, miten vähän ei-ensikertalaisille on paikkoja (kiitos, mutta en tarvitse saarnaa tähän, miten totta kai paikkoja on paljon ensikertalaisille, vaan tämä oli vain fakta ja toteamus). Ikää on yli 40, joten ehkä kannattaa jättää nokittelut olemattomilla pohjatiedoilla väliin, ja ymmärtää, että erilaisissa elämäntilanteissa on syytä miettiä tarkkaan jatkot. Ala huomioiden sinunkin kannattaa tämä erilaisten elämäntilanteiden merkitys ymmärtää.
Et vain kuulosta kovin varmalta siitä että haluat sotealalle tai motivoituneelta. Tiedän kyllä,että ei-ensikertalaisen on vaikeampaa päästä sisälle mutta mahdotonta se ei ole. Minulla on lähipiirissä kaksi ei-ensikertalaista alanvaihtajaa(sotealalle amkiin hakenutta ja päässyttä siis),toinen 50v.anoppini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla ei sitten ole tarpeeksi motivaatiota tai halua alalle,jos hakeminen tuntuu noin vastenmieliseltä tai epävarmalta.Tietysti valvotuissa olosuhteissa. Esivalintakoe tässä tosin ei ole kuitenkaan se ongelma, koska kuten totesin, olen päässyt aina haluamaani paikkaan kokeeseen eli ekaan.
Et vain kuulosta kovin varmalta siitä että haluat sotealalle tai motivoituneelta. Tiedän kyllä,että ei-ensikertalaisen on vaikeampaa päästä sisälle mutta mahdotonta se ei ole. Minulla on lähipiirissä kaksi ei-ensikertalaista alanvaihtajaa(sotealalle amkiin hakenutta ja päässyttä siis),toinen 50v.anoppini.
Just. Onkohan tässä joku parikymppinen tekemässä syväanalyysia toisista kirjoittajista? Kyse ei varmaankaan ollut siitä, onko mahdotonta, vaan siitä, mikä on todennäköistä ja miten pitkään kannattaa pistää yhteen asiaan paukkuja hakkaamatta loputtomasti päätään seinään. Näet jollain pitäisi elääkin. Ikääkin tulee lisää, joten noh, onnea anopillesi työllistymisen suhteen.
Järki käteen. Jos on pari kertaa yrittänyt, niin pitää miettiä myös, voisiko käyttää sen ajan fiksummin tai onko enää edes todennäköisiä/realistisia mahdollisuuksia - jos onkin, johtaako koulutus mihinkään vai onko jo ikä ajanut jo asioiden ohi. Asia ei liity motivaatioon tai haluun, vaan siihen, että jossain vaiheessa tulee se tilanne, että pitää hommata vaikka siivoojan koulutus maisterina eikä jurnuttaa ei-ensikertalaisporukoissa uutta korkeakoulututkintoa.
Sorry (not sorry), mutta näin vanhuksena pitää miettiä asteella enemmän elämän realiteetteja. Nuorena on hyvä ja pitääkin vain yrittää uudestaan ja uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla ei sitten ole tarpeeksi motivaatiota tai halua alalle,jos hakeminen tuntuu noin vastenmieliseltä tai epävarmalta.Siis toi esivalintakoehan oli just sellanen, että siinä pärjää tasan tarkkaan huijaamalla. Ei siinä selvästikään (aineisto-osuudessa) testattu, kuinka ymmärtää ja oppii asioita, vaan kuinka osaa käyttää cntrl+f:ää tai muulla tavalla "huijata". Tosi typerä koe. Mä toivon todellakin tohon valintatapaan nopeaa muutosta, koska mun omatuntoni ei anna periks huijata päästäkseni opiskelemaan sote-alaa. Varsinaiset valintakokeetkin ovat kokemukseni mukaan ihan yhtä kyseenalaisia. En ole tuo, jota lainasit.
Jjjep. Tämähän alkaa olla jo ihan normia puhua siten, että "mun veli/kaveri teki matikan" tai "tehtiin porukalla".
Enkä ny kyllä muutenkaan tajua, minkä takia joku alkaa täällä ruotia ihmisiä, jos toteaa, että enpä jaksais lukea soteli-esivalintakokeeseen. Myönnän, en minä koskaan niistä matskuista ole 6-0 ollut inspiroitunut. Shoot me, selvästi ei siis motivaatiota eikä halua.
Kyllä, korkeahko hänelläkin. Hänellä ei ollut tilannetta, jossa olisi ollut matala varasija.