Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

exä uhkailee itsemurhalla

Vierailija
27.06.2023 |

Erottiin huhtikuussa, noin 10 vuoden avoliiton jälkeen. Meillä ei ole yhteisiä lapsia, kummallakin on omia, jo nuoria aikuisia kaikki. Nyt on alkanut tulla itkuisia viestejä, joissa exä uhkaa tappaa itsensä, mutta samalla varoittaa että en saa kertoa hänen lapsilleen näistä viesteistä. Olen soitellut perään ja pyytänyt häntä hakemaan ammattiapua. Ei kuulemma ole avun tarpeessa. Mitä pitäisi tehdä? Laittaa puhelimeen sulku hänen numerolleen ja olla piittaamatta asiasta?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää ei voi pidentää, mutta sitä voi aina lyhentää. Ei me kaikki eletä saman pituista elämää.

Vierailija
2/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esto. Tuo e ole muuta kuin henkistä väkivaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et ole vastuussa exäsi elämästä, hän itse on.

Vierailija
4/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin omalle exälleni, että tuo mitä teet on henkistä väkivaltaa ja lopeta se. Niitä itsemurhaviestejä tuli lähes 10 vuotta eron jälkeen. Se jopa lopetti ja on nykyisin ihan onnellisessa parisuhteessa ja voi paremmin kuin ikinä. Kaiketi ne oli häneltä huomionhakua ja avunhuuto johonkin muuhun tuskaan johon hän on sitten terapiassa päässyt käsiksi.

Vierailija
5/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on aika antaa sallimuksen tapahtua.

Vierailija
6/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille, että lopettaa sen. Ei hänellä ole oikeutta itsemurhaan

Vierailija
7/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on aika yleistä. Exä ilmoitteli samoin aikoinaan ja vastasin hänelle vain kerran, että en ole tulossa hautajaisiin. Olen estänyt hänet kaikkialta. Minulle on yks lysti onko elossa tai ei ole. Ei kuulu elämääni se henkilö missään muodossa. Elossa se on edelleen.

Olen ehkä raaka, mutta en kuuntele tollasia puheita.

Vierailija
8/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet piittaamatta asiasta. Hyvin harvoin nämä tämmöiset uhkailut toteutuu, kysymys on vaan lähinnä siitä että haluaa kontrolloida sinua ja olla osa elämääsi sen sijaan että jatkaisi eteenpäin.

Vierailija
9/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran minua on ihminen uhkaillut tuolla ja silloin soitin 112 ja kerroin sinne, että itsetuhoinen henkilö tarvitsee apua. En tiedä tarkalleen mitä sen jälkeen tapahtui, mutta uhkailu loppui siihen.

Vierailija
10/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita, että välität viestit hänen vanhemmilleen jotka voivat ottaa kopin asiasta.

Vierailija
11/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hänen pelastajansa

Vierailija
12/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, ilmoita 112 ja laita sen jälkeen estot. Jos on oikeasti avun tarpeessa saa sitä ammattilaisilta ja jos vaan yrittää manipuloida sua (todennäköisempi vaihtoehto) häpeää kun ambulanssi kaartaa pihaan ja tajuaa lopettaa tuon paskanjauhannan.

Vierailija
13/43 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esto on varmaan paras, niin ei tarvitse kuulla. Itsekin olen mennyt näihin, koska minulla on traumaa parista läheisestä joita en ole kuunnellut tai ottanut todesta, ja ovat sen sitten tehneet.

Ex on myös joskus aiemmin ennen tutustumistamme yrittänyt, mutta kertonut jollekin ja toimitettu sairaalaan.

Olen pari kertaa yrittänyt hälyttää exän vanhemmat, jotka asuvat ihan lähellä, tarkistamaan tilanteen, mutta koska heitä ei ole kiinnostanut, niin enpä kai mitään voi.

Jos vielä uhkailee niin estän.

Oma valinta se on. Näin ajattelen läheisistänikin, vaikka jättivät minulle taakan asiasta.

Vierailija
14/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin teininä huonosti ja minulla oli onneksi jopa kolme ystävää joille puhua silloin ja selvisin siitä vaiheesta. Tuntuu järkyttävältä, että nykypäivänä neuvotaan laittamaan vain esto, kun tulee viesti, joka kuulostaa suurimmalta hätähuudolta mitä voi olla. Olisiko mahdollista kertoa hänelle, että välität ja siksi soitat hänelle apua seuraavasta viestistä? Joko vanhemmilta tai 112, jos osaat arvioida, että tilanne on niin vakava. Tuleeko ne viestit aina säännöllisesti kuukauden tiettyinä päivinä? Tietenkin hän hakee huomiota, mutta se hätä pitää kerran jonkun kuulla.

Vierailija
15/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä hänelle kriisikeskuksen numero, isoissa kaupungeissa on. Ja laita jossain vaiheessa puhelimeesi sulku ja some-estot. Kerro hänen läheiselle, älä lapsille, että hänellä on huolia ja tarvitsee lohdutusta ehkä. Mutta älä kerro uhkailuista tai yksityiskohtia, mitään. Jos et osaa auttaa, älä sano ainakaan mitään pahentavaa, lohduta ja rohkaise. Jos taloushuolia, ehkä hänen vanhempi auttaa tai muuta? Jos et ole palaamassa yhteen, älä anna turhaa toivoa tai toisaalta älä sano mitään loukkaavaa tai siksi tulkittavaa. Hiljaisuus parempi kuin huono keskustelu. Onko ystävää joka tukisi häntä. Alkoholi? 

Vierailija
16/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin teininä huonosti ja minulla oli onneksi jopa kolme ystävää joille puhua silloin ja selvisin siitä vaiheesta. Tuntuu järkyttävältä, että nykypäivänä neuvotaan laittamaan vain esto, kun tulee viesti, joka kuulostaa suurimmalta hätähuudolta mitä voi olla. Olisiko mahdollista kertoa hänelle, että välität ja siksi soitat hänelle apua seuraavasta viestistä? Joko vanhemmilta tai 112, jos osaat arvioida, että tilanne on niin vakava. Tuleeko ne viestit aina säännöllisesti kuukauden tiettyinä päivinä? Tietenkin hän hakee huomiota, mutta se hätä pitää kerran jonkun kuulla.

Riippuu miten paha tilanne on tai kiireellinen. On vastuutonta soitella apua julkiselta, kohta exä pumpattu lääkkeisiin ja joku pseudohoitsu seuranaan. Tarvittaisi kriisiterapeutti joka ehkä yksityisellä, kriisikeskus tai ei ilmoittele eteenpäin. Asiat pitäisi hoitaa hienovaraisesti. Jos ei ole niin kiire että just tekee, osa vain sanoo niin.

Vierailija
17/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeps, ilmoita 112 ja laita sen jälkeen estot. Jos on oikeasti avun tarpeessa saa sitä ammattilaisilta ja jos vaan yrittää manipuloida sua (todennäköisempi vaihtoehto) häpeää kun ambulanssi kaartaa pihaan ja tajuaa lopettaa tuon paskanjauhannan.

Tämä tuli minullekkin ekana mieleen miten toimisin. Itsemurhauhan alla sinne paikalle mennään sirrat päällä.

Vierailija
18/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä huoli ilmoituksen, jos apu kuitenkin kelpaisi ku sitä hänelle aikuis sosiaalityöntekijä ehdottaisi.

Jos lapset ovat aikuisia en näe syytä salailla asiaa, koska valitettavasti moni noi uhkaukset joskus toteuttaa.

Vierailija
19/43 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On asioita, joilla toista ihmistä ei rasiteta. Et ehkä ole ollut vastapuolella, joten sinulla ei tästä ja toisen tunteista ole tietoa. Ihminen, jolla on vaikeuksia elämässä tai elämän kanssa, voi soittaa aina hätäkeskukseen. Siellä he osaavat auttaa, ei läheiset. Ihmisellä on vastuu itsestä, sitä vastuuta ei voi siirtää läheiselle.

Vierailija
20/43 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpähän uhkailee. Tilanteessasi toki ehkä kertoisin jollekulle hänen ystävälleen, että kannattaa vähän katsoa perään. Mutta itse varmasti exäsi paremmin tunnet ja tiedät, että onko hän enemmän dramaattista tyyppiä vai voisiko oikeasti tehdä itselleen jotakin. Kummin päin vain, ei sinun tarvitse alistua minkäänlaiseen kiristämiseen tai pakotettuun yhteydenpitoon sillä verukkeella, että hän uhkaa tehdä lopun itsestään.

Minullekin tuli exältä melkein vuoden ajan säännöllisesi tsetuhoviestejä, kunnes ne yhtäkkiä vain lakkasivat ja kuulin sitten, että oli löytänyt uuden naisen. Kiitos tälle naiselle, sillä olihan se todella raskasta saada puheluita ja viestejä, että meidän on pakko palata yhteen ja että hänellä ei ole syytä elää ilman minua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi