Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
2801/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niimpä, itse päivittelen ennemmin tätä sivua kuin että kirjautuisin jatkuvasti opintopolkuun :D

Vierailija
2802/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niimpä, itse päivittelen ennemmin tätä sivua kuin että kirjautuisin jatkuvasti opintopolkuun :D

Sama, sitkun joku kertoo että Metropolian tulokset on tullut niin uskallan kirjautua opintopolkuun :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2803/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh nyt kuitenki kukaan ei käy opintopolussa ja kaikki täällä ihmettelee kun ei tulokset tulekkaan

Vierailija
2804/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh nyt kuitenki kukaan ei käy opintopolussa ja kaikki täällä ihmettelee kun ei tulokset tulekkaan

Mun oli pakko käydä kattoo opintopolku kun näin tän viestin 😆 ”opiskelijavalinta kesken”

Vierailija
2805/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2806/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottavan aika on pitkä.... :)

Vierailija
2807/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna on takaraja sille, että tulosten on oltava sijoittelussa.

En tunne menetelmää, jolla nämä hakukohteet sitten verrataan keskenään.

Saisi kyllä tulokset jo tulla. Mennyt koko kevät tässä jännityksessä. 😅

Vierailija
2808/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain Diak:iin, mutta edelleen vaan lukee "opiskelijavalinta kesken", ei kyllä malttas enää yhtään odottaa.. 😰

Vierailija
2809/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oamkista tuloksia?!

Vierailija
2810/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä av-mammat on sen verran aktiivista porukkaa että joka päivä taitaa tippua postiluukusta uudet tunnuslukutaulukot mitä sitten kuluttaa opintopolussa :D

Vierailija
2811/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti jo huomenna? Mä luulin että 28. päivä on takaraja?

Vierailija
2812/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkuopinnot maksaa satoja euroja. Ei ole oikein varaa semmoisiin lähteä eikä se tarkoita että sinne varmasti pääsisi, kun sinne kuitenkin useampi hakee.

No sitten sun varmaan täytyy tyytyä vaan siihen yhteen korkeakoulu-tutkintoon, jos kaikki vaihtoehdot päästä toista suorittamaan tuntuu ylivoimasilta.

No eipä ole vielä ensimmäistäkään. Ja olen ensikertalainen. Silti tuntuu vaikealta päästä sisään, ja jos minulla olisi 300e ylimääräistä niin hakisin heti polkuopintojen kautta opiskelemaan ensimmäisen vuoden opinnot.

No oletko työssäkäyvä?

Ei tuo silloin nyt niin hirveän kova sijoitus ole maksaa. Toki ymmärrän jos työtön niin sittem aika hiljaista ja tuo mahdollisuus poissuljettu.

Työtön. Ja siksi pyrinkin kouluun että saisi joskus paremmin töitä.

Jos toimeentulokea saa niin kannattaa kysyä ehkäisevänä tai täydentävänä toimeentulotukena avoimen amk:n maksua.. Tietysti perustuu sosiaalityön suunnitelmaan ja työnhakusuunnitelmaan nämä ja harkinnanvaraisesti myönnetään jos myönnetään.

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta en ole kuullut, että olisi ikinä myönnetty avoimen opintoihin ttt:tä. Onko jollain tällaisesta kokemusta?

Toisaalta rahapolitiikka ei ole tuossa suurin ongelma, sillä työtönhän ei lähtökohtaisesti saa opiskella kuin sivutoimisesti. Polkuopinnoissa edetään ymmärtääkseni usein liian vauhdikkaasti ja päiväsaikaan. Tuossa siis tulee myös se ongelma, että työttömän ensisijainen tuki on työttömyysturva. Pitäisi siis ensiksi saada omaehtoisen opiskelun tuki (tuskin saa, koska koulutus ei johda tutkintoon) TAI sitten neuvotella varsin pitkällisesti siitä, että saa tiputtaa itsensä toimeentulotuelle ilman sanktiota (-20 %) tästä. 

Ei vaan nimenomaan työkkärin kautta eka.. ja sitten hakea täydentävää kun on se työkkärin suunnitelma ja tehdä siellä sosiaalityönsuunnitelma.

Työmarkkinatuella tuetaan paljon asioita kuten kuntouttava työtoiminta, työkokeilut ja se omaehtoinen opiskelu jne..

Ja jos väylänä polkuopinnot niin silloinhan se tähtää tavallaan tutkintoon ja myös siihen voi saada silloin työmarkkinatukea kun tavoitteena on jatkaa amk:ta siitä suoraan.

Kaikkihan nämä ovat ihan yksilöllisen suunnitelman mukaan ja tapauskohtaisia..

No, aina voi hakea. Työkkärin kautta eka totta kai. Mutta seula on todella tiukka omaehtoisen suhteen ja ylipäänsä opiskelun suhteen (kokemusta on), joten onnea tarvitaan ja erittäin paljon, jos yrittää saada avoimia omaehtoisen piiriin. Polkuopinnot eivät edes takaa jatkoa. 

Kuntouttava työtoiminta ja työkokeilu ovat työttömien toimintaa, joten aivan eri asia. 

Mulla ei ollu mitään ongelmaa päästä työttömänä polkuopiskelijana omaehtosen piiriin. Kyselin sillon työkkäristä tota, niin kuulemma riippuu tosi paljo paikkakunnasta ja virkailijasta myöntääkö ne sen. Nykyään ne on ilmeisesti sallivampia tossa, jos vaan osaa perustella hyvin opiskelut.

Vierailija
2813/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hullu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti jo huomenna? Mä luulin että 28. päivä on takaraja?

28. päivä on takaraja että näkyy tulokset opintopolussa.

Vaikka tulokset olisi sijoiteltu niin se ei tarkoita että ne näkyisi vielä opintopolussa.

Vierailija
2814/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

J.Kwak kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkuopinnot maksaa satoja euroja. Ei ole oikein varaa semmoisiin lähteä eikä se tarkoita että sinne varmasti pääsisi, kun sinne kuitenkin useampi hakee.

No sitten sun varmaan täytyy tyytyä vaan siihen yhteen korkeakoulu-tutkintoon, jos kaikki vaihtoehdot päästä toista suorittamaan tuntuu ylivoimasilta.

No eipä ole vielä ensimmäistäkään. Ja olen ensikertalainen. Silti tuntuu vaikealta päästä sisään, ja jos minulla olisi 300e ylimääräistä niin hakisin heti polkuopintojen kautta opiskelemaan ensimmäisen vuoden opinnot.

No oletko työssäkäyvä?

Ei tuo silloin nyt niin hirveän kova sijoitus ole maksaa. Toki ymmärrän jos työtön niin sittem aika hiljaista ja tuo mahdollisuus poissuljettu.

Työtön. Ja siksi pyrinkin kouluun että saisi joskus paremmin töitä.

Jos toimeentulokea saa niin kannattaa kysyä ehkäisevänä tai täydentävänä toimeentulotukena avoimen amk:n maksua.. Tietysti perustuu sosiaalityön suunnitelmaan ja työnhakusuunnitelmaan nämä ja harkinnanvaraisesti myönnetään jos myönnetään.

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta en ole kuullut, että olisi ikinä myönnetty avoimen opintoihin ttt:tä. Onko jollain tällaisesta kokemusta?

Toisaalta rahapolitiikka ei ole tuossa suurin ongelma, sillä työtönhän ei lähtökohtaisesti saa opiskella kuin sivutoimisesti. Polkuopinnoissa edetään ymmärtääkseni usein liian vauhdikkaasti ja päiväsaikaan. Tuossa siis tulee myös se ongelma, että työttömän ensisijainen tuki on työttömyysturva. Pitäisi siis ensiksi saada omaehtoisen opiskelun tuki (tuskin saa, koska koulutus ei johda tutkintoon) TAI sitten neuvotella varsin pitkällisesti siitä, että saa tiputtaa itsensä toimeentulotuelle ilman sanktiota (-20 %) tästä. 

Ei vaan nimenomaan työkkärin kautta eka.. ja sitten hakea täydentävää kun on se työkkärin suunnitelma ja tehdä siellä sosiaalityönsuunnitelma.

Työmarkkinatuella tuetaan paljon asioita kuten kuntouttava työtoiminta, työkokeilut ja se omaehtoinen opiskelu jne..

Ja jos väylänä polkuopinnot niin silloinhan se tähtää tavallaan tutkintoon ja myös siihen voi saada silloin työmarkkinatukea kun tavoitteena on jatkaa amk:ta siitä suoraan.

Kaikkihan nämä ovat ihan yksilöllisen suunnitelman mukaan ja tapauskohtaisia..

No, aina voi hakea. Työkkärin kautta eka totta kai. Mutta seula on todella tiukka omaehtoisen suhteen ja ylipäänsä opiskelun suhteen (kokemusta on), joten onnea tarvitaan ja erittäin paljon, jos yrittää saada avoimia omaehtoisen piiriin. Polkuopinnot eivät edes takaa jatkoa. 

Kuntouttava työtoiminta ja työkokeilu ovat työttömien toimintaa, joten aivan eri asia. 

Mulla ei ollu mitään ongelmaa päästä työttömänä polkuopiskelijana omaehtosen piiriin. Kyselin sillon työkkäristä tota, niin kuulemma riippuu tosi paljo paikkakunnasta ja virkailijasta myöntääkö ne sen. Nykyään ne on ilmeisesti sallivampia tossa, jos vaan osaa perustella hyvin opiskelut.

Onkohan alle 25-vuotiaalla mitään mahdollisuuksia päästä omaehtoisen piiriin? Kaksi vuotta ollut työttömänä kun entisöijälle ei oikein ole töitä. Puoli vuotta vielä tuohon ikään... Kokemuksia kenelläkään?

Vierailija
2815/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oamkista tuloksia?!

Ei ole tullut ainakaan mulle... :/

Vierailija
2816/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin lähin hakemaan kouluun asenteella ”ei sen niin väliä jos ei tänä vuonna pääse sisään”. Nyt ku on sitte suorittanut sotelin, odottanut pääsykoekutsua, suorittanut pääsykokeen ja kytännyt opintopolkua malttamattomana niin pettymys tulee olemaan suuri jos en nyt pääsekään.

Miten te jotka ootte jo hakenut useamman kerran tsemppaatte itteänne seuraavassa haussa aloittamaan saman rumban uudelleen?

Vierailija
2817/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin lähin hakemaan kouluun asenteella ”ei sen niin väliä jos ei tänä vuonna pääse sisään”. Nyt ku on sitte suorittanut sotelin, odottanut pääsykoekutsua, suorittanut pääsykokeen ja kytännyt opintopolkua malttamattomana niin pettymys tulee olemaan suuri jos en nyt pääsekään.

Miten te jotka ootte jo hakenut useamman kerran tsemppaatte itteänne seuraavassa haussa aloittamaan saman rumban uudelleen?

Niin.. hyvä kysymys.. tää oli nyt jo kolmas kerta näissä esivalintahässäköissä ja sitä ennen olen hakenut myös kun oli todistuksen arvosanoilla pääsy valintakokeisiin.. silloin hain 2014 ja 2015 pääsemättä edes valintakokeisiin asti. 2016 oli välivuosi näistä hakuhommista.

Jostain sen motivaatio vaan aina uudestaan kerää.. vaikka syksyllä Xamkin kokeitten tulosten jälkeen meinas kokonaan lannistua ja ajattelin etten hae enää ikinä.

Vierailija
2818/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tilailla tunnuslukuja, kun on yksi ja sama luku joka kerta. Nopeaa ja helppoa. Mutta joo, odottavan aika on pitkä.

Vierailija
2819/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän S-pankin puhelinsovelluksen tunnistautumista. Sormenjäljellä pääsee sisään,ei tarvi tunnuslukutaulukoita kyttäillä. :)

Vierailija
2820/4979 |
25.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

”opiskelijavalinta kesken”

Hitto pää tässä jo hajoaa 😩

Enkä ees oleta pääseväni ku mogasin psykatestin kirjallisen. Silti pakko käydä koko ajan kattoo, et sais rauhan tälle jännitykselle 😀