Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^Mitä siis tarkoitat sanoa tällä? Olla eri mieltä kanssani ja tämän aiemman kirjoittajan kanssa vai miten?
Olla osittain eri mieltä ettei amk:hon pääsisi ei ensikertalainen.
Jokaisella oppilaitoksella on omat kiintiöt ei ensikertalaisille.
Esimerkiksi sosiaalialat Metropolia Helsinki
"Kiintiöt:
ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville varataan 80 % aloituspaikoista
ammatillisilla tutkinnoilla hakeville varataan 30 % aloituspaikoista".
Entä jos on ensikertalainen JA käynyt ammatillisen tutkinnon?
Polkuopinnot maksaa satoja euroja. Ei ole oikein varaa semmoisiin lähteä eikä se tarkoita että sinne varmasti pääsisi, kun sinne kuitenkin useampi hakee.
Vierailija kirjoitti:
Polkuopinnot maksaa satoja euroja. Ei ole oikein varaa semmoisiin lähteä eikä se tarkoita että sinne varmasti pääsisi, kun sinne kuitenkin useampi hakee.
No sitten sun varmaan täytyy tyytyä vaan siihen yhteen korkeakoulu-tutkintoon, jos kaikki vaihtoehdot päästä toista suorittamaan tuntuu ylivoimasilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten sun varmaan täytyy tyytyä vaan siihen yhteen korkeakoulu-tutkintoon, jos kaikki vaihtoehdot päästä toista suorittamaan tuntuu ylivoimasilta.
No eipä ole vielä ensimmäistäkään. Ja olen ensikertalainen. Silti tuntuu vaikealta päästä sisään, ja jos minulla olisi 300e ylimääräistä niin hakisin heti polkuopintojen kautta opiskelemaan ensimmäisen vuoden opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
^Mitä siis tarkoitat sanoa tällä? Olla eri mieltä kanssani ja tämän aiemman kirjoittajan kanssa vai miten?
Olla osittain eri mieltä ettei amk:hon pääsisi ei ensikertalainen.
Jokaisella oppilaitoksella on omat kiintiöt ei ensikertalaisille.
Esimerkiksi sosiaalialat Metropolia Helsinki
"Kiintiöt:
ensimmäistä korkeakoulupaikkaa hakeville varataan 80 % aloituspaikoista
ammatillisilla tutkinnoilla hakeville varataan 30 % aloituspaikoista".Entä jos on ensikertalainen JA käynyt ammatillisen tutkinnon?
No silloinkin melko hyvät tsäänssit päästä sisään kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eipä ole vielä ensimmäistäkään. Ja olen ensikertalainen. Silti tuntuu vaikealta päästä sisään, ja jos minulla olisi 300e ylimääräistä niin hakisin heti polkuopintojen kautta opiskelemaan ensimmäisen vuoden opinnot.
No oletko työssäkäyvä?
Ei tuo silloin nyt niin hirveän kova sijoitus ole maksaa. Toki ymmärrän jos työtön niin sittem aika hiljaista ja tuo mahdollisuus poissuljettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko työssäkäyvä?
Ei tuo silloin nyt niin hirveän kova sijoitus ole maksaa. Toki ymmärrän jos työtön niin sittem aika hiljaista ja tuo mahdollisuus poissuljettu.
Työtön. Ja siksi pyrinkin kouluun että saisi joskus paremmin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko työssäkäyvä?
Ei tuo silloin nyt niin hirveän kova sijoitus ole maksaa. Toki ymmärrän jos työtön niin sittem aika hiljaista ja tuo mahdollisuus poissuljettu.Työtön. Ja siksi pyrinkin kouluun että saisi joskus paremmin töitä.
Jos toimeentulokea saa niin kannattaa kysyä ehkäisevänä tai täydentävänä toimeentulotukena avoimen amk:n maksua.. Tietysti perustuu sosiaalityön suunnitelmaan ja työnhakusuunnitelmaan nämä ja harkinnanvaraisesti myönnetään jos myönnetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko työssäkäyvä?
Ei tuo silloin nyt niin hirveän kova sijoitus ole maksaa. Toki ymmärrän jos työtön niin sittem aika hiljaista ja tuo mahdollisuus poissuljettu.Työtön. Ja siksi pyrinkin kouluun että saisi joskus paremmin töitä.
Jos toimeentulokea saa niin kannattaa kysyä ehkäisevänä tai täydentävänä toimeentulotukena avoimen amk:n maksua.. Tietysti perustuu sosiaalityön suunnitelmaan ja työnhakusuunnitelmaan nämä ja harkinnanvaraisesti myönnetään jos myönnetään.
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta en ole kuullut, että olisi ikinä myönnetty avoimen opintoihin ttt:tä. Onko jollain tällaisesta kokemusta?
Toisaalta rahapolitiikka ei ole tuossa suurin ongelma, sillä työtönhän ei lähtökohtaisesti saa opiskella kuin sivutoimisesti. Polkuopinnoissa edetään ymmärtääkseni usein liian vauhdikkaasti ja päiväsaikaan. Tuossa siis tulee myös se ongelma, että työttömän ensisijainen tuki on työttömyysturva. Pitäisi siis ensiksi saada omaehtoisen opiskelun tuki (tuskin saa, koska koulutus ei johda tutkintoon) TAI sitten neuvotella varsin pitkällisesti siitä, että saa tiputtaa itsensä toimeentulotuelle ilman sanktiota (-20 %) tästä.
Vierailija kirjoitti:
Siis tottakai ensikertalaisille varataa enemmän paikkoja mikä siinä on niin järkyttävää? Heihin ei oo käytetty vielä sitä omaa osuutta valtion rahoista ni tottakai se pitää olla helpompaa niille ku semmoselle joka on omansa periaatteessa jo käyttäny ni onhan se ansaittava sitte "vaikeammin". Ihan järkeenkäypää mun mielestä. Turha siitä ottaa itteesä, ei se mitää halpaa lystiä oo mennä kouluu. Eri asia jos olis opiskelijalle maksullista. Valtio sen maksaa ni tottakai pitää suosia niitä jotka ei oo vielä käyttäny sitä rahaa ja joilla ei ole koulutusta.
Lue viestini uudestaan. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei edes kiinnosta nuo tulokset, kun tiedän, etten pääse. :D Maksan säästöporsaaseeni latin jos toisen, jos pääsen. Kiintiöt ei-ensikertalaisille on niin pienet, että en oikein tiedä, mikä strategia tuossa pitäisi loppujen lopuksi olla. Hakea jonnekin maalle?
Jokuhan täällä sanoi siteeraten Opintopolkua, että kiintiötä ei-ensikertalaisille ei oikeastaan edes ole, vaan on vaan ensikertalaisten kiintiö + kaikkien kiintiö. No, sitä paremmalla syyllä ihan turhaa, jos siis paikan paikkaa ei säästetä suoraan ei-ensikertalaisille. Samallahan tosin Opintopolun sivuilla todetaan sitä, että ei-ensikertalaisten pääsyä ei saa silti tehdä liian vaikeaksi (sanamuoto ei ole tarkalleen tämä, mutta ajatus on) eli tiedä sitten, miten tuota toteutetaan/sovelletaan.
Kaivetaanpa täältä tämä viestini uudestaan esille. Tietääkseni en sanonut mitään siitä, etteikö ensikertalaisia saisi ottaa rutkasti, joten pyyhkikääs suut vahdosta ja lopettakaa sanojen vääristely. Totesin vain omat mahdollisuuteni huonoiksi eli en usko niihin.
Viitaten ed. sivun "säätelee laki" -kommentoijaan: se loppukiintiö ei ole silti suoraan varattu ei-ensikertalsille, vaan siihen otetaan paremmuusjärjestyksessä keitä tahansa, kuten täällä se yksi henkilö toi aiemmin ilmi. Siksi ilmaisu on vähintään niin ja niin monta ensikertalaista, koska lopulta myös kaikki paikat voivat mennä heille. Tuohan voidaan silti katsoa kohtuulliseksi, koska vanhuksilla on silti ollut mahdollisuus hakea, mutta eivät vain ole olleet riittävän hyviä.
Tämän takia olenkin sitä mieltä, että mahdollisuuteni ovat erittäin heikot. Pidätän nyt itselleni kuitenkin oikeuden tähän realistiseen ajatukseen.
Kaikkinensa silti kyllä toivoisi, vaikka kuulostaakin tosi tätimäiseltä, että jos sosiaalialallekin on menossa töihin, niin olisi vähän ymmärrystä erilaisista ihmiskohtaloista ja miten kaikki ei ole sitä, että "sä oot nyt rahas ja valtion osuutes jo käyttänyt". Noissa töissä tulee paljon vastaan ihmisiä, joille voisi nokkapokkailla milloin mistäkin väärästä valinnasta. Työ ja elämä onneksi tekijäänsä opettaa, ja toki pitäisi ymmärtää, että täälläkin moni voi olla noin 20-vuotiaita, jos sitäkään. Arvatkaa vaan, kuinka paljon pitkäaikaissairaskin (kuten esim. minä) käyttää yhteiskunnan rahoja (jos sen näin haluaa nähdä) elämänsä aikana? Todella paljon ja oon siitä tosi kiitollinen, että kalliit lääkkeet maksaa mulle vain 9 euroa 3 kk:ssa.
Sosiaaliala on niin outo siinäkin mielessä, kun osa työntekijöistä voi olla ihan ilkimyksiä toisiaan kohtaan, mutta asiakkaita kohtaan ihan asiallisia. Ehkä ala on niin rankka, että joihinkin pitää sitten purkaa omaa pahaa oloa. Tämä siis oman kokemuksen pohjalta näin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkinensa silti kyllä toivoisi, vaikka kuulostaakin tosi tätimäiseltä, että jos sosiaalialallekin on menossa töihin, niin olisi vähän ymmärrystä erilaisista ihmiskohtaloista ja miten kaikki ei ole sitä, että "sä oot nyt rahas ja valtion osuutes jo käyttänyt". Noissa töissä tulee paljon vastaan ihmisiä, joille voisi nokkapokkailla milloin mistäkin väärästä valinnasta. Työ ja elämä onneksi tekijäänsä opettaa, ja toki pitäisi ymmärtää, että täälläkin moni voi olla noin 20-vuotiaita, jos sitäkään. Arvatkaa vaan, kuinka paljon pitkäaikaissairaskin (kuten esim. minä) käyttää yhteiskunnan rahoja (jos sen näin haluaa nähdä) elämänsä aikana? Todella paljon ja oon siitä tosi kiitollinen, että kalliit lääkkeet maksaa mulle vain 9 euroa 3 kk:ssa.
Sosiaaliala on niin outo siinäkin mielessä, kun osa työntekijöistä voi olla ihan ilkimyksiä toisiaan kohtaan, mutta asiakkaita kohtaan ihan asiallisia. Ehkä ala on niin rankka, että joihinkin pitää sitten purkaa omaa pahaa oloa. Tämä siis oman kokemuksen pohjalta näin.
Myötätuntoa ja ymmärrystä kyllä löytyy, syitä voi olla vaikka kuinka monia siihen, miksi toista tutkintoa haluaa/joutuu haluta päästä lukemaan. Mutta en sitä ymmärrä jos joku ei-ensikertalainen valittaa että on epäreilua kun ensikertalaisia "suositaan". Pitäisikö siis tosiaan olla täysin sattumanvaraista ketä kouluihin valitaan, jolloin jotkut joutuisivat olla kenties vuosikymmeniä ilman mitään koulutusta, kun toiset taas lukisivat jo ties kuinka monetta tutkintoaan? Kyllä se ihan kohtuullista on, että yhden tai useamman tutkinnon valtion kustantamana saaneet joutuu sitä vaivaa enemmän näkemään taikka sitten omasta pussistaan pulittamaan.. Ja amiksiin pääsee kuitenkin kaikki helposti, että sinne sitten vaan jos ei alanvaihto korkeakoulun kautta millään ilveellä onnistu.
Vielä pitäis jaksaa muutama päivä odottaa.. tuntuu että aika matelee 😂 näin viimeyönä jo untakin, että pääsin opiskelemaan. Ei varmaan ollut enneuni 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No oletko työssäkäyvä?
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta en ole kuullut, että olisi ikinä myönnetty avoimen opintoihin ttt:tä. Onko jollain tällaisesta kokemusta?
Toisaalta rahapolitiikka ei ole tuossa suurin ongelma, sillä työtönhän ei lähtökohtaisesti saa opiskella kuin sivutoimisesti. Polkuopinnoissa edetään ymmärtääkseni usein liian vauhdikkaasti ja päiväsaikaan. Tuossa siis tulee myös se ongelma, että työttömän ensisijainen tuki on työttömyysturva. Pitäisi siis ensiksi saada omaehtoisen opiskelun tuki (tuskin saa, koska koulutus ei johda tutkintoon) TAI sitten neuvotella varsin pitkällisesti siitä, että saa tiputtaa itsensä toimeentulotuelle ilman sanktiota (-20 %) tästä.
Ei vaan nimenomaan työkkärin kautta eka.. ja sitten hakea täydentävää kun on se työkkärin suunnitelma ja tehdä siellä sosiaalityönsuunnitelma.
Työmarkkinatuella tuetaan paljon asioita kuten kuntouttava työtoiminta, työkokeilut ja se omaehtoinen opiskelu jne..
Ja jos väylänä polkuopinnot niin silloinhan se tähtää tavallaan tutkintoon ja myös siihen voi saada silloin työmarkkinatukea kun tavoitteena on jatkaa amk:ta siitä suoraan.
Kaikkihan nämä ovat ihan yksilöllisen suunnitelman mukaan ja tapauskohtaisia..
Pitihän se arvata että joku saa tostaki faktan selittävästä kommentista keksittyä jotain "et sovi sote-alalle"-liittyvää :D se nyt vaan on karu totuus eikä liity mitenkään mun soveltuvuuteen alalle jos sen vaan teille selitän. Huhhuh. Viittaan siis ensikertalaiskiintiö keskusteluun
Eikä myöskään mun myötätuntoon. Olisin voinu käyttää sanoja valtion resurssit tai varat mutta päätin nyt ihan selkokielellä ilmaista asian ku sitä se käytännössä tarkoittaa
Voi juku, onneksi luin kunnolla ja suoritin reippaasti pääsykokeen, niin alkaa syksyllä opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Voi juku, onneksi luin kunnolla ja suoritin reippaasti pääsykokeen, niin alkaa syksyllä opinnot.
Sama. Ei tartte vinkua miten epäreilua kaikki on ja byää 😂
Näinpä. Ymmmärrän että ihmisiä turhauttaa se mutta uhrin aseman ottaminen ei auta.