Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Joo ota noista psykologeista selvää! :D ärsyttää kyllä tollanen, jos mullakin jäis jostain pisteestä kiinni, niin en välttämättä sitä haluais tietää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi tänään Hamkissa ollut. Mulla oli sairaanhoitajan ja sosionomin kokeet ja ihan ok fiilis jäi. Psykologi sanoi loppuun, että "sun kaltaisia hyviä hakijoita on paljon. Voi olla että pääset sisään,mutta en tiedä vielä kun en ole nähnyt teidän testituloksia". Jäi vähän jännä fiilis tosta lauseesta, kun en todellakaan kysynyt mitään tollasta ja se koko haastattelu tuntu menevän niin nopeesti. Koittikohan se valmistella mua pettymykseen vai mitä ihmettä :D
Mulle sanoi psykologi samassa paikassa saman asian! Paitsi että lisäsi siihen loppuun että antaa mulle täydet pisteet haastattelusta, eli se on ihan kirjallisesta osuudesta kiinni pääsenkö sisään. Varoitteli myös et sisäänpääsy saattaa jäädä pisteestä kiinni kun taso on niin kova.
Haluutko kertoo miten sun haastattelu sit meni? Tai vähän että mimmosia kysymyksiä ja vastauksia?
Vierailija kirjoitti:
Paljon saitte puhuttua ryhmissä
En kauheesti. En puhunut vähiten, mutta en selkeästi myöskään eniten. Meillä oli pari jotka puhu tosi paljon, osin vähän ohi aiheenkin joten siinä vaiheessa katsoin paremmaksi olla vähän hiljempaa eikä puhua niin paljon. En kyllä yhtään osaa sanoa että miten se ryhmätilanne meni. Ois kiva tietää mimmosta ne hakee.
Sosionomin haastattelussa urasuunnitelmat opintojen jälkeen eivät tuntuneet kelpaavan. Haastattelijalla oli tietty visio, mihin minun kannattaisi suunnata. Itse nostin esille päinvastaista. Tämä tuntui olevan kynnyskysymys., joka hallitsi koko haastattua. Närkästykseni ilmeisesti näkyi. Kai se on hylky sitten.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomin haastattelussa urasuunnitelmat opintojen jälkeen eivät tuntuneet kelpaavan. Haastattelijalla oli tietty visio, mihin minun kannattaisi suunnata. Itse nostin esille päinvastaista. Tämä tuntui olevan kynnyskysymys., joka hallitsi koko haastattua. Närkästykseni ilmeisesti näkyi. Kai se on hylky sitten.
Ehkäpä hän nimenomaan testasi miten otat vastaan vastaväitteitä. Asiakkaat tuskin aina ovat kivoja ja kiitollisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin yksi tänään Hamkissa ollut. Mulla oli sairaanhoitajan ja sosionomin kokeet ja ihan ok fiilis jäi. Psykologi sanoi loppuun, että "sun kaltaisia hyviä hakijoita on paljon. Voi olla että pääset sisään,mutta en tiedä vielä kun en ole nähnyt teidän testituloksia". Jäi vähän jännä fiilis tosta lauseesta, kun en todellakaan kysynyt mitään tollasta ja se koko haastattelu tuntu menevän niin nopeesti. Koittikohan se valmistella mua pettymykseen vai mitä ihmettä :D
Mulle sanoi psykologi samassa paikassa saman asian! Paitsi että lisäsi siihen loppuun että antaa mulle täydet pisteet haastattelusta, eli se on ihan kirjallisesta osuudesta kiinni pääsenkö sisään. Varoitteli myös et sisäänpääsy saattaa jäädä pisteestä kiinni kun taso on niin kova.
Haluutko kertoo miten sun haastattelu sit meni? Tai vähän että mimmosia kysymyksiä ja vastauksia?
Aika peruskysymyksiä oli, onko ollu ihan terve fyysisesti ja henkisesti, mitä harrastuksia on ja mitä yleensä tekee vapaa-ajalla, missä töissä on ollut, miksi haluaa alalle ja tietääkö jo mihin haluaa suuntautua. Koko haastattelu tuntui olevan ohi ennen kun tajusin että se oli ees alkanut. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä hän nimenomaan testasi miten otat vastaan vastaväitteitä. Asiakkaat tuskin aina ovat kivoja ja kiitollisia.
Pöljä paikka alkaa testaamaan vastaväitteisiin reagointia, kun on omista opinnoista kyse. Tekeekö ihan normiopettajat näitä "psykologisia" testejä haastatteluissa? Ehkä kaiken takana ei aina ole sen suurempia testejä. Työnantajilta on tullut tietynlaista viestiä, mille aloille tarvittaisiin työntekijöitä. Tämä tuli esille haastattelussa. Niin kuin joku tuolla jo aikaisemminkin kirjoitti, tietynlaista opiskelijamateriaalia voi olla haussa. "Poikkeavat" sitten saattavat jäädä rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika peruskysymyksiä oli, onko ollu ihan terve fyysisesti ja henkisesti, mitä harrastuksia on ja mitä yleensä tekee vapaa-ajalla, missä töissä on ollut, miksi haluaa alalle ja tietääkö jo mihin haluaa suuntautua. Koko haastattelu tuntui olevan ohi ennen kun tajusin että se oli ees alkanut. :)
Täällä sama kaava. Teki melkein mieli sanoa, että jutellaan nyt vielä hetki jostain..
Teillä ollu paremmat testit kuin laureassa.
Vierailija kirjoitti:
Noniin Turku. Miten meni?
Aika jännä koe oli musta :D ja vieläkin vaivaa se mitä tarkottaa hyväksytty tulos jokaisesta osioista, koska digitalisaatio -osio jäi kutkuttaa..
Vierailija kirjoitti:
Vaikea oli mun mielestä. En usko paikkaa tulevan, varsinkaan näillä aloituspaikkamäärillä.
Olin kirjoittanut hyvin kattavan vastauksen ja opetellut sen ulkoa, että miksi olen hakenut kyseiseen kouluun. Ryhmäkeskustelussa tätä asiaa piti sitte pohtia ja ainoa ajatus, josta sain kiinni oli se, että koulu sijaitsee Helsingissä. Voi luoja oikeasti. Muutenkin koko keskustelu meni penkin alle enkä saanut oikein mitään sanottua. Miksi haastatteluissa aina pää tyhjenee kokonaan? Tätä menoa en ikinä pääse kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä koe oli musta :D ja vieläkin vaivaa se mitä tarkottaa hyväksytty tulos jokaisesta osioista, koska digitalisaatio -osio jäi kutkuttaa..
Mikä siinä vaivaa? Digitalisaatio- ja etiikkaosuudesta piti/pitää saada kummastakin väh. 5 p ja sos.huollon osuudesta väh. 15 p, jotta osuudet hyväksytään. Luki koepaperissa.
Hain sosionomiksi xamkiin ja kokeet olivat aika helpot. Äikkää oli jonkin verran ja teksti vaikeaa. Sitten oli luonnetta yms testaavia kysymyksiä ja psykologin haastattelu. Ihan Ok olo jäi, mutta en uskalla odottaa paikkaa kuitenkaan koulussa.
Turun kokeesta ei osaa sanoa yhtään miten meni. 🤪 Toisaalta ihan ok helppo, mutta toisaalta oli hiukan harhaanjohtavia osa.. Digitalisaatio-osuus oli itselle vaikein..
Turun kokeessa suurin osa helppoja (kun oli suht hyvin lukenut), mutta sitten oli näitä joihin ei ees aineistosta tarkistamalla saa täyttä varmuutta, että mikä se heidän mielestään täysin oikea vastaus olisi ollut. Ne varmaan sitten ratkaisee loppupeleissä opiskelupaikkojen saajat.
Hah, eipä voi muuta sanoa kuin WTF Turku. Mikä turkulaisia vaivaa?! Uskomatonta pilkunsitäitseään ja saivartelua. Jos kokeen jälkeenkin on olo, että saattaa tulla 25-50 pistettä, niin onhan se ihan arpapeliä ollut. Monissa kohdissa useampi vaihtoehto oli oikein. Sitten tehtävänannossa kehotetaan valitsemaan lähimmäksi osuva tmv. Ööh. Tällainen koeko muka kertoo ymmärtämisestä ja oppimisesta jotain?
Jos hlö saa 59/70, niin tulos voi olla silti hylätty. Täällä jotkut aiemmin sanoivat, että totta kai näin, jos yksi osio kerran on hylätty. Musta kyllä pisteet on edelleen niin korkeat, että outoahan se on, että tippuu yhteishausta kokonaan. Voi olla, että näin käy, mutta oikeinko? No ei.
Psykologissa testeissä kun on matemattinen, looginen, luetunymmärtämiset ja sitten sellaiset itseä koskevat monivalinnat niin pitääkö jokaisesta näistä saada hyväksytty tulos, että arvioidaanko kaikki yksitellen vai arvostellaanko kokonaisuutena kirjallisena osuutena? Että jäikö koulupaikka siitä kiinni, ettei keksi käyttötarkoituksia tarpeeksi eri esineille esimerkiksi tai loogisissa takkuaa muutamassa?
Nyt jo 36. Wau.