Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Vierailija kirjoitti:
Millainen se matikkaosuus oli sosionomeilla Laureassa Tikkurilan kampuksen pääsykokeissa? Entä ryhmäkeskustelujen aiheet?
4 minuutin pikakokeessa eli pällitestissä on osa matikkaa. Perustehtäviä, jos vaan ehtii niihin asti. Näin ainakin syksyllä, ja kuulostaa niin kopiolta, että tuskin on mikään muuttunut. Nyt tämän kokeneet korjatkoot.
Joo tikkurilassa kirjallinen osuus oli perusmatikkaa mutta aika niin lyhyt,että jäi kyllä tekemättä suurinosa :D keskustelun aihe oli jotenko kummallinen,en älynnyt. En pääse sisään.
Joo tikkurilassa kirjallinen osuus oli perusmatikkaa mutta aika niin lyhyt,että jäi kyllä tekemättä suurinosa :D keskustelun aihe oli jotenko kummallinen,en älynnyt. En pääse sisään.
Vierailija kirjoitti:
Noi ensikertalaisuuskiintiöt on musta ihan ok päivätoteutukseen hakiessa, mutta olen ajatellut monimuotojen olevan enemmän aikuisopiskelijoita, jotka haaveilevat alanvaihdosta. Taskussa mahdollisesti jo se amk tutkinto.
Riippuu vähän mitä tarkoitat aikuisopiskelijoilla. Hain monimuotoon ja kävin tänään ryhmähaastiksessa, kaikki mun ryhmästä oli alle 24-vuotiaita. Kai aika normaali ikä päivätoteutuksessakin?
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
No niin, mikä on oikea vastaus, mikä niistä aineista ei kuulu joukkoon? 😂😅😆
Laurean valintakoe oli siis tänään. Musta tuntuu että en pääse sisään...Oliks taas vaihtoehdot lasi, timantti, puu blaablaa?
Joo, lasi, timantti, puu, hiili, kivi oli ainakin. Nuo viisi muistaakseni. Vastasin lasi.
Kaikki muut taisikin mennä päin pyllyä..
Anteeks mut mitä helkattia :D Miten toi liittyy edes kaukasesti sotealaan?! Ihme kokeita Laureassa. Tosin ei Metropolian koe ollut yhtään sen fiksumman oloinen...
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Laurean valintakoe oli siis tänään. Musta tuntuu että en pääse sisään...Oliks taas vaihtoehdot lasi, timantti, puu blaablaa?
Joo, lasi, timantti, puu, hiili, kivi oli ainakin. Nuo viisi muistaakseni. Vastasin lasi.
Anteeks mut mitä helkattia :D Miten toi liittyy edes kaukasesti sotealaan?! Ihme kokeita Laureassa. Tosin ei Metropolian koe ollut yhtään sen fiksumman oloinen...
Olihan viime vuonnakin matikan osuudessa kysymys, että mikä ei näistä kuulu joukkoon: auto, skootteri, bussi, pyörä, rekka tjsp. Koko matikan osuus on vain testata paineensietokykyä ja katsovat oletko seurannut ohjeistusta. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Olihan viime vuonnakin matikan osuudessa kysymys, että mikä ei näistä kuulu joukkoon: auto, skootteri, bussi, pyörä, rekka tjsp. Koko matikan osuus on vain testata paineensietokykyä ja katsovat oletko seurannut ohjeistusta. ;)
Puhutkohan keväästä ja Laureasta? Koska syksyllä oli just toi hiili, puu, timantti jne. En tosin ehtinyt tehdä kaikkia eli en voi olla varma, onko lopussa ollut jotain skootterijuttua uudestaan.
Niin, siis tehtäviin tulee saada kuitenkin oikeat vastaukset. Itse asiassa pilkuntarkka ohjeiden noudattaminen ei kannata (ohjeissa kehotetaan etenemään järjestyksessä, mutta tehtävistä kannattaa valita itselle mieluiset).
Asiaa ihmetelleelle: sanopas muuta. Kuulemma Laurea haluaa matemaattisesti ja kielellisesti lahjakkaita henkilöitä, koska on todettu, että sellaiset menestyvät korkeakouluopinnoissa. Totta, mutta mitäs niille muille ihmisille tehdään? Ne ei ansaitse opiskelupaikkaa? Toiseksi koko koe suosii niitä, jotka tekevät asioita nopeasti, ehkä arvatenkin osan, pohtijat saavat kylmää kyytiä. Voi vain miettiä, miten olennaista on tehdä sote-alalla töitä mahdollisimman nopeasti ja ehkä samalla ihan sutta ja sekundaa.
Täälläkin yksi tänään Hamkissa ollut. Mulla oli sairaanhoitajan ja sosionomin kokeet ja ihan ok fiilis jäi. Psykologi sanoi loppuun, että "sun kaltaisia hyviä hakijoita on paljon. Voi olla että pääset sisään,mutta en tiedä vielä kun en ole nähnyt teidän testituloksia". Jäi vähän jännä fiilis tosta lauseesta, kun en todellakaan kysynyt mitään tollasta ja se koko haastattelu tuntu menevän niin nopeesti. Koittikohan se valmistella mua pettymykseen vai mitä ihmettä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Kyseessä ei siis luonnollisesti ole matikan osuus, kun siinä on myös kielellisiä tehtäviä ja loogisia päättelytehtäviä, vaan se on eräänlainen kykytesti.
Mulla meni hyvin koe. Sosionomiksi tikkurilaan uskon pääseväni. Muita :)?
Missähän järjestyksessä valintakokeisiin otetaan porukkaa? Sukunimen perusteella? Sillä tänään oli oman hakukohteeni viimeinen pääsykoepäivä ja siellä oli ihmisiä sukunimistä a-i. Eli j-> sukunimet ovat olleet ilmeisesti aikaisemmin?
Ihan älytöntä että v.2018 käytetään noita höpönlöpön psykologifirmojen testejä. Piirretään pisteistä pikku-ukkoja ja laitetaan sarjakuvia järjestykseen 3h.... Haastattelija lukee esitäytettyä lappua ääneen ja mutisee omiaan, eikä kuuntele mitään, mahtava haastattelu! Ryhmäkeskustelua ei lainkaan. Ainoa järkevä osio, missä voi kirjoittaa edes vähän luovasti miksi haen alalle/kouluun rajoitetaan 10 minuuttiin.
Olipaha koe.. mitehä helvetis pisteet jaetaa
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Puu ei kuulu joukkoon?
Ääni puulle. Muut epäorgaanisia, ml. timantti ja hiili.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä oli se keskustelun aihe?
Jep kyllä niissä haastatteluissa kysytään myös vähä näyttelijän taitoja 😂
Poop kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sponge kirjoitti:
Puu ei kuulu joukkoon?
Ääni puulle. Muut epäorgaanisia, ml. timantti ja hiili.
En tiedä, onko puusta saanut pisteitä, mutta syksyllä sai ainakin minun tietääkseni lasista.
Hei,
Olin tänään siellä Tikkurilassa sosionomi-opiskeluja varten. Odotin isoa koetta... Olen 39-v. Koko juttu jesti 35min. Kato, ettet puhu kenenkään päällä tai puhu liikaa siinä yhteisosuudessa. Mä oon opettanut 10 vuotta, mutta taisin sössiä..... *grin* Lycka till!
En tiedä, olin bioanalyytikon kokeessa. Siellä oli vain haastattelu, matikka ja artikkeliin perustuva essee.