Soteli amk haku kevät 2018
Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?
Kommentit (4979)
Eikun siis toisinpäin että 7 arkipäivänä on voinu mennä jo yli 7 vuorokautta sori XD oon nyt ihan sekasin mutta niin
Oliko joku siellä HAMKin sosionomikokeessa? Millainen oli, mitkä fiilikset?
Seitsemäntenä arkipäivänä (katsokaa vaikka lastensuojelulaki pykälä 26). Sanamuotoja tunnutaan läyttävän vähän miten sattuu. Mut muistakaa, että näitä päivien määriä liittyy myös ihan eri juttuihin ku palvelutarpeen arviointi.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan millainen laurean valintakoe on ?
Mitä mä sitä googlailin, niin aikaisempina vuosina ollut 4min kirjallinen koe, jossa vähän matikkaa ja jotain "mikä ei kuulu joukkoon" -kysymyksiä ja sitten vartin ryhmähaastattelu kolmen hengen porukoissa. En sit tiedä oliko haastattelija tai haastattelijat opettajia tai oliko joku psykologi tms. Kysytty ilmeisesti, että miksi hakee alalle, mitkä on suunnitelmat, yms.
Mut jos jollain on parempaa tietoa, niin kertokaa! Olen itse tässä ihan keskustelupalstojen varassa. :P
Osaako joku sanoa mitään toimintaterapian pääsykokeista (oamk)? Monivalintaa vai essee? 🤔 ja millaisia olleet ryhmätilanteen? 😊
No mä kirjotin tänne aiemmin Laureasta, mutta en nyt jaksa minäkään niitä viestejä hakea. Lyhyesti kuitenkin nyt: vielä viime syksynä pienryhmä kutsuttiin luokkaan, ensiksi jokainen teki 4 min pällitestin/kykytestin/äikkä-matikkatestin, miksi sitä nyt haluaakaan kutsua. Sitten saman pöydän ääressä henkilökohtaiset kysymykset, aloitusvuoro vaihtui. Viimeiseksi yhteiskeskustelu annetusta aiheesta.
Haastattelijat ovat opettajia (meillä oli 2), eivät todellakaan psykologeja. Toinen kyselee, toinen kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Seitsemäntenä arkipäivänä (katsokaa vaikka lastensuojelulaki pykälä 26). Sanamuotoja tunnutaan läyttävän vähän miten sattuu. Mut muistakaa, että näitä päivien määriä liittyy myös ihan eri juttuihin ku palvelutarpeen arviointi.
Meinasin kanssa sanoa, että jos on epävarmuutta, voi aina avata Finlexin, jossa asiat on sanottu pilkulleen.
Ja ihan vaan pienoinen vinkki siihen 4 min pällikokeeseen, jos sellainen eteen tulee: tee mitä osaat, äläkä jää jumiin etenemään huolellisesti järjestyksessä, jos et vaikuta jotakin osaavan. Itse tahmasin urakalla tuossa, ja 4 min hurahtaa hups vaan.
Yleisesti liittyen korkeakouluhakuun haluan kysyä seuraavaa. Eli miten tuo hakujärjestys menee käytännössä? Saako siitä siis pisteitä ensimmäiseen hakutoiveeseen vai kuinka? Ja kun minulla on vaihtoehtoina 5. ja 6. fysioterapia niin ketkä menevät valintoja tehdessä ohitseni, kun fysioterapia minulla on vasta noin lopussa toiveissa?
Vierailija kirjoitti:
Yleisesti liittyen korkeakouluhakuun haluan kysyä seuraavaa. Eli miten tuo hakujärjestys menee käytännössä? Saako siitä siis pisteitä ensimmäiseen hakutoiveeseen vai kuinka? Ja kun minulla on vaihtoehtoina 5. ja 6. fysioterapia niin ketkä menevät valintoja tehdessä ohitseni, kun fysioterapia minulla on vasta noin lopussa toiveissa?
Kukaan ei varsinaisesti mene ohitsesi, mutta omat vaihtoehtosi 1-4 karsitaan ensin, ja jos pääset johonkin niistä et enää osallistu fusioterapian valintaan.
Vierailija kirjoitti:
Ekasta hakutoiveesta ei saa lisäpisteitä.
Jos fysioterapia-hakukohteessasi noudatetaan valintaperustesuositusta, tasapistetilanteessa sinun edellesi menevät ne, joilla tämä hakukohde on ylempänä hakutoiveena (koepistejonossa) ja yhteispistejonossa (eli koe ja ylioppilastutkinto) myös ne, joilla on paremmat yo-pisteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin kanssa sanoa, että jos on epävarmuutta, voi aina avata Finlexin, jossa asiat on sanottu pilkulleen.
Kiitos teille!!
Vierailija kirjoitti:
No mä kirjotin tänne aiemmin Laureasta, mutta en nyt jaksa minäkään niitä viestejä hakea. Lyhyesti kuitenkin nyt: vielä viime syksynä pienryhmä kutsuttiin luokkaan, ensiksi jokainen teki 4 min pällitestin/kykytestin/äikkä-matikkatestin, miksi sitä nyt haluaakaan kutsua. Sitten saman pöydän ääressä henkilökohtaiset kysymykset, aloitusvuoro vaihtui. Viimeiseksi yhteiskeskustelu annetusta aiheesta.
Haastattelijat ovat opettajia (meillä oli 2), eivät todellakaan psykologeja. Toinen kyselee, toinen kirjaa.
Yhteiskeskustelun aiheena ilmeisesti joku ajankohtainen sote-alan juttu?
Hamk sosionomikoe: kirjallinen osuus, jossa lyhyet aikarajat per tehtävä (palikkatestejä, matikka, sarjakuvatehtävä, aineistotehtävä, lyhyt kirjoitelma itsestä). Ryhmähaastis, keskusteltiin yhessä hyvän sosionomin piirteistä, n. 15 min. Psykologin haastattelu, peruskysymyksiä, n. 10 min. Sit ohi.
Sponge kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskeskustelun aiheena ilmeisesti joku ajankohtainen sote-alan juttu?
Meillä oli syksyllä työhyvinvointi sosiaalialalla.
Vierailija kirjoitti:
Hamk sosionomikoe: kirjallinen osuus, jossa lyhyet aikarajat per tehtävä (palikkatestejä, matikka, sarjakuvatehtävä, aineistotehtävä, lyhyt kirjoitelma itsestä). Ryhmähaastis, keskusteltiin yhessä hyvän sosionomin piirteistä, n. 15 min. Psykologin haastattelu, peruskysymyksiä, n. 10 min. Sit ohi.
Tämän takia en halunnut HAMK:iin kokeisiin. :D Vaikka sinne haenkin, mutta ykkössijalle en sitä halunnut laittaa. Nuo ekat tehtävät kun kuulostivat aika hirveiltä.
Itse en HAMKiin hakenut, mutta kysymys kuuluu, että mitä sosionomi tekee matematiikalla? Ei mielestäni oikein tee.
Miten valmistaudutte kokeeseen mihin ei ole ennakkomateriaalia (bioanalyytikko)?
Millaisia tehtäviä kokeissa yleensä on? Millaista matematiikkaa, onko enkku vaikeaa yms?
Ymmärrän sen että seitsemäntenä arkipäiväNÄ ja seitsemän vuorokauden KULUESSA mutta 7 vuorokauden kuluessa on menny jo mahollisesti yli 7 arkipäivää joten eihän tolla ekalla oo mitään virkaa tai toi toka kumoaa sen täysin :D