Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soteli amk haku kevät 2018

Ekakertalainen
24.01.2018 |

Onko täälä muita jotka on hakemassa tänä keväänä amk yhteishaussa johonkin soteli alan opintoihin? Ois kiva saada lukuvinkkejä yms...?

Kommentit (4979)

Vierailija
2121/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millon teillä on kokeet? Mä kävin jo useemmassakin ja nyt ois kuukausi aikaa jännitettävää. Oulussa oli jotenkin liian helpot kokeet ja eniten tässä harmittaa se epävarma fiilis joka tulee siitä, että opiskelupaikat ei ole yhtään omissa käsissä vaan opettajat antavat pisteitä miten haluavat, koska monessa opiskelupaikan ratkaisevassa osiossa ei ole olemassa edes oikeita vastauksia.

Vierailija
2122/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä : Vai onko koe kaikkien koulujen osalta hylätty?

Ihan varmasti on hylätty kaikkien osalta eikä vain Turun. Tuntuis ihan älyttömältä, ellei menis niin. Ja miten on niin vaikea ymmärtää sitä osiojuttua? Ihan järkevää, että vaaditaan, että täytyy päntätä kaikki vaaditut asiat. Kun kerran kolme matskua on, niistä lienee jokaisesta oma osionsa, ja jokainen niistä pitää vetää kunnialla läpi. Ei niin että keskitynpä vaan kahteen kun ei viitsi tai ehdi enempää ja vedän niistä täpöt ja arvalla loput. Ei, kun pitää opetella KAIKKI.

Anteeksi nyt vain, mutta

matskut on yks osio

enkku toinen ja matikka viimeinen.

Kun noin yksinkertaisesti asian ajattelee niin ei kyseisessä kokeessa tosiaan ole järkeä.

Asia ei nyt kuitenkaan ihan nuin mene.

Itse esimerkiksi menen todella luottavaisin fiiliksin materiaalien suhteen, mutta matikka jännittää.

Edellinen pohti juuri sitä, että kun kouluilla tuppaa olemaan eri pisterajoja ja kävisi niin hullusti että Turun kriteerien mukaan saat hylätyn 0,5 pisteestä, mutta pisteesi riittävät heittämällä toiseen kouluun miten käy.

Hohojaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2123/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko yhtälölaskut millaisia? Yhteen/jakolaskua? Yritän tällä hetkellä niitä kerrata mutta tuntuu että unohtuu sitten kokeessa kaikki :/

Vierailija
2124/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko yhtälölaskut millaisia? Yhteen/jakolaskua? Yritän tällä hetkellä niitä kerrata mutta tuntuu että unohtuu sitten kokeessa kaikki :/

Ja lainaus unohtui mutta kysymykseni oli tarkoitettu oamkin matikkatehtäviin

Vierailija
2125/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millon teillä on kokeet? Mä kävin jo useemmassakin ja nyt ois kuukausi aikaa jännitettävää. Oulussa oli jotenkin liian helpot kokeet ja eniten tässä harmittaa se epävarma fiilis joka tulee siitä, että opiskelupaikat ei ole yhtään omissa käsissä vaan opettajat antavat pisteitä miten haluavat, koska monessa opiskelupaikan ratkaisevassa osiossa ei ole olemassa edes oikeita vastauksia.

millä tavalla liian helpot?

Vierailija
2126/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti on hylätty kaikkien osalta eikä vain Turun. Tuntuis ihan älyttömältä, ellei menis niin. Ja miten on niin vaikea ymmärtää sitä osiojuttua? Ihan järkevää, että vaaditaan, että täytyy päntätä kaikki vaaditut asiat. Kun kerran kolme matskua on, niistä lienee jokaisesta oma osionsa, ja jokainen niistä pitää vetää kunnialla läpi. Ei niin että keskitynpä vaan kahteen kun ei viitsi tai ehdi enempää ja vedän niistä täpöt ja arvalla loput. Ei, kun pitää opetella KAIKKI.

Anteeksi nyt vain, mutta

matskut on yks osio

Kun noin yksinkertaisesti asian ajattelee niin ei kyseisessä kokeessa tosiaan ole järkeä.

Itse esimerkiksi menen todella luottavaisin fiiliksin materiaalien suhteen, mutta matikka jännittää.

Edellinen pohti juuri sitä, että kun kouluilla tuppaa olemaan eri pisterajoja ja kävisi niin hullusti että Turun kriteerien mukaan saat hylätyn 0,5 pisteestä, mutta pisteesi riittävät heittämällä toiseen kouluun miten käy.

Hohojaa...

Tässä oli kyse kokeesta, jossa ei ole matikkaa eikä englantia, vaan kolme etukäteen luettavaa materiaalia.

Vierailija
2127/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites lukeminen itse kullakin etenee?

Hyvin lukuun ottamatta digitalisaatio tekstiä joka on ehkä hirveintä paskaa mun mielestä mitä vaan on

Joo se on aikamoista tekstiä. Mietin mitä siitä oikein kysytään... Mites lakiteksti? Tarttuuko pykälät päähän?

Vierailija
2128/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites oliko oamk:ssa materiaaleissa essee vai monivalintoja?

Vierailija
2129/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi nyt vain, mutta

matskut on yks osio

Hohojaa...

Tässä oli kyse kokeesta, jossa ei ole matikkaa eikä englantia, vaan kolme etukäteen luettavaa materiaalia.

En tiedä kanssa, mitä tää matikka-enkku-hapatus täällä on, mutta ei sillä nyt niin väliä.

Mutta ei tuo mielestäni silti ihan niin simppeliä ole kuin tuossa tuo yksi kirjoittaja antoi ymmärtää. Siitä syystä, että pistelasku menee aika hankalaksi, jos tulos on tällainen: "Sai 40 pistettä, mutta sai ne kahdesta osiosta, joten on hylätty, vaikka 30 pistettä on raja". Kuitenkin loppujen lopuksi käsitellään vain pisteitä eikä niihin lisätä mitään selityksiä. En siis näe itse oikein mahdollisena tilannetta, jossa kävisi niin, että henkilö saisi 40 pistettä, mutta se olisikin kelvoton sisältönsä takia. Syystä, että se rikkoisi tuota pykälää 30 pinnasta. 

Not that I know of, mutta siis onhan tuo aika outoa. 

Vierailija
2130/4979 |
01.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai näin, en mä kauhean pontevasti lähtisi täällä enää huutelemaan mistään, että näin se menee ja piste. On jo nähty, että "loogiset todennäköisyydet" on tosielämässä kumoutuneet. Mistä näistä siis tietää - ei mistään kuin kysymällä, jos sitenkään. 

Vierailija
2131/4979 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut mukava lukea alusta asti kommentteja ja tästä palstasta/ketjusta on tullut jo päivittäinen tapa.

Osaako kukaan sanoa, millainen osuus Oulussa on englannista tai miksei muissakin kouluissa? Fyssareilla ja toimintaterapeuteilla näyttäisi olevan sama ennakkomatsku, joten ehkä valintakokeetkin voisi olla samaa luokkaa.

Kuulisin mielelläni muitakin kokemuksia pääsykokeista, mutta ymmärrän, ettei niistä ehkä vielä haluta sen enempää avautua, koska monella vielä edessä ;)

Vierailija
2132/4979 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites lukeminen itse kullakin etenee?

Hyvin lukuun ottamatta digitalisaatio tekstiä joka on ehkä hirveintä paskaa mun mielestä mitä vaan on

Joo se on aikamoista tekstiä. Mietin mitä siitä oikein kysytään... Mites lakiteksti? Tarttuuko pykälät päähän?

Jep en itekkää keksi siitä mitää kysyttävää että mielenkiinnolla ootan mitä sieltä tulee :D ja alkaa jo pikkuhiljaa tarttumaa! Mites siellä

Vierailija
2133/4979 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en HAMKiin hakenut, mutta kysymys kuuluu, että mitä sosionomi tekee matematiikalla? Ei mielestäni oikein tee.

Useinhan näissä on kyse vain siitä, että sosionomeille ja terveysihmisille ei jakseta tehdä erillisiä kokeita. 

Ei sosionomin matikkanero tarvitse olla, sillä koneet laskevat sosionomin puolesta. Ei ihan heti tule mieleen tilannetta, jossa näin ei kävisi, vaan todella henkilön itsensä täytyisi osata laskea. Lähinnä olennaista on ymmärtää, että sähkölasku ja vuokra ovat menoja eivätkä tuloja. 

Konekaan ei laske mitään ellei tiedä mitä sinne syöttää. En ymmärrä miten moni yllättyy siitä että korkeakoulututkintoon pitää osata peruskoulutasoista matematiikkaa. Sitä vaditaan jo siihen että ymmärtää arvosanansa koulussa.

Eiköhän nuo matikkaosuudet ole terveydenhoito-opiskeluun hakeville, mutta sama pohja kaikilla.

Ennen sotelia sosionomin pääsykokeessa ei ollut matematiikkaa, oli vain aineistopohjainen, englanninosuus ja haastettelu. Ja itsessään opinnoissa ei matematiikkaa ole, ellei tietty ota esim. valinnaista lääkelaskua.

Vierailija
2134/4979 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ollut mukava lukea alusta asti kommentteja ja tästä palstasta/ketjusta on tullut jo päivittäinen tapa.

Osaako kukaan sanoa, millainen osuus Oulussa on englannista tai miksei muissakin kouluissa? Fyssareilla ja toimintaterapeuteilla näyttäisi olevan sama ennakkomatsku, joten ehkä valintakokeetkin voisi olla samaa luokkaa.

Kuulisin mielelläni muitakin kokemuksia pääsykokeista, mutta ymmärrän, ettei niistä ehkä vielä haluta sen enempää avautua, koska monella vielä edessä ;)

Itse ainakin aion ladata kaikista pääsykoekokemuksista nettiin mahdollisimman paljon tietoa. Jos niistä jollekulle jotain iloa on ja joku vinkkien avulla menestyy paremmin kuin minä, niin hyvä niin. :) Oon suorastaan ihmetellyt sitä, miten vähän kokeista löytää tietoa eli mistä ihmeen tiedon vakan alla pitämisestä kyse, mutta ehkä ihmiset eivät vaan jaksa enää sitten kokeiden jälkeen jakaa yksityiskohtaista kertoa. Mulla on kyllä erinomaisesti muistissa vielä syksynkin koe. Mutta tästä nyt ei ollut mitään hyötyä, mutta tuli vaan mieleen. :)

Vierailija
2135/4979 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan olisi niin tyhmä, että kertoisi yksityiskohtia pääsykokeista ennen valintatulosten julkaisua? Siinä saattaa mennä oma tulevaisuus pilalle, kun jääkin yhden pisteen päähän opiskelupaikasta, kun meni möläyttämään muille "helppoa" tietoa.

Vierailija
2136/4979 |
02.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki pääsykokeisiin: pidä pää kylmänä. Itse tärisin ja panikoin koko soteli-esivalintakokeen ja se meni ohi silmän räpäyksessä, mutta varsinaisessa pääsykokeessa pääsin johonkin ihme flow-tilaan, jossa täysi fokus oli koko ajan kokeessa ja aika tuntui pysähtyvän. Psyykkaa ittes ja rauhotu hyvissä ajoin.

Vierailija
2137/4979 |
03.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhä ihmeessä ne antaa pisteitä niistä ryhmätilanteista ku niissä on yleensä aika paljo pojoja tarjolla? Onkoha lähtökohtasesti kaikki saamassa maksimit jos ei vaan käyttäydy siinä niinku joku täys m*lkku? Mun sisäinen salaliittoteoreetikko on heränny henkii ja kuvittelen että ne varmaa antaa mulle just sen verran pisteitä ryhmätilanteesta että ei tuu riittämään jatkoon vaikka muut osiot meni hyvin.

Vierailija
2138/4979 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama fiilis Oamkin kokeiden jälkeen. Vaikka olisit menestynyt aineistokokeessa,niin merkittävä osa pääsykokeita on se ennakkotehtävä ja haastattelu. Ennakkotehtäväkin oli "vapaamuotoinen" ja haastattelussa vaikuttaa ihan kaikki ihan siitä lähtien osuuko haastattelijan ja haastateltavan kemiat yhteen. Mahdoton arvioida itse mitkä olis omat mahdollisuudet päästä sisään. Tuntui että haastattelukin meni tosi hyvin, mutta mistäs sitä tietää..

Vierailija
2139/4979 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites oliko oamk:ssa materiaaleissa essee vai monivalintoja?

Ei ollut monivalintoja. Englannin ja äikän osioissa ihan vaan kysymyksiä kappaleista.

Vierailija
2140/4979 |
04.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhä ihmeessä ne antaa pisteitä niistä ryhmätilanteista ku niissä on yleensä aika paljo pojoja tarjolla? Onkoha lähtökohtasesti kaikki saamassa maksimit jos ei vaan käyttäydy siinä niinku joku täys m*lkku? Mun sisäinen salaliittoteoreetikko on heränny henkii ja kuvittelen että ne varmaa antaa mulle just sen verran pisteitä ryhmätilanteesta että ei tuu riittämään jatkoon vaikka muut osiot meni hyvin.

Oliskohan ryhmätilanteessa vain hyväksytty/hylätty? Yksilöhaastattelussa heillä varmaan on osiot/kriteerit joiden mukaan pisteyttävät.