Miksi ravintola-alan työhaastattelu on ihan kuin työ olisi superhaastavaa?
Olin tänään ja oli täysi työ olla nauramatta haastattelun aikana.
Ihan vakavalla ilmeellä selitettiin, että työ on edistyksellistä ja vaatii opiskelua myös omalla ajalla sekä epäiltiin, riittääkö lukion pitkä matikka kassalla olemiseen ja rahan kanssa työskentelyyn.
Kommentit (82)
Entinen pikkupomo kirjoitti:
Jotkut, etenkin hr-ammattilaiset, eivät aina ymmärrä, mihin ovat ihmisiä palkkaamassa. On ihan turhaa kysellä suorittavan tason työhön hakevalta strategioista ja visioista.
Saattaa jopa käydä niin, että moisissa kysymyksissä loistanut lähtee jo koeajalla parempiin hommiin.
Itse asiassa noista juuri kannattaa kysyä ja liian fiksusti vastannut hylätä
Alassa ei ole mitään teknisesti vaikeaa tai vaativaa. Idioottikin osaa ne hommat. Jotkut (useimmat) alalla olevat miehet kuvittelevat olevansa suuria ja mahtavia tiedemiehiä ja korvaamattomia superneroja kun osaavat nostaa annoksia ja keksiä ehkä uusia makuyhdistelmiä. He kuvittelevat ettei naisten kapasiteetti mitenkään riitä samaan ylimahdottomaan vaativaan hommaan.
Harjoittelijoita ja tuuraajia kohdellaan kuin kakkaa. Jatkuvaa äärimmäisen lapsellista kiusaamista pitää vain sietää, tai alentua samalle tasolle, tai on liian "heikko" pärjätäkseen alalla, jossa "vahvat" syövät "heikot".
Aikuisen ihmisen työpaikkoja eivät ole mitkään ravintolat.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolan keittiössä tarvitaan paineensietokykyä. Annas olla kun pölähtää bussilastillinen Hankasalmen marttoja kerralla. Kaikki tilaavat eri satsin ja osalle tietenkin laktoosittomana ja toisille gluteiinittomana jne.
Tuo ei vaadi mitään erityistä paineensietokykyä. Paineensietokykyä koettelevat toisten työntekijöiden sietäminen päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole paineensietokykyä ja kykyjä selvitä hankalammista asiakastilanteista. Mutta nykyään työnantajakin saa valita sellaiset jotka ovat innokkaampia eikä niitä "olen vain töissä täällä" -tyyppejä.
Millainen on hankala asiakastilanne?
Kysytkö tosissasi? Esimerkiksi vihainen asiakas, väkivaltainen asiakas, humalainen asiakas, ulkomaalainen asiakas, joka ei osaa kieltä, onnettomuudet, vahingot, tapaturmat, virheet, varkausepäilyt jne.
Kauan sitten kun hain työpaikkaa, niin se haastattelija kyseli ja vaati kaikenlaista. Liksa oli silloin siihen tehtävään 1500e tasan. Sitä liksaa ei kerrottu ilmoituksessa. Mutta piti osata ranskaa ja kaikkea siis täysin älytöntä siihen tehtävään. Kyse oli vttu varastotyöstä ja vaatimukset oli professori tasoa.... Tiesin siinä liksa vaiheessa, että skippaan mestan suoraan, mutta kuuntelin sen litanian mitä piti osaa ja millä ei tehny siinä tehtävässä yhtään mitään. Sitten sano, kysyttävää?? Vastasin, jos mulla olis ranskan taito ja olisi tutkinto noista asioista mitä luettelit, niin mitä luulet hakisinkö tätä työpaikkaa??? Tolla litanialla mun liksa olis 4500e kk ihan toisessa firmassa.
Vierailija kirjoitti:
Kauan sitten kun hain työpaikkaa, niin se haastattelija kyseli ja vaati kaikenlaista. Liksa oli silloin siihen tehtävään 1500e tasan. Sitä liksaa ei kerrottu ilmoituksessa. Mutta piti osata ranskaa ja kaikkea siis täysin älytöntä siihen tehtävään. Kyse oli vttu varastotyöstä ja vaatimukset oli professori tasoa.... Tiesin siinä liksa vaiheessa, että skippaan mestan suoraan, mutta kuuntelin sen litanian mitä piti osaa ja millä ei tehny siinä tehtävässä yhtään mitään. Sitten sano, kysyttävää?? Vastasin, jos mulla olis ranskan taito ja olisi tutkinto noista asioista mitä luettelit, niin mitä luulet hakisinkö tätä työpaikkaa??? Tolla litanialla mun liksa olis 4500e kk ihan toisessa firmassa.
Näitä näkee toisinaan jo työpaikkailmoituksissakin. Siis että haetaan työntekijää helppoon ja suorittavaan työhön, vaatimuslista pitkänpitkä ja palkka bruttona alle 2000€/kk.
Kyllähän tuossa karsiintuu. Jos ihmisellä ei ole ns. erityiskykyjä, kuten matemaattisesti lahjakas tai osaa sujuvasti eri kieltä, niin jääkö hän työelämän ulkopuolelle kokonaan, koska jo kaupan kassoilta vaaditaan näitä ominaisuuksia?
Vierailija kirjoitti:
Ihan vakavalla ilmeellä selitettiin, että työ on edistyksellistä ja vaatii opiskelua myös omalla ajalla sekä epäiltiin, riittääkö lukion pitkä matikka kassalla olemiseen ja rahan kanssa työskentelyyn.
Miksi ravintola-alaa mollataan kokoajan täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintolan keittiössä tarvitaan paineensietokykyä. Annas olla kun pölähtää bussilastillinen Hankasalmen marttoja kerralla. Kaikki tilaavat eri satsin ja osalle tietenkin laktoosittomana ja toisille gluteiinittomana jne.
Tuo ei vaadi mitään erityistä paineensietokykyä. Paineensietokykyä koettelevat toisten työntekijöiden sietäminen päivästä toiseen.
Siellä toinen urpo huutelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kun ala itse ajanut itsensä allikkoon huonoilla työehdoilla, huonoilla palkoilla ja sillä, ettei esim. tessin mukaisia taukoja saa pitää monessakaan paikassa.
Ja sitten ihmetellään, miksi on vaikea saada työvoimaa.
Niin paitsi tietty mimmit ei sovi kokeiksi, koska synnyttävät ja hakevat lapset tarhasta 😉😂
Vierailija kirjoitti:
Alassa ei ole mitään teknisesti vaikeaa tai vaativaa. Idioottikin osaa ne hommat. Jotkut (useimmat) alalla olevat miehet kuvittelevat olevansa suuria ja mahtavia tiedemiehiä ja korvaamattomia superneroja kun osaavat nostaa annoksia ja keksiä ehkä uusia makuyhdistelmiä. He kuvittelevat ettei naisten kapasiteetti mitenkään riitä samaan ylimahdottomaan vaativaan hommaan.
Harjoittelijoita ja tuuraajia kohdellaan kuin kakkaa. Jatkuvaa äärimmäisen lapsellista kiusaamista pitää vain sietää, tai alentua samalle tasolle, tai on liian "heikko" pärjätäkseen alalla, jossa "vahvat" syövät "heikot".
Aikuisen ihmisen työpaikkoja eivät ole mitkään ravintolat.
Taidat olla kansanedustajana töissä? :)
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kun ala itse ajanut itsensä allikkoon huonoilla työehdoilla, huonoilla palkoilla ja sillä, ettei esim. tessin mukaisia taukoja saa pitää monessakaan paikassa.
No noi on kyllä totta.
Vierailija kirjoitti:
Useimmissa töissä tarvitaan ihan vastaavaa paineensietokykyä, ei se ole mikään erityistaito vaan lähinnä perusasia.
Viestin kirjoittaja n. 20 mille alalle päädyit. Ihan mielenkiinnosta kysyn itelläni 10 vuotta ravintola alaa takana. Hienosta pihviravintolasta, bpudeihin ja yökerhoihin. Ja nyt 6 vuotta vain lounas ravintoloissa. Alan vaihto edessä, kuitenkin päässä lyö vaan tyhjää. Viihdyn ihmisten kanssa ja asiakaspalvelussa. Muutkin saa ehdottaa, kehu työtäsi jossa viihdyt 😊
Miksi haluisit töihin ravintolaan, jossa työt tehdään vasemmalla kädellä eikä homma ketään oikeasti kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mollaamista, jos sanoo ettei se sentään mitään rakettitiedettä ole. Raskasta suorattavan tason työtä paskapalkalla, kuten moni muukin, muttei mitään varsinaisesti erityistaitoja vaativaa.
Itse ollu kohta vuoden keittiössä ja hyvin olen viihtynyt. Palkka nyt ei mikään kauhean päätä huimaava ole mutta ei se ole elämänlaatua haitannut.
Rekrytoijat eivät aina osaa keskittyä olennaiseen tai niihin vaatimuksiin, jotka oikeasti liittyy siihen työhön. Toki ravintolassakin työskentely vaatii kiireen sietämistä, hyviä asiakaspalvelutaitoja ja reippautta, mutta nuo ap:n mainitsemat asiat tuntuvat kyllä vähän liioittelulta.
Olen kokenut vähän samantapaisia haastatteluita. Nuorena hain myös kohtuullisen yksinkertaiseen/suorittavaan/aloittelijan työhön ja olin aiemmin ollut isossa pörssiyhtiössä asiakaspalvelutehtävissä. Haastattelija kysyi, mitkä olivat suurimmat saavutukseni edellisessä työssä ja sainko aikaan esimerkiksi jotain sellaista, joka olisi muuttanut yrityksen suuntaa tai tapaa toimia. Teki mieli sanoa, että jos olisin monen tuhannen hengen pörssiyhtiön suuntaa muuttanut, en hakisi tätä työtä vaan ihan jotain muuta.
Opiskelijana hain kesätöitä tavaratalon kassalta. Sinnekin oli kaksi haastattelua ja aivan käsittämättömiä juttuja ottaen huomioon työn luonteen ja työsuhteen keston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole paineensietokykyä ja kykyjä selvitä hankalammista asiakastilanteista. Mutta nykyään työnantajakin saa valita sellaiset jotka ovat innokkaampia eikä niitä "olen vain töissä täällä" -tyyppejä.
Millainen on hankala asiakastilanne?
Esim. joku känninen alkaa tinkaamaan lisää kaljaa vaikka on siinä kunnossa ettet haluaisi tarjoilla enää. Pahimmassa tapauksessa alkaa riehumaan.
Tai samanaikaisesti tulee pari suurempaa äänekästä seuruetta ja sun pitäis palvella kaikkia yhtaikaa.
Kaikista ei vaan ole toimimaan noissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas huutaa ja haukkuu sinut.
Eihän sellaista tarvise kuunnella.
Entä jos se tapahtuu maksutilanteessa? Rahathan sun on saatava, ei siitä voi kävellä pois.
Eniten ärsyttää se, että pitää olla valmis työskentelemään päivästä ja kellonajasta riippumatta, aina työnantajan tavoitettavissa toki.