Miksi ravintola-alan työhaastattelu on ihan kuin työ olisi superhaastavaa?
Olin tänään ja oli täysi työ olla nauramatta haastattelun aikana.
Ihan vakavalla ilmeellä selitettiin, että työ on edistyksellistä ja vaatii opiskelua myös omalla ajalla sekä epäiltiin, riittääkö lukion pitkä matikka kassalla olemiseen ja rahan kanssa työskentelyyn.
Kommentit (82)
Ei kaikilla ole paineensietokykyä ja kykyjä selvitä hankalammista asiakastilanteista. Mutta nykyään työnantajakin saa valita sellaiset jotka ovat innokkaampia eikä niitä "olen vain töissä täällä" -tyyppejä.
Jotkut, etenkin hr-ammattilaiset, eivät aina ymmärrä, mihin ovat ihmisiä palkkaamassa. On ihan turhaa kysellä suorittavan tason työhön hakevalta strategioista ja visioista.
Saattaa jopa käydä niin, että moisissa kysymyksissä loistanut lähtee jo koeajalla parempiin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole paineensietokykyä ja kykyjä selvitä hankalammista asiakastilanteista. Mutta nykyään työnantajakin saa valita sellaiset jotka ovat innokkaampia eikä niitä "olen vain töissä täällä" -tyyppejä.
Millainen on hankala asiakastilanne?
olen akateeminen mutta tehnyt aikoinaan ravintola-alan työtä. kaikki kunnia heille koska kyllä siinä työssä saa olla omalla tavallaan hyvin tarkka ja pitää kyetä tekemään montaa asiaa yhtäaikaa. muisti saa olla myös hyvä ja pitää osata olla suunnitelmallinen sekä osata ennakoida
Nooh, kyllä sitä työpaikalla jos toisella mainostetaan, kuinka suurta paineensietokykyä ynnä muuta siellä työskentely vaatii.
Tuo kertoo siitä, millaista on olla työnhakijanana nykyään. Vaikka olisit hyvä, niin et siltikään ole riittävän hyvä, koska vaaditaan mahdottomia.
Tai jos olet riittävän hyvä, niin oletkin jo liian hyvä kyseiseen työhön.
Ei siis ihme, ettei osaavia työntekijöitä löydy ja työnantajat valittavat työvoimapulaa.
Joo, ja enää ei riitä edes yksi suosittelija! Soittivat perään, että olisiko vielä toista antaa 😂
Ensimmäinenkin hommaaminen aiheutti jo harmaita hiuksia..
Olen tehnyt suorittavaa ja melko rutiininomaista työtä 10v. Toimistossa. Nyt kävin haastattelussa ja kysyttiin.urani kohokohtaa. En oikeasti osannut vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on hankala asiakastilanne?
Asiakas huutaa ja haukkuu sinut.
Löytyykö ravintola-alalta oikeasti yhtään työpaikkailmoitusta, jossa ei mainittaisi sanaa "mahtava tiimi"?
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö ravintola-alalta oikeasti yhtään työpaikkailmoitusta, jossa ei mainittaisi sanaa "mahtava tiimi"?
joo mahtava tiimi. yleensä se ei kovin mahtava ole. kaikki puhuu paskaa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja enää ei riitä edes yksi suosittelija! Soittivat perään, että olisiko vielä toista antaa 😂
Ensimmäinenkin hommaaminen aiheutti jo harmaita hiuksia..
Mieheltä kysyttiin suosittelijoita osa-aikaisen (10-20h/vk) kassamyyjän paikkaan. Miehellä ei pitänyt pokka, kysyi vain suoraan, että "Ootko sä ihan tosissasi?" :D
Ei irronnut sitä paikkaa, mutta pitkään kyllä tuota ollaan naurettu :D Mies sai sitten töitä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt suorittavaa ja melko rutiininomaista työtä 10v. Toimistossa. Nyt kävin haastattelussa ja kysyttiin.urani kohokohtaa. En oikeasti osannut vastata.
"... no kerran oli kopiokone rikki, se oli hurja päivä! Eikun itse asiassa, nyt kun muistelen, ni tais olla vaan paperi loppu. Mut hei nyt muistanki, pikkujouluissa viereisen konttorin Pete pani meidän osaston Liisaa, molemmat siis naimisissa. Se oli jo hurja juttu!"
Naura vaan. Mutta haastavuus työssä on sen henkinen ja fyysinen raskaus. Jousta ja jiokse. Kuuntele vittuilu niin pomolta kuin asiakkailta. Niele kaikki naurettavan pienellä palkalla
Mutta opettaa työntekoa. Hyvä välietappi, jäädä ei kannata. Heikot ei pärjää eikä jaksa. Mutta mene ja koe itse.
T. Entinen kyyppari
Ravintolan keittiössä tarvitaan paineensietokykyä. Annas olla kun pölähtää bussilastillinen Hankasalmen marttoja kerralla. Kaikki tilaavat eri satsin ja osalle tietenkin laktoosittomana ja toisille gluteiinittomana jne.
Ne ei oikeasti halua sua sinne, koska tarvitsevat paremmannäköisen työntekijän.
Vierailija kirjoitti:
Asiakas huutaa ja haukkuu sinut.
Eihän sellaista tarvise kuunnella.
Jos haluaa olla viikonloput ja juhlapyhät töissä, naurettavan paskalla palkalla, asiakkaat on nykypäivänä todella ilkeitä. 27 vuotta ravintola-alalla minulle riitti.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa olla viikonloput ja juhlapyhät töissä, naurettavan paskalla palkalla, asiakkaat on nykypäivänä todella ilkeitä. 27 vuotta ravintola-alalla minulle riitti.
Mä luovutin n. puolet aiemmin. 15v olin ravintolahommissa. Sitten päätin kouluttautua päivätyöalalle. Menin kouluun, opiskelin työn ohessa 3v ja jo tokan opiskeluvuoden alussa pääsin päivätöihin siistiin sisähommaan, firmaan jossa hyvät edut ja henkilöstö huomioidaan oikeasti kaikessa. Mahtavaa tietää aina että on tietyt ajat vuodesta automaattisesti vapaalla ja ylimääräisiä vapaita saa pitää melkein kuinka pienellä varotusajalla tahansa.
Naurattaa myös alan työpaikkailmoitukset ja niiden tyyli kertoa työstä.