Näetkö mitään hyvää aktiivimallissa?
Näetkö mitään hyvää aktiivimallissa? Yritän juuri tutustua tähän tarkemmin.
Mielestäni nuo aktiivisuuden osoitukset eivät miltään mahdottomalta kuulosta, eikö työttömäksi jäänyt muutenkin yrittäisi kehittyä ja olla aktiivinen.
Mutta koska rankaisu aktivointikeinona ei yleisesti ottaen toimi, ehdotan että aktiivisuudesta palkittaisiin +4,65% bonuksella seuraavan 3 kk:n jaksolle.
En tätä mallia näkisi työttömän kyykytyksenä, samalla tavalla sitä työssäkäyvänäkin hypätään työnantajan pillin mukaan ja tehdään asioita jota palkan maksaja pyytää. En minäkään niitä huvikseni tekisi,
mutta ne ovat edellytyksenä että työsuhde säilyy ja palkka maksetaan.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä alku tukijärjestelmän alasajolle.
Vielä kun sama leikkuri ulotetaan eläkkeisiin niin Suomella on ehkä tulevaisuus.
Joo, pois lapsilisät, äitiyslomat, ilmainen peruskoulu. Minä kun en näitä tarvitse niin joutavat pois ja silleen. Haluan vain ne tuet jotka koskettaa minua. En myöskään halua maksaa äitien, isien ja lasten elämää verojen muodossa.
Tahallasi väärinymmärsit. Ei tosin yllätä, näinhän työttömät tekee jatkuvasti, kun heiltä jotain odotetaan.
Mainitsemillasi tukiluokilla on yhteiskunnallisesti positiivinen vaikutus. Työttömien ylenpaltainen tukeminen edesauttaa ainoastaan valtion velkaantumista ja passivoi hyvään tottuneen työikäisen väestön. Minimoimalla nämä tuet luomme vahvan motivaattorin työllistyä ja luomme uusia työpaikkoja.
Jos aloitettaisiin ensin uusien työpaikkojen luomisella ja vasta sen jälkeen katsottaisiin, ketkä ovat oikeasti omasta halustaan työttömiä. Nyt työpaikkoja ei ole riittävästi kaikille lähellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun sama leikkuri ulotetaan eläkkeisiin niin Suomella on ehkä tulevaisuus.
Joo, pois lapsilisät, äitiyslomat, ilmainen peruskoulu. Minä kun en näitä tarvitse niin joutavat pois ja silleen. Haluan vain ne tuet jotka koskettaa minua. En myöskään halua maksaa äitien, isien ja lasten elämää verojen muodossa.
Tahallasi väärinymmärsit. Ei tosin yllätä, näinhän työttömät tekee jatkuvasti, kun heiltä jotain odotetaan.
Mainitsemillasi tukiluokilla on yhteiskunnallisesti positiivinen vaikutus. Työttömien ylenpaltainen tukeminen edesauttaa ainoastaan valtion velkaantumista ja passivoi hyvään tottuneen työikäisen väestön. Minimoimalla nämä tuet luomme vahvan motivaattorin työllistyä ja luomme uusia työpaikkoja.
Työssäkäyvätkin vastustaa tuota aktiivimallia ihan yhtä paljon kun työttömät. Turhaa rahan haaskausta ilman että sadaan mitään tuloksia. Ja turhaa ihmisten kyykyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko missä niitä työpaikkoja on, joihin "laiskat työttömät" voi "aktivoitua" menemään sieltä "sohvalta makaamasta"?
Niin, mulla on työ, ainakin vielä, vaikka mun alalla on työpaikat vähentyneet todella paljon.
Mut niitä avoimia paikkoja, missä niitä on?
Et näköjään tajua. Kyse ei ole hienosäädöstä, vaan koko systeemi on perseellään.
Minä jäin juuri työttömäksi. Haen aktiivisesti töitä ja kehitän itseäni kaikin mahdollisin tavoin, mutta se ei riitä aktiivimalliin eli minulta leikataan työttömyysetuutta, koska en ole onnistunut löytämään ehdot täyttävää työtä, enkä mahdu te-toimiston järjestämille aktiivimallin ehdot täyttäville kursseille mukaan.
Se ei riitä, että koulutan itseäni siten, että se oikeasti lisää taitojani työelämässä. Vain joku turhanpäiväinen työnhakukurssi kelpaa. Ei riitä myöskään, vaikka olen hakenut kymmeniä työpaikkoja, kun kukaan ei ole palkannut minua. Pariin haastatteluun olen päässyt, mutta sekään ei riitä. Omaehtoista aktiivisuutta ei edes saa olla tai työkkäri uhkaa työttömyysetuuden menettämisellä. Aikuisopiston viikonloppukurssista ei uskalla te-toimistossa mainita sanaakaan.