Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän mielestä ok kutsua itsensä(ja perheensä) yökylään?

kutsumattomiin vieraisiin kyllästynyt
23.01.2018 |

Ostimme mieheni kanssa pienen omakotitalon "maalta". Matkaa Helsinkiin on alle 50km mutta muuttomme jälkeen tuntuu että toimimme ystäväpiirin "mökkinä". Itsellämme on neljä lasta ja ihan normiarjen pyörittäminen on tarpeeksi työlästä. Perustilanne: Kaveri soittaa ja kysyy "mitäs teette Perjantaina? Olisi kivaa tulla kylään." Ja kohta huomaankin että taas on kokonainen perhe tulossa ja jäämässä yöksi. Huoh. Sitten pitää etsiä patjoja ja petivaatteita. Omat lapset nukkuu sitten meidän sängyssä koska vieraat valtaa lastenhuoneen. En tajua miksi ei voi mennä kotiin yöksi. En siedä tällaisia pitkiä vierailuja. Siinähän menee koko viikonloppu ja kaikki kotiaskareet siirtyy seuraavalle viikolle. Ja ruokaakin menee pipona. Kysymys siis kuuluu, onko ookoo kutsua itsensä tollatavalla kylään? Itse ainakin odotan kutsua, tai jos haluan tavata niin kutsun itse meille.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh. Miksi ihmeessä kaverille ei voi sanoa, että nyt ei sovi? Ei siihen tarvi keksiä mitään tekosyytä edes. Kai sitä ihmiset saavat viettää vapaa-aikaansa kotona (tai missä tahansa) rauhassa ilman vieraita. Ei siitä mitään tule, jos alkaa elämään omaa elämäänsä hölmöjen ehdoilla.

Vierailija
2/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se mitään herkkua olisi passata isoa porukkaa koko viikonlopun. Kuluu ruokaa ja vettä enemmän ja tulee sotkua ja on ahdasta ja rauhatonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano etteivät tule. Tai jos tulevat niin yöksi ei voi jäädä.

Harva jää yöksi jos etukäteen kielletään. Moni jää, jos ei erikseen kielletä, varsinkin viikonloppua vasten.

Me ollaan vaimon kanssa asuttu melkein 20v omillamme, ja ne on laskettavissa yhden käden sormilla ne tapaukset, kun joku on meille yöksi jäänyt.

Vierailija
4/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kohteliasta. Mä Inhoan tuota ihmistyyppiä, joka itse esittelee, että voisi tulla meille kylään. Siinä sitten laitan tarjoomukset ym.

Toisin päin se on aina niin, että tuo kutsuu koko kylän kerralla omiin kesteihinsä, niin on paikkoja joita taas yksitellen kiertää.

Vierailija
5/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo loppuu heti, kun et enää etsi patjoja ja petivaatteita. Jos ei ole sänkyä, ei ole yövieraita. Harva jää lattialle maton päälle nukkumaan.

Asun maalla 58 km päässä Helsingin päärautatieasemasta, meillä ei ole koskaan ollut itse itsensä kutsuneita yövierait.

Vierailija
6/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaverit asuu enimmäkseen toisella puolella Suomea, joten ihan tavallista on, että ihmiset ottavat yhteyttä ja kysyvät, sopiiko silloin ja silloin tulla viikonlopuksi. 

Vierailija
7/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein kutsua itseänsä yökylään!

Ymmärrän kahvilla piipahtamisen, mutta ei toisten kotiin tungeta kutsumatta yöksi.

Eräs lapsen kaverin äiti, joka siis itse ei ole meille mikään ystävä, yritti vkl-majoitusta meillä. Itselläkin neljä lasta, joista kaksi silloin ihan pieniä. Kieltäydyin hotellinpidosta.

Rouva loukkaantui verisesti. Itse en olisi edes kehdannut ehdottaa moista järjestelyä kenellekään tutulle.

Vierailija
8/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedät itsekin ettei ole ok. Mutta maailma on täynnä ajattelemattomia ja epäkohteliaita ihmisiä, se pitää vaan hyväksyä, ja opetella itse pitämään puoliaan. Sano ystävällisesti mutta tiukasti että valitettavasti teille ei oteta yökyläilijöitä. Jos suuttuu, niin eipähän tarvitse toiste kieltäytyä. Järkevät ihmiset ymmärtää, tyhmiä ei kylään tarvitakaan.

Vierailija
9/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kahvilla piipahtamisen, mutta ei toisten kotiin tungeta kutsumatta yöksi.

Eikä kahvillekaan tungeta väkisin. Voi ehdottaa että sopisiko piipahtaa kun olen tässä lähistöllä, mutta jos toinen sanoo ettei nyt oikein ole hyvä aika, siitä ei pidä ottaa nokkiinsa.

Vierailija
10/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on siis mukavaa kun tulee ystäviä kylään ja mielellään keitän kahvit ja tarjoan jotain purtavaa. Mutta kohtuudella. Ja jos kysyjä sanoo "olisi kiva nähdä,voidaanko tulla kylään?", niin minun maailmassa se EI tarkoita yökyläilyä. Vaan just parin/kolmen tunnin vierailua. Silleen normaalisti, aivan kuten ennenkin, ennen kun muutimme "maalle". Sitten vaan häkellyn kun huomaan että pihalla seisoo taas perhe joka selkeesti on jäämässä pidemmäksi aikaa. Kai se vaan on sanottava suoraan, yösi ette sit jää! Tuntuu vaan ikävältä kun toivoisi heidän itse ymmärtävän että onhan meillä varmaan muutakin tekemistä, kuten lapsiperheillä yleensäkkin. 

Vierailija
11/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystävä voi kyllä kutsua itsensä kylään. Olen kiireinen monen lapsen äiti ja yrittäjä mutta nautin kyllä ajasta ystävien kanssa. Toki kyläilyt on vastavuoroisia ja jos eivät ole, kyläilyperinne loppuu. En myöskään passaa aikuisia ihmisiä vaan kauempana asuvat vieraat osaavat kyllä laittaa pedit itsekin kun vaan kaivan petivaatteet mikä ei ole iso homma. Myös ruokaa ostetaan ja tehdään yhdessä.

On meidän isolla tilalla ollut sellaisiakin vieraita jotka mielestään tulevat hotelliin ja odottavat täyttä palvelua. En kutsu vaan sitten uudelleen. Energiani eikä aikani riitä vapaapäivinä huolehtimaan oman perheeni lisäksi täysin avuttomasta toisesta perheestä.

Olisi kauheaa jos ystävien tapaaminen loppuisi siihen että muuttavat kauas! Rakkaat ystävät ovat tervetulleita ja ikävä iskee jos emme moneen kuukauteen tapaa.

Vierailija
12/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ystäville kehtaisin sanoa ei. Senhäm vuoksi he ystäviä ovatkin, eli sietävät ein loukkaamatta mieltään. He varmaan olettavatkin, että koska olette ystäviä niin osaat puhua suoraan.

Sukulaisten kanssa tuollaiset on pahoja kun on lapsia. Kieltäytyminen tulkitaan helposti "yli" ja erityisesti jos on puolison suku kyseessä, niin voidaan tulkita niin että vaimo sorsii miehen sukua jne. Sitten supistaan kuinka estetään suhteiden luonti lapsiin, vaikka itse ei edes omia sukulaisia ota pitkille vierailuille usein.

Ylipäätään itse olen varovainen kun ehdottelen sukulaisille jotain pitkää vierailua, kysyn korostaen että voidaan olla vain lyhytkin vierailu. Mutta hyvälle ystävälle voisin hyvinkin ehdottaa noin, sehän on täysin vapaaehtoisuuteen perustuva ihmissuhde. Ei ole pakko jos ei halua.

Vierailija
13/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo loppuu heti, kun et enää etsi patjoja ja petivaatteita. Jos ei ole sänkyä, ei ole yövieraita. Harva jää lattialle maton päälle nukkumaan.

Asun maalla 58 km päässä Helsingin päärautatieasemasta, meillä ei ole koskaan ollut itse itsensä kutsuneita yövierait.

Juuri näin. Asun "kivenheiton päässä" Helsinki-Vantaan lentokentästä ja kyllähän noita matkalaisia olisi ollut tulossa yöksi vaikka kuinka monta kertaa. Mulla ei ole kuitenkaan yhtään mitään vierasmajoitustarpeita kotonani. Olenkin sanonut, että sopii tulla, mutta pitää olla omat patjat, tyynyt ja peitot mukana. Ei ole näkynyt yövieraita . 

Vierailija
14/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman yksinkertaistaen en välitä yövierailuista, en kotonani enkä muiden kotona. Ei tulis mieleenkään väittää 45-60 minuutin ajomatkaa hyväksi yökyläilyn perusteeksi. Olisi aivan kamalaa joutua 4-lapsisen perheen nurkkiin yöksi. Ja olisi kamalaa, jos joku perhe tuppaisi meille.

Opettele sanomaan ei. Välimatka Stadiin on sellainen, että parin tunnin visiitille voi teille tulla kuka vaan, mutta ei helvetissä ole tarvetta B&B:lle.

Vierailija
15/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kutsun itseni aika usein kylään. Asun pienellä paikkakunnalla jumalan selän takana ja suuremmissa kaupungeissa asuvat kaverit eivät tänne noin vain viitsi lähteä, kun ei täällä ole mitään tekemistäkään. Kun näen kavereitani, käydään syömässä, shoppailemassa ja drinkeillä, mutta ei onnistu täällä. Siis ihan turha kutsua kavereita tänne.

Vierailija
16/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä kutsun itseni aika usein kylään. Asun pienellä paikkakunnalla jumalan selän takana ja suuremmissa kaupungeissa asuvat kaverit eivät tänne noin vain viitsi lähteä, kun ei täällä ole mitään tekemistäkään. Kun näen kavereitani, käydään syömässä, shoppailemassa ja drinkeillä, mutta ei onnistu täällä. Siis ihan turha kutsua kavereita tänne.

Oletatko myös, että  voit aina yöpyä näiden kavereidesi luona? Vai yövytkö kaupunkireissuillasi jossain muualla, esim hotellissa?

Vierailija
17/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä juuri kamalampaa ihmistyyppiä kuin itsensä puoliväkisin yövieraiksi kutsuvat. 

Vierailija
18/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On meidän isolla tilalla ollut sellaisiakin vieraita jotka mielestään tulevat hotelliin ja odottavat täyttä palvelua. En kutsu vaan sitten uudelleen. Energiani eikä aikani riitä vapaapäivinä huolehtimaan oman perheeni lisäksi täysin avuttomasta toisesta perheestä."

Nythän tilanne onkin se etten ole edes kutsunut. Vaan kutsuvat itsensä.

Vierailija
19/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme maalla vähän kauempana, ja vieraita käy harvoin. Mutta kovasti tykkään, jos joku jaksaa tulla ja olla vaikka koko viikonlopun. Vastaavasti me käymme silloin tällöin kylässä ja meidät on syötetty ja juotettu ja tarvittaessa petit pedattu.

Tämä nyt ei auta aloittajaa, joka ei vieraista välitä. Hänen pitää sanoa, että meille ei nyt sovi. Tai ehdottaa, että vaihtelun vuoksi voisitte mennä näille ystäville kylään.

Vierailija
20/60 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kaverit asuu enimmäkseen toisella puolella Suomea, joten ihan tavallista on, että ihmiset ottavat yhteyttä ja kysyvät, sopiiko silloin ja silloin tulla viikonlopuksi. 

Hotelliinkin voi mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kolme