Näetkö mitään hyvää aktiivimallissa?
Näetkö mitään hyvää aktiivimallissa? Yritän juuri tutustua tähän tarkemmin.
Mielestäni nuo aktiivisuuden osoitukset eivät miltään mahdottomalta kuulosta, eikö työttömäksi jäänyt muutenkin yrittäisi kehittyä ja olla aktiivinen.
Mutta koska rankaisu aktivointikeinona ei yleisesti ottaen toimi, ehdotan että aktiivisuudesta palkittaisiin +4,65% bonuksella seuraavan 3 kk:n jaksolle.
En tätä mallia näkisi työttömän kyykytyksenä, samalla tavalla sitä työssäkäyvänäkin hypätään työnantajan pillin mukaan ja tehdään asioita jota palkan maksaja pyytää. En minäkään niitä huvikseni tekisi,
mutta ne ovat edellytyksenä että työsuhde säilyy ja palkka maksetaan.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nuo aktiivisuuden osoitukset eivät miltään mahdottomalta kuulosta, eikö työttömäksi jäänyt muutenkin yrittäisi kehittyä ja olla aktiivinen.
Mutta koska rankaisu aktivointikeinona ei yleisesti ottaen toimi, ehdotan että aktiivisuudesta palkittaisiin +4,65% bonuksella seuraavan 3 kk:n jaksolle.
En tätä mallia näkisi työttömän kyykytyksenä, samalla tavalla sitä työssäkäyvänäkin hypätään työnantajan pillin mukaan ja tehdään asioita jota palkan maksaja pyytää. En minäkään niitä huvikseni tekisi,
mutta ne ovat edellytyksenä että työsuhde säilyy ja palkka maksetaan.
Ei voi verrata työnantajan pillin mukaan hyppimiseen. Tai siinä tapauksessa, että työnantaja käskee tehdä jotain, mutta ei anna siihen välineitä. Esim autotehtaalla käskee kasaamaan auton, mutta ei päästä tehdashalliin, vaan teet sen siellä toimistossa.
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä alku tukijärjestelmän alasajolle.
Vielä kun sama leikkuri ulotetaan eläkkeisiin niin Suomella on ehkä tulevaisuus.
Joo, pois lapsilisät, äitiyslomat, ilmainen peruskoulu. Minä kun en näitä tarvitse niin joutavat pois ja silleen. Haluan vain ne tuet jotka koskettaa minua. En myöskään halua maksaa äitien, isien ja lasten elämää verojen muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta ne ovat edellytyksenä että työsuhde säilyy ja palkka maksetaan.Ei voi verrata työnantajan pillin mukaan hyppimiseen. Tai siinä tapauksessa, että työnantaja käskee tehdä jotain, mutta ei anna siihen välineitä. Esim autotehtaalla käskee kasaamaan auton, mutta ei päästä tehdashalliin, vaan teet sen siellä toimistossa.
Työsopimukset ja tuet on ihan eri asioita ja niissä on eri velvoitteet.
Työsopimuksessa sinä sovit vapaaehtoisesti työnantajasi kanssa, että teet hommaa A ehdoilla B, jonka vastineeksi työnantaja maksaa palkkaa C ja muita etuuksia D.
Tuet sen sijaan on KOMPENSAATIO valtiolta siitä, että sinulta on valtion hallinnon toimesta mahdollisesti estetty toimeentulo. Ilman valtiota kun voisit helposti pistää majasi minne haluat, ja tehdä tulosi niinkuin haluat. Mutta koska on valtio ja sen sääntelyt yms. tällöin on siis sovittu, että VALTIOLLA ON VALTA, mutta samalla MYÖSKIN VASTUU.
Perustuslain sopimusvapaudella on myös tarkoitus vahvistaa em. VASTUUTA niin, että kansalainen tekee markkinoilla aina päätöksensä, JOHON VALTION HALLINTO SOPEUTUU.
Siis, valtion hallinto sopeutuu markkinoiden (ja kansalaistensa) toimintaa markkinoilla.
Valtion hallinto EI sopeuta markkinoita yhtään mitenkään.
Valtion hallinon tehtävänä on siis taloudelliset ohjaustoimet, ja em. sopimusvapauksien turvin tehdyt sopimukset on siis eräänlainen "kehikko" sille, mitä valtion hallinto voi tehdä. Valtion hallinto EI voi alkaa hyppäilemään toisten sopimuspöytiin tekemään itselleen edullisia sopimuksia toisten nimissä.
Kannattaa uskoa tämä suosiolla: fasismista kannattaa pysyä todella kaukana, em. mekanismin tarkoitus on nimenomaan pitää huoli siitä tasapainosta, että valtiolla on valta tehdä monenlaisia asioita tässä maassa, mutta KANSALLA on siitä huolimatta tietyt oikeudet ja vapaudet, mitä valtion hallinto EI VOI OHITTAA.
Miksi ei voi ohittaa?
Koska silloin em. tasapaino häiriintyy, ja tällöin lähdetään puhtaaseen ryöstämiseen joka johtaa Suomi Oy:n melko ripeästi kaaokseen, toki kaikenlaiset oikeistomieliset porukat ovat tässä vaiheessa jo rottalinjoillaan kohti Portugalia tai Etelä-Amerikkaa.
Valtiopetoksena tulisi katsoa sellaisia toimia, joissa yritetään millä tahansa painostus- pakottamis- yms. toimilla vaikuttaa kansalaisten päätöksiin heidän omissa sopimuspöydissään.
Ja ilman muuta on päivänselvää että MYÖS AY-LIIKKEELLÄ on näppinsä asiassa, oikein isosti. Ay-liike on enemmistövaltaa, mutta enemmistövallan turvin ei tehdä päätöksiä markkinoilla, vaan markkinoilla jokainen toimija pitää omat vapautensa.
Vähän yksinkertaisemmin, 51% markkinoilla toimijoista ei tee päätöksiä jäljelle jäävän 49% puolesta, ei varsinkaan ottamalla yhteistä velkaa nostaakseen omia palkkojaan.
Joo, kyllä minäkin äkkiä elättäisin itse itseni jos valtio ei olisi säätänyt että varastaminen ja ryöstely on rangaistavaa. Joten koska valtio estää minua elättämästä itseni millä tahansa keinolla, täytyy sen korvata tulonmenetyskin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä minäkin äkkiä elättäisin itse itseni jos valtio ei olisi säätänyt että varastaminen ja ryöstely on rangaistavaa. Joten koska valtio estää minua elättämästä itseni millä tahansa keinolla, täytyy sen korvata tulonmenetyskin.
Etkö osaa mitään muuta?
Näen ja en. Aktivointi itsessään on varmasti joillekin tarpeen, mutta mallissa on niin monta ongelmaa, että ihan keskeneräisenä se kyllä ulos työnnettiin. Eli nyt tuossa ideana on vain ja ainoastaan työttömyysmenojen leikkaaminen ja pieneltä osin tilastojen kaunistelu.
Ensimmäinen ja suurin ongelma on se, että malli niputtaa kaikki työttömät samaan. Olit sitten pitkäaikaistyötön, ilman koulutusta oleva, juuri valmistunut, käytännössä sairauden tmv vuoksi työkyvytön, korkeakoulutettu, pitkän työuran tehnyt ammattilainen, jolle napsahti nyt vaan yt:ssä musta kortti.. Toisaalta malli kohtelee eri osissa Suomea asuvia työttömiä eriarvoisesti.
Tärkeintä olisi tunnistaa ne oikeasti aktivointia ja lisä/muuntokoulutusta tarvitsevat henkilöt, jotta näitä saataisiin sysittyä eteenpäin ja töihin. Tilastoista pitäisi myös siivota ne ja päästää sairas/varhaiseläkkeelle ne, joista ei yksinkertaisesti enää töihin ole. Suurin osa on kuitenkin työnhaussaan aktiivisia ja oikeasti töihin haluavia ja heidän kohdallaan tuntuu hyvin epäoikeudenmukaiselta haetuista paikoista huolimatta leikkuroida tukia jotta naps vaan kun ei rekrytoinnissa mahdollisesti sattunutkaan käymään tuuri.
Lisäksi sen lyhytkestoisen keikkatyön vastaanottaminen on tehty taloudellisesti niin hankalaksi, että moni ennemmin ottaa sen vajaan viiden prosentin leikkauksen tukensa, kun uskaltautuu kokeilemaan jossain keikkatyössä viikon-parin takia tuuriaan, kun sen jälkeen ei ole mitään tietoa, koska mahtaa saada rahaa seuraavan kerran. Harvalla on säästöjä siinä määrin, että voi alkaa harrastamaan työntekoa omalla kustannuksellaan jos sitten vaikka saisi ne ansiosidonnaiset takautuvasti parin kuukauden päästä.
Omalla kohdallani määräaikainen työsuhde loppui vuoden vaihteessa, nyt muutaman työttämyysviikon jälkeen lähdin tekemään (huonostipalkattua) keikkaduunia, jonka kestosta ei tietoa. Ehkä viikko vielä, ehkä kuukausi. Onneksi oli rahaa säästössä, jotta voin näin tehdä. Eniten tässä ärsyttää se, että ansiosidonnaista tuo yli tonnin aiempaa heikompi palkka tässä nykyisessä keikkatyössä pudottaa (ja parin kuukauden päästä olen ilmeisesti menossa oman alan palkattomaan työharjoitteluun puoleksi vuodeksi ansiosidonnaisella, joten kyllä se pudotus siltä kannaltakin nyt vähän ikävältä tuntuu. Olettaen siis, että ei käy tuuri ja saisin oikeata työtä ennen sitä).
Tanskan mallin kanssa tällä aktiivimallilla ei ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän sä pääset elättämään itsesi varastamalla kunhan 1) äänestät fasismin puolesta ja 2) olet valtion joukoissa mukana.
Kannattaa sekin vain sitten muistaa, että em. ryöstelyaalto voi kestää vain rajallisen ajan, jonka jälkeen Suomi on ryöstetty puhtaaksi, eli kestävää tulonlähdettä et tällä tavoin saa aikaan.
Miksei aktiivisuudeksi kelpaa sellaisten asioiden opiskelu, joista olisi oikeasti hyötyä? Erittäin moni työtön kohentaisi työllistymismahdollisuuksiaan esimerkiksi parantamalla kielitaitoaan tai tietoteknisiä taitojaan. Mutta eihän nyt sellaisten opiskelu ole aktiivisuutta, ehei, paitsi jos ryhdyt (ja pääset) täyspäiväiseksi tutkinto-opiskelijaksi.
Mutta se on aktiivisuutta, kun menet tyhjänpäiväiselle työkkärin kalliilla ostamalle kurssille opettelemaan (kolmen kuukauden välein) tietokoneen käynnistämistä ja käsipäiväätä. Ja mitä se maksaa veronmaksajille? Ihan hiton paljon. Olen kolmesti ollut tällaisella, ja mitään uutta tietoa niissä ei ole minulle ollut. Sen sijaan sellaisille työkkärin järjestämille kursseille, joihin olen hakenut, en ole koskaan päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa mitään muuta?
En mitään sellaista josta joku juuri nyt haluaisi maksaa. Ja jotkuthan varastelisivat ihan huvikseenkin jos se ei olisi laitonta.
Se, että räjähti tekijöidensä silmille. Idiootteja kun ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma, että oma työurasi on turvassa tulevaisuudessa?
En tietenkään, työni saattaa loppua vaikka huomenna. Jos jäisin työttömäksi, niin kyllä hakisin aktiivisesti töitä ja työnhaun ajan kehittäisin itseäni. Se on ollut varmaan tämänkin mallin perusidea.
Mutta siitä mieltä olen siitä, että hienosäätöä tämä vielä vaatii.
Ap
Muuten hyvä, mutta on liian ruusuinen kuva koko hommasta.
Aktiivisuusmalli on vain nätti nimi täysin typerällä järjestelmällä.
Aktiivinen saa olla vain hyvin kapealla ennalta määrätyllä sektorilla. Saat tienata hieman, muttet liikaa. Saat käydä kursseja, mutta vain tietynlaisia.
Mitä tulee itsensäkehittämiseen, niin kai tiedät ettet voi kehittää itseäsi työttömänä, mikäli kehittäminen tarkoittaa esim.oman alan kursseja jne?. Siitä seuraa keppiä!. Saat kyllä mennä työkkärin pilipalikurssille opettelemaan kuinka tietokoneesta painetaan enteriä..mikäli sinnekkään pääset. Mutta jos vaikka haluaisit kehittää itseäsi omalla alalla, niin lähes varmasti tästä seuraa tuen katkaisu kokonaan, eikä tälläinen myöskään ole aktiivisuusmallin mukaista aktiivisuutta.
Eli sinun pitää tehdä, mutta et saa tehdä mitään oikeasti hyödyllistä tai järkevää.
Et voi ottaa vastaan mitä vain työtä. Esim. lehtienjakajan palkka ei riitä aktiivisuusmallin palkkavaatimukseen. Et kuitenkaan voi ottaa liian hyvä palkkaistakaan pätkätyötä, tai saat odotella tukien laskemista/leikkaamista tämän takia luvattoman pitkään rahattomana.
Vaikka haet 100 työpaikkaa, muttet saa niin pelkkä hakeminen ei ole aktiivisuutta ja sinua rangaistaan.
Et kertakaikkiaan juuri mitenkään pysty keppiä välttämään. Se on koko mallin idea.
Kannustava aktiivimalli voisi olla vaikka se että poistettaisiin enimmäisaika työmarkkinatuen korotusosalta joka on 4,74 euroa päivältä silloin kun osallistuu työllisyyttä tukeviin toimenpiteisiin ensimmäiseltä 200 päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan varma, että oma työurasi on turvassa tulevaisuudessa?
En tietenkään, työni saattaa loppua vaikka huomenna. Jos jäisin työttömäksi, niin kyllä hakisin aktiivisesti töitä ja työnhaun ajan kehittäisin itseäni. Se on ollut varmaan tämänkin mallin perusidea.
Mutta siitä mieltä olen siitä, että hienosäätöä tämä vielä vaatii.
Ap
Mutta kun se työn HAKEMINEN ei riitä, täytyy päästä töihin 18tuntia/3kk.
Ja mitkä kurssit työkkäri hyväksyy, (tai maksaja, osoittamaan aktiivisuutta) voi käydä niin että muutut työkkärin silmissä opiskelijaksi, ja ilmoittavat kelaan/kassaan ettei sulle saa maksaa työttömyystukea niin kauan kun opiskelet.
Vapaaehtoistyö myös ei käy, silloinhan et ole työkkärin mielestä työmarkkinoiden käytettävissä, katkeaa koko työttömyystuki.
Tulkoon, kunhan järjestelyt ynnämuut hoidetaan moitteetta. Sätkynukeksi en ala, en vaikka mikä olisi.
T. Työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa mitään muuta?
En mitään sellaista josta joku juuri nyt haluaisi maksaa. Ja jotkuthan varastelisivat ihan huvikseenkin jos se ei olisi laitonta.
Kannattaisiko opetella vai meinaatko olla loinen lopun ikääsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä kun sama leikkuri ulotetaan eläkkeisiin niin Suomella on ehkä tulevaisuus.
Joo, pois lapsilisät, äitiyslomat, ilmainen peruskoulu. Minä kun en näitä tarvitse niin joutavat pois ja silleen. Haluan vain ne tuet jotka koskettaa minua. En myöskään halua maksaa äitien, isien ja lasten elämää verojen muodossa.
Tahallasi väärinymmärsit. Ei tosin yllätä, näinhän työttömät tekee jatkuvasti, kun heiltä jotain odotetaan.
Mainitsemillasi tukiluokilla on yhteiskunnallisesti positiivinen vaikutus. Työttömien ylenpaltainen tukeminen edesauttaa ainoastaan valtion velkaantumista ja passivoi hyvään tottuneen työikäisen väestön. Minimoimalla nämä tuet luomme vahvan motivaattorin työllistyä ja luomme uusia työpaikkoja.
Hyvä ketju! Tässä tulee aikalailla pähkinänkuoressa, mikä "aktiivi"mallissa on pielessä. Erityisesti se, että Tanskan malli on kaukana tästä. Hitto, kun ihmiset on niin laiskoja, omasta mielestään turvassa olevat työn raskaan raatajat nielivät aktiivimallin hihkuen. Toivon sydämestäni, ettei tämä hihkuminen puraise omaan pehvaan, ainakaan kivalla aktivointikurssilla ryhmäleikkejä leikkien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa mitään muuta?
Kannattaisiko opetella vai meinaatko olla loinen lopun ikääsi?
Ei voi opetella jos ei saa lupaa työkkäristä. Toki sillä varastelulla voisi elättää itsensä opiskelujen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimallin leikkurin aiheuttama menetys korvataan toimeentulotuella. Köyhät jäävät henkiin.
Työtön, joilla on säästöjä tai puoliso työssä, ei saa toimeentulotukea. Aktiivimallin leikkuri haukkaa heiltä säästöt ja lisätulot niin, että heistäkin tulee köyhiä.
Hienosti saadaan säästöjä valtiolle ja kaikista ihmisistä tulee tasapuolisesti kurjia.
Tämä juuri! Se elämäntapatyötön toimeentulotukiasiakas paskat nakkaa ja aktiivinen hakija saa raippaa.