Kansalaisaloite: sektio kaikille sen haluaville
Minusta on järkyttävää pakottaa naiset synnyttämään alakautta.
Pahimmillaan vauvan henki on vaarassa ja äiti saa kolmannen asteen repeämät, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.
Sektiossakin on omat riskinsä, mutta oikeastaan riskit sektiossa ja alasynnytyksessä ovat fifty fifty.
Naisia painostetaan tekemään lapsia, mutta itse en aio moiseen ryhtyä ennenkuin on varmaa että saan halutessani suunnitellun sektion.
Kehitysapu ja Unicef kampanjoivat tyttöjen ympärileikkauksia vastaan, niin minäkin.
Siksi minusta on suorastaan sairasta että naisen voi pakottaa tekemään jotain sellaista, missä vauriot alakerrassa ovat suunnilleen samaa luokkas kuin silpomisessa.
Miten on, laittaisitko nimesi aloitteeseen?
Kommentit (192)
Vauva saa vahvan allergiarokotteen luonnollisessa synnytyksessä, sektiossa ei.
En käsitä miten olisi muilta pois jos kaikki sektion tahtovat sen saisivat.
Ei-ääniä taitavat laittaa ne jotka ovat jo revenneet ja haluavat kaikille saman kohtalon.
Kyllä.
En itse myöskään suostu synnytyshommiin jos pilden kautta kamalissa tuskissa se täytyy tehdä.
Turha puhua synnytystalkoista minulle.
N22
Ehdottomasti allekirjoittaisin. Itse taistelin kuukausia ennen kuin sain ajan sektioon. Tutkimusten mukaan suunniteltu sektio on lapselle turvallisin tapa syntyä. En kadu hetkeäkään.
En laita nimeä, koska asia ei kosketa minua.
Vierailija kirjoitti:
Ei-ääniä taitavat laittaa ne jotka ovat jo revenneet ja haluavat kaikille saman kohtalon.
Ei se muilta ole pois kuin siltä syntyvältä lapselta! Lapsi saa luonnollisessa synnytyksessä vahvan immuunisuojan äidiltään ja samaa ei pystytä sektiossa tarjoamaan. Sektiolla syntyvillä lapsilla on tämän vuoksi suurempi alttius sairastua koko elämänsä ajan sekä erittäin paljon kohonnut riski saada autoimmuunitauteja.
Ota selvää asioista ennen kuin ehdottelet vastuuttomia. Ihminen, joka haluaa sektion vain oman mukavuutensa vuoksi ei ansaitse lapsia ollenkaan. Kelvoton vanhemmaksi.
Lasten teko ei ole pakollista. Sektio maksaa moninkertaisesti tavalliseen synnytykseen verrattuna.
Leikkauksissa (sektio) on isommat riskit kuin alatiesynnytyksessä. En laittaisi nimeäni aloitteeseen.
Ehdottomasti! Nyt vain aloitetta vireille.
Kannattaisin sitä että synnytysvalmennusta parannettaisiin ja jokaisella synnyttäjällä olisi oikeus doulaan joka luo suhteen synnyttäjään jo vaikka raskauden ensi metreillä ☺️
Sektio on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa. Turha sitä on tehdä terveelle, jollei ole siihen perusteluita. Kyllä lapsen eteen pitää nähdä vähän vaivaa ja alatie synnytys on hyvin perusteltua, siitä toipuu nopeammin kun sektiosta, siitä hyötyy molemmat, äiti ja lapsi, se vaikuttaa positiivisesti kiintymyksen muodostamiseen. Olen kokenut molemmat ja ihan turhaa pelkäätte synnytystä, se on maailman luonnollisinta. Ja repeytymiä voi ennaltaehkäistä kun ei ota epiduraalia. Miettikää että sektiossa leikataan poikki koko poikittainen vatsalihas ja sen kuntouttaminen ja leikkauksesta toipuminen kestää sen vuoden, eikä vuodenkaan jälkeen välttämättä tunto palaudu arven kohdalle normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-ääniä taitavat laittaa ne jotka ovat jo revenneet ja haluavat kaikille saman kohtalon.Ei se muilta ole pois kuin siltä syntyvältä lapselta! Lapsi saa luonnollisessa synnytyksessä vahvan immuunisuojan äidiltään ja samaa ei pystytä sektiossa tarjoamaan. Sektiolla syntyvillä lapsilla on tämän vuoksi suurempi alttius sairastua koko elämänsä ajan sekä erittäin paljon kohonnut riski saada autoimmuunitauteja.
Ota selvää asioista ennen kuin ehdottelet vastuuttomia. Ihminen, joka haluaa sektion vain oman mukavuutensa vuoksi ei ansaitse lapsia ollenkaan. Kelvoton vanhemmaksi.
Just joo. Ota itse selvää asioista ennen kuin kiihkoilet luomusynnytyksestäsi. Ei tullut mieleen, että ehkä se äiti haluaa sektion juurikin sen LAPSEN takia? Sektiossa vauva ei voi esim. jäädä jumiin tai vammautua hapenpuutteen takia. Sairastuu sektion takia ja vitut. Revi sinä p*llusi. Minä en. Ja terveitä ovat kaikki lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Sektio on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa. Turha sitä on tehdä terveelle, jollei ole siihen perusteluita. Kyllä lapsen eteen pitää nähdä vähän vaivaa ja alatie synnytys on hyvin perusteltua, siitä toipuu nopeammin kun sektiosta, siitä hyötyy molemmat, äiti ja lapsi, se vaikuttaa positiivisesti kiintymyksen muodostamiseen. Olen kokenut molemmat ja ihan turhaa pelkäätte synnytystä, se on maailman luonnollisinta. Ja repeytymiä voi ennaltaehkäistä kun ei ota epiduraalia. Miettikää että sektiossa leikataan poikki koko poikittainen vatsalihas ja sen kuntouttaminen ja leikkauksesta toipuminen kestää sen vuoden, eikä vuodenkaan jälkeen välttämättä tunto palaudu arven kohdalle normaalisti.
:D Vuoden? Toivuin sektiosta kahdessa viikossa. Samoihin aikoihin alateitse synnyttänyt serkkuni ei pystynyt istumaan vielä lapsensa ristiäisissäkään. Siinä vertailukohtaa.
Joo laitan jos puitteet on kunnossa. Siis tarkoitan että sairaaloissa joissa synnytyksiä hoidetaan on riittävästi lääkäreitä ja hoitajia ja tiloja toteuttamaan kasvava sektioiden määrä.
Voidaanko velvoittaa pienemmätkin synnytyssairaalat tarjoamaan tätä palvelua? Siis tarkoitan sellaisia jotka jo nyt kamppailevat synnytysten jatkuvuuden kanssa ja ollaanko valmiita siihen että jos ei saada tavoitteita (henkilöstömäärää esim) toteutettua niin kaikki synnytystoiminta on vaarassa loppua.
[/quote]
:D Vuoden? Toivuin sektiosta kahdessa viikossa. Samoihin aikoihin alateitse synnyttänyt serkkuni ei pystynyt istumaan vielä lapsensa ristiäisissäkään. Siinä vertailukohtaa.[/quote]
Kyllä, minulla meni vuosi. Jos sinä toivot kahdessa viikossa, niin se ei tarkoita että kaikki toipuisivat. Pystytkö tekemään kahden viikon jälkeen leikkauksesta vatsalihaksia (istumaannousuja) ? Veikkaanpa kuitenkin että et ja siinä menee se vuosi. No minä istuin ihan normaalisti heti synnytyksen jälkeen, en repeytynyt.
Vierailija kirjoitti:
:D Vuoden? Toivuin sektiosta kahdessa viikossa. Samoihin aikoihin alateitse synnyttänyt serkkuni ei pystynyt istumaan vielä lapsensa ristiäisissäkään. Siinä vertailukohtaa.
Kyllä, minulla meni vuosi. Jos sinä toivot kahdessa viikossa, niin se ei tarkoita että kaikki toipuisivat. Pystytkö tekemään kahden viikon jälkeen leikkauksesta vatsalihaksia (istumaannousuja) ? Veikkaanpa kuitenkin että et ja siinä menee se vuosi. No minä istuin ihan normaalisti heti synnytyksen jälkeen, en repeytynyt.
Niin. Sinulla meni vuosi. Ei tarkoita että kaikilla menisi. Ja juu, istumaannousut onnistui alle kuukausi sektiosta. Seksiä harrastin tasan viikon päästä leikkauksesta. Viisi päivää sektion jälkee imuroin, pesin lattiat ja lenkitin koirat. Ei verenvuotoa, ei repeytymiä. Suosittelen :) 
Minun puolesta saakoot kaikki sektion jos ovat sen itse valmiit maksamaan mikäli ei ole lääketieteellistä perustetta moiselle toimenpiteelle.
Tää on ihan yhtä looginen vaatimus kuin että "mä haluan että rakennetaan metroverkko ulottumaan mun kotiovelle kun en halua käyttää bussia tai omaa autoa".
Ymmärrätkö mitä on sektion todelliset kustannukset? Alatiesynnytys, ongelmaton: noin 1 460 euroa. Keisarinleikkaus, ei-komplisoitunut: noin 2500 euroa. Keisarinleikkaus, komplisoitunut: noin 4 200 euroa
Joten, maksatko itse tuon erotuksen?
Jos ei ole valmis synnyttämään, ei kannata lasta hankkia. Voin vain kuvitella mitä muita estoja tällä äidillä tulisi olemaan. Lisäksi lääketieteellinen ymmärtäminen ei taida olla vahvinta alaasi koska et ymmärrä leikkauksen riskejä.
Laittaisin ehdottomasti. Kaveri sai pahat repeämät eikä ole vielä kolmenkaan vuoden jälkeen niistö toipunut.
Ei kuulemma enää aio synnyttää uudelleen, vaikka lisää lapsia tahtoisikin.
Itse en myöskään aio suostua, ennen kuin on varmaa ettö sektion saa valita automaattisesti ilman pelkopoleilla ravaamista.