Kansalaisaloite: sektio kaikille sen haluaville
Minusta on järkyttävää pakottaa naiset synnyttämään alakautta.
Pahimmillaan vauvan henki on vaarassa ja äiti saa kolmannen asteen repeämät, jotka vaikuttavat koko loppuelämään.
Sektiossakin on omat riskinsä, mutta oikeastaan riskit sektiossa ja alasynnytyksessä ovat fifty fifty.
Naisia painostetaan tekemään lapsia, mutta itse en aio moiseen ryhtyä ennenkuin on varmaa että saan halutessani suunnitellun sektion.
Kehitysapu ja Unicef kampanjoivat tyttöjen ympärileikkauksia vastaan, niin minäkin.
Siksi minusta on suorastaan sairasta että naisen voi pakottaa tekemään jotain sellaista, missä vauriot alakerrassa ovat suunnilleen samaa luokkas kuin silpomisessa.
Miten on, laittaisitko nimesi aloitteeseen?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Missäs ne feministit nyt ovat?
Abortista huudellaan aina että oma kroppa, oma päätös! Miksi synnytyksessä sama ei enää merkitse?
Kukaan ei siis osaa vastata tähän :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloituksessa on hyvä pointti.
Tuntuu että Suomi on edelleen jollain 1960-luvulla, kun esimerkiksi Sveitsissä in ihan normaalia että nainen sas itse valita synnytystapansa.
En minäkään suostuisi puskemaan keilapallon kokoista möhkälettä ulos itsestäni monen silmäparin tuijottaessa alapäätäni.
Hyh, ällöttää koko ajatus.Ja kun sanotte että ihmisiä ei pidä leikellä turhaan, hyväksyttekö kuitenkin sukupuolen korjaus leikkaukset?
Ne jos mitkä maksavat ja siihen vielä terapiat päälle.Jos mitään vaaratilannetta ei synny niin sinne alapäähän katselee vain yksi silmäpari.
Se yksikin on liikaa.
Kyllähän sinne katsellaan ja ronkitaan jo raskauden aikana. Vai siis juuri katsominen tuo synnytyksen aikanako on se ongelma?
Olen läynyt gynellä useamman kerran, eli ei hetkauta jos ronkitaan.
Mutta mitään verimössöä en halua sieltä ulos tunkea pilluni mahdollisesti revetessä tuusannuuskaksi.
Huomaatko tässä eron?
Vierailija kirjoitti:
On parempiakin kohteita, joihin yhteiskunta voisi suunnata rahaa, kuin siihen, että ruvetaan leikkaamaan lapsia ulos vatsan kautta kalliilla rahalla, kun niille on olemassa ihan luonnollinen reitti, josta ne tulevat helpommalla ja halvemmalla.
Tosissasi väität, että joku vuorokauden kivuissa kärvistely, repeäminen ja pahimmassa tapauksessa imukuppitoiminta ja välilihan leikkaus on HELPOMPI tapa kuin sektio? Justiinsa... Oletan, että olet mies.
Vierailija kirjoitti:
Aivan yksilöllistä sopiiko alatiesynnytys vai sektio paremmin. Turha sitä vertailla oman kapeakatseisen kokemuksen perusteella.
Tsemppasin itseni synnytyspelon läpi kätilöiden ja neuvolan tuella. Piti tulla sopivan kokoinen lapsi ja aivan turhaa lantiota kuvailla odottajan pään sisäisten pelkojen takia. Maratonsynnytys sitten päättyi kiireelliseen sektioon, kun olikin isompi vauva ja virhetarjonnassa. Ja hups napanuorakin kaulan ympärillä. Lopuksi vaan leviteltiin käsiä, että ei voi koskaan tietää miten synnytys etenee.
Edelleen olen yleisesti alatiesynnytyksen kannalla, mutta laittaisin nimeni paperiin, koska synnyttäjiä ei kohdella yksilöinä vaan kaikkien hoito menee tilastojen mukaan. Kukaan ei ota lopuksi vastuuta tapahtumista vaan sanotaan, että voivoi...
Ikävää että sinulle kävi näin. Ja olen samaa mieltä siitä että toisille ei alatiesynnytys sovi, mutta kuka tätä on parempi arvioimaan kun lääkärit ja muutenkin asiantuntijat.
Eihän synnytyksessä mikään ole varmaa, vaikka olisi suunniteltu sektio niin vauva voi keksiä tulla ennen sovittua aikaa. Ei tässä asiassa kukaan voi antaa 100% varmuutta suuntaan tai toiseen edes nykypäivänä.
Olisiko tuossa synnytyssairaaloiden ja neuvoloiden välillä eroa, koska itse ainakin koin että minut otettiin yksilönä huomioon ja kuunneltiin. Toki tähän ehkä vaikutti se ettei minulla ollut oikein ollut ajatusta ennalta mitä haluan vaan enemmän tilanteen ja fiiliksen mukaan mentiin.
Selkätatuointi estää sektion hähähää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On parempiakin kohteita, joihin yhteiskunta voisi suunnata rahaa, kuin siihen, että ruvetaan leikkaamaan lapsia ulos vatsan kautta kalliilla rahalla, kun niille on olemassa ihan luonnollinen reitti, josta ne tulevat helpommalla ja halvemmalla.
Tosissasi väität, että joku vuorokauden kivuissa kärvistely, repeäminen ja pahimmassa tapauksessa imukuppitoiminta ja välilihan leikkaus on HELPOMPI tapa kuin sektio? Justiinsa... Oletan, että olet mies.
Minulla synnytys kesti 26h, kipeitä supistuksia tuli suuriosa ajasta. Lapsi oli hieman yli 4kg ja otettiin lopulta imukupilla ulos. Väliliha leikattiin, no en revennyt. Silti ottaisin tämän seuraavankin mielummin saman kaavan mukaan kun sektiolla. Minua pelottaisi sektio enemmän.
Ja nopeasti tuo leikkaushaava ainakin parani ja olin heti parin päivän päästä ihan täysin toimintakunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan yksilöllistä sopiiko alatiesynnytys vai sektio paremmin. Turha sitä vertailla oman kapeakatseisen kokemuksen perusteella.
Tsemppasin itseni synnytyspelon läpi kätilöiden ja neuvolan tuella. Piti tulla sopivan kokoinen lapsi ja aivan turhaa lantiota kuvailla odottajan pään sisäisten pelkojen takia. Maratonsynnytys sitten päättyi kiireelliseen sektioon, kun olikin isompi vauva ja virhetarjonnassa. Ja hups napanuorakin kaulan ympärillä. Lopuksi vaan leviteltiin käsiä, että ei voi koskaan tietää miten synnytys etenee.
Edelleen olen yleisesti alatiesynnytyksen kannalla, mutta laittaisin nimeni paperiin, koska synnyttäjiä ei kohdella yksilöinä vaan kaikkien hoito menee tilastojen mukaan. Kukaan ei ota lopuksi vastuuta tapahtumista vaan sanotaan, että voivoi...
Ikävää että sinulle kävi näin. Ja olen samaa mieltä siitä että toisille ei alatiesynnytys sovi, mutta kuka tätä on parempi arvioimaan kun lääkärit ja muutenkin asiantuntijat.
Eihän synnytyksessä mikään ole varmaa, vaikka olisi suunniteltu sektio niin vauva voi keksiä tulla ennen sovittua aikaa. Ei tässä asiassa kukaan voi antaa 100% varmuutta suuntaan tai toiseen edes nykypäivänä.
Olisiko tuossa synnytyssairaaloiden ja neuvoloiden välillä eroa, koska itse ainakin koin että minut otettiin yksilönä huomioon ja kuunneltiin. Toki tähän ehkä vaikutti se ettei minulla ollut oikein ollut ajatusta ennalta mitä haluan vaan enemmän tilanteen ja fiiliksen mukaan mentiin.
Jos äidille on luvattu sektio, se tehdään vaikka vauva päättäisi syntyä ennen sovittua sektiopäivää. Varmistin tämän kun olin raskaana.
Seuraavat aloitteet: "keinonivel kaikille sen haluaville", "ohitusleikkaus kaikille sen haluaville" :D
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö.
Typerykset laittavat nimensä moiseen aloitteeseen, joka perustuu mielikuville eikä faktaan. Sektio on vaarallisempi tapa synnyttää, siksi sitä halutaan välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta aloituksessa on hyvä pointti.
Tuntuu että Suomi on edelleen jollain 1960-luvulla, kun esimerkiksi Sveitsissä in ihan normaalia että nainen sas itse valita synnytystapansa.
En minäkään suostuisi puskemaan keilapallon kokoista möhkälettä ulos itsestäni monen silmäparin tuijottaessa alapäätäni.
Hyh, ällöttää koko ajatus.Ja kun sanotte että ihmisiä ei pidä leikellä turhaan, hyväksyttekö kuitenkin sukupuolen korjaus leikkaukset?
Ne jos mitkä maksavat ja siihen vielä terapiat päälle.Jos mitään vaaratilannetta ei synny niin sinne alapäähän katselee vain yksi silmäpari.
Se yksikin on liikaa.
Kyllähän sinne katsellaan ja ronkitaan jo raskauden aikana. Vai siis juuri katsominen tuo synnytyksen aikanako on se ongelma?
Olen läynyt gynellä useamman kerran, eli ei hetkauta jos ronkitaan.
Mutta mitään verimössöä en halua sieltä ulos tunkea pilluni mahdollisesti revetessä tuusannuuskaksi.
Huomaatko tässä eron?
Kommenttini koski vain sitä kohtaa että se yksikin silmäpari on liikaa. Tuskin kuvaamassasi tilanteessa se yhden ihmisen katselu on suurin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äidille on luvattu sektio, se tehdään vaikka vauva päättäisi syntyä ennen sovittua sektiopäivää. Varmistin tämän kun olin raskaana.
Lähinnä tarkoitin sitä jos vauva tulee yhtäkkiä niin kovalla vauhdilla ettei sektioon ehdi. Vai eikö tämä ole mahdollista? Kyllä useimmissa tapauksissa varmasti nuo suunnitellut sektiot tehdään sovitun mukaan.
Internet pitää kieltää, se tekee ihmisistä idiootteja -kansalaisaloite!
Julkinen terveydenhoito ei ole mikään supermarketti, josta jokainen voi vapaasti valita yhteiskunnan maksamat palvelut omien mielihalujensa mukaan. Julkinen puoli tarjoaa ne palvelut, jotka katsotaan lääketieteellisesti perustelluiksi ja tarpeellisiksi.
Sektio tehdään silloin, kun se on vauvan ja äidin terveyden takia perusteltua, ei siksi koska joku sitä haluaa mukavuussyistä.
Joo, naisella on itsemääräämisoikeus kehoonsa, yhteiskunnalla ei vain ole velvollisuutta rahoittaa täman oikeuden toteutumista. Jos haluat sektion ilman selkeää lääketieteellistä perustelua, senkun kaivat kuvettasi ja etsit yksityisen lääkäriaseman, josta voit shoppailla palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla synnytys kesti 26h, kipeitä supistuksia tuli suuriosa ajasta. Lapsi oli hieman yli 4kg ja otettiin lopulta imukupilla ulos. Väliliha leikattiin, no en revennyt. Silti ottaisin tämän seuraavankin mielummin saman kaavan mukaan kun sektiolla. Minua pelottaisi sektio enemmän.
Ja nopeasti tuo leikkaushaava ainakin parani ja olin heti parin päivän päästä ihan täysin toimintakunnossa.
Huvittaisi tietää miksi tämä minun kokemukseni aiheuttaa alapeukkuja. Tämä oli minun kokemani, en väittänyt että kaikkien pitäisi kokea samoin. Tietenkin toivon erityisesti ettei seuraavaan lapseen imukuppia tarvita, koska onhan siinä vaaransa lapselle.
Osui vaan tuo kommentti mihin vastasin niin hyvin niin koin että halusin kirjoittaa oman kokemukseni ja sen etten kokenut sitä niin kamalana.
Vierailija kirjoitti:
EI ESTÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä tarkoitin sitä jos vauva tulee yhtäkkiä niin kovalla vauhdilla ettei sektioon ehdi. Vai eikö tämä ole mahdollista? Kyllä useimmissa tapauksissa varmasti nuo suunnitellut sektiot tehdään sovitun mukaan.
Minut leikannut lääkäri kertoi, että nopeimmillaan hän on kiireellisessä tapauksessa leikannut vauvan ulos kahdessakymmenessä sekunnissa. Eli en oikein usko, että yksikään lapsi tupsahtaisi pihalle ennen kuin sektiosta ehditään tekemään, jos se on kerran luvattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut leikannut lääkäri kertoi, että nopeimmillaan hän on kiireellisessä tapauksessa leikannut vauvan ulos kahdessakymmenessä sekunnissa. Eli en oikein usko, että yksikään lapsi tupsahtaisi pihalle ennen kuin sektiosta ehditään tekemään, jos se on kerran luvattu.
No ei hätäsektioon todellakaan lähdetä ilman lääketieteellistä syytä vain siksi, että synnyttäjä haluaa. Yleensa jos synnytys käynnistyy ennen sovittua sektioaikaa, ei niin kiire ole ettei leikata voisi tunnin sisällä jos se on luvattu.
Tällaisena tyhmänä tietämättömänä miehenä haluasin tietää että miten alatiesynnytyksessä vauva saa jonkun ”rokotteen” tai suojan tauteja vastaan? Kun se vaan tulee ulos siitä samasta aukosta mihin itse lykin vehjettäni vähän väliä. Sivistäkää minua.