Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko "miesten" töitä?

Vierailija
19.01.2018 |

Korjaatko polkupyörän, vaihdatko auton renkaat, asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla"), poraatko reiät tauluille seiniin (heh), leikkaatko nurmikon, luotko lumet ja ennen kaikkea GRILLAATKO? Vai jotain vieläkin miehekkäämpää? :D

Kommentit (282)

Vierailija
101/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan asentaa pesukoneen..

Vierailija
102/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia noita osaan, paitsi lampun asennuksen. Tai no senkin varmasti oppisin, mutta omalla kohdallani on ihan uskalluksesta kiinni, pelkään sähköiskuja.

Ja vastaavasti taas mieheni osaa "naisten töitä".

Sähköiskujen pelkoon voi laittaa tavalliset kumihanskat asennuksen ajaksi.

Juu juu. Sähköt katkaistaan sulaketaulun pääkytkimestä kääntämällä kytkin 0-asentoon, eikä tarvitse sähköiskuja pelätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä kotona opetettiin siihen, että ei ole miesten ja naisten töitä, on vain töitä. Onnistuu renkaanvaihdot, rälläkän, raivaussahan ja hiomakoneen käyttö, vastapainotrukkia ja pyöräkuormaajaa opettelin ajamaan aikoinaan varastolla töissäollessa, ja yleisimmät työkalut tuli tutuksi peruskoulussa kun olin teknisissä töissä käsitöiden sijaan. Suurimmassa osassa noista "miehisistä" jutuista kone tekee kuitenkin raskaimman työn ja sähkö- ja autohommissa pienemmät sormet on jopa eduksi ;)

Lähinnä meillä jää avokille ne hommat, joissa fyysiset rajoitteet (lähinnä pituus) tulee vastaan - vaikka en toki 175 senttisenä sieltä ihan lyhimmästä päästä ole, mutta välillä 15 senttiä lisää pituudessa helpottaa huomattavasti. Samoin 55 kilon elopainolla vs. 80 kilolla on jo eroa joidenkin raskaampien hommien suorittamisessa.

Mielestäni monet näistä (kuten vaikka se reiän poraaminen seinään tai renkaan vaihto pyörään/autoon) kuuluu enemmänkin tietynlaisiin "kansalaistaitoihin", elämässä tulee kuitenkin lähes jokaiselle vastaan tilanteita, joissa ko. taitoja tarvitsee. Musta on vaan hienoa, että sekä miehet että naiset ovat nykyään moniosaajia arjessa, mutta jos joku ei osaa itse renkaita vaihtaa eikä asia tuota ongelmia henkilölle itselleen, niin eipä se ole minulta pois tai kyseistä henkilöä mitenkään huonommaksI tee.

Vierailija
104/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisvihaa taas. Naisen siis tulee olla kuin mies? Kukaan ei kysyisi mieheltä osaavatko he naisten hommia, nehän ovat matalastatuksista paskaa jota kukaan ei tavoittele. Ja ihmettelette sukupuolineutraaliutta. Haha.

Vierailija
105/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaatko polkupyörän

- En, ja tämä harmittaa. Joskus kävin oikein polkupyöränkorjauskurssillakin, mutta en oppinut. Väänsin renkaan pilalle kun kiristin vanteita liikaa. Toisaalta eipä kotonanikaan kukaan mies tuota tehnyt.

vaihdatko auton renkaat

- En, kuten en mitään muutakaan autoon liittyvää. En ole koskaan omistanut autoa eikä ole edes ajokorttia.

asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla")

- Olen asentanut.

poraatko reiät tauluille seiniin (heh)

- Taululle en ole koskaan porannut, kun ei ole taulujakaan, mutta hyllylle kyllä.

leikkaatko nurmikon

- Joo.

luotko lumet

- Oikein mielelläni, vielä kun olisi mitä luoda.

ennen kaikkea GRILLAATKO? 

- Tarvittaessa joo, tosin itse en omista grilliä.

Ja kun ensimmäinen kommentoija sen mainitsi, niin koodaan kyllä myös, ihan työkseni olen sitä tehnyt.

Vierailija
106/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalastaminen on kai miesten hommaa.

Ai jaa, en tiennytkään. Sekä äitini että hänen äitinsä ovat olleet taitavia kalastajia, ja sujuu se minultakin.

Vierailija
107/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta vaimo osaa.

Vierailija
108/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä kaikki luetellut työt.

Osaisin siementää naisenkin jos olisi tarvittavat työkalut

-nainen-

Vierailija
109/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitsi kun haluaisin oppia poraamaan reikiä seinään. Erilaisiin seiniin, sekä ymmärtämään, millainen kiinnike kussakin tapauksessa on sopiva. Jos järjestettäisiin porauskurssi, jossa opetellaan näitä vaikka jossakin purettavaksi määrätyssä rakennuksessa, menisin sellaiselle oitis. 

Vierailija
110/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun haluaisin oppia poraamaan reikiä seinään. Erilaisiin seiniin, sekä ymmärtämään, millainen kiinnike kussakin tapauksessa on sopiva. Jos järjestettäisiin porauskurssi, jossa opetellaan näitä vaikka jossakin purettavaksi määrätyssä rakennuksessa, menisin sellaiselle oitis. 

:D

Vierailija
111/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me kyllä sen enempää minä kuin mieskään oikein noita hommia hallita. Siksi asutaankin kerrostalossa, käytetään julkisia ja viime muuton yhteydessä ostettiin asennukset ym. niitä tarjoavalta firmalta. Ei maksanut kauhean paljon. Hyvin oli varaa, kun molemmilla on hyväpalkkaiset työt.

Keskitytään sitten omiin (osittain yhteisiin) mielenkiinnon kohteisiin vapaa-ajalla. Ja varmaan osataan monia juttuja, joita jotkut sitten taas ei osaa. 

Vierailija
112/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia noita osaan, paitsi lampun asennuksen. Tai no senkin varmasti oppisin, mutta omalla kohdallani on ihan uskalluksesta kiinni, pelkään sähköiskuja.

Ja vastaavasti taas mieheni osaa "naisten töitä".

Sähköiskujen pelkoon voi laittaa tavalliset kumihanskat asennuksen ajaksi.

Juu juu. Sähköt katkaistaan sulaketaulun pääkytkimestä kääntämällä kytkin 0-asentoon, eikä tarvitse sähköiskuja pelätä. 

Ihanko totta...

Kaikki tietää, että ne suljetaan, mutta monilla on silti pelko sähköiskuista, silloin voi laittaa ne kumihanskat hälventämään sitä pelkoa.

Vierailija
113/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei poraaminen ole vaikeaa, kannattaa harjoitella johonkin lankkun ensiksi. Tosin joihinkin seiniin pitää olla iskuporakone ja se on aika raskas. Kätevä apu on myös en tiedä mikä sen halvan laitteen nimi on, mutta sillä löytää seinästä mahdolliset putket ja sähköjohtojen paikat.

Muistat vain pitää sen poran kohtisuoraan poraamaasi kohdetta vasten.

Vierailija
114/282 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen mitta on se, että osaako miesten töitä. Naiset ja naisten työt ei ole naisten mielestä arvokkaita

Vierailija
115/282 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisen mitta on se, että osaako miesten töitä. Naiset ja naisten työt ei ole naisten mielestä arvokkaita

Tai sitten ei jaeta töitä miesten töihin ja naisten töihin. On vaan töitä, joita jokainen voi kiinnostuksensa mukaan opetella ja tehdä. Ei se, että osaan hitsata ja tehdä puutöitä estä minua osaamasta ommella, neuloa ja kutoa. Kaikki nämä taidot minulla on käytössä ja nautin itsetekemisestä.

Olen vaimo ja äiti, enkä ole luonteeltani yhtään hoivaavampi kuin miehenikään. Naiseuteni ei ole uhattuna vaikka mieheni astuu perinteisille naisten aloille ja hoitaa lapsiamme, siivoaa ja laittaa ruokaa vuorollaan. Miksi pystyvä nainen on miehille sekä "perinteisille" naisille uhka?

Vierailija
116/282 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autonasennushommia en osaa kovin hyvin, toki renkaan osaan vaihtaa, öljyt tarkistaa ja muut perusjutut. Pyörää yritän korjata jos on tarvis mutta useimmiten siihen tarvitsee apua. Lampun vaihtamista en osaa. Teen kyllä lumityöt, leikkaan nurmikkoa, grillaan ja korjailen kotona rikki menneitä juttuja.

Vierailija
117/282 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se olen minä, joka aina tekee lumityöt ja leikkaa nurmikon, koska tykkään tehdä niitä. Auton ja pyörän renkaat osaan vaihtaa sekä porata reiät seiniin tauluja/hyllyjä varten. Enpä juuri mtn keksi, mitä mieheni tekis, mutta minä en. Autoista hän tosin perinteisesti ymmärtää enempi, mutta ei kuitenkaan osaa korjata. Eli osaa sanoa korjaamolle viedessä, mikä vikana :D

Vierailija
118/282 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan polkypyörän, vaihdan auton renkaat, asennan valaisimet, myös sokeripalalla, luon lumet ja grillaan :).

Autoa en osaa korjata. Työkalujen käyttö onnistuu, mutta kämppää en ehkä alkais itsekseen kuitenkaan remppaamaan, saisin kuitenkin ne taulut seinälle. Ex asensi hyllyt seinään ja ne on vinossa, kyllä ainakin siihen pystyisin :).

Sanotaanko näin, että kaikki on opeteltavissa kyllä. Eri asia on, mitä taitoja minulla on tarve opetella, ja mitkä jutut on semmosia, että voi pyytää jotakuta kaveria avuksi tai maksaa jollekkin niiden tekemisestä.

Niin, koulutukseltani olen DI.

Vierailija
119/282 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tarvittaessa ajaa traktoria, käyttää moottori- ja raivaussahaa. Teoriassa osaan myös huoltaa pienkoneet ja sen traktorinkin. On vaan niin paljon käytännöstä aikaa, että googlea varmaan joutuisin käyttämään. 😄 Osaan myös remontoida ja rakentaa jotain yksinkertaista, eli käyttää myös näihin tarvittavia työkaluja. En ole ikinä vaihtanut autoon renkaita, mutta nähnyt olen, että hoituisi varmaan sekin hätätapauksessa, mutta osaan kiinnittää traktoriin lumiketjut! Ajan meillä aina nurmikon ja leikkaan pensasaidan. Vaihdan usein lamppuja ja sokeripalan asennuskin varmaan sujuisi ohjeiden kanssa. Olen kasannut huonekaluja, viemärien ja ilmanvaihtokanavien puhdistus sujuu. Grillaan joskus...

Ei siis menisi yksin ollessa sormisuuhun, mutta käytännössä nämä hommat hoitaa meillä kuitenkin mies.

Vierailija
120/282 |
23.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaatko polkupyörän, vaihdatko auton renkaat, asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla"), poraatko reiät tauluille seiniin (heh), leikkaatko nurmikon, luotko lumet ja ennen kaikkea GRILLAATKO? Vai jotain vieläkin miehekkäämpää? :D

Nuo ovat kaikki sellaisia, joita en ole koskaan nähnyt vaimoni tekevän. Jopa tavallisen valaisimen lampun vaihto jää minulle. Meillä nyt tuo roolijako luettelemiesi asioiden osalta menee aika perinteisesti, vaimo laittaa ruokaa ja siivoaa useammin. En silti yhtään epäile, etteikö hän pystyisi tekemään, jos tarve tulee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan