Osaatko "miesten" töitä?
Korjaatko polkupyörän, vaihdatko auton renkaat, asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla"), poraatko reiät tauluille seiniin (heh), leikkaatko nurmikon, luotko lumet ja ennen kaikkea GRILLAATKO? Vai jotain vieläkin miehekkäämpää? :D
Kommentit (282)
Osaan aika paljonkin mutta en oikein ymmärrä rajaa mikä on miesten työtä ja mikä naisten. Olen ison maatilan emäntä, osaan käyttää isoja koneita, lähteä niillä töihin. Meillä on karjaa, saan syötettyä ja pojitettua ne. Osaan huoltaa auton, vaihtaa renkaat jne. Kuten traktorinkin. Teen kotona kaiken, remppaan, korjaan ja asennan. Osaan huoltaa ruohonleikkurin (olen ainut joka sitä meillä käyttää) ja linkoan pihat traktorilla. Osaan vetää auton ojasta. Kasaan ja korjaan kaikki huonekalut. Käytän paljon moottorisahaa ja raivaussahaa, rakennan ja korjaan pieniä projekteja kuten leikkimökki, pihakalusteet. Käytän taitavasti kirvestä, pensseliä, ruuviväännintä, lekaa, sirkkeliä, rälläkkää.
Aika vähän on hommia mitä en osaa, monta taitoa oppii opettelemalla ja maalaisjärjellä. Hitsata en osaa enkä myöskään putkitöistä paljoa ymmärrä. Jossain menee raja tekemississäkin, olen nimittäin huomannut sen että mitä enemmän osaan, sen enemmän joudun tekemään.Pitää jättää vähän hommia miehellekin :)
Vierailija kirjoitti:
Pitää jättää vähän hommia miehellekin :)
Tämä ilman tuota hymiötä. Itse jätän tahallaan tekemättä tiettyjä juttuja, jotta mieskin voisi osallistua omaan elämäänsä eikä olla pelkkä sivustakatsoja itseään pätevämmän naisen varjossa. Kai samalla uskottelen meille molemmille, että tarvitsen häntä edes johonkin.
En osaa esim. vaihtaa auton talvirenkaita tai korjata pyörää yhtään ketjujen paikoilleen nostamista tai kumin vaihtoa enempää. Osaan käyttää poraa, mutten osaa valita turvallista porauspaikkaa. Mitään en osaa nikkaroida enkä korjata vaikkapa elektronisia laitteita.
En osaa myöskään ommella, leipoa, sisustaa enkä tehdä juuri muitakaan ns. naisten töitä.
Mieheni selviää edellämainituista poraamisesta, ei muusta. Ei meitä kumpaakaan kiinnosta kyllä opetellakaan.
Osaan soittaa pianoa, kouluttaa koiria, ratsastaa, tehdä syömäkelpoista ruokaa ja ennen kaikkea tehdä vaativaa asiantuntijatyötä, jonka palkka on riittävä siihen, että voin ulkoistaa pakolliset miesten ja naisten työt muille.
Kyllä teen. Jos en jotain osaa, kysyn apua jane neuvoja mieheltä tai katson netistä. Seuraavaksi ajattelin opetella vaihtamaan autoon öljyt.
Minäkin olen naisrakennusinsinööri, eli ammattivalintakin on aika miehinen, osittain varmaan selittää kiinnostukseni tekniikkaan, rakentamiseen yms. perinteisiin miesten juttuihin. Toisaalta olen myös tosi naisellinen ja tykkään naisellisista asioista. Mielestäni naiseus (ja toisaalta miehuus) ei ole järkevä syy jättää asioita tekemättä.
Osaan. Kotona jo opittuja taitoja ennen omille muuttoa. Teen metallitöitä nyrkkipajalla
Noista luetelluista osaisin lumen kolaamisen, grillauksen ja ruohonleikkuun.
Mitään muita kliseisiä miesten töitä en taida osata.
Oppisin varmasti jos jaksaisin opetella, mutta en jaksa kun mies tekee mielellään .
Mä teen ne naisten hommat ja hyvin meillä menee.
Teen töitä teknisellä suunnittelutalalla, sellaisella alalla, missä naisten osuus on todella pieni edelleen tänä päivänä eli LVIA. Tunnen useita naisinsinöörejä, it-ala yleisin, lisäksi mm. sähkö- ja raksapuolelta, mutta omalta alaltani en ketään muuta. Varmaan on, mutta ei tuttavapiirissäni Noista muista esim. auton renkaita ei edes huvita opetella vaihtamaan. Helpompaa ajaa liikkeeseen ja sanoa vaihtakaa sekä säilyttää renkaatkin rengashotellissa. Ruohoa leikkasi kesätöinä jo teini-ikäisenä, mikäs miesten työ se on olevinaan? Polkupyörän korjaan, mutta jos ei huvita, vien senkin liikkeeseen. Grillaus on mieheni hommaa, itseäni ei kiinnosta, paitsi sähkögrillillä joskus.
Mitä tuolla grillaamisella tarkoitetaan tässä yhteydessä?
Jokainen varmaan osaa käristää makkaraa nuotiolla tai käyttää uunin grillaustoimina, sähkögrillinkin saanee päälle? Onko siis kyse jostain kaasugrillin sytyttämisestä vai itse pihvien kääntelystä vai mitä ihmettä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ilman tuota hymiötä. Itse jätän tahallaan tekemättä tiettyjä juttuja, jotta mieskin voisi osallistua omaan elämäänsä eikä olla pelkkä sivustakatsoja itseään pätevämmän naisen varjossa. Kai samalla uskottelen meille molemmille, että tarvitsen häntä edes johonkin.
Toivottavasti tarvitset häntä kuitenkin edes rakkauteen.
Lista olisi pitkä, joten en ala kaikkia luettelemaan.Lapsesta lähtien ( s.-52) olen olen oppinut tekemään monenlaisia hommia . Alle kouluikäisenä ajoin hevostakin heinäpellolla.Väsännyt jousipyssyjä, ns. Tarzan-keinuja puuhun,majoja jne... Aikuisena opiskelin maataloutta ja työskentelin pitkään maataloustöissä. Siinä ammatissa on osattava paljon! Karjanhoito,pelto- ja metsätyöt, kaikenlaiset metalli-ja puutyöt. Puimuri oli isoin kone jota olen käyttänyt. Onpa tullut kaadettua "jokunen" puukin. Lumityöt sujuu nyk.lumilingolla,kolalla ja lapiolla. Kesällä ruohonleikkurilla pidän pihat siistinä. Ennen selkäsairauttani vaihdoin myös renkaat autooni.
Ite en niin pidä mitään hommia miesten tai naisten töinä. Tykkään oppia ja tehdä asioita itse. Kyllä me mihen kanssa tehdään kaikkia hommia vuorotellen se kumpi hommaan ehtii tarttuumaan. Olettaen että nämä on ainakin ennen olleet enemmän "miesten" töitä, ihan yhtälailla minä putsaan hajulukot, rakennan aidat ja portit, maalaan, säädän pyörän vaihteiston, hion, korjaan, kiinnitän rullakaihtimet, kytken modeemit, kotiteatterit yms. asentelen lamppuja ja veljeni (sähkäri) opastuksella asentelen johtoja, poraan seinät reikiin, naputtelen laminaatit lattiaan ja huollan autot siltä osin kuin osaan kokoajan opetellen uutta. Luovana ja visuaalisena ihmisenä olen ihan hyvin pärjännyt työssä kuin työssä, joka vaatii kädentaitoja. -N 25v
Osaan, osaan ja osaan. Mutta kotona on mies ;) Olen kaivinkonekuski. Tai siis ajan mitä maarakennuskonetta vaan ja välillä teen remppaa. Mut kotona on mies miestentöitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. On kurjaa sanoa, mutta rakkaus, vaikka oli aluksi suurta (suurin asia mitä olen koskaan elämässäni kokenut) kärsii siitä että toinen ei pysty juuri mihinkään. Luulit että hän on normaali ihminen, mutta huomaatkin, että hän on passivisti. Hän ei tee mitään.
Itse yrität parhaasi, teet kovasti palkkatyötä (enemmän kuin oikeastaan jaksaisit), yritystoimintaa ohessa, kotityöt, remontit, hoidat raha-asiat, suhteet ystäviin ja sukulaisiin, liikut, yrität syödä hyvin että jaksaisit kaiken ja pysyisit skarppina. Ja toinen lähinnä nukkuu ja syö. Kerran viidessä vuodessa hän asentaa uuden lampun kattoon. Kiitos siitäkin.
Tulee miettineeksi, mitä rakkaus on. Ja kuka on se joka rakastaa tässä suhteessa. Jos rakastat, miksi jätät kaiken toisen harteille?
Remppasin yksiöni itse. Ainoa, mihin tarvitsin ulkopuolista apua, olivat sähkötyöt. Auton renkaiden vaihdon opin jo teininä, samoin öljynvaihdon. Kiitos siitä veljilleni ja isälleni, jotka opettivat tekemään asiat itse. Ei tarvitse olla suu auki, jos jokin hajoaa. T. Nainen 44.
.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni kyse ei ole sukupuolista vaan siitä että toiset ovat uteliaita ja haluavat oppia uutta ja toisia ei kiinnosta. Itse kuulun näihin uteliaisiin ja energisiin, toki minulle myös mahdollistettiin lapsena kaikenlainen opettelu tarjoamalla välineet siihen ja aikaa tehdä erehdyksiä ja kokeilla kaikkea. Se on jatkunut läpi elämän.
Tämä on totta. Osaan naisena aika paljonkin enemmän "miesten" töitä kuin keskimääräinen mies, mutta osaan myös "naisten" töitä ehkä myös enemmän kuin keskimääräinen nainen. Olen vain sen verran utelias kokeilemaan onnistuisiko joku juttu minultakin, ja nyt nettiaikana vielä on erityisen helppoa löytää ohjeita joista voi päätellä onko jotain järkevää tehdä itse vai palkata ammattilainen.
Minusta on it-työn vastapainoksi myös mukava nähdä sen oman työn tuloksia konkreettisena, ja myös olo on turvallisempi kun tietää ja osaa asioita, niin joku ongelma kun tulee eteen niin on edes jotain hajua mitä pitää ja voi tehdä. Esim kolme kertaa on rengas hajonnut reissussa, eikä siitä ole tullut mitään kovin hankalaa ongelmaa kun olen vain vaihtanut sen vararenkaaseen. Helpompaa ja nopsempaa kuin yrittää lähteä metsästämään joskus sitten ties milloin paikalle ehtivää apua esim pakkasessa pimeällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo edellinen kirjoittaja, mutta vastaan kumminkin, etten 'tarvitse' miestä, vaan haluan olla hänen kanssaan. Samoin en halua miestä joka tarvitsee minua, vaan miehen joka haluaa minut. Ei minua sytytä mikään riippuvuussuhde-suhde, se on lapsi joka tarvitsee äitiään/isäänsä ja pedofilia ei kiinnosta.
Näitähän riittää niin miehissä kuin naisissakin, jotka tarvitsevat kumppanin nimenomaan suorittamaan jotakin. Eräskin nainen kehotti minua ottamaan oman miehen kun kysyin, voisiko hänen autoalalla oleva miehensä auttaa autoni korjauksessa. Maksanut tietysti olisin vaivan palkkaa, mutta kun ei niin ei. Kaikki miehet ovat sitten ilmeisesti synnynnäisiä automekaanikkoja.
Jos verhot ylettyy ripustamaan niin miksei myös valaisinta. Katto on tosin noin 25-35 cm korkeammalla yleensä kuin verhotanko mutta onhan tuoli tai keittiötikkaat aina olemassa.
On tosi miehisiä töitä.... Osaan tehdä.
Jaa, mikä nyt olis sitten miehekkäämpää? Osaan käsitellä purje-ja moottorivenettä, osaan purkaa ja koota mopon moottorin, osaan sahata moottorisahalla (ja ennen kaikkea saan sen käyntiin nykimällä)
Nämä nyt ainakin tuli mieleen. Läheskään aina en näitä hommia tee kun mies tai poika hoitaa suurimman osan näistä hommista. Osaan kuitenkin tarvittaessa tehdä ja olen tehnyt monta kertaa.