Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko "miesten" töitä?

Vierailija
19.01.2018 |

Korjaatko polkupyörän, vaihdatko auton renkaat, asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla"), poraatko reiät tauluille seiniin (heh), leikkaatko nurmikon, luotko lumet ja ennen kaikkea GRILLAATKO? Vai jotain vieläkin miehekkäämpää? :D

Kommentit (282)

Vierailija
41/282 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen tynnyrissä sä ap. elät?

Olen yli 70v mummo ja nuo "miesten työt" teen mennen tullen, enkä tunne yhtään naista joka ei niitä osaisi, jos katsoo ne tarpeelliseksi.

Mummoilla on pitkä kokemus "miesten" töistä. NOT!

:D

Ihan oikeasti, suomi on ollut maatalousmaa, suurin osa naisista ollut maatalojen emäntiä, ne osaa oikeasti kaiken, ihan kaiken.

Ja sota-aikana esim. tekivät kaikki työt. Tiesitkö, että feministiliike sai nykyisen kaltaisen muotin sota-ajasta, jolloin naiset tekivät jopa tehdastyöt, raskaatkin ja huomasivat siitä osaavansa ne, ja sen jälkeen ne halusivat itsekin töihin/samat oikeudet jne.

70 v. ei ole kyseistä ikäluokkaa. Kannattaa opetella laskemaan.

70v on noiden emäntien tytär, joka on kasvanut maatilalla.

Eli yhtä osaava kuin äitinsä, aikuisena muuttanut kaupunkiin vasta. Kannattaa opetella ajattelemaan ;)

Samoin!

Vierailija
42/282 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Remontoin ja suunnittelen kaikki taloon liittyvät korjaukset. Ulkopuolista apua tarvitaan katto, ym hommiin. Mies ihan pihalla kaikesta. Kun laitan sen ostamaan remontin keskellä esim.lautaa, niin saattaa tulla mitä vaan, ellen anna paperille tarkkoja ohjeita. Suullinen ei riitä, kun hän ei erota ponttia raakalaudasta. Lesona sitten kertoilee, kuinka on rempattu sitä ja tätä. Teen tosin myös ns.naisten työt. Miehellä lumityöt sekä ajoneuvojen huoltoon vienti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/282 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkohan se on osata ja tehdä, kukas muu ne tekisi?

Vaikka kuka muu. Isä, äiti, sisarus, kaveri, palkattu henkilö. Onhan noita vaihtoehtoja.

Vierailija
44/282 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä nykypäivä ja tulevaisuus? Mitä odotat työltä ja sen jakautumiselta sukupuolien kesken? Vai onko automaatio ja robotiikka tuloillaan piankin?

Vierailija
45/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poraan, naulaan, korjaan. Pidän puutöistä. Osaan myös hitsata, mutta ei ole omia välineitä. Vien ajoittain perheen autoja huoltoon. Oma isäni kasvatti minut siihen että kaikkea voi ja osaa tyttökin tehdä. Appiukkoni suhtautuminen aivan eri, kuvittelee etten osaa. Paikkailin hänen maalusjälkensä kun ei antanut osallistua oman kotini maalausurakkaan.

Vierailija
46/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni kyse ei ole sukupuolista vaan siitä että toiset ovat uteliaita ja haluavat oppia uutta ja toisia ei kiinnosta. Itse kuulun näihin uteliaisiin ja energisiin, toki minulle myös mahdollistettiin lapsena kaikenlainen opettelu tarjoamalla välineet siihen ja aikaa tehdä erehdyksiä ja kokeilla kaikkea. Se on jatkunut läpi elämän.

Vierailija
47/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen. Hion, maalaan, poraan, proppaan, asennan valaisimet, hyllyt ja kaikki. Korjaan rikkoutuneet mekanismit ym. Grillaan myös. Asennan pihakivetykset ja muuta vastaavaa.

Olen kyllä (nais)rakennusinsinööri.

Sama täällä, vaikka en ole insinööri. Lisäksi osaan huoltaa öljypolttimon ja vaihtaa siihen osia ja korjata pesukoneita yms.laitteita.

Nyt joskus jää joku homma tekemättä, jos tarvitaan voimaa, sillä olen hentorakenteinen 70-vuotias mummo.

Vierailija
48/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä kaikki ap:n ehdottamat toimet ja olen niitä tehnytkin.

Näiden lisäksi osaan rakentaa huonekaluja tai vaikkapa pihaan vajan, tehdä puukon kahvoineen rautapalasta ja puukappaleesta lähtien, valaa pronssiesineitä ja juottaa metalleja.

Yli tuhat asteisen sulan pronssin käsittely on varsin miehekästä :)

Vierailija
49/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin, että nuo ovat ihan tavanomaisia naistenkin töitä tässä maassa. :D

Tosin, olen myös naisystävänä käynyt pistämässä ystävän lampun kattoon, sokeripalaan, kun hänen miesystävänsä, joka opiskeli tuolloin sähköalaa, ei osannut! :D

Opiskeli varmaan yliopistossa tai ammattikorkeassa. Meillä sähköhommat tekee opinkäynyt asentajatyttö, jos isänsä ei ehdi tai viitsi.

Puunhankinta metsästä uuniin onnistuu, mutta mieluummin jätän väliin muutaman vaiheen, kun on vielä työkykyinen mies. Itse asiassa puuntuottaminen kävynkeräyksestä alkaen onnistuu, jos ei tarvitse käyttää koneita.

Hirven saan nylkyvajalta lautaselle, kunhan metsästävä tytär ja mies ovat hankkineet sen suolistettuna nylkyvajalle. Ja onnistuu myös grillissä valmistaminen, varsinkin jos grilli toimii kaasulla. Mies on sitä ikäluokkaa, että sille pitäisi perunat kuoria valmiiksi lautaselle. Siitä tulikin mieleen, että perunankasvatus ja kalastuskin sujuu.

Ainoat perinteiset miestentyöt, joita tämän perheen naiset eivät tee ovat sonnanajo ja hevosenkengitys. Autojen ja muitten koneitten korjausta ei lasketa, kun mies on sen alan ammattilainen.

Vierailija
50/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se perinteinen työnjako vielä pätee perheissä ja nuorten valitsemissa ammateissa. Teknisillä aloilla on edelleen enemmän miehiä. Kasvatus, koulu, sosiaaliset paineet jne. 

Ehkä pätee kaupungissa, mutta maaseutuammattikoulussa näyttää olevan tyttöjä Wurthin työvaatteissa ja poikia hoitajaoppilaitten ryhmässä. Se on aivan totta, että vielä tänäkään päivänä koulussa ei ole kummallakin sukupuolella sekä teknistä että tekstiilityötä. Enkä tiedä, onko kotitaloudessa erikseen poikien ja tyttöjen ryhmät. Sekaryhmissä on se vaara, että pahimmassa tapauksessa tytöt tiskaavat sillä aikaa kuin pojat syövät.

Ilman muuta kotikasvatus vaikuttaa. Pojan on paljon helpompi lähteä naisvaltaiselle alalle, jos isä ei ole korostanut "miehekkyyttään" vähättelemällä naisten töitä, ja tytön miesvaltaiselle alalle, jos on metsästänyt äidin tai mummon aseella ja nähnyt naisellisenkin naisen käyttävän "miehekkäitä" työkaluja.

Vierailija
51/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ihmeen tynnyrissä sä ap. elät?

Olen yli 70v mummo ja nuo "miesten työt" teen mennen tullen, enkä tunne yhtään naista joka ei niitä osaisi, jos katsoo ne tarpeelliseksi.

Mummoilla on pitkä kokemus "miesten" töistä. NOT!

Mitä sinä tarkoitat kirjainyhdistelmällä NOT? Kaupunkilaiskotirouviako? Ihan totta on, että ei kaupunkilaisnaisten - ja lasketaan tässä nyt isossa maaseututaajamassa kerrostalossa asuvat tähän - ei ole paljon tarvinnut miestentöihin puuttua. Jos ei ole ollut omaa miestä, niin sitten oli talomies. Omakotitaloissa oli tosiaan aloittajan mainitsemia hommia, mutta luulisi melko monen mummon ne osaavan. Itse en ole vielä edes 60 v, mutta en ole koskaan edes ajatellut ruohonleikkauksen olevan miesten työtä. Niittäminen olisi, kun minun (tai ainakin mummoni) nuoruudessa miehet niittivät heinäpellolla ja naiset haravoivat. Konehommia tekivät enimmäkseen miehet.

Onkohan tämä http://vintti.yle.fi/yle.fi/d-projekti/arkisto/paasarja/00naisten_savot…;

vielä katsottavissa jossakin? Siinä muinoin miestentöitä tehneet mummot kertovat.

Vierailija
52/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, oon töissä raksalla maalarina. Oon pienestä pitäen ollut meidän perheessä se, joka kasaa huonekalut ja joka tekee pikku rempat. Mut renkaiden vaihto ei yksinkertasesti huvita, vien mieluummmin liikkeeseen niin ne on vaihdettu, kun tuun kaupoilta :D

Olen kaveriporukassani ainut nainen, joka ymmärtää rakentamisen, tekniikan yms.sellaisen päälle, joten kyllä kaikki nuo ovat edelleekin enemmän miesten hommia enkä ymmärrä mikä ongelma on sanoa se, koska on totta.

Vierailija
53/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaatko polkupyörän, vaihdatko auton renkaat, asennatko valaisimet (erityisesti "sokeripalalla"), poraatko reiät tauluille seiniin (heh), leikkaatko nurmikon, luotko lumet ja ennen kaikkea GRILLAATKO? Vai jotain vieläkin miehekkäämpää? :D

Osaan kaiken tuon. Mitä miehistä noissa on?

Vierailija
54/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan listasta teen kaiken muun paitsi pyörän huollon ja sähkötyöt koska olen naimisissa pyöräilevän sähköinsinöörin kanssa, hän osaa ne kuitenkin paremmin. Tämän lisäksi laminaatin asennus, metsän harvennus, maalaus- ja purkutyöt onnistuu. Töissä saatan tehdä pieniä sähkötöitäkin ja korjailla pumppuja, ohjelmoida, putkimiehen hommia ja sensemmoista, mitä nyt tarve kulloinkin vaatii.

Vierailija
55/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteinen ajattelu menee juuri noin, että naista arvostetaan, jos hän osaa sekä ns. naisten että miesten työt. Miehen ei kuulukaan tehdä naisten töitä, ja miesten töitä pidetään hienompina. Mutta nykymaailmassa nuo "miesten hommat" ovat enemmän kuriositeettina, ei työnjako voi mennä niin että mies asentaa lampun ja nainen tekee kaiken muun. Meillä miehellä ei ole edes ajokorttia, ja minä osaan viedä auton huoltoon. Teen lumitöitä, koska tykkään fyysisistä töistä, ja hoidan muutenkin pihan. Mies grillailee, koska tykkää siitä.

Vierailija
56/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan töissäkin miesten töissä, ja saan miesten palkkaa. Ja teen remonteille niin kuin kollegamiehenikin tekevät, maksan jollekulle muulle että tekevät ne, koska minun osaamiseni on enemmän tuolla hiiren ja näytön välissä niin kuin heilläkin.

Vierailija
57/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun omakotitalossa, ajan autolla ja pyörällä, ja olen nainen.

En tiedä mitä tarkoitat miesten töillä, mutta koska teen täällä kaiken, niin kyllä, todennäköisesti.

Vierailija
58/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee mitään noista. Ei ole koskaan tarvinnut. Mulla ei ole autoa, grilliä eikä polkupyörää. Eikä omaa pihaa. Valaisimien sokeripalat hoitaa puoliso. Kumpikaan meistä ei poraa reikiä seiniin, emme omista poraakaan.

Vierailija
59/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osaan puhdistaa lavuaarin hajulukon. Siihen minun mieheni ei suostu, koska se on ällöä hommaa. Ja se ei osaa koota niitä putkia takaisin oikein (kokeiltu on, helpommalla pääsen kun teen itse.)Lisäksi onnistuu nuo muut hommat. Paitsi autoa en omista, joten niistä en osaa kuin renkaat vaihtaa.

Vierailija
60/282 |
20.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo APn luettelemat työt ovat juuri niitä kerran tai kaksi kertaa vuodessa tehtäviä hommia joiden perusteella moni nainen suostuu tekemään kaikki kotityöt "koska mies hoitaa auton" .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan