Väyrysellä korkein koulutus: väitöskirja ulkopolitiikasta
Presidenttiehdokkaista Paavo Väyrynen on oppinein ja hänellä on korkein akateeminen oppiarvo. Hän väitteli tohtoriksi Suomen ulkopolitiikasta Åbo Akademissa aiheesta "Finlands utrikespolitik – den nationella doktrinen och framtidens mänsklighetspolitik" (1988). Sittemmin Väyrysestä tuli Lapin yliopiston dosentti hänen tehtyään jatkotutkimuksen aiheesta "Suomen puolueettomuus uudessa Euroopassa".
Väyrynen esitti väitöskirjassaan mm. väitteen, että Euroopan kahtiajako on pysyvä. Kun Neuvostoliitto hajosi ja Venäjä vaipui syvään alennuksen tilaan, Väyrysen vastustajat nauroivat hänelle. Viimeistään Georgian sodasta 2008 lähtien naurusta on alkanut tulla väkinäistä. Myös Väyrysen poliittinen vastustaja ja veteraanidiplomaatti Keijo Korhonen ennusteli jo 1990-luvulla, kun Väyrysen näkemyksille naureskeltiin, että Venäjä tulee nousemaan takaisin suurvalta-asemaan. Näin kävi ja Euroopassakaan historiaa ei ole loppuunkirjoitettu.
Yhdelläkään muista vastaehdokkaista ei ole vastaavaa akateemista koulutusta. Esimerkiksi Sauli Niinistöllä ei ilmeisesti ole edes gradua kirjoitettuna, koska hänen aikanaan sitä ei vaadittu Turun yliopiston oikeustieteellisessä tiedekunnassa, jossa hän opiskeli oikeustieteen kandidaatiksi aiheesta "Irtaimen pantin realisointi etenkin myyjän huolellisuusvelvollisuuden kannalta" (1974).
Niinistön kadonneeksikin luullusta "lopputyöstä" Ilta-Sanomien uutinen:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000710187.html
Jos Väyrysestä tulisi presidentti, hän olisi ulkopoliittisen sivistyksensä ja kokemuksensa vuoksi kova luu missä tahansa kansainvälisen politiikan neuvottelupöydissä. Väyrystä olisi vaikea viedä vipuun. Sen sijaan henkilö, joka ei itse tiedä asioista, eikä siten pysty muodostamaan kriittisesti omaa näkemystä tilanteesta ja omien tavoitteiden kannalta olennaisista kysymyksistä, on muiden johdateltavissa, olivatpa ne muiden maiden neuvottelukumppaneita tai virkamiehiä valtionhallinnossa.
Kommentit (121)
Työttömänä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paavon väitös kertoi että Neuvostoliitto on ikuinen ja Saksa pysyy jaettuna.
Siin oli visionääri.Olen kuullut sanonnan että ihmisen tyhmyys näkyy siinä kun väittää tietävänsä kaiken. Sopii miettiä kuka täyttää kriteerit tai ketkä.
Minä taas olen aina pitänyt noita Väyrysen kaikkitietävyyksiä lähinnä itseironiana, minä kun en ole niin tosikko, eikä Väyrynenkään.
Minulla on kanssa perstuntuma huumorinystävänä, että suurvaltaisuus, ei pelkästään Neuvostoliitto vaan EU, USA ja muut niiden kaltaiset kannattaa nähdä ikään kuin takapuolen kautta. Sillä tavalla jopa niistä tulee hauskoja. Vaikeaa se on, mutta meidän on yritettävä, kuten nykyinen presidentti sanoi aktiivimallia allekirjoittaessaan.
Heh, juuri niin - saastaisen hauska juttu.
Vierailija kirjoitti:
Olen epäsosiaalinen sanoo Väyrynen. Olen pätevä siinä. Ihan totta näinhän hän sanoi. Minulla ei ole mitään Väyrystä vastaan, mutta presidentin pitäisi olla sosiaalinen henkilö.[/quote
Ei Väyrynen minusta kyllä tunnu yhtään epäsosiaaliselta, liukkaasti hän liikkuu kaikkialla, kuin kala vedessä - niin Suomessa kuin Brysselissäkin.
Me kaikki suomalaisethan olemme enemmän tai vähemmän epäsosiaalisia, sellaisia mökkiläisiä, mutta kaikki eivät halua sitä myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Olen epäsosiaalinen sanoo Väyrynen. Olen pätevä siinä. Ihan totta näinhän hän sanoi. Minulla ei ole mitään Väyrystä vastaan, mutta presidentin pitäisi olla sosiaalinen henkilö.
Ilmeisesti et ole tavannut Paavoa livenä, jos olisit ymmärtäisit että tuo on huumoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen epäsosiaalinen sanoo Väyrynen. Olen pätevä siinä. Ihan totta näinhän hän sanoi. Minulla ei ole mitään Väyrystä vastaan, mutta presidentin pitäisi olla sosiaalinen henkilö.
Ilmeisesti et ole tavannut Paavoa livenä, jos olisit ymmärtäisit että tuo on huumoria.
Eikä siellä mitään kulkukoiria tarvita laumassa haukkumaan, vaan johtajaa, joka ajattelee itsenäisesti. Johdattelijoita meillä on jo tarpeeksi.
Kapina kirjoitti:
Jos Väyrysestä tulisi presidentti, hän olisi ulkopoliittisen sivistyksensä ja kokemuksensa vuoksi kova luu missä tahansa kansainvälisen politiikan neuvottelupöydissä. Väyrystä olisi vaikea viedä vipuun. Sen sijaan henkilö, joka ei itse tiedä asioista, eikä siten pysty muodostamaan kriittisesti omaa näkemystä tilanteesta ja omien tavoitteiden kannalta olennaisista kysymyksistä, on muiden johdateltavissa, olivatpa ne muiden maiden neuvottelukumppaneita tai virkamiehiä valtionhallinnossa.
Me emme tarvitse johtajaa, joka on vanhasta muistista rähmällään itään kaiken aikaa ja kehtaa väittää, että "ei ole havainnut" Venäjän toistuvia tahallisia ilmatilaloukkauksia tai Venäjän sotavarustelun lisimisestä itärajallamme ja Itämeren alueella ja jopa, että Ukrainan tilanne on länsivaltojen syy.
Väyrysen väikkäristä puuttui tieteellinen tutkimus ja arvosana oli "tyydyttävä".
Me emme tarvitse johtajaa, joka on vanhasta muistista rähmällään itään kaiken aikaa ja kehtaa väittää, että "ei ole havainnut" Venäjän toistuvia tahallisia ilmatilaloukkauksia tai Venäjän sotavarustelun lisimisestä itärajallamme ja Itämeren alueella ja jopa, että Ukrainan tilanne on länsivaltojen syy. [/quote]
Ajattelitko ratkaista selkkauksen julistamalla sodan Venäjälle?
Vierailija kirjoitti:
Voi että teidän totisten torvensoittajien kanssa!!
Pistäkää tekin vähän "vink vinkkiä" peliin, niin elämä voisi huumorinkukkaa katsellessa muuttua aika tavalla hauskemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Väyrysen väikkäristä puuttui tieteellinen tutkimus ja arvosana oli "tyydyttävä".
Sinun varmasti kannattaa nyt ottaa yhteyttä Åbo Akademiin ja esimerkiksi Ylen toimitukseen, koska näytät olevan asiantuntija ja tiedät, että presidenttiehdokkaan väitöskirja on hyväksytty, vaikka se ei ole tieteellinen. Ota äkkiä yhteyttä. Saat mainetta ja kunniaa ja vihaamasi Väyrynen on taatusti poissa pelistä. Valitettavasti taisit kuitenkin vetää hatusta väitteesi pelkästään sen takia, että et pidä väyrysestä.
Sotaako kirjoitti:
Me emme tarvitse johtajaa, joka on vanhasta muistista rähmällään itään kaiken aikaa ja kehtaa väittää, että "ei ole havainnut" Venäjän toistuvia tahallisia ilmatilaloukkauksia tai Venäjän sotavarustelun lisimisestä itärajallamme ja Itämeren alueella ja jopa, että Ukrainan tilanne on länsivaltojen syy.
En, vaan äänestämällä Niinistöä.
Vierailija kirjoitti:
Sotaako kirjoitti:
En, vaan äänestämällä Niinistöä.
Jaa. Ohoh. Jokainen tekee parhaaksi katsomallaan tavalla.
Väyrysen vihaajille: Väyrysellä on oikeasti sekä huumorintajua että ulkopoliittista osaamista, väitöskirja on pätevä ja Väyrynen ollut jopa edellä aikaansa.
Haaviston vihaajille: Haavistolla on myös ulkopoliittista osaamista. Valeprofessori ("törkeä sika") käsiteltiin jo 6 vuotta sitten. "Benjamin Meaker Visiting Professor/Professorship" löytyy googlettamalla edelleen Bristolin yliopistosta.
Keskustelunaloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väyrynen puhui materialistisen yhteiskunnan jättämisestä taakse tulevaisuudessa. Tämä on hienoin ja tuorein näkemys Suomen politiikassa kymmeniin vuosiin. Älykäs kaveri.
Tähän puoleen Väyrysen näkemyksissä olen itse kiinnittänyt huomiota vasta tämän kampanjan aikana. Se on erittäin kiinnostava puoli hänen ajattelussaan. Sen on tärkeä aihe koko ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta ja kyseenalaistaa liberalistisen markkinatalousjärjestelmän, jossa ihmisen ja luonnon tehtävänä on palvella tehokkuutta ja muutamien pääomien kertymistä sen sijasta että huomion on meissä ihmisissä, onnellisuudessa ja luonnon ja maailman ylläpitämisessä.
Tästä voisi keskustella lisää ulkopolitiikan ohella.
Aika kilttejä ovat nämä muut ehdokkaat, kun kukaan ei ole nostanut sitä metoohon sopivaa huhua, joka nostatti jonkinlaisen mediakohun aikanaan. Toki kun tekijä kieltää tapahtuneen niin silloin sitä ei tapahtunut, ja onhan miehen sanaan uskottava.
Paavo ilman muuta..
Suomella pitempi raja Venäjän kanssa kuin millään Euroopan maalla. En halua että sotilasmahti Naton ja sotilasmahti Venäjän raja on sama kuin meidän itäraja. En halua rauhanaikanakaan Naton tuhansia ulkomaalaisia palkkasotureita, en halua Naton ohjustukikohtia enkä hävittäjäkoneita päivittäisille harjoituslennoilleen metelöimään ja säikyttelemään metsän eläimiä koko itärajan pituudelta.
Jos sota syttyisi, olisimme sotatanner jota pommittaisi sekä Nato että Venäjä.
Saksalaisille olemme asumatonta joutomaata, jonka voi surutta tuhita, muistamehan kuinka saksalaiset sotilaat polttivat Rovaniemen ja Lapin.
Nato haluaa Suomen koska Suomesta käsin on helppoa uhitella Kuolan niemimaan syväsatamaa ja kaivoksia ja teollisuusalueita jotka taloudellisesti Venäjälle trkeitä. Siksi Natolla sotilastukikohta myös Pohjois-Norjassa, Siellä hävittäjät metelöivät parin tunnin välein koulutuslentojaan, meteli oli korviasärkevää.
en halua katutappelevaa ja rattijuoppoa ecuadorilita nuorta kampaajapoikaa maan äidiksi,
Vierailija kirjoitti:
Väyrysen vihaajille: Väyrysellä on oikeasti sekä huumorintajua että ulkopoliittista osaamista, väitöskirja on pätevä ja Väyrynen ollut jopa edellä aikaansa.
Haaviston vihaajille: Haavistolla on myös ulkopoliittista osaamista. Valeprofessori ("törkeä sika") käsiteltiin jo 6 vuotta sitten. "Benjamin Meaker Visiting Professor/Professorship" löytyy googlettamalla edelleen Bristolin yliopistosta.
Ei Väyrynen osaa oikeasti itselleen nauraa, vaikka lupsakkaa esittää. Kun hän sanoo, että hänessä yhdistyvät kaikki parhaat ominaisuudet tai että hänet on tarkoitettu presidentiksi, hän ihan oikeasti tarkoittaa sitä. Väitöskirjan keskeinen sisältö lässähti läjään alle vuodessa, vaikka tekijänä oli ihminen, joka oli kököttänyt näköalapaikalla kymmeniä vuosia ja jolla jopa oli erikoisasema neukkujen "omana miehenä".
Olispa ollut lystiä, jos Jeltsin olisi julkaissut ne matskut, jotka mm. Väyrysen pyynnöstä sitten säilytettiin salaisina.
Väyrynenhän olisi Raamatun profeetta eikä tieteellisen tutkimuksen tekijä, jos hän olisi vedellyt hatusta supervallan eli Neuvostoliiton hajoamisen ja ennustellut heinäsirkkaparvia. Väyrysen väitöskirjassa esitettiin ainakin siltä osin jopa poliittisen vastustajan ja veteraanidiplomaatti Keijo Korhosenkin esittämä näkemys, että Eurooppa säilyy jakautuneena. Toisaalla on Saksan johtama liittokunta ja toisaalla Venäjä etupiireineen.
Mieluummin en enää itänaapurin kanssa viitsisi ruveta saunomaan.
Natotrollin ei tarvii - Salelta lupa valehdella.