Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä lähtien kouluun on pitänyt itse viedä nokkahuilu?

Vierailija
18.01.2018 |

Kokemusta on monista eri kouluista vuosien varrella ja nyt ensimmäistä kertaa tällainen. 3lk musiikintunnille pitäisi olla nokkahuilu. Ei kyllä hajuakaan mistä sellaisen edes löytäisin, kylässä on K-kauppa ja Sale. Mistä lähtien tosiaan perusopetuksen määrärahat ovat olleet näin pienet?

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseni piti viedä oma nokkahuilu kouluun vuonna 1965. Että ainakin siitä asti.

.

Minulle täytyi hankkia nokkahuilu v. 1964.

.

Veli kävi lyseota (poikien koulu), sinne sai hankkia joko nokkahuilun tai melodikan,

tyttölyseoon ei kelvannut kuin nokkahuilu, kyllä olin kade melodikasta.

Vierailija
42/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on monista eri kouluista vuosien varrella ja nyt ensimmäistä kertaa tällainen. 3lk musiikintunnille pitäisi olla nokkahuilu. Ei kyllä hajuakaan mistä sellaisen edes löytäisin, kylässä on K-kauppa ja Sale. Mistä lähtien tosiaan perusopetuksen määrärahat ovat olleet näin pienet?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980628

Perusopetuslain 31 § Opetuksen maksuttomuus: Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia.

Suomeksi: Koulu hankkii nokkahuilut. Jos ei hanki, kantele aluehallintovirastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jaettiin omat huilut 2009, mutta varmaan viidesosalla luokasta oli ne hukassa tunnilla. Itse unohdin kerran huilun kotiin, ja jouduin hakemaan hyllystä "räkähuiluksi" kutsutun varahuilun, jota huljuteltiin vähän veden alla ja annettiin käyttöön, kun edellisen kuolat olivat kuivuneet siinä hyvällä tuurilla viikon, käytön jälkeen palautettiin siis vain suoraan hyllyyn. Yritin olla koskettamatta huulillani sitä pilliä, kun esitin soittavani. Sitä kuolaisen muovin hajua en unohda hetkeen.

Vierailija
44/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusopetuslain 31 § Opetuksen maksuttomuus: Opetus ja sen edellyttämät oppikirjat ja muu oppimateriaali sekä työvälineet ja työaineet ovat oppilaalle maksuttomia.

Suomeksi: Koulu hankkii nokkahuilut. Jos ei hanki, kantele aluehallintovirastoon.

Jos sulla kuitenkin on se reilu kymppi olemassa, ennen kuin teet kantelun, juttele ensin sen lapsiparkasi kanssa, miltä tuntuu jos jätetään just sulle se huilu ostamatta, vaikka kaikilla muilla olisikin. Äiti koettaa riidellä vähän opettajan ja reksin kanssa ja tekee tällaisia kanteluita, ettei sitten kukaan koko luokalla pääse soittamaan, jooko?

Vierailija
45/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai teillä on lapsille esim. omat uikkaritkin? Koulu on velvollinen opettamaan lapset uimaan, mutta varusteita ei siihenkään tarjota. Jos olette niin syrjässä että postissa käyminen on liian hankalaa niin taidatte olla vähän liian syrjässä, paljonko sitä matkaa oikeasti on? Onko esim. vaatekaupoille yhtä hankala matka? Tai sitten pyydätte jotain apua nyt tähän kulkemiseen ja asiointiin?

Vierailija
46/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin muka koulu on tarjonnut oppilaille sen huilun? Ainahan vanhemmat sen on maksaneet.

Minä sain nokkahuilun v. 1984 kun olin kolmosella. Saatiin se omaksi kun päästiin kutoselta.

Vierailija
47/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai teillä on lapsille esim. omat uikkaritkin? Koulu on velvollinen opettamaan lapset uimaan, mutta varusteita ei siihenkään tarjota. Jos olette niin syrjässä että postissa käyminen on liian hankalaa niin taidatte olla vähän liian syrjässä, paljonko sitä matkaa oikeasti on? Onko esim. vaatekaupoille yhtä hankala matka? Tai sitten pyydätte jotain apua nyt tähän kulkemiseen ja asiointiin?

Ei kai nyt uikkareita voi velvoittaa hankkimaan! Ei tuollaisessa syrjäisessä kylässä voi olla uimahalliakaan eikä sadan kilometrin säteellä muutenkaan. Eikä järviä varmasti lähimaillakaan. Joten jos koulussa tulee uintipäivä, AP:n lapset lainaavat uimahallista niitä yleisiä uimapukuja. Postimyynti ei tosiaan tavoita tuota kylää, joten sitä on turha ehdottaa.

Eikö niin?

Vierailija
48/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla Oulussa saatiin kyllä koululta lähes kaikki tarvikkeet. Vihkoja, kyniä, vahaliidut, toiset vedenpitävät vahaliidut tms., vesiväripaletit, siveltimet ja kyllä, myös nokkahuilut.

Vierailija
49/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla Oulussa saatiin kyllä koululta lähes kaikki tarvikkeet. Vihkoja, kyniä, vahaliidut, toiset vedenpitävät vahaliidut tms., vesiväripaletit, siveltimet ja kyllä, myös nokkahuilut.

Mitäs arvelet - kuka ne maksoi?

Vierailija
50/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 90-luvulla yhteiskäytössä koulun huilut, ja minua ällötti se niin paljon, että vain teeskentelin pitäväni sitä huilua suussani enkä koskenut siihen huulillani. Onneksi nokkahuilua soitettiin vain yhdellä tunnilla yläasteella, eipä siinä olisi kyllä ehtinyt mitään oppiakaan. Itse ainakin hankkisin mieluummin lapselle oman huilun kuin antaisin käyttää koulun huiluja.

Meillä ei muuten ollut koko peruskoulun aikana minkäänlaista uimaopetusta (kun joku mainitsi uimapuvun hankinnan). Kävin kouluni 1988-1997. Vasta aikuisena kuulin, että jotkut joutuvat koulun liikuntatunneilla uimaan ja olin kauhuissani.

Vierailija
51/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kyläkoulusta sai syksyllä nokkahuilun, samoin kuin kaikki vihkot, kynät, kumit, terottimet ja viivaimet.  Pieni kunta, lähellä isompaa kaupunkia. Ei se kaupunki kaikissa asioissa ole parempi, joissakin sentään panostetaan opetukseen

... vaikka kuntaliitos uhkaa.

Vierailija
52/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -74, sisarukseni -71 ja -68 ja oma lapseni -96 ja kaikki ovat saaneet koululta nokkahuilun, itse ei todellakaan ole pitänyt sitä hankkia. Näin ainakin täällä Itä-Vantaan suunnalla.

Vierailija
53/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Turun kupeessa saa koulusta ilmaiseksi? Turun Hirvensalossa itse ostetaan. Annetaan myös ymmärtää että järjestelmäkamera olisi hyvä olla koulun projekteja varten.

Vierailija
54/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1989 piti olla oma huilu. Räkäpillit oli niille ketkä lainasi koululta! 😁

Vierailija
55/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla kuitenkin on se reilu kymppi olemassa, ennen kuin teet kantelun, juttele ensin sen lapsiparkasi kanssa, miltä tuntuu jos jätetään just sulle se huilu ostamatta, vaikka kaikilla muilla olisikin. Äiti koettaa riidellä vähän opettajan ja reksin kanssa ja tekee tällaisia kanteluita, ettei sitten kukaan koko luokalla pääse soittamaan, jooko?

Niin, ei riidellä vaan tehdään kuten koulu haluaa ja ostetaan se nokkahuilu. Ollaan niin perisuomalaisia eikä nosteta meteliä. Huomattuaan että vanhemmat mukisematta tekee mitä pyydetään, pyytää koulu/kunta vähän lisää, ostakaa sitä ja sitä. Maksakaa tuo ja tuo. Koululle varattuja varoja voidaan helposti joka vuosi vähän vähentää, kun vanhemmat maksaa kaiken pyydetyn mukisematta. Aina vaan enemmän ja enemmän. Ja vanhemmat maksaa kun ei saa riidellä eikä metelöidä. Maksakaa veroja ja maksakaa niiden lisäksi lasten koulun kunnalle kuuluvia kuluja. Ajatelkaa lapsia!

Vierailija
56/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululla oli lainattavia puisia huiluja, mutta minulle ostettiin oma mikä oli muovia. Muovista sai vesihanan alla pestyäkin välillä. Tuolla ne huuliherpekset leviävät yleisten nokkahuilujen välityksellä hyh.

Vierailija
57/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs arvelet - kuka ne maksoi?

Veronmaksajat tietysti. Kuten nykyäänkin, tosin nyt niillä veroille ei enää saa vastiketta. Nyt maksat veroja ja sen lisäksi lähes viikottain jotain maksuja koululle. Ja suurimman osan mielestä tämä on ihan ok. 

Vierailija
58/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla piti olla oma nokkahuilu koulussa. Helsingissä. Ohessa ap:lle linkki nokkahuilukauppaan, toimii sunkin kylälläsi: https://www.f-musiikki.fi/search?query=nokkahuilu, ei varmaan tarvii olla se eka, alempana on "hiukan" halvempiakin malleja.

Vierailija
59/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskäyttönokkahuilu, hyi pefletti.

Vierailija
60/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli räkäpillit koulun puolesta. Rikas kunta kai.

Ne aina pyyhittiin liinalla tunnin jälkeen. Tämä vuosina 03-04.