Mistä lähtien kouluun on pitänyt itse viedä nokkahuilu?
Kokemusta on monista eri kouluista vuosien varrella ja nyt ensimmäistä kertaa tällainen. 3lk musiikintunnille pitäisi olla nokkahuilu. Ei kyllä hajuakaan mistä sellaisen edes löytäisin, kylässä on K-kauppa ja Sale. Mistä lähtien tosiaan perusopetuksen määrärahat ovat olleet näin pienet?
Kommentit (100)
Meilläkin täällä Turun kupessa jokainen lapsi saa ikioman huilun kolmannella luokalla. Näin on ollut vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Milloin muka koulu on tarjonnut oppilaille sen huilun? Ainahan vanhemmat sen on maksaneet.
Kyllä koulu sen nokkiksen antaa mutta maksua vastaan a` 10e. Näin meillä pari vuotta sitten ala-a. Toki itse saa myös muualta ostaa mutta helpompi koulusta.
Johan tuo pitää hygieniasyistä hommata jokaiselle oma huilu. Kukapa sitä toisten räkää...
Aloitin koulun 70-luvun puolessavälin ja ainakin silloin piti olla oma. Ja nyt 2005=>eteenpäin on pitänyt myös, kun muksuille on niitä ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Oma nokkahuilu vaadittiin jo 1970-luvulla.
Koulukohtaista varmaan, sillä ei meillä tarvinnut olla.
.
Perusopetuksen opiskeluvälineiden kuuluu lain mukaan olla ilmaisia, joten ei voida vaatia, että oppilaalla on oma nokkahuilu. Kuten ei myöskään jotain suksia tai luistimia voida vaatia omistamaan.
Kun lama vuonna 1992 iski Suomeen, jäi kaikki ilmainen pois kouluista ja jälkiruokarahkat jatkettiin riisillä.
50-60-luvulla (ja tietenkin sitä ennenkin) oli vietävä paljon muutakin itse, esim. käsityötarvikkeet, siis langat ja kankaat. Joka päivä piti olla omat voileivät ja maito tai muu juoma. Lisäksi ruokaliina, ettei pulpetin kansi sotkeentunut ja käsipyyhe käsien kuivaamiseen.
Jos muutaman kympin hintainen pilli ottaa noin koville, niin otapa yhteys pikku-Sanniin, joka on ollut ahkerasti leikkaamassa koulujen resursseja. Varsinkin näin flunssaisena aikana en kyllä suostuisi käyttämään yhteisiä nokkahuiluja. Siinä ne monenlaiset taudinaiheuttajat leviävät.
Vierailija kirjoitti:
Kokemusta on monista eri kouluista vuosien varrella ja nyt ensimmäistä kertaa tällainen. 3lk musiikintunnille pitäisi olla nokkahuilu. Ei kyllä hajuakaan mistä sellaisen edes löytäisin, kylässä on K-kauppa ja Sale. Mistä lähtien tosiaan perusopetuksen määrärahat ovat olleet näin pienet?
Mä menin ekalle luokalle vuonna 1981, silloin ei soitettu nokkahuilua, mutta muistaakseni tokalla luokalla jo soitettiin. Eli ainakin jo vuonna 1982 on pitänyt olla oma nokkahuilu.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin jo 60-luvun lopussa piti viedä...
Miten tälle palstalle voikin pesiytyä niin paljon näitä persaukisia mammoja, joiden lapsille pitäisi kunnan maksaa talvikengätkin, että pääsee kouluun. Hävettäisi jos oma äiti olisi tuollainen! Kaikille muille ostetaan nokkahuilu mutta itse saat tyytyä lauleskelemaan, koska äiti ei raski kymppiä pistää soittimeen saati selvittää, olisiko jollakulla viimevuotinen soitin ylimääräisenä. Huhhuh!
Lain mukaanhan koululla ei ole oikeutta vaatia tai edes pyytää ostamaan omaa nokkahuilua, vaan ne pitäisi olla koulun puolesta. Eli jos nyt haluat tuosta asiasta lähteä vääntämään, niin voitat kyllä.
Ainakin Jyväskylän kirpputoreilla on ollut myynnissä nokkahuiluja. Huolellisen pesun jälkeen ok.
Ehkä riippuu koulusta, mutta ainakin meidän piti viedä omat nokkahuilut. Muistan, kun isosiskolleni piti ostaa nokkahuilu koulua varten, ja minullekin ostettiin samalla oma. Olin tosi iloinen siitä ja soittelin sillä kotona monta päivää yhtäjaksoisesti.
Seuraavien joulujen hittilahja näissä keräyksissä?
70-luvulla on minulle hankittu, 90-luvulla sillä harjoitteli lapseni, eiköhän tuo vielä jostain löydy, niin seuraava sukupolvi voi etsiä löytyykö sieltä muuta kuin ostaaaakaaaaa makkkkk, eiku, ostaaakaaaa maakkaaraaa, eiku. Koko suku absoluuttisen sävelkorvaton.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaanhan koululla ei ole oikeutta vaatia tai edes pyytää ostamaan omaa nokkahuilua, vaan ne pitäisi olla koulun puolesta. Eli jos nyt haluat tuosta asiasta lähteä vääntämään, niin voitat kyllä.
Ja koska perhe on vasta muuttanut kyseiseen syrjäkylään eikä tunne sieltä vielä ketään, saavat heti aluksi kivan maineen sinä köyhänä ja riidanhaluisena perheenä, jolla ei ole varaa edes kympin pilliin. Lapsi kiittää varmaan äitiään tästä maineesta lämpimästi!
Piti olla jo 80-luvulla. Edelleen kamalat muistot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.f-musiikki.fi/puhaltimet/nokkahuilut?gclid=CjwKCAiAqIHTBRAV…
Ole hyvä.
Se on tuo halvin malli, mitä kouluun ostetaan yleensä. Kai teillä on 13 euroa laittaa lapsen soittimeen?
Koulu ne 2016 jostain tilasi, maksoi 5€.
90-luvun alussa piti olla oma. Tai siis ei ollut pakko, mutta meillä oli nokkahuilukuoro ja jo pelkästään harjottelun takia oli kiva olla oma. Muistaakseni ostettiin vielä joku astetta kalliimpi huilu. Ne on tosiaan aikamoisia sylkipesiä, en kyllä viitsisi muiden käyttämää soittaa.
Toki meidän koulussa oli taideaineita huomattavasti enemmän kuin yleensä kouluissa, pieni kyläkoulu kun oli. Kaikki näyttelivät, lauloivat, kirjoittivat ja lausuivat. Musiikin osalta kaikki opettelivat nuotit ja soittamaan jotain instrumenttia. Kiitos ala-asteen, nyt sujuu vieläkin piano, kitara, bassokitara ja se ihana nokkahuilu. Trilulii!
Hyi helkkari, en olisi mitään lainaräkäpilliä edes huolinut. 70-luvulla jo piti ostaa itse.
Tai sen nokkahuilun voi varmasti tilata myös koululle kun sanotte että on tulossa ja omistaja on tämä. Ja tuon linkin toimitustapojan mukaan mm. nokkahuilut toimitetaan kirjeenä, eli jos postilaatikkoon mahtuu niin tulee kotiin asti.
Täytyy sanoa että vaikka yleensä kannatan että koulu tarjoaa harrastusvälineet jos jotain vaatii, niin tuolla hinnalla valitsisin sen oman nokkahuilun jo hygieniasyistä.