Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä lähtien kouluun on pitänyt itse viedä nokkahuilu?

Vierailija
18.01.2018 |

Kokemusta on monista eri kouluista vuosien varrella ja nyt ensimmäistä kertaa tällainen. 3lk musiikintunnille pitäisi olla nokkahuilu. Ei kyllä hajuakaan mistä sellaisen edes löytäisin, kylässä on K-kauppa ja Sale. Mistä lähtien tosiaan perusopetuksen määrärahat ovat olleet näin pienet?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin kouluun 1975 ja koulun puolesta saatiin nokkahuilut. Räkähuilut :D.

Vierailija
62/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on neljä lasta (1994, 2000, 2002 ja 2010) ja tuolle kolmannelle (2002) muistan ostaneeni nokkahuilun. Ihan pakollinen se kai ei ollut, ostin nimipäivälahjaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 90-luvun lapsi ja huilut tuli koulun puolesta niin mulle kuin sisaruksillekkin. Jokainen sai uuden eikä mitään kiertäviä.

Vierailija
64/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin kouluun 1975 ja koulun puolesta saatiin nokkahuilut. Räkähuilut :D.

Lainaan itseäni: Ei siis omaksi saatu niitä huiluja, olivat yhteiskäytössä.

Mieheltäkin kysäisin, meni ekalle 1980 ja koulun puolesta huilut, mutta ei omaksi.

Vierailija
65/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se nokkahuilu jaettiin oppilaille muistaakseni kakkosluokalla. Se on pitänyt olla tallessa koko peruskoulun ajan. Eli joka vuosi lapsilla on joku soittosessio. Onneksi on monta lasta ja siksi ainakin pari huilua pysynyt tallessa.

Vierailija
66/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kyläkoulusta sai syksyllä nokkahuilun, samoin kuin kaikki vihkot, kynät, kumit, terottimet ja viivaimet.  Pieni kunta, lähellä isompaa kaupunkia. Ei se kaupunki kaikissa asioissa ole parempi, joissakin sentään panostetaan opetukseen

... vaikka kuntaliitos uhkaa.

Ei kai se kuntaliitos vaikuta mitenkään nokkahuilun saamiseen? :D

Vierailija
67/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee jo vähän ohi aiheen, mutta...

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän kyläkoulusta sai syksyllä nokkahuilun, samoin kuin kaikki vihkot, kynät, kumit, terottimet ja viivaimet.  Pieni kunta, lähellä isompaa kaupunkia. Ei se kaupunki kaikissa asioissa ole parempi, joissakin sentään panostetaan opetukseen

... vaikka kuntaliitos uhkaa.

Ei kai se kuntaliitos vaikuta mitenkään nokkahuilun saamiseen? :D

Kaupunkiin liittymisen myötä yleensä pienet kyläkoulut tuppaa loppuvan... Ei kannata pitää montaa 50 oppilaan koulua, kun voidaan tehdä yksi iso, jossa luokkakoot ovat melkein tuota 50 henkeä.

Okei liiottelua, mutta vertaus 5 oppilasta tai 20 oppilasta yhdellä luokalla. Kummassa valitsisit?

Vierailija
68/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne kouluun mitään tonnin nokkista tarvi ostaa. Semmonen ostetaan sitten Sibeliusakatemiaan. Kympin-viisitoista euroa maksaa. Tuolla aiemmin oli jo nettikaupan osoite.

Vierailija
69/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 70-luvulta. Ihan omasta kokemuksesta kerron. 😀

Vierailija
70/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa oikea ratkaisu on lopettaa musiikinopetus kouluissa, sillä se on vain viihdettä. Vaihtoehtoisesti videopelien ja elokuvien opetus myös mukaan.

Vierailija
71/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä lähtien on pitänyt viedä,kun olin lapsi.Nyt olen 47 v.

Vierailija
72/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokemusta on monista eri kouluista vuosien varrella ja nyt ensimmäistä kertaa tällainen. 3lk musiikintunnille pitäisi olla nokkahuilu. Ei kyllä hajuakaan mistä sellaisen edes löytäisin, kylässä on K-kauppa ja Sale. Mistä lähtien tosiaan perusopetuksen määrärahat ovat olleet näin pienet?

Menin peruskouluun 1986, että ainakin sieltä asti. Tosin en tiedä missä vaiheessa tämä oman nokkahuilun ostamis perinne tai ylipäätään nokkahuilun soittamis perinne lakkasi, koska omien lasteni koulussa ei ainakaan viimeiseen kolmeen vuoteen ole nokkahuilua soitettu.

Vierailija
73/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin 2001

Vierailija
74/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000 piti olla myös oma nokkahuilu. Fazer musiikin verkkokaupassa taitaa olla 13€.

Vierailija
75/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2000-luvun alussa piti ala-koulussa olla oma. Tai oli niitä nokkahuiluja koulunkin puolesta, mutta oli puhasta kauhua jos oma nokkahuilu unohtui kotiin ja piti käyttää koulun räkähuiluja. Niitä sitten pestiin lavuaarissa vedellä ja saippualla. Taisin olla 3lk ja mun luokalla oli vajaa 30 oppilasta, lähes kaikilla oli omat nokkahuilu.

Vierailija
76/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin peruskouluun 1986, että ainakin sieltä asti. Tosin en tiedä missä vaiheessa tämä oman nokkahuilun ostamis perinne tai ylipäätään nokkahuilun soittamis perinne lakkasi, koska omien lasteni koulussa ei ainakaan viimeiseen kolmeen vuoteen ole nokkahuilua soitettu.

Eivät kaikki koulut uskalla pyytää lapsia tuomaan omia soittimia kanteluiden pelossa, eikä koululla ole tarvikemäärärahoja huiluihin. Niillä rahoilla ostetaan matematiikan työkirjat.

Kun jotakin saa koulusta maksutta käyttöönsä, lapset rikkovat ja hukkaavat sen surutta. Jos huilu pitää ostaa itse, se pysyy todennäköisemmin tallessa ja ehjänä.

Vierailija
77/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän pienessä kyläkoulussa oli 90-luvulla nokkahuiluja. Ne puhdistettiin käytön jälkeen ja laitettiin omiin säilytyspusseihinsa. Oman sai tuoda jos halusi. Nykyisin en tiedä, ainakaan ei ole tarvinnut ostaa lapselle nokkahuilua. Voi olla ettei niitä enää soiteta.

Vierailija
78/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudellamaalla 80-luvulla piti viedä oma nokkahuilu kouluun ja hyvä niin. Olisi ollut superällöttävää puhallella johonkin yhteiskäyttöiseen räkäpilliin.

Vierailija
79/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulusta saatiin nokkahuilut ainakin -87/-88 -paikkeilla. Riippuu varmaan kunnasta.

Vierailija
80/100 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulusta saatiin nokkahuilut ainakin -87/-88 -paikkeilla. Riippuu varmaan kunnasta.

Siis ihan omaksi saatiin, ei ollut mitään yhteisiä huiluja. Säilytyspussiin ja reppuun se laitettiin, että sai kotona harjoitella soittoläksyjä.