Syökö moderni nainen miehuuden?
Tällaista olen miettinyt. On hienoa että naiset ovat nykyään lähempänä miehiä. Mutta ollaanko me jo muuttumassa liian samanlaisiksi? Haluaako naiset olla naisia ja miehiä yhtäaikaa ja samalla muuttaa miehet sellaisiksi kuin naiset aikoinaan olivat?
Modernilla naisella tarkoitan tässä itsenäistä aikuista naista joka pärjää elämän kaikilla osa-alueilla niin hyvin ettei ihan varsinaisesti tarvitse miestä mihinkään. Eikä ainakaan halua myöntää tarvitsevansa, korkeintaan sallii itsensä haluta silloin kuin se itselle pahaiten sopii.
Ei en ole mies. Olen nelikymppinen nainen, äiti, tytär ja vaimo. Eräs ystäväni kertoi tuttavaperheensä luona vierailusta Brasiliassa. Siellä perheen mies ei antanut tämän naisen kantaa kauppakasseja, vaikka suomalaisnainen tiukasti yrittikin. Mies on brasilialainen ja naimisissa suomalaisen naisen kanssa. Mies naurahti ja sanoi että juuri tuollaisia suomalaiset naiset ovat! Kaikki pitäisi tehdä itse eikä apua tarvita. Brasiliassa miehet kantavat naistensa kantamukset koska arvostavat naisia. Ei siksi etteivätkö he tietäisi naisen kyllä jaksavan, vaan siksi että se on heille luontaisesti helpompaa. Miehet jaksavat vähän paremmin ja näin säästetään naisten arvokasta elinvoimaa tärkeämpiin tehtäviin.
Kuuntelin tätä ja leikani loksahti. Niinhän sen pitäisi olla! Mutta miksei se ole? Koska me naiset ei enää anneta miesten olla miehiä! Me halutaan olla superihmisiä jotka pystyy siihen kaikkeen mihin miehetkin ja siihen päälle ollaan vielä naisia. Repikää siitä!
Mutta mihin se mies tässä kuviossa sitten mahtuu? Ei oikein mihinkään. Siksi mies pitääkin kutistaa kuten miehet ovat kautta aikojen naisille tehneet. Siitäpä saavat, niih!
Jotakuinkin koen että näin me nykyään elämme. Ja jos miestä ei sentään tarvitse kutistaa, niin sitten sen on oltava kuin modernit naiset. Lopputulema on että ollaan kaikki jo niin samanlaisia ettei mikään vedä enää puoleensa.
Minä olen synnyttänyt hirviön. Luonut miehestäni kaikkien yhdessäolo vuosieni aikana sellaisen kuin haluan. Tai luulin halunneeni. Ja hän on kaikessa kiltteydessään pyrkinyt olemaan täydellinen mies minulle. Kun lapset olivat pieniä en jaksanut seksiä. Toivoin että voi kun toikin lopettaisi jatkuvan haluamisensa. Nyt kun lapset ovat isompia näin on käynytkin. Nyt en muuta toivokaan kuin että haluaisi taas. Ja on monta monituista muutakin asiaa jotka matkan varrella ovat muuttuneet suuntaan jota silloin toivoin. Ei heti eikä ihan parhaaseen mahdolliseen aikaan, vaan sitten hetken päästä.
Miehen haluttomuus on saanut minut pohtimaan naiseutta ja mieheyttä sekä omia toimiani tämän kaiken keskellä. Ja sitten vähän laajemmin koko yhteiskunnan tasolla. Me halutaan että miehet jää enemmän kotiin hoitamaan lapsia että naiset voivat luoda uraa. Me halutaan että mies tekee yhtä paljon kotitöitä, ymmärtää meidän ajatuksia ja antaa läheisyyttä oikealla sopivalla tavalla. Samaan aikaan meillä on kova tarve näyttää että me kyllä pystytään kaikkeen samaan kuin mieskin. Että eihän me oikeastaan sitä miestä edes tarvita. Paitsi luomaan perheidylliä meidän ehdoilla.
Kyllä, tämä on karrikoitua teksitä. Mutta en tahtoisi olla suomalainen mies. Ja jotenkin koen hankalaksi olla suomalainen pärjääjä nainenkaan. Haluaisin antautua. Mieheni, sinä olet täydellinen vaikket aina tekisikään niin kuin toivon. Sano joskus ei. tarvitsen sitä, naisena.
Kommentit (372)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikosketukseni suomalaiseen naiseen oli kun olin 15v teiniboi ja menin samanikäisen tytön kanssa treffeille. Avasin hänelle kahvilan oven mihin hän tiuskaisi vihaisella äänellä ''kyllä minä itse avaan oveni''.
Näitä on jokusen verran lisää. Suomalainen nainen soveltuu hyvin yhdenillan huvitteluun, mutta suosittelen ulkomaalaisia naisia romanttisempaan suhteeseen mielenterveyden kannalta.
Sinä et ollut 15-vuotiaan naisen kanssa treffeillä vaan 15-vuotiaan tytön, joka sattui olemaan huonotapainen. Kuinka monta kertaa tämä pitää sinulle sanoa?
Tämä olikin ''ensikosketus''. Mulla on näitä tarinoita melkein ohuenkirjan verran. Pahimmissa tapauksissa mennään siihen kun nainen alkaa lyömään ja potkimaan munille.
Mikään ei oikeuta väkivaltaa, mutta ainoa yhdistävä tekijä noiden naisten kesken olet sinä itse. Uskallan väittää, että oma mieheni ei katselisi ikinä huonoa käytöstä.
Sama. Omassa parisuhteessani ei ole ollut väkivaltaa kummankaan osapuolen taholta. En jäisi katselemaan ja tuskin mieskään.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin keskustelussa voi huomata miten miehet kommentoivat ja naiset sitten tekevät vasta argumentteja missä auotaan päätä miehelle. Tätä se on netissä ja tätä se on oikeassa elämässä suomalaisen naisen kanssa olemista. En suosittele mielenterveyden kannalta.
Mutta niin vaan täällä meidän kanssamme nytkin olet. Mites mielenterveytesi tällä hetkellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensikosketukseni suomalaiseen naiseen oli kun olin 15v teiniboi ja menin samanikäisen tytön kanssa treffeille. Avasin hänelle kahvilan oven mihin hän tiuskaisi vihaisella äänellä ''kyllä minä itse avaan oveni''.
Näitä on jokusen verran lisää. Suomalainen nainen soveltuu hyvin yhdenillan huvitteluun, mutta suosittelen ulkomaalaisia naisia romanttisempaan suhteeseen mielenterveyden kannalta.
Sinä et ollut 15-vuotiaan naisen kanssa treffeillä vaan 15-vuotiaan tytön, joka sattui olemaan huonotapainen. Kuinka monta kertaa tämä pitää sinulle sanoa?
Tämä olikin ''ensikosketus''. Mulla on näitä tarinoita melkein ohuenkirjan verran. Pahimmissa tapauksissa mennään siihen kun nainen alkaa lyömään ja potkimaan munille.
Mikään ei oikeuta väkivaltaa, mutta ainoa yhdistävä tekijä noiden naisten kesken olet sinä itse. Uskallan väittää, että oma mieheni ei katselisi ikinä huonoa käytöstä.
Ja mikä saa sinut luulemaan, että minä katsoin?
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin keskustelussa voi huomata miten miehet kommentoivat ja naiset sitten tekevät vasta argumentteja missä auotaan päätä miehelle. Tätä se on netissä ja tätä se on oikeassa elämässä suomalaisen naisen kanssa olemista. En suosittele mielenterveyden kannalta.
Älä valehtele. Minun komentti on kerännyt paljon tykkäyksiä eivätkä naiset ole aukoneet minulle päätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta niin vaan täällä meidän kanssamme nytkin olet. Mites mielenterveytesi tällä hetkellä?
Tällä palstalla on se hyvä vaikutus, että näkee sitä suomalaisen naisen luonnetta niin tietää miksi heistä kannattaa pysyä erossa. Mielenterveys on aina ollut hyvä. Koskaan ei ole tarvinnut pillereitä alistua vetämään. Oon sen verran vahva, että tarviit ohjuksen ennen kuin minä häviän. Faktahan on kuitenkin se, että koskaan ei voi olla täysin onnellinen maassa missä 300 päivää vuodesta taivas on harmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miehisyys on kauppakassien kantamisesta kiinni, ei sitä ole ollutkaan.
Tämä. Mies teettää naisella kotityöt ja hoidattaa lapset, mutta ihmisten ilmoilla muututaan ritareiksi kantamalla kymmenen metriä kauppakassia. Juuri tuo että mieheys on hienoa silloin kun on joku leikkimässä osaamatonta ja heikkoa johon verrataan. Mitä jos miehet päivittäisitte mieheyden joksikin jota voi oikeasti arvostaa ja jonka takia kenenkään muun ei tarvi esittää kyvyttömämpää kuin oikeasti on.
Mitäs sitten voisit oikeasti arvostaa? Jos mies käy töissä ja hoitaa kaikki kulut ja laskut ja asumisen ja sillä välin vaimo hoitaa kodin ja lapset , niin se on väärin. Miehen pitäisi myös hoitaa lapset ja kotityöt niin nainen voi keskittyä täysillä olemaan nainen. Jos mies on kotona hoitamassa lapsia ja nainen käy töissä on mies saamaton vässykkä jota tuskin mieheksi voi sanoa. Jos avaat ovet ja kannat kauppakassit olet sankaria leikkivä kasa paskaa mikä kotona alistaa vaimoansa. Jos et avaa ovia etkä kanna kauppakasseja olet sovinisti. Meidän miesten pitäisi ymmärtää että naiset ovat kaikessa täysin tasa-arvoisia miesten kanssa. Se toki voidaan heti tosi tilanteen koittaessa unohtaa. Esim sodan syttyessä. Rintamalla tuskin on kovin montaa naista näyttämässä kyvykkyyttään. Minkähänlainen eunukki pitäisi kotona olla orjana että alkaa saada arvostusta "mieheydestä"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla on se hyvä vaikutus, että näkee sitä suomalaisen naisen luonnetta niin tietää miksi heistä kannattaa pysyä erossa. Mielenterveys on aina ollut hyvä. Koskaan ei ole tarvinnut pillereitä alistua vetämään. Oon sen verran vahva, että tarviit ohjuksen ennen kuin minä häviän. Faktahan on kuitenkin se, että koskaan ei voi olla täysin onnellinen maassa missä 300 päivää vuodesta taivas on harmaa.
Vähän ohis mutta tää on just tätä. Tyypit istuu yksiössä elämäntapatyöttöminä alkoholisteina, mutta pillereitä ei eivät ole koskaan alistuneet vetämään :D. Rinta rottingilla tuntevat tuosta ylpeyttä ja haukkuvat heikoiksi naisia, jotka hoidattavat itsensä kuntoon ja vetävät pillereitä jos tapreen, pystyvät käymään töissä ja ylipäänsä elämään normaalia elämää.
Hieno avaus!
Olen seurustellut suomalaisten naisten kanssa ja nyt seurustelen venäläisen kanssa, ja hänen kanssaan olen kyllä onnellisimmillani. Ketjun avaaja on minusta hienosti tavoittanut sen, että suomalaiset naiset eivät halua antaa siitä itsenäisyydestään mitään pois miehen hoidettavaksi. Voin kertoa, että venäläiset naisetkin osaavat tehdä ne samat asiat kuin te, jos on pakko, mutta jos saa miehen vaikka kantamaan ne kauppakassit tai hoitamaan laskut, niin sitä arvostetaan aivan eri tavalla ja annetaan tehdä. Vastineeksi sitten saa lämmintä syliä "väärin tehty" mäkätyksen sijaan.
Tämä(kin) teksti toki yleistäen, mutta henkinen ero on tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mies teettää naisella kotityöt ja hoidattaa lapset, mutta ihmisten ilmoilla muututaan ritareiksi kantamalla kymmenen metriä kauppakassia. Juuri tuo että mieheys on hienoa silloin kun on joku leikkimässä osaamatonta ja heikkoa johon verrataan. Mitä jos miehet päivittäisitte mieheyden joksikin jota voi oikeasti arvostaa ja jonka takia kenenkään muun ei tarvi esittää kyvyttömämpää kuin oikeasti on.
Mitäs sitten voisit oikeasti arvostaa? Jos mies käy töissä ja hoitaa kaikki kulut ja laskut ja asumisen ja sillä välin vaimo hoitaa kodin ja lapset , niin se on väärin. Miehen pitäisi myös hoitaa lapset ja kotityöt niin nainen voi keskittyä täysillä olemaan nainen. Jos mies on kotona hoitamassa lapsia ja nainen käy töissä on mies saamaton vässykkä jota tuskin mieheksi voi sanoa. Jos avaat ovet ja kannat kauppakassit olet sankaria leikkivä kasa paskaa mikä kotona alistaa vaimoansa. Jos et avaa ovia etkä kanna kauppakasseja olet sovinisti. Meidän miesten pitäisi ymmärtää että naiset ovat kaikessa täysin tasa-arvoisia miesten kanssa. Se toki voidaan heti tosi tilanteen koittaessa unohtaa. Esim sodan syttyessä. Rintamalla tuskin on kovin montaa naista näyttämässä kyvykkyyttään. Minkähänlainen eunukki pitäisi kotona olla orjana että alkaa saada arvostusta "mieheydestä"?
Mihin sinulla unohtui tästä yhtälöstä kohta "nainen käy töissä ja hoitaa yhtälailla kaikki kulut, laskut ja asumisen"? Miten pystyt perustelemaan itsellesi tämän suomalaisen yhteiskunnan ihan keskeisen piirteen pois jättämisen horinoistasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele. Minun komentti on kerännyt paljon tykkäyksiä eivätkä naiset ole aukoneet minulle päätä.
Ei se valehtele, valitettavasti :(
Haluan ja odotan mieheltäni lojaaliutta, luotettavuutta (jonka alkeellisin muoto on se, että tekee mitä lupaa), sanojensa takana pysymistä olipa yleisö mikä tahansa, ja että hän on näkyvästi ja kuuluvasti minun puolellani.
Naisen tehtävä ei ole kasvattaa miestä. Siksi yllä olevien seikkojen luulisi olevan itsestäänselviä aikuisessa parisuhteessa. En kaipaa sankaria, prinssiä enkä ihmetekoja. Haluan kumppanin. Rakkaudensanoilla ei ole mitään virkaa jos ne eivät näy käytännössä.
Hmmm..Mielenkiintoinen aloitus vaikka keskustelu onkin karannut aika lailla kauas. Meidän perhetuttu mies joka on siis ulkomaalainen ja naimisissa suomalaisen naisen kanssa, ylistää aina suomalaista vaimoaan. Hänen mielestään suomalainen nainen on todellinen moniosaaja joka tarjoaa loputtomasti mielenkiintoisia haasteita älykkyydellään. Suomalaisena miehenä allekirjoitan tämän täysin. Mutta vaatiihan se meiltä miehiltäkin melkoisesti asennetta. Miehisyys on tänä päivänä paljon muutakin kuin fyysisiä suoritteita ja hyvä niin. On jo aikakin että miehet sallivat itselleen tunteet ja niiden näyttämisen.
Pärjäämiskulttuuri on aina ollut vahva Suomessa. Varmaan jotain sodan jälkeisiä peruja. Sekä naisten että miesten on täytynyt pärjätä ja avun pytäminen on mielletty heikkoudeksi. Naisia on ehkä pidetty tunteiden vallassa elävinä oikukkaina olentoina, miesten ollessa järkeviä suorittajia ilman tunteita.
Valtavasti voimme oppia toisiltamme ja toisista kulttuureista. Voihan sieltä hakea niitä parhaita puolia ja lähteä tavoittelemaan niitä, ilman että ketään tarvitsee alistaa tai kenenkään olla aina se vahvempi/heikompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen että ap tarkoittaa juuri tätä. Siis karrikoidusti. Ei se tekisi meille suomalaisille naisille yhtään pahaa vaikka vähän muistettaisiin joskus ylistää suomailaista miestäkin. Eihän se ole keltään pois. Hyvä ruokkii hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Hieno avaus!
Olen seurustellut suomalaisten naisten kanssa ja nyt seurustelen venäläisen kanssa, ja hänen kanssaan olen kyllä onnellisimmillani. Ketjun avaaja on minusta hienosti tavoittanut sen, että suomalaiset naiset eivät halua antaa siitä itsenäisyydestään mitään pois miehen hoidettavaksi. Voin kertoa, että venäläiset naisetkin osaavat tehdä ne samat asiat kuin te, jos on pakko, mutta jos saa miehen vaikka kantamaan ne kauppakassit tai hoitamaan laskut, niin sitä arvostetaan aivan eri tavalla ja annetaan tehdä. Vastineeksi sitten saa lämmintä syliä "väärin tehty" mäkätyksen sijaan.
Tämä(kin) teksti toki yleistäen, mutta henkinen ero on tuo.
No mikä ihme sitten on, kun käsitykseni mukaan venäläiset naiset kokevat parisuhteissaan suomalaisten miesten kanssa enemmän väkivaltaa kuin suomalaiset naiset? Ei kai käy niin, että kun nainen rupeaa "arvostamaan miestä", tämä saa ihan vapaasti toteuttaa itseään ja sitä valtavan hienoa mieheyttään? Josta kyllä on maailmalla pilvin pimein esimerkkejä sen suhteen miten hienoa tulosta tehdään kun naisilla ei ole yhteiskunnassa mitään oikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sinulla unohtui tästä yhtälöstä kohta "nainen käy töissä ja hoitaa yhtälailla kaikki kulut, laskut ja asumisen"? Miten pystyt perustelemaan itsellesi tämän suomalaisen yhteiskunnan ihan keskeisen piirteen pois jättämisen horinoistasi?
Jos lukisit tekstin toiseen kertaan? Hyvin hitaasti ja ajatuksella? Saatat löytää kirjoituksesta lauseen joka alkaa: "Jos nainen käy töissä..."
Vierailija kirjoitti:
Hmmm..Mielenkiintoinen aloitus vaikka keskustelu onkin karannut aika lailla kauas. Meidän perhetuttu mies joka on siis ulkomaalainen ja naimisissa suomalaisen naisen kanssa, ylistää aina suomalaista vaimoaan. Hänen mielestään suomalainen nainen on todellinen moniosaaja joka tarjoaa loputtomasti mielenkiintoisia haasteita älykkyydellään. Suomalaisena miehenä allekirjoitan tämän täysin. Mutta vaatiihan se meiltä miehiltäkin melkoisesti asennetta. Miehisyys on tänä päivänä paljon muutakin kuin fyysisiä suoritteita ja hyvä niin. On jo aikakin että miehet sallivat itselleen tunteet ja niiden näyttämisen.
Pärjäämiskulttuuri on aina ollut vahva Suomessa. Varmaan jotain sodan jälkeisiä peruja. Sekä naisten että miesten on täytynyt pärjätä ja avun pytäminen on mielletty heikkoudeksi. Naisia on ehkä pidetty tunteiden vallassa elävinä oikukkaina olentoina, miesten ollessa järkeviä suorittajia ilman tunteita.
Valtavasti voimme oppia toisiltamme ja toisista kulttuureista. Voihan sieltä hakea niitä parhaita puolia ja lähteä tavoittelemaan niitä, ilman että ketään tarvitsee alistaa tai kenenkään olla aina se vahvempi/heikompi.
Asiaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikkasi ei avaudu minulle. Vietät päiväsi suomalaisten naisten kanssa tietääksesi, miksi meistä kannattaa pysyä erossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, mä oon nähnyt kyllä karmeita esimerkkejä tästä... pahimpina ne joissa vaimo käskyttää miestään kuin lasta ja mies tekee kiltisti niin kuin sanotaan. Työkaverini on tällainen mies. Olen monesti kysynyt mitä luulet vaimosi vastaavan jos sanot EI. Kuulemma varmaan eroaa ja muuttaa pois maasta lapsen kanssa. Voiko olla niin että jotkut miehet jollain kummallisella tavalla nauttii lapsen/alistetun roolissa elämisestä? Vai onko se vaan henkistä väkivaltaa josta ei uskalla irrottautua?
Työkaverisi vaimo ei siis ole suomalainen tai sitten te asutte jossain muualla kuin Suomessa. Ei kukaan muuta ykskaks ulkomaille vain siksi, että mies kieltäytyy tekemästä mitään. Mistä muuten tiedät työkaverin perhe-elämästä noinkin paljon?
Ei ole suomalainen vaimo ei. Ja tiedän kun ollaan vuosia tehty töitä yhdessä ja tulee joskus kuunneltua perhehuolia. Ja ei tietenkään kukaan noin vaan muuta (toivottavasti ainakaan), kunhan ihmettelen miksi joku suostuu elämään sellaisessa suhteessa missä on jatkuvasti käskytettävänä eikä saa tehdä mitään omia päätöksiä. Tarkoitan todella mitään. Jos olet lähdössä viemään roskia ja vaimoo sanoo että nyt et niitä vie, niin sitten niitä ei viedä. Piste. Minusta sairaalloista enkä voi ymmärtää miksi ei edes vastusta. Tietysti pääsee ehkä tavallaan helpommalla, mutta jotenkin jäänyt miettimään että tykkääkö se sitten kuitenkin jollain tavalla siitä roolistaan?
Sorry, nyt en usko. Ulkomaalaiset naiset on niin ihania, lempeitä, ymmärtäväisiä, miestä palvovia ja seksikkäitä, joten tuollainen käytös on ihan mahdotonta. Yksikään palstamies ei ole koskaan sanonut mitään negatiivista ulkomaalaisista naisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohis mutta tää on just tätä. Tyypit istuu yksiössä elämäntapatyöttöminä alkoholisteina, mutta pillereitä ei eivät ole koskaan alistuneet vetämään :D. Rinta rottingilla tuntevat tuosta ylpeyttä ja haukkuvat heikoiksi naisia, jotka hoidattavat itsensä kuntoon ja vetävät pillereitä jos tapreen, pystyvät käymään töissä ja ylipäänsä elämään normaalia elämää.
Väärin. Mä olen absolutisti joka tulee toimeen omillaan.