Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ravitsemusterapeutti ja välillä haluaisin räjähtää

Vierailija
18.01.2018 |

Tällainen pienimuotoinen tunteen purkaus tänne. Henkilökohtaisesti minua ihmetyttää suuresti asiakkaat, jotka tulevat vastaanotolle, voi olla joku 30kg ylipainoa ja syy siihen tuntematon.
Kun ruokailutottumuksia aletaan avaamaan, lähes jokainen ilmoittaa syövänsä "ihan tavallista kotiruokaa" viikot ja joskus viikonloppuisin herkuttelee.
Mutta se mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" on jaksaa minua ihmetyttää.
Kun pyydän kertomaan mitä siihen sisältyy, ei äkkiarvaamatta voisi päätellä mikä on syy asiakkaan ylipainoon.
Vastaus on yleensä tyypillinen "jauhelihakastike ja perunat" jne.
Määrätkin kuulostavat aivan normaaleilta.
Kunnes paljastuu kuinka tämä tavallinen kotiruoka valmistetaan.
Ohessa lista asioista jotka olen pannut merkille. Nämä asiat jäävät asiakkaalta huomaamatta eivätkä asiakkaat usein näe näillä seikoilla yhteyttä ylipainoon :

- ruoan kypsentämiseen käytetään päivittäin suuri määrä voita

- pastat, perunat ja riisi maustetaan älyttömillä määrillä voitab/ kermaa

- esimerkiksi oletettavasti suht hyvä välipalavaihtoehto (vaikkapa rahkaa ja ananasta) maustetaan suurella määrällä sokeria ja kuvitellaan edelleen sen olevan kevyt, hyvä ja jokapäiväiseksi välipalaksi soveltuva, ilman liikaa energiaa

- kastikkeet tehdään kermaan /voihin

-jos ruoka on pakastettu, kun se sulatetaan pannulla tai mikrossa, lisätään siihen sulatusvaiheessa vielä lisää voita tai kermaa entisten jatkoksi

Tässä muutama asia jossa omasta mielestäni laihduttaja menee metsään, jos laihduttaa kaloreita laskemalla. Olen aina ihmeissäni tästä valtavasta tiedon puutteesta mitä tämä ilmeisesti on.
Sitten kun tämän tyyppisille asiakkaille antaa ruokasuunnitelman, (tarkat ohjeet mitä ruoan paistamisessa voi mm. Käyttää ja siihen ei kuulu puoli pakettia voita) ovat he ihmeissään kun paino putoaa kuin itsestään ja nälkääkään ei tarvitse nähdä.

Tämä avautuminen myös vinkkinä muille ravitsemusalan työntekijöille. Selvittäkää mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" sisältää jotta asiakasta voidaan auttaa ja ohjata paremmin.

Tällaista tänään.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuohan kertoo vain, että työsi on tärkeää ja mielekästä. Eli ei kannata räjähtää, vaan auttaa ihmisiä.

Vierailija
2/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten tietämättömyys on on iso ongelma ravintoasioissa mutta jopa Suoli24:lltä löytyy pienellä googlettamisella todella järkeviä kirjoituksia ravintoon liittyen joidenka pitäisi olla kaikille ihan itsestäänselvyyksiä.

"Laadukkaalla (luomu)ravinnnolla pääsee paljon parempiin tuloksiin kuin huonolaatuisia lisäravinteita ruokavalioonsa lisäämällä."

https://keskustelu.suomi24.fi/t/14418129/nain-testaat-ptn-rehellisyyden

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm. En kyllä ole koskaan tavannut ihmistä, jonka ylipainon syy olisi se, että hän lisää kermaa riisiä keittäessään tai panisi "puoli pakettia" voita paistinpannulle. Johan siinä nyt ruoka kiehuu, ei paistu!

Sinänsä tietysti pitää miettiä, miten sen "arkisen kotiruuan" tekee, olet ap oikeassa siinä.

Mutta kermaa ja voitakin voi käyttää, kunhan sitä ei ole hirveät määrät lautasella joka aterialla. Määrää pitää siten seurata siinä missä aineksiakin. Kolme ruokalusikallista kastiketta pihvillä on maksimissaankin vain 292 kcal, vaikka olisi sulaa voita.

Kokonaisuus on tärkein. 

Vierailija
4/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen ravitsemusterapeutti, mutta en ole törmännyt sun kuvailemaan ongelmaan. Mun asiakaskunnasta kaikki ei toki ole ylipainoisia, ihmisillä on vaikka mitä suolisto- ja muita sairauksia, yliherkkyyksiä yms joiden takia tarvitsevat mun neuvoja ja tukea ja tietämystä.

Ylipainon takia vastaanotolle tulevien ongelma on yleensä se, ettei ole syömisen rytmiä ja sen myötä normaali tunne nälästä on kadonnut. Ihminen voi syödä ns. normaalin aamupalan, lounaan, päiväkahvit ja illallisen, mutta näiden lisäksi pupeltaa lähes koko päivän vaikka karkkia, pähkinähedelmäsekoituksia, suklaata, keksejä ja voileipiä. Myös arkiaktiivisuus voi olla nuorillakin ihmisillä ihan nolla, täällä maalla autolla mennään kaikkialle. Aina ensin lähdetään liikkeelle normaalin ruokarytmin rakentamisesta ja siitä, että tekee vaikka kolmena päivänä viikossa puolentunnin kävelylenkin.

Vierailija
5/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä joka päivä yhden porkkanan ylimäiräisenä yli kulutuksensa, lihoo 15 vuoden aikana 30kg. Eli ei siihen nyt ihan ihmeellistä tarvita.

Vierailija
6/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, taisit itse keksiä, kun et halua uskoa asiakkaitasi.

Vierailija
7/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia asiakkaita varten juuri tarvitaan ravitsemusterapeutteja. Harva ravit.terap. on sairaalassa suunnittelemassa esim. vaikeasti allergisten ruokia.

Vierailija
8/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sinun tehtäväsi ole juuri etsiä asiakkaiden ruokavalioista ne sudenkuopat jota he eivät itse ole huomanneet ja sitten opastaa parempiin käytäntöihin. Tai ainakin osa työtäsi. En ymmärrä tuota räjähdyspuolta. Ja luulisi, että tuollainen muutos olisi helpompaa kuin koko ruokavalion uudelleen reivaaminen.

Tärkeä muistutus toki, että usein ne "pienet" asiat unohtuvat ja kasvavat isoiksi.

Vierailija
9/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuohan kertoo vain, että työsi on tärkeää ja mielekästä. Eli ei kannata räjähtää, vaan auttaa ihmisiä.

Anteeksi, mutta olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. En tiedä, miten jaksaisin sitä lässytystä "terveellisistä" elintavoista ja "tavallisesta" kotiruoasta kun kiloja on 100 ja pituutta 170. Ihan omassa lähisuvussa äitini on tehnyt aina kautta linjan perusruoan vähempisuolaiseksi, eikä ole höystänyt ruokaa ylimääräisellä voilla ja kermalla. Siskonsa on tehnyt päinvastoin. Siinä perheessä vanhemmilla onkin korkeaa kolesterolia ja lääkitys verenpainetautiin. Lapset ovat ylipainoisia. Rasittavaa kuunnella joulupäivällisellä sitä marinaa omasta painosta ja kilpirauhasesta yms.  Samoja geenejä on meilläkin, eikä kenelläkään sisaruksista ole mitään ongelmia painon saati kilpirauhasten kanssa. Kolesterolista ja verenpaineesta puhumattakaan.

Jaksamista ravitsemusterapeuteille-teette arvokasta työtä!

Vierailija
10/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntija, joka menettää hermonsa siitä, että hänelle riittää asiakkaita, joita hän voi auttaa.

Voi vitsi kun minua kirvesmihenä harmittaa, ettei kaikki osaa rakentaa itse talojaan ;)

Vierailija
11/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa arkisen kotiruuan ongelmat löytyä juurikin noista perunoista, riisistä jne. Hirveä määrä tärkkelystä/sokeria kropalle, jos joka ruualla vetelee tuollaisia lisukkeita.

Vierailija
12/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taitaa arkisen kotiruuan ongelmat löytyä juurikin noista perunoista, riisistä jne. Hirveä määrä tärkkelystä/sokeria kropalle, jos joka ruualla vetelee tuollaisia lisukkeita.

Se on sitä virallisterveellistä, jota kaikkien ravitsemusterapeuttien on noudatettava. Muuten joutuvat ikuiseen kadotukseen.

Vierailija
13/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen pienimuotoinen tunteen purkaus tänne. Henkilökohtaisesti minua ihmetyttää suuresti asiakkaat, jotka tulevat vastaanotolle, voi olla joku 30kg ylipainoa ja syy siihen tuntematon.

Kun ruokailutottumuksia aletaan avaamaan, lähes jokainen ilmoittaa syövänsä "ihan tavallista kotiruokaa" viikot ja joskus viikonloppuisin herkuttelee.

Mutta se mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" on jaksaa minua ihmetyttää.

Kun pyydän kertomaan mitä siihen sisältyy, ei äkkiarvaamatta voisi päätellä mikä on syy asiakkaan ylipainoon.

Vastaus on yleensä tyypillinen "jauhelihakastike ja perunat" jne.

Määrätkin kuulostavat aivan normaaleilta.

Kunnes paljastuu kuinka tämä tavallinen kotiruoka valmistetaan.

Ohessa lista asioista jotka olen pannut merkille. Nämä asiat jäävät asiakkaalta huomaamatta eivätkä asiakkaat usein näe näillä seikoilla yhteyttä ylipainoon :

- ruoan kypsentämiseen käytetään päivittäin suuri määrä voita

- pastat, perunat ja riisi maustetaan älyttömillä määrillä voitab/ kermaa

- esimerkiksi oletettavasti suht hyvä välipalavaihtoehto (vaikkapa rahkaa ja ananasta) maustetaan suurella määrällä sokeria ja kuvitellaan edelleen sen olevan kevyt, hyvä ja jokapäiväiseksi välipalaksi soveltuva, ilman liikaa energiaa

- kastikkeet tehdään kermaan /voihin

-jos ruoka on pakastettu, kun se sulatetaan pannulla tai mikrossa, lisätään siihen sulatusvaiheessa vielä lisää voita tai kermaa entisten jatkoksi

Tässä muutama asia jossa omasta mielestäni laihduttaja menee metsään, jos laihduttaa kaloreita laskemalla. Olen aina ihmeissäni tästä valtavasta tiedon puutteesta mitä tämä ilmeisesti on.

Sitten kun tämän tyyppisille asiakkaille antaa ruokasuunnitelman, (tarkat ohjeet mitä ruoan paistamisessa voi mm. Käyttää ja siihen ei kuulu puoli pakettia voita) ovat he ihmeissään kun paino putoaa kuin itsestään ja nälkääkään ei tarvitse nähdä.

Tämä avautuminen myös vinkkinä muille ravitsemusalan työntekijöille. Selvittäkää mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" sisältää jotta asiakasta voidaan auttaa ja ohjata paremmin.

Tällaista tänään.

Tuollainen on todellista tyhmyyttä. Miten kukaan voi elää noin? Miten kukaan voi teeskennellä, ettei tiedä mitä tuollainen toiminta merkitsee? Hirveää, jos joutuu töissään kohtaamaan tuollaisia.

Vierailija
14/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös sinun tehtäväsi ole juuri etsiä asiakkaiden ruokavalioista ne sudenkuopat jota he eivät itse ole huomanneet ja sitten opastaa parempiin käytäntöihin. Tai ainakin osa työtäsi. En ymmärrä tuota räjähdyspuolta. Ja luulisi, että tuollainen muutos olisi helpompaa kuin koko ruokavalion uudelleen reivaaminen.

Tärkeä muistutus toki, että usein ne "pienet" asiat unohtuvat ja kasvavat isoiksi.

"Tämä avautuminen myös vinkkinä muille ravitsemusalan työntekijöille. Selvittäkää mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" sisältää jotta asiakasta voidaan auttaa ja ohjata paremmin."

Suora lainaus aloittajan tekstistä. Eli vaikka avautuu, on syynä juuri tuo että saadaan autettua ja ohjattua paremmin. 

Vierailija
15/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän rasva haittaa. Hiilarit ne lihottaa.

Vierailija
16/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän rasva haittaa. Hiilarit ne lihottaa.

Kyllä se kokonaisenergian saanti ratkaisee. Ja muutenkin turhan yksinkertaistettua sanoa, että vain hiilarit lihottavat.

Vierailija
17/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä virallisterveellistä, jota kaikkien ravitsemusterapeuttien on noudatettava. Muuten joutuvat ikuiseen kadotukseen.

Ei nyt ihan noin, mutta työpaikkansa voi menettää.

Vierailija
18/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että Porvoossako näin? Jos olisit oikea terapeutti niin tuskin pääsi räjähtäisi siitä, että teet ihan sitä työtä, josta palkkaa saat.

Vierailija
19/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja, pystyt varmaan ravitsemusterapeuttina vastaamaan nopeasti kysymykseen, missä rasvassa on paras omegasuhde? Muutaman paljon haastavammankin voisin heittää selvittääkseni, oletko ravitsemustiedettä koskaan opiskellutkaan, mutta aloitetaan nyt tuosta. Vastauksestasi (tai sen puutteesta tai viipymisestä) päättelen sitten, luokittelenko koko avauksesi porvoolaiseksi vai seuraanko keskustelua.

Vierailija
20/52 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiantuntija, joka menettää hermonsa siitä, että hänelle riittää asiakkaita, joita hän voi auttaa.

Voi vitsi kun minua kirvesmihenä harmittaa, ettei kaikki osaa rakentaa itse talojaan ;)

Haha, tiivistit hyvin ajatukseni. Tainnut ammatinvalinta mennä vähän pieleen aloittajalla kun hermostuu ihmisille jotka työllistää hänet ja maksaa hänen palkkansa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä