Olen ravitsemusterapeutti ja välillä haluaisin räjähtää
Tällainen pienimuotoinen tunteen purkaus tänne. Henkilökohtaisesti minua ihmetyttää suuresti asiakkaat, jotka tulevat vastaanotolle, voi olla joku 30kg ylipainoa ja syy siihen tuntematon.
Kun ruokailutottumuksia aletaan avaamaan, lähes jokainen ilmoittaa syövänsä "ihan tavallista kotiruokaa" viikot ja joskus viikonloppuisin herkuttelee.
Mutta se mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" on jaksaa minua ihmetyttää.
Kun pyydän kertomaan mitä siihen sisältyy, ei äkkiarvaamatta voisi päätellä mikä on syy asiakkaan ylipainoon.
Vastaus on yleensä tyypillinen "jauhelihakastike ja perunat" jne.
Määrätkin kuulostavat aivan normaaleilta.
Kunnes paljastuu kuinka tämä tavallinen kotiruoka valmistetaan.
Ohessa lista asioista jotka olen pannut merkille. Nämä asiat jäävät asiakkaalta huomaamatta eivätkä asiakkaat usein näe näillä seikoilla yhteyttä ylipainoon :
- ruoan kypsentämiseen käytetään päivittäin suuri määrä voita
- pastat, perunat ja riisi maustetaan älyttömillä määrillä voitab/ kermaa
- esimerkiksi oletettavasti suht hyvä välipalavaihtoehto (vaikkapa rahkaa ja ananasta) maustetaan suurella määrällä sokeria ja kuvitellaan edelleen sen olevan kevyt, hyvä ja jokapäiväiseksi välipalaksi soveltuva, ilman liikaa energiaa
- kastikkeet tehdään kermaan /voihin
-jos ruoka on pakastettu, kun se sulatetaan pannulla tai mikrossa, lisätään siihen sulatusvaiheessa vielä lisää voita tai kermaa entisten jatkoksi
Tässä muutama asia jossa omasta mielestäni laihduttaja menee metsään, jos laihduttaa kaloreita laskemalla. Olen aina ihmeissäni tästä valtavasta tiedon puutteesta mitä tämä ilmeisesti on.
Sitten kun tämän tyyppisille asiakkaille antaa ruokasuunnitelman, (tarkat ohjeet mitä ruoan paistamisessa voi mm. Käyttää ja siihen ei kuulu puoli pakettia voita) ovat he ihmeissään kun paino putoaa kuin itsestään ja nälkääkään ei tarvitse nähdä.
Tämä avautuminen myös vinkkinä muille ravitsemusalan työntekijöille. Selvittäkää mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" sisältää jotta asiakasta voidaan auttaa ja ohjata paremmin.
Tällaista tänään.
Kommentit (52)
Minä kokkaan voilla ja kermalla. Olen normaalipainoinen/lihaksikas. Lapsi on hoikka, saisi minun puolestani saada lisääkin massaa. Voissa ja kermassa ei ole mitään vikaa, kun ei syö liikaa. Yleensä ylipainoiset syö liian isoja annoksia, liian usein ja hotkii ruokansa. Lisäksi kaloreita tulee monilla sokerisista ja alkoholipitoisista juomista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän rasva haittaa. Hiilarit ne lihottaa.
Tässä taas yksi juntti joka ei tiedä mitään:D
Mitä minä teen väärin? Yritän saada painoa nousemaan ja kaikki ruoka uitetaan voissa ja kermassa ja silti paino vaan jatkaa laskua?
Vierailija kirjoitti:
Minä kokkaan voilla ja kermalla. Olen normaalipainoinen/lihaksikas. Lapsi on hoikka, saisi minun puolestani saada lisääkin massaa. Voissa ja kermassa ei ole mitään vikaa, kun ei syö liikaa. Yleensä ylipainoiset syö liian isoja annoksia, liian usein ja hotkii ruokansa. Lisäksi kaloreita tulee monilla sokerisista ja alkoholipitoisista juomista.
Tämä. Kaikkea kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän rasva haittaa. Hiilarit ne lihottaa.
Tässä taas yksi juntti joka ei tiedä mitään:D
Onpa kiva haukkua toista. Mielipide "juntilla" oli lyhyt ja ytimekäs. Mutta piti sisällään totuuden jyvän. Nykyään ajatellaan niin, että sokeri siinä muodossa mitä ihmiset sitä pääosin syövät nykyään on haitallisempaa kuin rasva.
Nämä asiat jäävät asiakkaalta huomaamatta eivätkä asiakkaat usein näe näillä seikoilla yhteyttä ylipainoon :
Minäkään en näe mainituilla asioilla yhteyttä ylipainoon. Eikö ravitsemusterapeutti muka tiedä, että ruoan kalorit eivät lihota, vaan päivän mittaan syödyt kokonaiskalorit?
Ihminen saa syödä vaikka 1000 kcal päivässä voita/kermaa ja samalla laihtuu, jos kalorien saanti kokonaisuudessaan on vähemmän kuin kulutus. Eivät ihmiset syö mitään tiettyä painomäärää ruokaa per päivä, vaan kaloreita per päivä, jota elimistö säätelee näläntunteella hormonien välityksellä.
Jos sulla on jokin kuvitelma voin lihottavuudesta, niin linkkaa toki RCT aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat jäävät asiakkaalta huomaamatta eivätkä asiakkaat usein näe näillä seikoilla yhteyttä ylipainoon :
Minäkään en näe mainituilla asioilla yhteyttä ylipainoon. Eikö ravitsemusterapeutti muka tiedä, että ruoan kalorit eivät lihota, vaan päivän mittaan syödyt kokonaiskalorit?
Ihminen saa syödä vaikka 1000 kcal päivässä voita/kermaa ja samalla laihtuu, jos kalorien saanti kokonaisuudessaan on vähemmän kuin kulutus. Eivät ihmiset syö mitään tiettyä painomäärää ruokaa per päivä, vaan kaloreita per päivä, jota elimistö säätelee näläntunteella hormonien välityksellä.
Jos sulla on jokin kuvitelma voin lihottavuudesta, niin linkkaa toki RCT aiheesta.
Aloittaja ei ole ravitsemusterapeuttia nähnytkään, se kävi ilmi hänelle tehdystä kysymyksestä (rasvojen omegasuhteet).
Aloittajaa siis jurppii että hänellä on töitä ja tilaisuus auttaa ihmisiä?
Jos kaikki osaisivat syödä kaikin puolin terveellisesti, ap olisi työtön.
Sellainen "ammattilainen". Tuo asenne paistaa ihan taatusti läpi hänen työstään, veikkaisin että se vaikuttaa myös siihenkin etteivät hänen ylipainoiset asiakkaat ota laihtuakseen.
En minä haluaisi mennä ravitsemusterapeutille sätittäväksi ja ylenkatsottavaksi, vaan jos menisin niin haluaisin käytännönläheisiä neuvoja siihen miten voin hiljalleen muuttaa ruokavaliota paremmaksi. Jos terapeutti löisi käteen dieetin joka on täysin erilainen kuin mitä olen siihen asti syönyt ja sättisi seuraavalla kerralla kun en ole osannut tai edes halunnut noudattaa sitä pilkulleen, niin olisin nopeasti entinen asiakas.
Onko, ap, tullut mieleen että kaikki eivät välttämättä OSAA valmistaa hyvää vähärasvaista ruokaa eivätkä halua syödä pahaa ruokaa? Jo pelkästään ihmisten makuaistissa on eroja. Olen huomannut että ne hoikat joille painonhallinta on helppoa ovat ns. huonoja syöjiä joille ruoka ei maistu ja jotka toisaalta syövät mitä tahansa mössöä kunhan siitä saa tarvitsemansa ravintoaineet. Ihmisille joilla on herkkä makuaisti taas ruuan maistuvuus on tärkeää asiaa- heille kaikki ei ole samaa sahajauhoa vaan on tärkeää että ruoka on hyvää. Se hyvä ruoka sitten maistuu joskus vähän liiankin hyvin.
Aloittaja on korkeintaan personal tRainer joka on ravintoasioita opiskellut tasan sen yhden luennon ajan mikä 4 kk:n pt opiskelun ohessa käydään.
Mä voin sanoa että oluella on tullut ylimääräiset kilot. Kuinka moni uskaltaa vastaanotolla sanoa tämän, että juomalla on tullut massaa? Varsinkin jos asiakas ilmoittaa syövänsä normaalisti.
Ja höpön löpön sanon minä(kin). Voilla ja kermalla ei itteänsä lihota jos niitä kohtuudella käyttää. Sitä lihoo ihan yksinkertaisesti sillä että syö enempi mitä kuluttaa!
Et kai aloittaja luule, että lihavat edes kertovat totuutta...Itse märän melkein joka päivä sipsiä ja suklaata ja syön toodella epäterveellisesti ja olen aivan normaalipainoinen, joskaan en hoikka.
Tietäen omat ruokailutapani en usko hetkeäkään, että joku lihoo muodottomaksi palloksi jonkun öljypohjaisen salaatinkastikkeen tms takia.
Ok, ehkä JOKU, mutta hyvin harva. Veikkaan, että suurin osa läskeistä syö kokonaisvaltaisesti niin väärin kuin olla voi, esim. ruoan sijaan juuri mätetään megapussi sipsiä ja suklaalevy x2 ja litra jäätelöä kinuskikastikkeella.
Ja ruokapäiväkirjoilla nyt voi heittää vesilintua. Kaikkihan niissä huijaavat, niin kuin alkoholinkäyttötesteissäkin ym. "Saunakalja silloin tällöin" sanoo 99,5% kansasta. Oikein mieltä virkistää kun joku joskus sanoo, että viikonloppuisin kännit - puoli pulloa Leijonaa ja mäyräkoira yleensä. (Ja ne näin sanovat eivät useinkaan ole niitä, joilla maksa-arvot pystyssä.)
Kuulostaa meidan perheelta tuo aloituksen ruoka viesti
Ollaan kuitenkin
M 181cm/80kg
N 167vm/48kg
15v 182cm/70kg
14v 170cm/50kg
11v 135cm/30kg
Ongelma on se, että "lauantain mättöpäivä" kestää perjantaista seuraavaan perjantaihin. Viikolla syödään herkkuja vähemmän, mutta sitä ei haluta laskea herkutteluksi. Lasketaan ainoastaan lauantain supermätöt herkutteluksi. Ihmiset syövät päivittäin suklaapatukkaa ja sipsua illalla telkkarin ääressä. Kyllä niistä kertyy kilokaloria huomaamatta. Siihen kun yhdistää muutenkin tuhdit annokset normaalia ruokaa ja liikkumattomuuden, niin turpoaminen on päivän selvää. Suurimmalla osalla ylipainoisista ei ole mitään käsitystä siitä, kuinka paljon he todellisuudessa mättävät ruokaa naamaan.
Ihmiset nyt vain ovat ihan hiton tyhmiä. Ja tuo mainitsemasi rahka ja ananas on muuten kaukana terveellisestä välipalasta. Että...
En kestä, ”hiilarit lihottaa” ohhoijakkaa :D ota ensin selvää ennenkuin tulet huutelemaan.
Jotenkin tuli heti mielikuva, että kun ap räjähtää niin mitä siinä räjähdyksessä lentelee ympäristöön. Porkkananpaloja ja kudoksia, vain vähän rasvakerrosta...
Minusta taas ylipainoiset syövät todella omituista ruokaa hyvin usein. Esim. eräs ystäväni söi muuten tavallista ruokaa ja varsin pieniä ruoka-annoksia, mutta käytti näitä kaikenmaailman kevyttuotteita ja joi joka päivä keinomakeutettua limsaa. Eipä ihme, että paisui kuin pullataikina.
En tiedä ketään voin ja kerman syöjää, joka olisi kovinkaan ylipainoinen, ellei sitten vietä vapaa-aikaansa lähinnä sohvalla karkkipussi kourassa. Voi ja kerma normaalisti käytettyjä ei kyllä ketään lihota.
Minusta ihmiset syövät hullun lailla proteiinia ja se jos mikä lihottaa. Mulle on turha myöskään kaupitella karppausta, olen kasvissyöjä (eläinkunnan tuotteista käytän kohtuullisesti voita ja kermaa sekä hiukan hunajaa). Syön isohkoja annoksia ja liikun kohtuullisesti, ikää lähes 50 v ja 170 cm & 60 kg, eipä ole läskiä eikä sellua ja terve kuin pukki, lisäksi on ikäisekseni erittäinkin hehkeä iho.
Väitän, että jos syö kasvisruokaa, ei juo maitoa eikä syö juustoa tai kananmunia tai käytä sokeria, niin laihtuu vaikka ei liikkuisi juuri lainkaan. Liikunta sitten vielä tehostaa laihtumista.
Kuvottaa ajatuskin rasvattomasta, suolattomasta ja kermattomasta ruuasta jatkuvana tilana.
Terveisin normaaliBMIn omaava 36v äiti, joka tekee istumatyötä ja liikkuu sopivasti vapaa-aikanaan. Ai niin veriarvot myös kohdillaan olleet aina, eihän sen näin kuulu olla?
Suosittelen perehtymään Antti Heikkilän ajatuksiin rasvasta, hiilareista, insuliiniresistenssistä ym.