Olen ravitsemusterapeutti ja välillä haluaisin räjähtää
Tällainen pienimuotoinen tunteen purkaus tänne. Henkilökohtaisesti minua ihmetyttää suuresti asiakkaat, jotka tulevat vastaanotolle, voi olla joku 30kg ylipainoa ja syy siihen tuntematon.
Kun ruokailutottumuksia aletaan avaamaan, lähes jokainen ilmoittaa syövänsä "ihan tavallista kotiruokaa" viikot ja joskus viikonloppuisin herkuttelee.
Mutta se mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" on jaksaa minua ihmetyttää.
Kun pyydän kertomaan mitä siihen sisältyy, ei äkkiarvaamatta voisi päätellä mikä on syy asiakkaan ylipainoon.
Vastaus on yleensä tyypillinen "jauhelihakastike ja perunat" jne.
Määrätkin kuulostavat aivan normaaleilta.
Kunnes paljastuu kuinka tämä tavallinen kotiruoka valmistetaan.
Ohessa lista asioista jotka olen pannut merkille. Nämä asiat jäävät asiakkaalta huomaamatta eivätkä asiakkaat usein näe näillä seikoilla yhteyttä ylipainoon :
- ruoan kypsentämiseen käytetään päivittäin suuri määrä voita
- pastat, perunat ja riisi maustetaan älyttömillä määrillä voitab/ kermaa
- esimerkiksi oletettavasti suht hyvä välipalavaihtoehto (vaikkapa rahkaa ja ananasta) maustetaan suurella määrällä sokeria ja kuvitellaan edelleen sen olevan kevyt, hyvä ja jokapäiväiseksi välipalaksi soveltuva, ilman liikaa energiaa
- kastikkeet tehdään kermaan /voihin
-jos ruoka on pakastettu, kun se sulatetaan pannulla tai mikrossa, lisätään siihen sulatusvaiheessa vielä lisää voita tai kermaa entisten jatkoksi
Tässä muutama asia jossa omasta mielestäni laihduttaja menee metsään, jos laihduttaa kaloreita laskemalla. Olen aina ihmeissäni tästä valtavasta tiedon puutteesta mitä tämä ilmeisesti on.
Sitten kun tämän tyyppisille asiakkaille antaa ruokasuunnitelman, (tarkat ohjeet mitä ruoan paistamisessa voi mm. Käyttää ja siihen ei kuulu puoli pakettia voita) ovat he ihmeissään kun paino putoaa kuin itsestään ja nälkääkään ei tarvitse nähdä.
Tämä avautuminen myös vinkkinä muille ravitsemusalan työntekijöille. Selvittäkää mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" sisältää jotta asiakasta voidaan auttaa ja ohjata paremmin.
Tällaista tänään.
Kommentit (52)
Miksi vhh-ruokavalio saa täällä niin paljon alapeukkuja? Itse olen tiputtanut puolessa vuodessa 15kg vhh-ruokavaliolla, eikä se ole tullut takaisin vaikka välillä olen herkutellut ja syönyt esimerkiksi hampurilaisaterian. Rasvat ylös, hiilarit alas, proteiini kohtuudella. Veriarvoni ovat erinomaiset kuten myös oloni. Elämä on ihanaa ilman hiilari- ja sokerikoukkua, suosittelen kokeilemaan. Ja niille "en voi elää ilman leipää!"-tyypeille tiedoksi, vhh-leipää (esim. juustoskonsseja ja mantelisämpylöitä) saa tehtyä todella pienellä vaivalla ja maistuvat jopa paremmilta kuin se ikuinen ranskanleipä. Tai sitten ei kannata edes kokeilla.
Tiedetään, että viljat pitävät suolistossa yllä hiljaista tulehdusta. Miksi virallisissa suosituksissa sitä käsketään kiskomaan niin paljon??
Kannattaa katsoa Tomi Kokon dokumentti https://www.youtube.com/watch?v=F4LKh8OHOEk jossa hän kyseenalaistaa nykyiset suositukset. Kiinnostuneille löytyy myös fb-ryhmä, jossa ääretön määrä hyviä ohjeita ja vertaistukea vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.
Nyt kun rasvasota on käsillä, ihmiset ovat siirtyneet todellakin aitoihin ruoka-aineisiin, voi, kerma, luomuun, lisäaineettomiin.
Se on vain petollista, koska sitten niitä käytetään herkästi suuria määriä eikä huomioida esim hiilihydraattien määrää joka osaa olla sitten huono yhdistelmä!!!
Karppausbuumi on mennyt metsään tässä asiassa.
Isovanhempani käyttivät ruuanlaitossa reilusti suolaa, paistoivat kaiken paistettavan voissa ja kermaakin käytettiin usein. Kaikki olivat ylipainoisia, yksi kuoli sydänkohtaukseen 5-kymppisenä, kaikilla verenpaine ja kolesteroli koholla. Miehen vanhemmat saivat kolesteroliarvonsa laskemaan niin etteivät tarvitse lääkitystä näillä virallisilla ohjeilla eli karsimalla kovia rasvoja.
Juuri ap:n kaltaisten ihmisten vuoksi ylipainoinenkaan ei uskalla mennä sinne ravitsemusterapeutille, vaikka haluaisi ja tarvetta kokisikin. Saa pelätä, että siellä sitten juuri noin silmiä pyöritellään ja sitten naureskellaan toisten epäonnistumista syömisissään muille.
Joo, ymmärsin kyllä, että tarkoitit myös sitä asiakkaiden valehtelua, mutta hekään eivät ehkä edes tajua asiaa.
Vaikka syöt pelkkää suklaata niin et liho, jos käytät sen suklaan sisältämän energiamäärän päivän aikana. Se on tietenkin eri asia, että kuinka paljon saat sen energian mukana tarpeellisia ravinteita, sen takia pelkällä suklaalla ei kannata olla.
Eli kalorimäärä ratkaisee lihomisen tai laihtumisen. Veikkaan että hiilaridieettikin toimii monesti sen takia, että kun jättää hiilarit pois niin tulee syötyä yksinkertaisesti vähemmän. Toki sokereiden koukuttavuus on todistettu asia ja niiden välttäminen varmasti hyvästä.
Viime kädessä on aina kysymys kokonaisenergiamäärästä. Ja jos missä, niin niissä lihava aktiivisesti unohtaa kolmasosan tai jopa puolet syömistään kaloreista. Tästä on useita tutkimuksia. Hesarissa on artikkeli, jossa vastataan kysymykseen, kun en syö mitään, mutta lihon vain.
Helppoahan se on, kun normaalinkokoinen (ja sen on aika paljon pienempi, mitä nykyisin kuvitellaan normaaliksi) ruoka-annos pastaa näyttää niin vähälle, niin lisätäänpäs vielä kauhallinen jne.
Olen nähnyt kun oikein tiukalla ruokavaliolla sinnittelevä leikkeli juustonpalasta vaakaan sallituksi annokseksi ja heitteli mitatessaan ne ylijääneet juustot suuhunsa.
Minkäänlainen viikonloppu "mässäilyherkuttelu" ei ole normaalille ihmiselle tarpeen. Jos vedetään viikko vaikka 1500 kalorin dieetillä,( niin on mahdollista heitellä kitaansa mässyä ja viinaa ja karkkia viikonlopun (joka toki alkaa perjantai-iltana ja jatkuu sunnuntai-iltaan) niin paljon, että keskimääräinen energian saanti jää plussan puolelle ja dieettiläinen suorastaan lihoo.
Raatorehellisyydestä itseään ja syömisiään kohtaa se painonhallinta alkaa. Toki voi kuluttaa elämänsä vain valittamalla, että en syö mitään ja lihon vain.
Kyllä olet esimerkillinen terapeuttien edustaja. Varsinainen ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Tällainen pienimuotoinen tunteen purkaus tänne. Henkilökohtaisesti minua ihmetyttää suuresti asiakkaat, jotka tulevat vastaanotolle, voi olla joku 30kg ylipainoa ja syy siihen tuntematon.
Kun ruokailutottumuksia aletaan avaamaan, lähes jokainen ilmoittaa syövänsä "ihan tavallista kotiruokaa" viikot ja joskus viikonloppuisin herkuttelee.
Mutta se mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" on jaksaa minua ihmetyttää.
Kun pyydän kertomaan mitä siihen sisältyy, ei äkkiarvaamatta voisi päätellä mikä on syy asiakkaan ylipainoon.
Vastaus on yleensä tyypillinen "jauhelihakastike ja perunat" jne.
Määrätkin kuulostavat aivan normaaleilta.
Kunnes paljastuu kuinka tämä tavallinen kotiruoka valmistetaan.
Ohessa lista asioista jotka olen pannut merkille. Nämä asiat jäävät asiakkaalta huomaamatta eivätkä asiakkaat usein näe näillä seikoilla yhteyttä ylipainoon :- ruoan kypsentämiseen käytetään päivittäin suuri määrä voita
- pastat, perunat ja riisi maustetaan älyttömillä määrillä voitab/ kermaa
- esimerkiksi oletettavasti suht hyvä välipalavaihtoehto (vaikkapa rahkaa ja ananasta) maustetaan suurella määrällä sokeria ja kuvitellaan edelleen sen olevan kevyt, hyvä ja jokapäiväiseksi välipalaksi soveltuva, ilman liikaa energiaa
- kastikkeet tehdään kermaan /voihin
-jos ruoka on pakastettu, kun se sulatetaan pannulla tai mikrossa, lisätään siihen sulatusvaiheessa vielä lisää voita tai kermaa entisten jatkoksi
Tässä muutama asia jossa omasta mielestäni laihduttaja menee metsään, jos laihduttaa kaloreita laskemalla. Olen aina ihmeissäni tästä valtavasta tiedon puutteesta mitä tämä ilmeisesti on.
Sitten kun tämän tyyppisille asiakkaille antaa ruokasuunnitelman, (tarkat ohjeet mitä ruoan paistamisessa voi mm. Käyttää ja siihen ei kuulu puoli pakettia voita) ovat he ihmeissään kun paino putoaa kuin itsestään ja nälkääkään ei tarvitse nähdä.Tämä avautuminen myös vinkkinä muille ravitsemusalan työntekijöille. Selvittäkää mitä tämä "ihan tavallinen kotiruoka" sisältää jotta asiakasta voidaan auttaa ja ohjata paremmin.
Tällaista tänään.
Kuinka tuo voi olla mahdollista koska netti ja FINELI sekä sen ruokapäiväkirja on ollut saatavilla vuosikausia? Kenellä on rahaa hölvätä rasvaa ja kermaa ruokaansa? En voi ymmärtää!
Vierailija kirjoitti:
Miksi vhh-ruokavalio saa täällä niin paljon alapeukkuja? Itse olen tiputtanut puolessa vuodessa 15kg vhh-ruokavaliolla, eikä se ole tullut takaisin vaikka välillä olen herkutellut ja syönyt esimerkiksi hampurilaisaterian. Rasvat ylös, hiilarit alas, proteiini kohtuudella. Veriarvoni ovat erinomaiset kuten myös oloni. Elämä on ihanaa ilman hiilari- ja sokerikoukkua, suosittelen kokeilemaan. Ja niille "en voi elää ilman leipää!"-tyypeille tiedoksi, vhh-leipää (esim. juustoskonsseja ja mantelisämpylöitä) saa tehtyä todella pienellä vaivalla ja maistuvat jopa paremmilta kuin se ikuinen ranskanleipä. Tai sitten ei kannata edes kokeilla.
Tiedetään, että viljat pitävät suolistossa yllä hiljaista tulehdusta. Miksi virallisissa suosituksissa sitä käsketään kiskomaan niin paljon??
Kannattaa katsoa Tomi Kokon dokumentti https://www.youtube.com/watch?v=F4LKh8OHOEk jossa hän kyseenalaistaa nykyiset suositukset. Kiinnostuneille löytyy myös fb-ryhmä, jossa ääretön määrä hyviä ohjeita ja vertaistukea vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta.
Kiitos kirjoituksestasi! Täyttä asiaa! VHH ruokavalio pelasti minut esim. diabetekseltä. Lukuisat vaivat katosivat suolisto-ja iho-ongelmista lähtien. Painokin normalisoitui. Silloinen työterveyslääkäri ja hoitajat suhtautuivat erittäin positiivisesti tekemiini muutoksiin. Ihmettelivät veriarvojeni nopeaa muutttumista.Esim. Trig.arvo( rasva-arvo) oli aloittaessani yli 2.00, 2vk jälkeen 0.6!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän rasva haittaa. Hiilarit ne lihottaa.
Kyllä se kokonaisenergian saanti ratkaisee. Ja muutenkin turhan yksinkertaistettua sanoa, että vain hiilarit lihottavat.
Aina puhutaan kaloreista jne. Jne. Mutta itse pyrin panostamaan siihen, että ruoka olisi myös mahdollisimman ravinnerikasta pelkän energiamäärän sijaan.
Ravinneköyhä ruoka ei tee kylläiseksi ja aiheuttaa ylensyömistä.
On vähän kalliimpaa, mutta maksaa se sairastaminenkin.
Minua taas ärsyttää terkkarit yms. jotka ovat hoputtamassa minua ravitsemusterapeutille tai laihdutusryhmiin. Ylipainoni ei johdu tiedon puutteesta. Osaan pitää samanlaisen esitelmän kuin terapeuttikin. Kerran joku lääkäri sanoi, ettei se pidä esitelmää, se vain katsoo ruokapäiväkirjasta mikä syömisessä on pielessä. No tiedän sen itsekin! En myöskään ymmärrä miten jokin ryhmä auttaisi laihtumaan.
Olen laihduttanut kerran 48 kg. Tuli laihdutuksen lopussa raskaaksi enkä päässyt nauttimaan olemuksestani. Lapsia tuli lyhyellä ajalla lisää ja samoin painoa. Paino jäi ja tuli lisää.
Olen analysoinut tuon laihduttamisen. Oleellista siinä oli paitsi ruokapäiväkirja niin se, että sain seksiä kolmen päivän välein (yritimme vauvaa). Korvasin siis seksillä herkuttelun.
Enää elämässä ei ole seksiä ja olen antanut itselleni luvan korvata seksi herkuilla (leivonnaiset, karkit, jätski, hyvä muu ruoka). Jos ravitsemusterapeutti tai joku muu taho keksii, millä muulla voi saada saman fyysisen nautinnon kuin seksillä ja ruualla, ongelma on ratkaistu. Vastaukseksi ei kelpaa liikunta, sitä olen vihannut koko ikäni.
Siihen asti 1200kcal esimerkkiruokalistojen esittely on aivan turhaa.
Aivot tarvitsevat rasvaa toimiakseen. Ei mitään margariinia, vaan oikeaa rasvaa.