Onko kirppareiden aika ohi?
Kävin juuri kiertämässä kirppiksen ja juuri mitään ei löytynyt.
Tosi huonokuntoista tavaraa/vaatetta ja jos joku hyvä vaate sattui löytymään niin pyydettiin enemmän mitä uutena saisi alesta! Esim reiman käytetty toppatakki 70€.
En itsekään enää usein kirppikselle lähde juuri tämän takia kun ei mitään enää löydä.
Myöskään huutonet ei tunnu enää olevan entisensä. Eikä ihmiset tunnu enää maksavankaan mistään mitään. Toki onhan se kiva saada kalliita tavaroita ilmaiseksi mutta olen huomannut ettei esim lapsen uudenveroinen merkkihaalari mene 20 eurollakaan. Harmittanut pari kertaa kun ei koot ole natsannut niin ei ole voinut ostaa.
Pointtina siis tämä että itsepalvelu kirppiksiltä on loppunut hyvät ja edulliset tuotteet ja netin kirppareilta asiakkaat eli ei tunnu kauppa käyvän ellei ilmaiseksi anneta.
Kommentit (70)
Hinnat ovat karanneet käsistä, ei ole järkevää ostaa tai myydä kaupan hinnoilla käytettyä ja usein vielä huono kuntoista tavaraa.
Tienasin juuri kirpparilta 95 euroa. Pidin pöytää viikon.
Paljon meni turhaa, vanhaa, ylimääräistä tavaraa 0,5-8 eurolla.
Siinä mielessä kyllä, että ihmisillä on jo liikaa tavaraa, kukaan ei halua sitä lisää edes halvalla.
Ihmisistä on tullut laatutietoisia.
Eivät tuhlaa 10-20 EUR joka viikko Sulo Vileninä, vaan säästävät pari kuukautta ja ostavat yhden todella hyvän ja kunnollisen tarvitsevansa tavaran, joka kestää pitkään.
Sulo Vilenien aika on ohi. Kaappeihin ei enää mahdu törkyä.
Ostan jonkun verran käytettyjä vinyyleitä ja olen lopettanut yksityisiltä myyjiltä ostamisen vaikka esim. Discogs-sivun kautta se olisi helppoa. Yksityisten keräilijöiden kuntoluokituksiin ei voi luottaa ja levyihin on usein hinnoiteltu reippaasti tunnearvoa mukaan eivätkä myyjät lähde tinkimään juurikaan.
Lopputulos on pahasti ylihintaisia ja potentiaalisesti huonokuntoisia levyjä. Varsinaisten levykauppojen kanssa homma toimii montaa kertaluokkaa ammattimaisemmin ja myyjä haluaa että levyt liikkuvat.
Eipä tuolta kirppareilta löydy nykyään muuta kuin kulahtaneita trikoolumppuja. En huolisi niitä edes ilmaiseksi. On muutenkin liikaa tavaraa ja vaatetta jo omasta takaa.
Vierailija kirjoitti:
Tienasin juuri kirpparilta 95 euroa. Pidin pöytää viikon.
Paljon meni turhaa, vanhaa, ylimääräistä tavaraa 0,5-8 eurolla.
Itse olen aiempina vuosina myynyt ja saanut aina monta sataa euroa. Nyt en ole myynyt pariin vuoteen kun ei ole ollut myytävää mutta nyt taas olisi aika ottaa pöytä. Ja halvalla olen myynyt enkä mitään ole joutunut tuomaan takaisin. Eli siis hinta-laatu ollut kohdillaan.
Nyt vaan hirvittää kun olen seurannut netin kirppis-palstaa ja kiertänyt kirppareita.
Yhtä takkia koitin myydä 17€ joka uutena maksoi 120€. On uudenveroinen, lapsi ei montaa kertaa pitänyt. Ei mennyt kaupaksi.
Ilmaiseksi kyllä tavaraa otetaan eli en usko että kyse siitä että ihmisillä on liikaa tavaraa, kuten tuolla yksi kirjoittaja epäili.
Ap
Nettikaupassa ongelmana on myös Postin korkeat hinnat (postikulut). Jos tuote on siis sellainen jota ei voi itse noutaa. Ärsyttää jos tuotteen postikulut ovat kaksinkertaiset tuotteen hintaan verrattuna. Tähän on kai tultu koska posti nostaa joka vuosi hintoja, tai kaksikin kertaa vuodessa.
Kuinka paljon se 20€ haalari sitten maksoi uutena? Minusta 20€ on kirppiksellä paljon vaatteesta, varsinkin lapsen vaatteesta. Kannattaa muistaa että sen vaatteen arvo putoaa puoleen jo siitä kun olet kuljettanut sen kaupasta ulos. Miettiä kannattaa myös alennuksia. Jos sen vaatteen voi saada sillä hinnalla kaupasta alennuksesta, sen arvo second handina ei ole sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon se 20€ haalari sitten maksoi uutena? Minusta 20€ on kirppiksellä paljon vaatteesta, varsinkin lapsen vaatteesta. Kannattaa muistaa että sen vaatteen arvo putoaa puoleen jo siitä kun olet kuljettanut sen kaupasta ulos. Miettiä kannattaa myös alennuksia. Jos sen vaatteen voi saada sillä hinnalla kaupasta alennuksesta, sen arvo second handina ei ole sitäkään.
Esim molon haalari on halvimmillaan 150€ ja siitä ylöspäin. Mini rodini on yli 200€. Toppaversiot siis. 20€ on todellakin kohtuuhinta kirpparilla. Vielä jos on uudenveroinen. Ja nettikirpparilla tuo on jo lähes ilmainen.
Kerran eräs myyjä myi molon takkia 25€ eikä mennyt. Harmi kun oli meille liian pieni.
Nyt oli ticket to heavenin sadepuku 20 eurolla, siis fleecevuorinen. Ei kukaan näytä ostavan. Meille liian iso moneen vuoteen niin en ostanut.
Jos puhutaan lassien haalareista (jotka nekin nykyään erittäin hyviä ja toimivia) niin niistä sen alle 10 euroa on sopiva hinta. Kirpparilla laitoin joskus 2€ ja meni.
Ap
Ainakin niiden ostopöytäkirppisten aika on ohi.
Pöytien hinnat sikamaiset ja ihmiset pyytää kaupan hintoja romuistaan.
Seurakuntien ym. kirppikset ihan parhaita.
Lauttasaaren Emmaus ehkä Suomen paras.
Riippuu kirpparista. Olen itse tehnyt viikon sisällä tosi hyviä löytöjä, mm. bändipaidan jota ei saa oikeastaan mistään.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kirpparista. Olen itse tehnyt viikon sisällä tosi hyviä löytöjä, mm. bändipaidan jota ei saa oikeastaan mistään.
Tämä kirppis missä käyn on ollut ennen todella hyvä. Sinne järjestetään joitain bussimatkojakin 😀
Mutta tuntuu että pari viime vuotta on ollut huonoja. Ja joo, pöytien hinnat on karanneet käsistä. Tosin nyt huomasin että on ollut jo jonkin aikaa tarjous pöydistä eli eikö enää mene pöydät kaupaksi?
Tuntuu joo että itsepalvelukirppusten aika vaan on ohi 😞
Mutta että netissäkään ei kauppa enää käy vaikka hinnat tulleet alas nettikirppiksillä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nettikaupassa ongelmana on myös Postin korkeat hinnat (postikulut). Jos tuote on siis sellainen jota ei voi itse noutaa. Ärsyttää jos tuotteen postikulut ovat kaksinkertaiset tuotteen hintaan verrattuna. Tähän on kai tultu koska posti nostaa joka vuosi hintoja, tai kaksikin kertaa vuodessa.
Postin hinnat alkavat olla jo tähtitieteelliset ja monet kaupat jäävät tekemättä niiden vuoksi.
Pitäisi ilmeisesti kysyä jos Matkahuollolla olisivat inhimillisemmät hinnat?
On ajanut ohi.
Itsepalvelukirppareiden pöytähinnat ovat niin korkeat, että röhnää, jota kukaan ei halua, pitää myydä ylihintaan.
Kirppiksillä myydään tavaraa, jota kukaan ei ottaisi maksustakaan, kun omat nurkat ovat täynnä samaa tavaraa mistä pitäisi päästä eroon.
Ihmiset tekevät täsmähankintoja tavaran haalimisen sijaan.
Jos jotain tarvitsee, vähän aikaa ja vaivaa uhraamalla netistä löytää uuden vain vähän kalliimmalla. Olen nähnyt näitäkin, että kirppiksellä/torissa myytävä käytetty tuote on kalliimpi kuin uusi nettikaupassa.
Kirppareilla kauppa kävisi paremmin, jos ihan oikeasti hinnat olisivat kohdillaan. Lisäksi monet myyjät pitävät ostajia ilmeisen tyhminä ja luulevat, että he eivät tajua sitä, että wishiltä ostettua kiinakamaa yritetään myydä aitona. Ihan vaan vinkkinä, kyllä sen kiinalaadun tunnistaa.
Vierailija kirjoitti:
On ajanut ohi.
Itsepalvelukirppareiden pöytähinnat ovat niin korkeat, että röhnää, jota kukaan ei halua, pitää myydä ylihintaan.
Kirppiksillä myydään tavaraa, jota kukaan ei ottaisi maksustakaan, kun omat nurkat ovat täynnä samaa tavaraa mistä pitäisi päästä eroon.
Ihmiset tekevät täsmähankintoja tavaran haalimisen sijaan.
Jos jotain tarvitsee, vähän aikaa ja vaivaa uhraamalla netistä löytää uuden vain vähän kalliimmalla. Olen nähnyt näitäkin, että kirppiksellä/torissa myytävä käytetty tuote on kalliimpi kuin uusi nettikaupassa.
Olen viime aikoina katsellut torissa huonekaluja ja ihmetellyt kun jotkut myyvät jotain Ikea-huonekaluja samoilla hinnoilla mitä ne maksavat Ikeassa. Miksi ihmeessä ostaa jonkun käytetty huonekalu, jos täsmälleen samanlaisen saa täsmälleen samaan hintaan ihan uutena ja käyttämättömänä.
Mä myyn itsepalvelukirpparilla, mutta en kauheasti osta. Torista ostan jonkin verran. Mä myyn pääasiassa lastenvaatteita, niiden ohella menee välillä aikuistenkin vaatteita ja sekalaista tavaraa. Asun pienellä paikkakunnalla, eivätkä ihmiset tunnu ostavan täällä kovin laadukkaita vaatteita, joten ei kirpparillakaan ole sitten kauheasti ostettavaa. Ja osa kyllä hinnoittelee tavaransa ihan yläkanttiin. Ei aikuisten perusvaatteista kovin montaa euroa voi pyytää.
Kyllä on maailmassa paljon huonolaatuista tavaraa! Kävin viime viikolla Seinäjoella isolla SPR:n kirpparilla, eikä sieltä löytynyt mulle ollenkaan vaatteita, vaikka melko tositarkoituksella etsinkin.
Jos tilanne on tuo omassa kotikaupungissasi, se ei ole sama kaikkialla. Täällä kauppa käy ja asiallisesti hinnoitellut, hyväkuntoiset ja puhtaat tuotteet käyvät kaupaksi. Ylihinnoitellut, liian vanhanaikaiset/epämuodikkaat, huonokuntoiset ja likaiset tuotteet eivät käy kaupaksi. Se ei ole kiinni kirpputorista, vaan myyjästä.
Saman huomannut. Kauppa käy roskalava-ryhmissä muttei muualla.
Onko ihmiset niin köyhiä nykyään?