Erosin kirkosta. Sain entiseltä seurakunnaltani kirjeen, jossa toivotettiin minulle
Jumalan siunausta, siis mitä ihmettä! Miten kirkko kehtaa! Jos kerran olen eronnut niin en todellakaan tarvitse mitään toivotuksia enkä kirjeitä kirkolta.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun erosin kirkosta tuli myöhemmin kotiin seurakunnalta surkuttelukirje missä mainostettiin että seurakunnan jäsenenä olisin ollut oikeutettu mm. kirkkovihkimiseen ja muuta mukavaa.
T. Homo. Tämä kuitenkin 2010-luvulla. Olin entistä tyytyväisempi erostani jos kyseinen instituutti on paitsi aikansa elänyt, myös imbesilli olettaessaan joka ikisen olevan heteroseksuaali.
Tuo oli kyllä aikamoinen pohjanoteeraus. Siinäkin taas yksi syy olla kuulumatta kirkkoon, nimittäin tämä homovastaisuus. Nythän kirkko ei noudata Suomen lakia, kun kieltäytyy vihkimästä homoja.
Mikään laki ei velvoita uskonnollisia yhdyskuntia vihkimään homopareja vaan ne saavat itse valita ketä vihkivät. Homoparit eivät ole ollenkaan ainoita joita "syrjitään" vaan esim. ev.lut-kirkko ei vihi niitä jotka eivät kuulu siihen ja katolinen kirkko ei vihi eronneita.
Homoparit, jotka kuuluvat kirkkoon ja haluaisivat papin toimittamaan vihkimisen eivät saa vihkimistä, vaikka kaikki muut kirkon jäsenet saavat. Kerro mulle mitä tuo muuta on kuin syrjintää? Jos kyseessä olisi tummaihoinen kristitty pari, joka kieltäydyttäisiin vihkimästä, niin olisiko se syrjintää?
Vierailija kirjoitti:
Meidän seurakuntamme tulee tekemään isoja päätöksiä tänä vuonna. Koska eronneita eli loisijoita on niin paljon, joudutaan luopumaan nimenomaan jopa toisesta kirkkorakennuksesta tai srk-salista. Saattaa tulla monelle yllätyksenä tässäkin srk:ssa. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mikä siinä kirkkoonkuulumisessa niin vaikeaa on. Tällaiset vastuuta pakoilevat ovat siinä luulossa, että he voivat saada kaiken antamatta itse mitään. Vastenmielistä porukkaa.
Meidänkin seurakunnassa myytiin yksi seurakuntasali pari vuotta sitten ja vanha pappilarakennus on myyty jo aikaisemmin. Syynä on se, että ihmisten erotessa kirkosta kirkollisverotuotot käyvät vähiin ja toisaalta myös tilojen käyttö on ollut jo vuosia varsin alhainen. Minä en kuitenkaan syytä loisijoiksi tai vastuunpakoilijoiksi kirkosta eronneita, sillä eivät he ole kirkon palveluksia edes käyttäneet. Heidän tavallaan vastikkeetta maksaneet kirkollisverot on meidän seurakunnalle toki kelvanneet, joten en ilkeäisi heitä alkaa nimittelemään kun en halua nimitellä meitä seurakuntamme aktiivisinkaan.
Onko teidän seurakunnassa sitten paljonkin oikeita vapaamatkustajia, siis ihmisiä jotka ovat aktiivisesti mukana toiminnassa ja osallistuvat säännöllisesti Jumalanpalveluksiin, mutta eivät maksa kirkollisveroja? Vai mistä syystä sinä noin ikävästi kirkosta eronneita haukut? Ymmärrät varmaan kuitenkin, että vastuu seurakunnasta ja sen toiminnasta on meillä jotka siinä mukana olemme, ei sellaisilla, jotka eivät ole mukana muutenkaan.
Ai jaa. Musta tuo kuulostaa samalta kuin itse toivotan ihmisille hyvää jatkoa. Vähän vain kirkollisemmin ilmaistuna.
Kaikkea ihmiset lukevatkin rivien välistä.
Vierailija kirjoitti:
Jumalan siunausta, siis mitä ihmettä! Miten kirkko kehtaa! Jos kerran olen eronnut niin en todellakaan tarvitse mitään toivotuksia enkä kirjeitä kirkolta.
Kirkko ei voi tietää eroatko kirkollisverosta rahan säästämisen/periaatteen vuoksi, vai siksi, että et usko (enää?).
Kirkon posti on vain ystävällinen ele. Turhaan motkotat!
Voi hirveää, menikö elämäsi nyt pilalle kun sait kirjeen seurakunnaltasi erottuasi ja he toivottivat sinulle siunausta. Rikkikö sinä siitä menet? Itsekin sain samanlaisen kirjeen erottuani kirkosta eikä se minua haitannut yhtään, lähinnä kiva ele.
UskovaN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän seurakuntamme tulee tekemään isoja päätöksiä tänä vuonna. Koska eronneita eli loisijoita on niin paljon, joudutaan luopumaan nimenomaan jopa toisesta kirkkorakennuksesta tai srk-salista. Saattaa tulla monelle yllätyksenä tässäkin srk:ssa. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mikä siinä kirkkoonkuulumisessa niin vaikeaa on. Tällaiset vastuuta pakoilevat ovat siinä luulossa, että he voivat saada kaiken antamatta itse mitään. Vastenmielistä porukkaa.
Meidänkin seurakunnassa myytiin yksi seurakuntasali pari vuotta sitten ja vanha pappilarakennus on myyty jo aikaisemmin. Syynä on se, että ihmisten erotessa kirkosta kirkollisverotuotot käyvät vähiin ja toisaalta myös tilojen käyttö on ollut jo vuosia varsin alhainen. Minä en kuitenkaan syytä loisijoiksi tai vastuunpakoilijoiksi kirkosta eronneita, sillä eivät he ole kirkon palveluksia edes käyttäneet. Heidän tavallaan vastikkeetta maksaneet kirkollisverot on meidän seurakunnalle toki kelvanneet, joten en ilkeäisi heitä alkaa nimittelemään kun en halua nimitellä meitä seurakuntamme aktiivisinkaan.
Onko teidän seurakunnassa sitten paljonkin oikeita vapaamatkustajia, siis ihmisiä jotka ovat aktiivisesti mukana toiminnassa ja osallistuvat säännöllisesti Jumalanpalveluksiin, mutta eivät maksa kirkollisveroja? Vai mistä syystä sinä noin ikävästi kirkosta eronneita haukut? Ymmärrät varmaan kuitenkin, että vastuu seurakunnasta ja sen toiminnasta on meillä jotka siinä mukana olemme, ei sellaisilla, jotka eivät ole mukana muutenkaan.
Tässä oli hyvää asennetta. Itse en ole mitenkään uskonnonvastainen, olisin varmaan vieläkin tapajäsen, jos käytettäisiin enemmän rahaa siihen mihin alun perin piti eli vähäosaisten auttamiseen. En halua rahoittaa ylipaisunutta pomoporrasta edustuskuluineen enkä homojen syrjintää. Kirkon työntekijöistä ihan hyviä kokemuksia, joita olen tavannut.
No vittuillako seurakunnan pitäisi? Jos vittuilua haluat, mene keskustelemaan jonkun ajattelusta vapaan kanssa.
Kuhan pottuilevat. Ikinä et pääse takaisin!
Kyllä täällä ihmeen rankasti hyökätään kristillisiä arvoja tai kirkon jäsenyyttä puolustavia vastaan. Ei voi kuin ihmetellä! Onko teillä hyvä olla?
Kun sattuu tragedia, ihmiset tunkevat kirkkoon enemmän kuin oven leveydeltä. Nämä suurisuut, jotka "eivät tarvitse" kirkkoa tai uskoa. Just...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kun erosin kirkosta tuli myöhemmin kotiin seurakunnalta surkuttelukirje missä mainostettiin että seurakunnan jäsenenä olisin ollut oikeutettu mm. kirkkovihkimiseen ja muuta mukavaa.
T. Homo. Tämä kuitenkin 2010-luvulla. Olin entistä tyytyväisempi erostani jos kyseinen instituutti on paitsi aikansa elänyt, myös imbesilli olettaessaan joka ikisen olevan heteroseksuaali.
Tuo oli kyllä aikamoinen pohjanoteeraus. Siinäkin taas yksi syy olla kuulumatta kirkkoon, nimittäin tämä homovastaisuus. Nythän kirkko ei noudata Suomen lakia, kun kieltäytyy vihkimästä homoja.
Mikään laki ei velvoita uskonnollisia yhdyskuntia vihkimään homopareja vaan ne saavat itse valita ketä vihkivät. Homoparit eivät ole ollenkaan ainoita joita "syrjitään" vaan esim. ev.lut-kirkko ei vihi niitä jotka eivät kuulu siihen ja katolinen kirkko ei vihi eronneita.
Homoparit, jotka kuuluvat kirkkoon ja haluaisivat papin toimittamaan vihkimisen eivät saa vihkimistä, vaikka kaikki muut kirkon jäsenet saavat. Kerro mulle mitä tuo muuta on kuin syrjintää? Jos kyseessä olisi tummaihoinen kristitty pari, joka kieltäydyttäisiin vihkimästä, niin olisiko se syrjintää?
Ihan yhtälailla kieltäydyttäisiin, jos olisivat homoja.
Vierailija kirjoitti:
UskovaN kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli hyvää asennetta. Itse en ole mitenkään uskonnonvastainen, olisin varmaan vieläkin tapajäsen, jos käytettäisiin enemmän rahaa siihen mihin alun perin piti eli vähäosaisten auttamiseen. En halua rahoittaa ylipaisunutta pomoporrasta edustuskuluineen enkä homojen syrjintää. Kirkon työntekijöistä ihan hyviä kokemuksia, joita olen tavannut.
Homojen syrjintää? Homous ei kuulu kirkkoon koska on syntiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homous on syntiä. Kirkon kuuluu vastustaa syntiä.
Tämä on kyllä jotenkin jo säälittävääkin, kun ihmisten täytyy paheksua sitäkin, että heille toivotetaan hyvää elämäänsä, eli Jumalan siunausta. Luulempa, että jos seurakunnalta olisi tullut kirje, jossa ap:tä olisi uhkailtu helvetin tulella, kun eroaa, olisi siitäkin taas tullut itku ja hammastenkiristys. Mikään ei kelpaa, teetpä niin tai näi, aina valitetaan. Ei se nyt niin traagista ole vaikka sinua on Jumalan siunauksella peloteltukin ;) Hyvinpä näille kirkosta eronneille silti näyttää hautaupalvelut kirkonpuolelta kelpaavan ja hautapaikkakin kirkkomaast Ja vaikka näkeekin parhaaksi erota kirkosta, ei silti tarvitse halveksia seurakuntia ja närkästyä niistä. Maailmassa on paljon, paljon pahempiakin asioita, kuin suomalainen kirkko ja seurakunta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Homous on syntiä. Kirkon kuuluu vastustaa syntiä.
Kuka sanoo, että homous on syntiä? Raamattu on kirjoitettu kohta 2000v sitten ja maailma on silloin ollut toinen. Ja raamatunkin on kirjoittanut ihminen. Eikö Jumala luonut ihmisen omaksi kuvakseen? Mitä nämä homot sille voivat, että syntyivät homoiksi. Se ei varmasti ole ihmisen oma valinta. Sama kun väittäisit, että mielenterveysongelmainen on syntinen ja itse valinnut olla "hullu". Ei ole ihmisen oma valinta/päätös minkälaiseksi syntyy. Se on korkeimman käres.
Itse erosin kirkosta jo yli kymmenen vuotta sitten. Olikin jotain tonni vuodessa kirkkovero. Mikä säästö! Olen pistänyt kaiken osakkeisiin ja nyt sitten jo kaksi sijoitusasuntoa hankittuna :)
Käyn silti kirkossa, etenkin jouluisin, adventtina, juhlapyhinä. Nautin ilmaista ehtoollista.
Rahaa ei ole ollut keksittykään kun Jumala loi maan ja taivaan. Ne kerää itselleen vaan papit rahaa.
Ei kande maksaa!
Ei kaikille kyllä kirjettä tule. Isänikin erosi aikoinaan kirkosta, eikä hän saanut mitään kirjettä. Kyseessä aika suuren kaupungin seurakunta. Onko nämä kirjeiden lähettäjä seurakunnat olleet pieniä? Ajattelen vaan jos tällaiset pienemmät pitävät enemmän kiinni jäsenistään.
Vierailija kirjoitti:
mitä sä menetät jos oisit kuulunu vielä?`onnea ja siunaustahan sie tarttet kun maailmanloppuki lähestyy. hakeutukaa ihmiset ja etsikää sitä
ja kuka sut hautaa ja maksaa
Minunkin tekisi välillä mieli erota kirkosta, koska maallinen meno on saanut vallan ja se joskus korventaa niin.....
MUTTA tulin siihen tulokseen, että minulle on hyväksi kuulua yhteisöön, joka on erilaisuutta täynnä. Yhteisen ehtoolliskaaren ääreen polvistuu niin körtti kuin viidesläinenkin... tässä sitten vain opitaan sietämään ja rakastamaan toisiamme.... Kirkko on resuinen, nykyisin köyhäkin, epätäydellinen ja erityisen epätäydellisiä ihmisiä täynnä, kuten minä.
Minusta on periaatteessa hyvä kuulua johonkin kristilliseen seurakuntaan, johonkin, jossa voi toimia toisten hyväksi, ja yrittää edes hiukan, ettei eläisi vain itselleen (ja osakesijoituksilleen:)
Juuri tämä. Sama juttu. Luterilainen kirkko ei ole enään kirkko, joka seuraa Jeesusta.
Liityin itsekin pienempään kirkkoon, joka seuraa Raamatun kirjoituksia.