Erosin kirkosta. Sain entiseltä seurakunnaltani kirjeen, jossa toivotettiin minulle
Jumalan siunausta, siis mitä ihmettä! Miten kirkko kehtaa! Jos kerran olen eronnut niin en todellakaan tarvitse mitään toivotuksia enkä kirjeitä kirkolta.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Kirjeissä on se juttu takana, että Jumala Jeesus rakastaa sinua silti vaikka et kuuluisi kirkkoon.
Tajuatko kuinka ylimielistä ja suorastaan tungettelvan narsistista tuollainen käytös ja ajatusmalli on? Että kehdataa jatkaa manipulointia, vaikka ihminen jo selkeästi ilmoittanut kantansa ja kieltänyt uskomasta siihen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjeissä on se juttu takana, että Jumala Jeesus rakastaa sinua silti vaikka et kuuluisi kirkkoon.
Kyseessä on satuolento...
Miksi sitten on niin kuohuttavaa saada postia, jossa sanotaan että se satuolento rakastaa sinua? Yhtä laillako pitäisi av-palstalla avautua, jos saat postia, jossa väitetään, että Aku Ankka rakastaa sinua?
Koska tuon satuolennon fanittajat kertovat ihan totena että kyseessä on todellinen olento, Áku Ankan kohdalla näin ei tehdä.
Huomaatko eron?
Aku Ankan nimessä ei myöskään tapella tai peräti sodita. Jumalasatuolennon kunniaksi on tapettu ties kuinka monta.
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ele seurakunnalta. - Ei monikaan kirkosta eronnut ole uskonnostaan eronnut, vaikka kirkon on jättänytkin, tai vaihtanut pienen lahkon kirkosta - isompaan seurakuntaan.
Mutta kirjeen lähettäjä ei voi sitä tietää.
Vierailija kirjoitti:
En itse kuulu kirkkoon, exäni kuuluu. Kun saimme lapsen, päätimme olla kastamatta häntä. Lapsen täyttettyä kaksi kuukautta saimme seurakunnalta kirjeen, jossa muistutettiin, ettei lastamme ole vielä kastettu ja että seurakunta suosittelee vahvasti lapsen kastamista. Oli hävytöntä minusta, mutta exäni suorastaan pöyristyi. Härskiksi on mennyt kirkon toiminta :(
No, mutta jos exäsi kuului kirkkoon, niin sen takia kirje varmaan lähetettiin?
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu. Usein nämä kirkosta eronneet kuitenkin haluavat nauttia kirkon tilaisuuksista, kun läheinen kastetaan / konfirmoidaan / siunataan haudan lepoon. Ymmärrättekö, että kirkkojen, srk-keskusten ja hautausmaiden ylläpito on kallista hommaa. Yhä pienemmän väestönosan hartioille tämä jää, kiitos näiden vapaamatkustajien. No. Sitten kun kirkkoon kuulumaton itse kuolee, hän pääsee kirkkomaan multiin siinä missä kirkollisveronsa ikänsä maksaneet. Kustannukset ovat hiukan kalliimmat, mutta ero on aivan liian pieni. Pitäisi tehdä selvä eroavaisuus tähän. Eli huomattavasti kalliimmat kustannukset omaisille tuolloin, tai vielä selvempi: ei oikeutta hautausmaahan hautaukseen. Mites se nyt menikään? Honkajoki ottaa kyllä vastaan. Liian monet seurakunnat ovat taloudellisesti erittäin ahtaalla, ja syy on lähinnä kirkosta eroamisen muoti-ilmiö, sen helppous ja eronneiden vastuunpakoilu. Päättyy se elontaival kaikilla joskus, pitää kantaa kortensa kekoon eläessään eikä kuvitella, että toiset kyllä maksaa minunkin kuluni. Tämä on syy, miksi en edes harkitse kirkosta eroamista.
On varmasti kallista, mutta eihän se tilaisuus olekaan minua varten, vaan sitä henkilöä varten, joka kastetaan/konfirmoidaan/vihitään. Minä olen siellä kunnioittamassa heitä. Voit uskoa, että paljon mieluummin osallituisin vastaavaan maalliseen tilaisuuteen kirkon tilusten ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Minua pelotetiin helevtillä ja kuumilla kivillä
En usko, että on peloteltu, vaikka tottahan tuo on - Joka ei Jeesukselle elä elämäänsä, joutuu juuri tuohon kuumaan paikkaan, sanoo Raamattu.
"Jeesus rakastaa sinua vaikka kuuluisitkin kirkkoon"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa edes yksi maa, jossa hautausmaatoiminta on ulkoistettu valtiolle eikä liity lainkaan uskontoon???
Kukaan ei ehdottanut, etteikö luterilainen kirkko voisi ylläpitää hautausmaita edelleen ja haudata niitä, jotka kuuluvat kirkkoon ja sitä haluavat. Suurin osa maailman maista toimii niin, että kukin kirkkokunta hautaa jäsenensä, mutta en tiedä montaakaan maata, joissa valtion budjetista maksetaan yhdelle kirkolle könttäsumma näistä suorituksista.
Eli luterilainen kirkko voisi ylläpitää edelleen hautausmaita jne, kuten sanot. No sepä se! Millä rahalla se sen kohta tekee, kun suuri osa typerästä kansasta ei halua ylläpitää tätä perusasiaa? Millainen kansa se sellainen on? Ei mitään sivistystä, mutta itsestä luullaan vaikka mitä. Ja te, jotka luulette, että omalle pihalle voi haudata. Eipä taida enää onnistua. Lisäksi, kuka haluaa ostaa sellaisen kiinteistön, jonka pihalla on vainajia?
Jotenkin säälittävää vedota kirkkoon kuulumisen puolesta sen perusteella, että haudataan kirkon maalle. Itsellenikin tulee isot maksut hautapaikoista (en kuulu kirkkoon), kun on minun vuoroni ylläpitää haudalla kukkasia. Kolme vuotta maksoi lähes 500 euroa ja hautapaikkakin ostetaan. Kuulemma kulut ovat samat, vaikka kirkkoon kuuluisi, joten samasta toiminnasta veloitetaan useita kertoja. Nämä haudatut kuuluivat kirkkoon koko elämänsä, mutta silti heidän hautapaikkansa on määräaikainen ja sen hoidosta peritään maksu. Itse en jätä sellaista maksua maksettavaksi, kun minut tuhkataan ja tuhka sirotellaan omalle maalle ilmaiseksi.
238 kirjoitti:
Ole kiitollinen että joku vielä välittää sinusta.
Olen kiitollinen siitä, että joku vielä välittää minusta. Minusta välittää moni ihminen, mutta ei yksikään uskonto. Uskonto ei nimittäin osaa soittaa puhelimella tai lähde kanssani kahville. Sen tekevät ihmiset, eikä siihen tarvitse uskontoa sotkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua pelotetiin helevtillä ja kuumilla kivillä
En usko, että on peloteltu, vaikka tottahan tuo on - Joka ei Jeesukselle elä elämäänsä, joutuu juuri tuohon kuumaan paikkaan, sanoo Raamattu.
Onneksi minun ei tarvitse elää Raamatun oppien mukaan, en siis joudu helvettiinkään.
On se kurjaa, että osa ihmisistä haluaa kiduttaa itseään tuollaisella ajatuksella!
Vierailija kirjoitti:
En itse kuulu kirkkoon, exäni kuuluu. Kun saimme lapsen, päätimme olla kastamatta häntä. Lapsen täyttettyä kaksi kuukautta saimme seurakunnalta kirjeen, jossa muistutettiin, ettei lastamme ole vielä kastettu ja että seurakunta suosittelee vahvasti lapsen kastamista. Oli hävytöntä minusta, mutta exäni suorastaan pöyristyi. Härskiksi on mennyt kirkon toiminta :(
Seurakunta huomasi, että sillä on jäsen, jota eivät ole opettaneet tarpeeksi hyvin, ja päätti korjata laiminlyöntinsä, mikä tietysti on ihan oikein. Tottahan jokaisella luterilaisen kirkon aikuisella jäsenellä pitäisi olla tiedossa kasteen merkitys ja että myös lapset kastetaan. Kirkon velvollisuus jäseniään kohtaan on valistaa heitä tästäkin asiasta. Ja mitä härskiksimenemiseen tulee, niin aina tuosta kasteasiasta on kerrottu, ei se mikään uutuus ole.
ei sekirkko tai kirkkoherra Kanala välitä sinusta pätkääkään, kunhan saa lisää kaljarahaa itselleen ja mielistelee ihmisiä, samoin Teemu
kirkko on paholaisen vallassa ja ne naispapit jotka siellä hymyilee ja puhuvat lähimmäisenrakkaudesta paskat ni mistään välittää muuta kuin että saavat rahaa ja lisää lesbokavereita
Vierailija kirjoitti:
Mietin liittymistä takaisin. Liekköhän ottavat :D
Ihan netissä voit liittyä ja kukaan ei kysele mitään.
Aika moni tässä ketjussa on aika sekaisin. Miten voi näihin uskonnottomiin kalikka kalahtaakaan noin kipiästi?
Ilman mitään omaa, ilman omaa kulttuuria ja uskontoa, kansa on aika vähän. Se on silloin avoin paljon huolestuttavampien ilmiöiden sisäänmarssille. Kuten eräs idän uskonto, joka kyllä ottaa, jos väljää on.
Vierailija kirjoitti:
Aika moni tässä ketjussa on aika sekaisin. Miten voi näihin uskonnottomiin kalikka kalahtaakaan noin kipiästi?
Ilman mitään omaa, ilman omaa kulttuuria ja uskontoa, kansa on aika vähän. Se on silloin avoin paljon huolestuttavampien ilmiöiden sisäänmarssille. Kuten eräs idän uskonto, joka kyllä ottaa, jos väljää on.
Luterilaisuus on ihan tuontitavaraa. Meidän uskontomme olisi luonnonuskonto, monin paikoin vielä 1800-luvulla noudatetiin oman uskonnon tapoja. Kirkon vaihtoi hallitsija katolisesta luterilaiseksi eikä rahvaalta kysytty siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lähi-Idästä se kristinuskokin on.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Suomalaisten oma uskontohan on tukahdutettu väkisin tuodun kristinuskon tieltä pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ele seurakunnalta. - Ei monikaan kirkosta eronnut ole uskonnostaan eronnut, vaikka kirkon on jättänytkin, tai vaihtanut pienen lahkon kirkosta - isompaan seurakuntaan.
Mitä? Uskonnosta nimenomaan erotaan.
Moni eronneista liittyy toiseen kristilliseen seurakuntaan, esim. helluntailaisiin.
Moni eroaa kirkosta myös rahan takia. Köyhälle 100€ on paljon rahaa.
Köyhyyden takia on ainakin ennen voinut pyytää vapautusta kirkollisverosta.
Enpä ole tuollaisesta kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meidän seurakuntamme tulee tekemään isoja päätöksiä tänä vuonna. Koska eronneita eli loisijoita on niin paljon, joudutaan luopumaan nimenomaan jopa toisesta kirkkorakennuksesta tai srk-salista. Saattaa tulla monelle yllätyksenä tässäkin srk:ssa. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, mikä siinä kirkkoonkuulumisessa niin vaikeaa on. Tällaiset vastuuta pakoilevat ovat siinä luulossa, että he voivat saada kaiken antamatta itse mitään. Vastenmielistä porukkaa.
Kyllä se kuule on niin päin että kirkkoon kuuluvat uskonnottomat ovat kyllästyneet elättämään kustannuksellaan loisivaa kirkkoa ja lähtevät kirkosta.
Minä olisin vain hyvilläni jos kaikki kirkon tominta loppuisin nyt heti.
Sitten se ei ollut ev.lut. kirkko josta erosit. Tai kirkosta eroamisesi tapahtui ennen sotia.