Mitä te muut kiireiset äidit kokkaatte arkena?
Viikonloppuisin ei ehdi tehdä viikolle, ne menee lasten ja omissa harrastuksissa.
Wokit, keitot, salaatti+pihvi/kana kombot alkaa tulla korvista.
Kommentit (186)
Minulla se on viitsimisestä kiinni eikä ehtimisestä. Teen valtavan perunasuikalelaatikon ja ostan ulkofileen. Laatikosta riittää usealle päivälle, fileestä saa nopeasti paistettua pihvit tai leikkeet ja kasvikset menee sellaisenaan vähän pilkottuna.
Sama ruoka kelpaa vaikka viikon kun maustaa pihvin vähän erilailla joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Pastaruokia, risottoja ja wokkeja on nopea ja helppo tehdä ja sen lisäksi niitä voi varioida loputtomiin. Sama koskee keittoja ja salaatteja, tosin salaateissa enemmän pilkottavaa, mutta itse ostan valmiiksi pestyjä pusseja, joka auttaa jo paljon.
Oletteko kiireestä valittavat kokeilleet ruokailun siirtämistä vähän myöhempään? Suomessa monessa perheessä syödään tosi aikaisin, kun taas muualla maailmassa illallisen vakiintunut ruoka-aika on siinä klo 19-20 aikaan.
Töiden ja päiväkotien/koulujen jälkeen vanhemmat ja lapset voivat syödä välipalan (hedelmiä ja jogurtti), jolla jaksaa illalliseen asti. Siinä saa ruuanlaittajakin hieman armoa, eikä tarvitse heti töistä tultua sännätä kiireellä pannujen ääreen tukkimaan nälkäisiä suita jollain pikareseptillä.
Miten jogurtilla ja hedelmillä pärjää iltaruokaa asti? Meillä on välipalanna edellisen illan ruuan jämät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastaruokia, risottoja ja wokkeja on nopea ja helppo tehdä ja sen lisäksi niitä voi varioida loputtomiin. Sama koskee keittoja ja salaatteja, tosin salaateissa enemmän pilkottavaa, mutta itse ostan valmiiksi pestyjä pusseja, joka auttaa jo paljon.
Oletteko kiireestä valittavat kokeilleet ruokailun siirtämistä vähän myöhempään? Suomessa monessa perheessä syödään tosi aikaisin, kun taas muualla maailmassa illallisen vakiintunut ruoka-aika on siinä klo 19-20 aikaan.
Töiden ja päiväkotien/koulujen jälkeen vanhemmat ja lapset voivat syödä välipalan (hedelmiä ja jogurtti), jolla jaksaa illalliseen asti. Siinä saa ruuanlaittajakin hieman armoa, eikä tarvitse heti töistä tultua sännätä kiireellä pannujen ääreen tukkimaan nälkäisiä suita jollain pikareseptillä.Miten jogurtilla ja hedelmillä pärjää iltaruokaa asti? Meillä on välipalanna edellisen illan ruuan jämät.
Hyvin pärjää, kyseessä on välipala. Jogurtin sekaan tarvittaessa vähän pähkinää tai mysliä, jos kova nälkä on.
sinkkumies83483 kirjoitti:
En ole nainen, olen mies joka kokkaa.
Tässä helppo jauheliha-perunavuoka:
500g jauhelihaa
500g tomaattimurskaa
pieni purkki kevyttä ranskankermaa
purkki raejuustoa
500g pakasteperuna-sipulipussi
juustoraastetta
suolaa
Paista jauheliha ja mausta se. Sekoita kaikki ainekset (pl juustoraaste) korkeaan uunivuokaan. Päälle juustoraastetta. Uuniin 200 astetta 1 tunti. Avot.
Mulla tämä mutta:
400g jauhelihaa
1kg peruna-sipulisekoitusta
1pss kasvissuikaleita
Lihalientä
Ruskista ja mausta jauheliha. Heitä kaikki ainekset vuokaan ja kaada lihalientä sen verran päälle että ei ihan peity. Paista 200'c
Vierailija kirjoitti:
Pyrin pääsemään arki-illallisista helpolla pääasiassa pakastimen kautta:
- pakkasessa aina annosrasioissa esim. pastakastikkeita. Todellakin pystyy melkein samalla vaivalla tekemään isossa pannussa 2 kg bolognese-kastiketta kuin neljänneksen siitä.
- padat jotka voi panna hautumaan edellisenä päivänä, pistää sitten kylmään ja vain lämmittää. Pakastan annosrasioihin kaiken mikä ei mene ensimmäisenä päivänä.
- tietyt ruuat voi ketjuttaa, niin että yksittäiselle päivälle tulee hyvin vähän toimenpiteitä. Esim. päivälle 1 riisiä ja chili con carnea, päivälle 2 samaa chili con carnea pizzamuodossa tortillaletuilla juuston kanssa, päivänä 3 loput tortillaletut pakastimesta haetun muinaisen kanakastikkeen ja jalapeñojen kanssa, päivänä 4 loppu kanakastike aurajuustolla höystettynä pastan kanssa.Monimutkaista ruokaa laitan vain viikonloppuna, ja silloinkin yritän selvitä yhdellä lämpimällä aterialla per päivä - laitan niin ison aamupalan ettei isompaa ruokaa tarvita kuin myöhään iltapäivällä, ja täydennän isolla iltapalalla.
Missä lämpötilassa haudutat yön yli?
Vierailija kirjoitti:
No voi kiesus mikä kysymys. Ruokaa, sitä teen. Niin kiire ei ole ikinä, etteikö ehtisi tehdä vaikka kasvisrisottoa, pastasalaattia, makaronilaatikkoa, nakkikeittoa, tacoja, kasvislasagnea, lihapullia ja muussia, vuohenjuustopastaa, mitä tahansa piirakkaa plus mitä ikinä. Uuniruoat paistuvat samalla kun tekee muuta, padat hautuvat kun siivoaa jne.
T. Kaksi lasta, kaksi koiraa ja oma yritys. Töissä n.12h päivässä. En tajua tälläisiä aloituksia.
Sääliksi käy lapsiasi. Työn, koiranulkoilutuksen yms. jälkeen heille ei jää kyllä aikaa.
Vegaanista ruokaa on helpompi säveltää lennosta. Tämä on mun mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Teen usein suuren kattilallisen lihakeittoa, jossa on rusaasti lanttua porkkanaa,sipulia ja perunaa - liha on jauhelihaa ( koska lähikaupoissa ei ole hyvää keittolihaa)pannulla ruskistettuna,sillä aikaa ,kun kuorin ja pilkon juurekset. Meillä lapset pitävät oikeista juurepaloista ,mutta nehän voi surauttaa ihan pieneksi,kun keitto on kypsää.
Ei mitään lisäaineita normaali mausteita lukuunottamatta.On erittäin riitoisaa koko perheelle ja 4 -5 litran kattilasta syö ainakin pari ketaa meidän perhe. Maku vaan paranee ,
kun on seissyt pari päivää.
Samalla tapaa teen kalakeiton,milloin tarjouslohesta,jota aina osan pakkaseen tai muusta pakastekalasta.
Ei tarvitse joka päivä tuhdata ruuan laiton kanssa,koulussa saavat toisen ateria.
Yleensäkkin teen mahdollisimman suuria määriä esim uuniruokia kerralla ja pakastankin välillä,edellisenä itana sulamaan jääkaappiin ja sieltä koululaiset lämmittää sit mikrossa.
Näin pääsee helpolla.
Meillä tehdään myös 2-3 keittoa viikolla ja yksi pastaruoka. Perjantaina välipalaa ja syödään myöhemmin. Sosekeittojen juurekset kuorin ja pilkon, keittoon, jossa juureksia ei pilkota, käytän Apetit keittojuureksia. Siinä säästää aikaa ja en itse huomaa makueroa.
Tehdään isoja satseja ja vuorotellen miehen kanssa. Lauantaina tein keittoa, joka kesti eiliseen asti ja tänään mies tekee ruokaa. Seuraavan kerran joudun kokkaamaan torstaina tai perjantaina.
Ruokaisat leivät voi joskus olla paikallaan. Tyyliin ruissiemenleipää leivänpaahtimen kautta...itse laittaisin hummusta/paputahnaa, salaattia, tomaattia, tofua, ituja, suolakurkkua...tai sitten kalamata oliiveja, tomaattia, oreganoa, tofutuorejuustoa, salaattia...
Vierailija kirjoitti:
Ruokaisat leivät voi joskus olla paikallaan. Tyyliin ruissiemenleipää leivänpaahtimen kautta...itse laittaisin hummusta/paputahnaa, salaattia, tomaattia, tofua, ituja, suolakurkkua...tai sitten kalamata oliiveja, tomaattia, oreganoa, tofutuorejuustoa, salaattia...
Äh unohtui jo Ap:n kysymys kun olin selaillut niin pitkään vastauksia. Eihän nää leivät tosiaan lapsille oikeen ruoaksi riitä... joten vastaan, että linssikeitto ja wokit on nopeita ja helppoja, ja hyviä.
Päätimme lasten isän kanssa olla vähemmän kiireisiä. On aikaa laittaa vaikka kaalikääryleitä joka päivä. Ja silti katsoa leffoja.
Tortillalasagne on helppoa ja hyvää :)
Googlesta löytyy reseptejä moneen makuun
Hanhenmaksapalleroita kaviaarin kera. Shamppanjaa ruokajuomaksi.
Punaviinikastikkeessa haudutettua härkää tryffeleiden kanssa. Tarjoillaan kynttilän valossa. Liekitettyä antilooppia välimerelliseen tyyliin maustettuna. Ihan tällaista perusmeininkiä. Mites teillä?
Vierailija kirjoitti:
Punaviinikastikkeessa haudutettua härkää tryffeleiden kanssa. Tarjoillaan kynttilän valossa. Liekitettyä antilooppia välimerelliseen tyyliin maustettuna. Ihan tällaista perusmeininkiä. Mites teillä?
Kuulostaa ihan kelvolliselta;) Ehkä tekisin tuon antiloopin mieluummin afrikkalaisella reseptillä? Hanhenmaksa ja kaviaari... mmmjah, kyllä mä noi nauttisin erikseen. Molemmat ihan herkkua!
Mikä ongelma on laittaa kynttilät arkena ruokapöytään?? Meillä oli tänään takkatulikin lisäksi kun äsken syötiin.
Voi, ihan hyvin ehtii.
Ja jos ei ehdi, einekset on hyviä ja niitä on pilvin pimein ihan säilöntä- ja lisäaineettomiakin pakastealtaidsa jne., niitä käyttöön vaan!
Jos nyt on pakosti itse tehtävä, niin tässä muutakia nopeita ja hyviä:
- useimmat pastaruuat. Kastike syntyy vartissa, sillä aikaa kun keität spagetit. Vaikkapa tonnikalapasta: pannulle öljyä purkista, silputtua sipulia, kuullota sipuli. Tonnarit perään, sitten hiukan jauhoja suurusteeksi ja kermaa tai tomaattimurskaa, kapriksia, híukan suolaa, balsamicoa ja pippuria. Kastike ja spagetti.
- toinen nopea on pasta puttanesca tai pasta alla norma. Jauhelihakastikekin valmituu alle puolessa tunnissa.
- curryt ovat myös nopeita. Kanasuikaleita pannuun, sekaan currytahnaa ja kookosmaitoa. Kypsytele sillä aikaa kun riisi kiehuu, valmista vartissa tästäkin.
- perunaruoat vievät noin yleensä aikaa hiukan enemmän, mutta perunamuusiaines nopeuttaa kummasti. Sillä välin kun teet muusia, taputtele jauhelihasta pihvit - et tarvitse muuta kuin jauhelihaa, ripaukset suolaa ja pippuria. Kastikkeena voit käyttää vaikkapa pastakastikett, niitä löytyy samasta hyllystä kuin tomaattimurskiakin, ja niissä ei yleensä ole mitään muuta kuin tomaattimurskaa ja esim. yrttejä, siis ovat täysin lisäaineettomia. Tai jos haluat kermakastikkeen, niin nosta nuo jauhelihapihvit lautaselle, kun olet paistanut niihin pinnan, ja pane pannulle ripaus mustapippuria ja vähän herättele sitä. Perään jauhelihalientä ja pihvit muhimaan. Lopuksi purkillinen kermaa. Laita tyhjään kermapurkkiin kaksi rkl jauhoja ja täytä se vedellä, huljuta rieppaasti ja pane pannulle, se suurustaa pippuri-kermakastikkeen.
Tässä nyt muutamia. Ei ruuanlaitto ole vaikeaa ja lapset voi ottaa osin mukaan prosessiin.
Mä valmistelen ruuan "pohjia" ja ruokia pakkaseen viikonloppuisin ja lomilla.
Esim. teen itse kasvissekoituksia isomman satsin, pakastan yhden ruuan tarpeiksi. Siitä sitten nopsaan tulee nuudelit ja kanasuikaileita paistoon. Tai mihin vaan keittoihin.
Tänään syödään joulukuista kasvishernaria pakkasesta. Silloin tein viiden litran satsin, riittää kolmeen kertaan. Pilkoin kinkkua ja soijapaloja keitin kasvissyöjille lisäksi.
Huomenna pakkasesta makaronilaatikkoa, lämmitellessä tekee salaatin. Silloin jo syötiin laatikkoa kahtena päivänä ja nyt vielä kolmas kerta.
Pakkasessa on nyt tomaattikastikepohjia (lasagneen, bologneseen, pitsaan...), kasvissosekeittoa (sellaisenaan tai voipi vielä lisäillä protskuu ja juustoa tms.), sämpylöitä, erilaisia papuja, kikherneitä valmiiksi keitettyinä, kasvispusseja, marjoja (kiisselit tulee nopsaan ja sellaisenaan)...
tuostapa tuli mieleen, että joskus myös laitan uunipuuron yöksi tulemaan. Siitä on tarkoitus tulla päivällinen, mutta en uskalla jättää kotiin yksinään uunia päälle. Siihen sitten marjoja tai kiisseliä, nam.
Lapset tykkää tehdä ruokaisampia salaatteja, sitten pakkasesta sämpylää uuniin.
Ainahan sitä voi tilata ruokaa, jos on esim unohtunut ottaa sulamaan. Helsingissä on kiva nyt, kun ei tarvii pelkkää pitsaa ja kebulaa aina syödä. Kiitos Wolt.
Itse olen noi kiusaukset lähes unohtanut, kun ei se pottu maistu pakkasesta. Vois torstaina jotain kiusausta tehdä, niin pari päivää siitä sitten söis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punaviinikastikkeessa haudutettua härkää tryffeleiden kanssa. Tarjoillaan kynttilän valossa. Liekitettyä antilooppia välimerelliseen tyyliin maustettuna. Ihan tällaista perusmeininkiä. Mites teillä?Kuulostaa ihan kelvolliselta;) Ehkä tekisin tuon antiloopin mieluummin afrikkalaisella reseptillä? Hanhenmaksa ja kaviaari... mmmjah, kyllä mä noi nauttisin erikseen. Molemmat ihan herkkua!
Mikä ongelma on laittaa kynttilät arkena ruokapöytään?? Meillä oli tänään takkatulikin lisäksi kun äsken syötiin.
Täytyykin kokeilla tuota afrikkalaista reseptiä. On meilläkin takkatuli aterialla mukana. Sen edessä hovimestari soittaa viulua tunnelman luomiseksi. Ei sitä näin viikolla viitsi pröystäillä. Viikonloppuna sitten on koko sinfoniaorkesteri mukana.
Oisko antaa esimerkkinä esim. viikon ruokalistaa ? Eritoten kiinnostaisi lauantain ja sunnuntain lounaat/päivälliset ja mitä laitatte niinä viitenä arki-iltana ?
No kiireinen ja nirso on mahdoton yhdistelmä.Laatikkoruuat,wokit ja kastikkeet helppoja tai nopeita ja osan voi pakastaa.Eivät toki sitten mitään suuria makuelämyksiä.