auttakaa fykessä
Tekijä saa palkaks hyvän mielen, tarttisin apua noiden laskemiseen. En osaa lainkaan.. :)
1. Sylinteri pääsee kitkattomasti pyörimään akselinsa ympäri. Sylinterin kehälle on kiedottu narua
ja narua vedetään 2,0 N voimalla. Sylinterin säde on 0,20 m ja massa 10 kg. Kuinka suuri on sylinterin
kulmakiihtyvyys 2,3 s kuluttua liikkeellelähdöstä?
2. Akselin (m = 12 kg ja R = 16 cm) ympäri kiertyvän köyden päässä oleva kappale (mk = 4,0 kg)
pääsee vapaasti putoamaan. Laske kappaleen kiihtyvyys. Liikevastuksia ei oteta huomioon.
3. Homogeeninen pallo, jonka massa on 25 kg ja säde 30 cm, pääsee pyörimään pallon keskipisteen
kautta kulkevan akselin ympäri. Palloon vaikuttaa akselin suhteen 56 Nm vääntömomentti, ja
palloa jarruttaa akselin 2,3 Nm kitkamomentti. Kuinka suuri on a) vääntömomentin tekemä työ,
b) kitkamomentin tekemä työ, c) pallon kulmanopeus pallon kierryttyä viisi kierrosta, kun se
aluksi oli levossa?
Vastaukset
1. 2,0 rad/s2
2. 3,9 m/s2
3. a) 1,8 kJ b) 72 J c) 61 rad/s
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Ootko vähän hassu?
Siinähän sulla oli vastaukset.
Joo, mutta en osaa laskea. Voitko näyttää miten ne lasketaan? Laskutapa?
T.ap
En. Oletko ymmärtänyt, miksi läksyjä annetaan ja miksi niitä kannattaisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
En. Oletko ymmärtänyt, miksi läksyjä annetaan ja miksi niitä kannattaisi tehdä?
Läksyjä en osannu tehä sain 0 pistettä ja ope sanoi ettei oo valmiita vastauksia olemassa sillä, mistä voisin opetella ja kirjan esimerkit poikkeaa paljon tehtävän annoista ja kaavaketta ei ole. Kokeet on ylihuomenna ja tämä pitäisi osata tyhjästäkö luon laskukaavat?
T.ap
Et sinä opi mitään sillä, että joku toinen laskee sinulle nuo laskut sinun puolestasi. Idea on nimenomaan se, että itse laskemalla opit tajuamaan noita. Ihan varmasti oppikirjassasi on samantapaisia esimerkkejä. Mutta jos ei ole, niin googlaa lisää esimerkkejä aiheesta. Sopivia hakusanoja ovat esim. hitausmomentti ja kulmakiihtyvyys.
Tuossa on virhe.
Jos akselin ympäri olevan köyden päässä oleva kappale pääsee vapaasti putoamaan, se ei silloin ole enää kiinni köydessä
Silloin se putuaa vapaasti kiihtyvyydellä 9,81 m/s2
Kyllä ne tarvittavat laskukaavat on annettu oppikirjassasi. Tosin joudut varmaan yhdistämään parin tai kolmen kaavan käyttöä, jotta saat tehtävät tehdyksi.
Jeesatkaa, siis ei noita oo kirjassa suoraan kuin eri laskukaavalla ja pitäs jotenkin soveltaa enkä osaaa.
Auttakaa mua. Aika loppuu kesken. :c
Googlaa esimerkkejä. Ihan oikeasti, sinä et opi koskaan soveltamaan, jos joku laskee nämä sinulle valmiiksi.
Surkea apu, kun oon yrittäny pari päivää tehny. Luovutan koulun suhteen. En saa apua keltään. Mitä järkeä edes tässä on. Kukaan ei auta vituttaaa vaan.
Laitoin Googleen hakusanoiksi sylinteri, naru ja voima. Heti ensimmäisessä osumassa oli hyvin samantapainen esimerkki kuin ensimmäinen tehtävä on.
Youtubessa on paljon esimerkkivideoita englanniksi. "Moment of inertia", "Pulleys" ja vaikka "Angular momentum".
Olen eri mieltä monen vastaajan kanssa. Oma tapani opetella laskuja on nimenomaan mallivastausten avulla. Silloin yleensä oivalsin jotain, mitä muuten en olisi ymmärtänyt. Ja sen verran hyvin oivalsinkin, että nyt olen yliopistossa.
nostoa, eikö kukaan voi laskea, sen sijaan kuin sanoa et laske ite vaikka et osaa ja et pysty?
Sama kuin sanois jalattomalla, et alas kävelee siitä....
nostoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä monen vastaajan kanssa. Oma tapani opetella laskuja on nimenomaan mallivastausten avulla. Silloin yleensä oivalsin jotain, mitä muuten en olisi ymmärtänyt. Ja sen verran hyvin oivalsinkin, että nyt olen yliopistossa.
AP:llä on jo kirjassa ne esimerkit, joiden perusteella hänen pitäisi osata laskea nämä tehtävät. Eli hänellä on jo käytössään mallivastauksia toisiin tehtäviin, ja nyt hänen pitäisi opetella niiden perusteella soveltamaan samoja asioita uusiin tehtäviin. Kyllä täällä varmasti neuvottaisiin ap:tä, jos hän esittäisi jonkun ratkaisun ja kysyisi, mikä siinä meni pieleen, kun vastaus ei ollut haluttu.
Vierailija kirjoitti:
nostoa, eikö kukaan voi laskea, sen sijaan kuin sanoa et laske ite vaikka et osaa ja et pysty?
Sama kuin sanois jalattomalla, et alas kävelee siitä....
nostoa.
Sullehan jo kerrottiin viestissä 12, miten löydät esimerkin samantapaisesta tehtävästä kuin 1. Laske nyt se ensin. Voisit saadakin jotain apua, jos näyttäisi siltä, että yrität ihan oikeasti jotain itsekin etkä vain odota, että joku toinen laskee tehtävät puolestasi.
mää en vaan pysty tähän. Kaikki vittuilette mulle. Jos osaisin laskea, enköhän olisi laskenut jo? Ei ole ratkaiisua minulla kun en osaa. Jätän huomenna kouluun ero paperit ja muutan pikku kylään erakoks. En vaan vittu jaksa. Vihaan teitä kaikkia. Kukaan ei välitä.
Ootko vähän hassu?
Siinähän sulla oli vastaukset.