Väkivaltalapsuuden omaavat: mikä on ollut pienin syy saada selkäsauna?
Tämä siis spin-off ketju tuohon väkivaltainen mies - ketjuun. Mistä mitättömyyksistä sait lapsena selkäsaunan? Selkäsaunaksi luettakoon kaikki pikku luunappia isommat ”interventiot”.
Minua on hakattu remmillä, risulla, sähköjohdolla, mattopiiskalla ja kepillä mm seuraavista:
- maitolasi kastui vahingossa
- kengät oli epäjärjestyksessä kenkätelineessä
- olin veljen kanssa hippaa ja matot meni kurttuun
- paiskasin jääkaapin oven ”liian kovaa ja väärin” kiinni
- uskalsin olla jostain eri mieltä isän kanssa
- katsoin isää mukamas jotenkin pahasti
- kun sain kokeesta kerran seiskan (aina piti olla 9 tai 10)
Ja kyllä,, koko lapsuus oli pelkoa ja kauhua täynnä kun isä oli raivohullu despootti jolla napsahti aina vähän väliä pikkuasioista. Sitten hakattiin lapset niin ettei pystynyt kunnolla istumaan viikkoon. Koulussa ope näki piiskausjäljet mutta ei tehnyt mitään asialle, 70-80luvulla lapsen hakkaaminen oli ”perheen sisäinen asia”. Isä on hullu vieläkin, yhtään ei ole meno rauhoittunut vaikka jo yli seitsenkymppinen.
Kommentit (472)
Miten kotiväkivallan muoto muuttui sen jälkeen, kun muutitte itse lapsuudenkodistanne pois? Vanhempani eivät koskeneet enää fyysisesti aikuisiin lapsiin, mutta henkinen väkivalta lisääntyi. Samoin lapsien mustamaalaus ja suvusta syrjiminen. Pelkäävät tietenkin, että koko Suomi saa tietää totuuden heistä ja kiiltokuvaan tulee säröjä.
Altzhaimer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😥 hirveitä kokemuksia olette joutuneet kokemaan...
- Oma kokemukseni äitini tukisti, läpsi poskelle tai antoi luunapin päähän (vain silloin jos en totellut)
- Olen yhden kerran riidellyt isäni kaa, mutta isäni ei käyttänyt väkivaltaa vaa huusi mulle... Sitkun tilanne rauhottui pyysi anteeksi
- Vaari on yhden kerran antanut luunapin päähän, koska piti olla hiljaa ja mä naurahdin kovaa ääneen niin siitä vaari otti nokkiinsa.
Muuten näillä kaikilla on syynsä miksi näin tehtiin...
Harmittaa teidän puolesta jotka ovat kokeneet hirvempiä kokemuksia ja toivon että teillä menee nykyään paremmin! 😔❤
Sinulla ei ole aavistustakaan millaista tuskaa tunnen..tulet ja häpäiset tämän ketjun luunappitraumallasi häpeä sinä KAKKAPYLLY
Totta en tiedäkään, mutta eise tarkoita ettenkö voi olla pahoillani muiden puolesta? Kakkapyllystä puheen ollen, mikä pyllyäsi vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa sellaista syytä, joka antaisi oikeuden kajota lapseen väkivaltaisesti. Ei edes harvinaisimpiin, mahdottomiin ja geneettisen psykopatian omaaviin lapsiin. Sellaiset kärrätään hoitoon.
nooooo....itseasiassa on. Olen nähnyt Youtubesta videoita esim. missä poikakodista karannut teinihirviö oteaan kiinni ostarilla, kaksi sosiaalityöntekijämiestä joutuu (LAIN SALLIMANA) ottamaan kiinni ja pidätämään poikaa aloillaan mikä on heille sallittu. Näitä "vapaan kasvatuksen hetelmiä" kun ei saisi estää, vai? hah hah!
Poika oli kai tuttu karkuri. Samoin youtubessa on videoita autistisen raivokohtauksen saaneista joita sidotaan kiinni, ja pidätellään aloillaan , vanhempi joutuu istumaan päälle ja pitämän käsistä kiinni. Asiantuntijoiden ohje. EI näiden anneta vapaasti riehua. Erityisopettajille tuttua työtä. Lapsi pannaan istumaan syliin ja aikuinen panee kädet ympärille, ja pidetän siinä kunnes raivo tyyntyy.
Olet nähnyt, muttet ymmärrä näkemääsi. Lapsiin, mukaan lukien erityislapset ja autistit, ei saa koskea VÄKIVALTAISESTI ikinä. Kuvailemissasi tilanteissa voidaan käyttää tarvittaessa voimakeinoja, mutta niiden tulee olla oikein mitoitettuja ja RAKKAUDELLA tehtyjä, ei vahingoittamistarkoituksessa ikinä. Tarkoitus on vain ja ainoastaan estää lasta/nuorta vahingoittamasta itseään tai ympäristöään ja auttaa häntä rauhoittumaan. Kyseessä ei ole rangaistus.
vaan kun ei ole aina mahdollista. Näin kouluissa tehdään väkivaltaisille pojille:https://www.youtube.com/watch?v=y6liIQfbQ4s
Vierailija kirjoitti:
Miten kotiväkivallan muoto muuttui sen jälkeen, kun muutitte itse lapsuudenkodistanne pois? Vanhempani eivät koskeneet enää fyysisesti aikuisiin lapsiin, mutta henkinen väkivalta lisääntyi. Samoin lapsien mustamaalaus ja suvusta syrjiminen. Pelkäävät tietenkin, että koko Suomi saa tietää totuuden heistä ja kiiltokuvaan tulee säröjä.
Vauva palsta yrittää ohjata keskustelua..you have been warned!!!
Altzhaimer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka eräissä väkivaltaisissa kodeissa on hallinnut "mitään tunteita ei saa näyttää" -ilmapiiri, mitä mahtaa väkivaltaisen vanhemman päässä liikkua, kun HÄN mielestään saa näyttää vihansa. Mutta lasta, joka pelosta alkaa itkemään (kuin refleksinomaisesti), piestään, mätkitään, retuutetaan tai hakataan. Väkivaltainen vanhempi ei ole viisas, eikä terve mieleltään.
Nimenomaan, väkivaltasadistilla oli omat säännöt.
Jos minä otin liikaa ruokaa, sain selkään. Isä sai kyllä rohmuta ekana kattilan tyhjäksi ja lapset jäi nälkäiseksi
Jos minä vahingossa rikoin jotain tai tiputin lasin, sain selkään. Jos isä tiputti, niin joko minä sain selkään (minun syy että lasi oli pöydän reunalla) tai asia ohitettiin,
Jos myöhästyin 5min sain selkään, jos isä muöhästyi tunnin niin muut vasn kiltisti odotti eikä asiasta saanut huomauttaa.
Jos oli suihkussa yli 5 min, sai selkään. Isä sai kyllä lotrata vaikka tunnin.Tätä juuri on mielivaltaisuus. Säännöt ja rangaistukset on lapsilla muttei despootti isällä itsellään.
Aikasi on koittanut ..isäsi on housuunsa paskova vanha dementikko..menet ruokkimaan häntä...vie luskikka suulle , mutta vetäise se viimehetkellä omaan suuhun..maiskuttele ja sano et ompas hyvää:)Sit otat esiin lidlin halvimman koiranruuan..lämmität sen mikrossa ja sekoitat kaurapuuroon,Ota nenästä kiinni jos ei niele.Lisäksi syötä väkisin voita 1 kg joka kerta...Hoitajat ihastelee kun on kerranki8n lihava vanhus jota pyyhepestä.
En ymmärrä kostamista. Jos tuntisin kostontarvetta henkisellä väkivallalla, itselläni olisi samoja mielenterveysongelmia kuin vanhemmillani. Itse en pystyisi edes olemaan vanhempieni lähellä fyysisesti. Olen maksanut verot, jotta vanhusten alan hoitajat tekevät työnsä. En ole se, kenelle vastasit suositellen henkistä väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Altzhaimer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Oma kokemukseni äitini tukisti, läpsi poskelle tai antoi luunapin päähän (vain silloin jos en totellut)
- Olen yhden kerran riidellyt isäni kaa, mutta isäni ei käyttänyt väkivaltaa vaa huusi mulle... Sitkun tilanne rauhottui pyysi anteeksi
- Vaari on yhden kerran antanut luunapin päähän, koska piti olla hiljaa ja mä naurahdin kovaa ääneen niin siitä vaari otti nokkiinsa.
Harmittaa teidän puolesta jotka ovat kokeneet hirvempiä kokemuksia ja toivon että teillä menee nykyään paremmin! 😔❤
Sinulla ei ole aavistustakaan millaista tuskaa tunnen..tulet ja häpäiset tämän ketjun luunappitraumallasi häpeä sinä KAKKAPYLLY
Totta en tiedäkään, mutta eise tarkoita ettenkö voi olla pahoillani muiden puolesta? Kakkapyllystä puheen ollen, mikä pyllyäsi vaivaa?
Ei nää ihmiset kaipaa sun myötätuntoasi...liity kirkkoon ja mee jakaa leipää köyhille...senkin SÄÄLIPUKKI
Vierailija kirjoitti:
Altzhaimer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka eräissä väkivaltaisissa kodeissa on hallinnut "mitään tunteita ei saa näyttää" -ilmapiiri, mitä mahtaa väkivaltaisen vanhemman päässä liikkua, kun HÄN mielestään saa näyttää vihansa. Mutta lasta, joka pelosta alkaa itkemään (kuin refleksinomaisesti), piestään, mätkitään, retuutetaan tai hakataan. Väkivaltainen vanhempi ei ole viisas, eikä terve mieleltään.
Nimenomaan, väkivaltasadistilla oli omat säännöt.
Jos minä otin liikaa ruokaa, sain selkään. Isä sai kyllä rohmuta ekana kattilan tyhjäksi ja lapset jäi nälkäiseksi
Jos minä vahingossa rikoin jotain tai tiputin lasin, sain selkään. Jos isä tiputti, niin joko minä sain selkään (minun syy että lasi oli pöydän reunalla) tai asia ohitettiin,
Jos myöhästyin 5min sain selkään, jos isä muöhästyi tunnin niin muut vasn kiltisti odotti eikä asiasta saanut huomauttaa.
Jos oli suihkussa yli 5 min, sai selkään. Isä sai kyllä lotrata vaikka tunnin.Tätä juuri on mielivaltaisuus. Säännöt ja rangaistukset on lapsilla muttei despootti isällä itsellään.
Aikasi on koittanut ..isäsi on housuunsa paskova vanha dementikko..menet ruokkimaan häntä...vie luskikka suulle , mutta vetäise se viimehetkellä omaan suuhun..maiskuttele ja sano et ompas hyvää:)Sit otat esiin lidlin halvimman koiranruuan..lämmität sen mikrossa ja sekoitat kaurapuuroon,Ota nenästä kiinni jos ei niele.Lisäksi syötä väkisin voita 1 kg joka kerta...Hoitajat ihastelee kun on kerranki8n lihava vanhus jota pyyhepestä.
En ymmärrä kostamista. Jos tuntisin kostontarvetta henkisellä väkivallalla, itselläni olisi samoja mielenterveysongelmia kuin vanhemmillani. Itse en pystyisi edes olemaan vanhempieni lähellä fyysisesti. Olen maksanut verot, jotta vanhusten alan hoitajat tekevät työnsä. En ole se, kenelle vastasit suositellen henkistä väkivaltaa.
Olet antanut papalle anteeksi..pappa naureskelee ja ajattelee miten tyhmä ja säälittävä KAKKAPYLLY olet.Hänellä on oikeus rangaista sinua koska olet vajokki
Annetaan kaikille anteeksi..niinkuin JEESUS.Ei mene verorahoja vankiloihin ja nuorisokoteihin.Käännetään toinenkin poski...Jeesus käskee teitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Altzhaimer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nää ihmiset kaipaa sun myötätuntoasi...liity kirkkoon ja mee jakaa leipää köyhille...senkin SÄÄLIPUKKI
Mikä sulla on? Ihan asiallisesti tulin juttelee ja sä täällä huutelet kakkapyllyjä ja säälipukkeja onko muumit laaksossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt sekoile. :D Tarkoitat varmaan palstalaista.
Vierailija kirjoitti:
Annetaan kaikille anteeksi..niinkuin JEESUS.Ei mene verorahoja vankiloihin ja nuorisokoteihin.Käännetään toinenkin poski...Jeesus käskee teitä
Kerrankin asiallinen mielipide
Musta suomalaisessa kulttuurissa näkyy vieläkin jälkiä menneisyydestä. Sellaista ahdistuneisuutta ja autoritaarisuutta. Musta tota on enemmän pienissä peräkylissä. Luulen että nuo tulevat siltä ajalta kun Suomi oli kehitysmaa. Ei noissa kehitysmaaoloissa kasvanut mitään terveitä ihmisiä vaan ihmissuhteet ja ajatusmaailma olivat olosuhteiden vääristämiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt sekoile. :D Tarkoitat varmaan palstalaista.
mua et hämää...aina nousee näitä super ei henkilökohtaisia johdattelevia kysymyksiä...tää on vauva palsta
Ihan kauheita kertomuksia täällä. Olen saanut kiukuttelusta luunappia ja on myös tukistettu, muttei niin että hiuksia ois lähtenyt irti. Nämä ovat olleet iskän tekosia silloin kun olen ollut tyyliin tarhaikäinen tai ala-asteen alussa 90-luvun puolivälissä, en muista tarkalleen. Äiti ei ikinä olis satuttanut mua tai mun siskoa.
Keskustelusta tuli vielä mieleen anopin kertomus, Hän oli kurottanut ottamaan keittiön pöydältä porkkanan palaa samaan aikaan, kun hänen äitinsä oli leikannut vihanneksia. No, äitinsä oli siinä samassa läimässyt hänen käteensä sillä pilkkomisveitsellä, ja kädessä on vieläkin arpi tapahtuneesta. D:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kauheita kertomuksia täällä. Olen saanut kiukuttelusta luunappia ja on myös tukistettu, muttei niin että hiuksia ois lähtenyt irti. Nämä ovat olleet iskän tekosia silloin kun olen ollut tyyliin tarhaikäinen tai ala-asteen alussa 90-luvun puolivälissä, en muista tarkalleen. Äiti ei ikinä olis satuttanut mua tai mun siskoa.
Keskustelusta tuli vielä mieleen anopin kertomus, Hän oli kurottanut ottamaan keittiön pöydältä porkkanan palaa samaan aikaan, kun hänen äitinsä oli leikannut vihanneksia. No, äitinsä oli siinä samassa läimässyt hänen käteensä sillä pilkkomisveitsellä, ja kädessä on vieläkin arpi tapahtuneesta. D:
Anoppis valehtelee..kehtaa kertoa valheita kuolleesta joka ei pysty puollustamaan itseään..valehteletko sinäkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin vain ekan sivun ja kyyneleet valuivat valtoimenaan. Onko vanhempanne jälkeenpäin pyytäneet anteeksi tai katuneet?
Eivät tietenkään pyydä anteeksi. Oikein suuttuivat kun kerran yritin ottaa puheeksi. Heidän mielestään olen kiittämätön kakara jota olisi pitänyt piiskata vielä enemmän kun en ymmärrä olla hyvästä lapsuudestani kiitollinen! (Lapsuus oli siis törkeitä pahoinpitelyitä täynnä)
Pelottavaa. Olen saanut kuulla täsmälleen samat sanat joka kerta, kun vain olen ottanut menneet esille. Todellakin suorastaan raivostuvat ja loukkaantuvat ja heittäytyvät marttyyreiksi, minun uhreikseni. Juuri samat kommentit yksittäisiä sanoja myöten, kiittåmätön kakara, jota olisi pitänyt lyõdä vieläkin lujempaa, kun tuli tuollaiseksi. Ei ymmärrä olla hyvästä lapsuudestaan kiitollinen, vaan vain syyttää ja kiusaa viattomia vanhempiaan ja isovanhempiaan. Minun hulluksi kutsuminen ja ambulansseilla ja psykiatreilla uhkailu oli myös tavallista. Kaikki heidän tekemänsä rikokset ja heitteillejåtöt pantiin aina omaksi syykseni, mitäs olin niin kauhea kakara. Uskoin pitkälle aikuisuuteen asti todellakin olevani vaikea, kamala ja mahdoton ihminen, josta kukaan ei voisi välittää, vaikka tiesinkin olleeni emotionaalisen ja fyysisen väkivallan uhri lapsuudessani ja perheeni olleen sairaita valehtelijoita. Silti se vuosikausia omien vanhempien iskostama negatiivinen minäkuva ja syyllisyys pysyi ja väritti omaa käsitystäni itsestäni ihmisenä. Tosiasiassa olen kiltti, hyväntahtoinen, reilu ja järkevä ihminen, toisin kuin nämä marttyyrimaiset kateelliset, katkerat ja narsistiset lähisukulaiseni.
Narsistisen vanhemman yksi piirteistä (muiden ominasuuksien lisäksi) on vaatia lastaan olemaan kiitollinen lapsena saamastaan ruuasta ja katosta pään päällä, jos lapsi reagoi arvostelevasti esim. kotiväkivaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsistisen vanhemman yksi piirteistä (muiden ominasuuksien lisäksi) on vaatia lastaan olemaan kiitollinen lapsena saamastaan ruuasta ja katosta pään päällä, jos lapsi reagoi arvostelevasti esim. kotiväkivaltaan.
laita esimerkki arvostelevasta suhteesta kotiväkivaltaan
Vierailija kirjoitti:
Musta suomalaisessa kulttuurissa näkyy vieläkin jälkiä menneisyydestä. Sellaista ahdistuneisuutta ja autoritaarisuutta. Musta tota on enemmän pienissä peräkylissä. Luulen että nuo tulevat siltä ajalta kun Suomi oli kehitysmaa. Ei noissa kehitysmaaoloissa kasvanut mitään terveitä ihmisiä vaan ihmissuhteet ja ajatusmaailma olivat olosuhteiden vääristämiä.
olen samaa mieltä maalaiset pahoinpitelevät vanhempiaan
Tämä! Paras kosto on hyvä elämä!
Muistan myös, miten juopposakin meullä remutessa joku ukko kävi kusemassa sänkyyni kun ei vessaan osannut...-70- lukua elettiin ja köyhiä oltiin joten ketään ei kiinnostanut.Toki kunnalta sain aina kumisaappaat, luokkaan tuotuina.Nyt tuokin jo naurattaa...