Väkivaltalapsuuden omaavat: mikä on ollut pienin syy saada selkäsauna?
Tämä siis spin-off ketju tuohon väkivaltainen mies - ketjuun. Mistä mitättömyyksistä sait lapsena selkäsaunan? Selkäsaunaksi luettakoon kaikki pikku luunappia isommat ”interventiot”.
Minua on hakattu remmillä, risulla, sähköjohdolla, mattopiiskalla ja kepillä mm seuraavista:
- maitolasi kastui vahingossa
- kengät oli epäjärjestyksessä kenkätelineessä
- olin veljen kanssa hippaa ja matot meni kurttuun
- paiskasin jääkaapin oven ”liian kovaa ja väärin” kiinni
- uskalsin olla jostain eri mieltä isän kanssa
- katsoin isää mukamas jotenkin pahasti
- kun sain kokeesta kerran seiskan (aina piti olla 9 tai 10)
Ja kyllä,, koko lapsuus oli pelkoa ja kauhua täynnä kun isä oli raivohullu despootti jolla napsahti aina vähän väliä pikkuasioista. Sitten hakattiin lapset niin ettei pystynyt kunnolla istumaan viikkoon. Koulussa ope näki piiskausjäljet mutta ei tehnyt mitään asialle, 70-80luvulla lapsen hakkaaminen oli ”perheen sisäinen asia”. Isä on hullu vieläkin, yhtään ei ole meno rauhoittunut vaikka jo yli seitsenkymppinen.
Kommentit (472)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan haluaisi kostaa? Tiedän järjen tsolka että anteeksi pitäisi antaa jo oman itsensäkin takia, mutta oikeasti toivon että isä saisi jotenkin kokea edes kerran sitä samaa kauhua ja kuolemsnpelkoa jota itse jouduin kokemaan satoja satoja kertoja. Kunpa olisin mies niin pieksäisin isäni, mutta olen pienikokoinen nainen ja isä vieläkin roteva ja kunnossa. Eli tuossa tulisin itse hakatuksi :(
Tiijätkö että hänellä tod.näk. on ollut vielä tiukempi kuri kotona ja koulussa.
Miten se oikeuttaa siihen, että antaa väkivallan kierteen jatkua sukupolvelta toiselle?
Luulisi pikemminkin (kuten ketjustakin käy ilmi), että tekisi kaikkensa katkaistaakseen tuollaisen käytöksen omalla kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Alzhaimer kirjoitti:
Vierailija 191. Lapsesi on hiljainen, koska arvostelet hänen naisen kehoaan läskiksi ja siirrät traumasi häneen.Lapset vaistoavat erillaisuuden ja hakkaavat lapsesi kehittyvää ruumista.
Onko sulla kaikki ihan ok?
Mistä sinä keksit näitä juttuja?Pojilla ei yleensä ole naisen kehoa, ja vaikka olisi niin miksi sitä pitäisi arvostella?
Ei minun poikaani kukaan hakkaa. Ei ole koskaan hakannut.
Poikasi on oppinut sinulta että hiljaa olemalla saa olla rauhassa.Pojallasi ei ole ystäviä Poikasi syö suruunsa.Kierre jatkuu
Meillä isä oli aivan käsittämättömän lyhytpinnainen ja itsekeskeinen. Huomasin sen sitten kun olin vähän kasvanut. Hän sain raivokohtauksia aivan pienistä asioista ja eikä kyennyt hillitsemään itseään. Sain itse useinkin selkään aivan pienistä asioista kuten haarukan tiputtaminen tai maitolasin kaatuminen. Juttuja joita sattuu lapsille. Tiettyjä asioita ei vain voi unohtaa. Muistan kun hän hakkasi isoveljen päätä lattiaan ja siskon kanssa huudettiin hysteerisinä ympärillä. Jälkikäteen ajatelutuna kaikkea muuta kuin normaalia.
Nämä ovat vain todella syvässä muistijälkenä. Olen menestynyt kaikesta huolimatta hyvin elämässäni, mutta en vieläkään pysty antamaan anteeksi niitä kertoja kun olin tarpeettoman väkivallan kohteena.
Muutenkin v----ttaa ajatella lapsuudenkotia jossa varsinkin äiti oli koko ajan sitä mieltä, että tämä on MINUN koti ja täällä on MINUN säännöt.
Vaimoni on joutunut tekemään ison työn sen eteen etten ole tehnyt samoja virheitä omien lasteni kanssa. Olen harvasta asiasta ylpeä, mutta en ole kohdellut lapsiani väkivaltaisesti. Hyvin nuo pärjäävät koulussa ja elämässä muutenkin, joten kannataa unohtaa ne paskapuheet - "joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee". Kuri voi olla muutakin kuin pään hakkaamista lattiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vielä vähän jatkopohdintaa: oletan että hakkaajaisät (joissain tapauksissa äidit) ovat nyt ikäluokkaa 55-75 v. Siis suunnilleen, poikkeuksiakin on. Kiinnostaa miten aiotte toimia siinä vaiheessa kun alkavat tarvimaan apua?eli siinä 75v ja siitä eteenpäin?
Alatteko edunvalvojaksi? Omaishoitajaksi?Oma psyko isä on jo ilmoittanut (huom siis käskenyt, ei pyytänyt) että lapset saavat sitten hoitaa hänet vanhana, hänhän ei mihinkään laitokseen lähde muiden armoille! (Haluaa siis jatkaa tyrannina ja komennella).
Mahta olla pettymys ja raivo melkoinen kun meistä lapsista kumpikaan ei aio auttaa. Aiomme olla isään ”hyvissä väleissä” eli lähettää joulukortin kerran vuodessa. Muutoin saa rypeä paskavaipoissa ihan keskenään.
En ala edunvalvojaksi, enkä omaishoitajaksi. En ole ollut tekemisissä narsistivanhempieni kanssa vuosiin. Joulu- ja merkkipäiväkortit olen lähettänyt. En tunne vihaa, en halua kostaa, en kaipaa, en enää välitä.
Muistakaahan sitten, että tällaisia koteja on edelleen paljon. Ei se että lasten fyysinen kurittaminen on nykyään rikos mitenkään haittaa tämän tyyppisiä hulluja. Ja kun nämä asiat kuitenkin saa niin helposti pidettyä siellä kodin seinien sisäpuolella, niin kiinni jäämisen riski on nykyäänkin pieni. Monille tämä asia vaikuttaa olevan niin outo ja kaukainen, että jos törmäätte pahoinpideltyyn lapseen, vaikka näkisitte merkkejä siitä, te todennäköisesti sanotte itsellenne vain että se on vain kuvittelua, että eihän sellaista tapahdu tai se on niin harvinaista että tuskin nyt siitä on kyse. Ei se todennäköisesti ole yhtään harvinaista edelleenkään. Hulluja, juoppoja ja narsisteja on edelleen paljon. Tässä ketjussakin on tyyppejä jotka ilkkuu näille kokemuksille. Vaikka tuollaista tekisi vain netissä niin kyllähän se kertoo jonkinlaisesta henkisestä sairaudesta, että ylipäätään näkee siinä jotain viihdyttävää että ilkkuu pahoinpidellyille lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa sellaista syytä, joka antaisi oikeuden kajota lapseen väkivaltaisesti. Ei edes harvinaisimpiin, mahdottomiin ja geneettisen psykopatian omaaviin lapsiin. Sellaiset kärrätään hoitoon.
nooooo....itseasiassa on. Olen nähnyt Youtubesta videoita esim. missä poikakodista karannut teinihirviö oteaan kiinni ostarilla, kaksi sosiaalityöntekijämiestä joutuu (LAIN SALLIMANA) ottamaan kiinni ja pidätämään poikaa aloillaan mikä on heille sallittu. Näitä "vapaan kasvatuksen hetelmiä" kun ei saisi estää, vai? hah hah!
Poika oli kai tuttu karkuri. Samoin youtubessa on videoita autistisen raivokohtauksen saaneista joita sidotaan kiinni, ja pidätellään aloillaan , vanhempi joutuu istumaan päälle ja pitämän käsistä kiinni. Asiantuntijoiden ohje. EI näiden anneta vapaasti riehua. Erityisopettajille tuttua työtä. Lapsi pannaan istumaan syliin ja aikuinen panee kädet ympärille, ja pidetän siinä kunnes raivo tyyntyy.
Miten voit verrata ns.normaaleja lapsia häiriintyneiisin tai sairaisiin?
Oletko jutellut pykologille tästä tarpeestasi vähätellä muiden kokemuksia? Vai juontavatko ne kenties omasta väkivaltaisesta lapsuudestasi, jota et ole halunnut/kyennyt käsittelemään? Vai kohteletko omia lapsiasi leketjun kuvailemilla tavoilla ja yrität näin puolestella ITSELLESI omaa käyttätymistäsi?
Kommenteistasi paistaa vahvasti eräänlainen sairas ajattelu. Suosittelen avun hakemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa sellaista syytä, joka antaisi oikeuden kajota lapseen väkivaltaisesti. Ei edes harvinaisimpiin, mahdottomiin ja geneettisen psykopatian omaaviin lapsiin. Sellaiset kärrätään hoitoon.
nooooo....itseasiassa on. Olen nähnyt Youtubesta videoita esim. missä poikakodista karannut teinihirviö oteaan kiinni ostarilla, kaksi sosiaalityöntekijämiestä joutuu (LAIN SALLIMANA) ottamaan kiinni ja pidätämään poikaa aloillaan mikä on heille sallittu. Näitä "vapaan kasvatuksen hetelmiä" kun ei saisi estää, vai? hah hah!
Poika oli kai tuttu karkuri. Samoin youtubessa on videoita autistisen raivokohtauksen saaneista joita sidotaan kiinni, ja pidätellään aloillaan , vanhempi joutuu istumaan päälle ja pitämän käsistä kiinni. Asiantuntijoiden ohje. EI näiden anneta vapaasti riehua. Erityisopettajille tuttua työtä. Lapsi pannaan istumaan syliin ja aikuinen panee kädet ympärille, ja pidetän siinä kunnes raivo tyyntyy.
Olet nähnyt, muttet ymmärrä näkemääsi. Lapsiin, mukaan lukien erityislapset ja autistit, ei saa koskea VÄKIVALTAISESTI ikinä. Kuvailemissasi tilanteissa voidaan käyttää tarvittaessa voimakeinoja, mutta niiden tulee olla oikein mitoitettuja ja RAKKAUDELLA tehtyjä, ei vahingoittamistarkoituksessa ikinä. Tarkoitus on vain ja ainoastaan estää lasta/nuorta vahingoittamasta itseään tai ympäristöään ja auttaa häntä rauhoittumaan. Kyseessä ei ole rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaahan sitten, että tällaisia koteja on edelleen paljon. Ei se että lasten fyysinen kurittaminen on nykyään rikos mitenkään haittaa tämän tyyppisiä hulluja. Ja kun nämä asiat kuitenkin saa niin helposti pidettyä siellä kodin seinien sisäpuolella, niin kiinni jäämisen riski on nykyäänkin pieni. Monille tämä asia vaikuttaa olevan niin outo ja kaukainen, että jos törmäätte pahoinpideltyyn lapseen, vaikka näkisitte merkkejä siitä, te todennäköisesti sanotte itsellenne vain että se on vain kuvittelua, että eihän sellaista tapahdu tai se on niin harvinaista että tuskin nyt siitä on kyse. Ei se todennäköisesti ole yhtään harvinaista edelleenkään. Hulluja, juoppoja ja narsisteja on edelleen paljon. Tässä ketjussakin on tyyppejä jotka ilkkuu näille kokemuksille. Vaikka tuollaista tekisi vain netissä niin kyllähän se kertoo jonkinlaisesta henkisestä sairaudesta, että ylipäätään näkee siinä jotain viihdyttävää että ilkkuu pahoinpidellyille lapsille.
Oletko törmännyt pahoinpideltyyn lapseen..varmasti olet...olet tekopyhä KAKKAPYLLY
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko törmännyt pahoinpideltyyn lapseen..varmasti olet...olet tekopyhä KAKKAPYLLY
Taisi kalikka kalahtaa.
Yritin tappaa naapurin tädin heinähanko ansalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisi kalikka kalahtaa.
no oletko? et varmasti ole auttanut..luulempa että olet koulukiusaaja
Onko täällä palstalla ketään joka on auttanut pahoinpideltyä lasta.Kertokaa kokemuksia.Olivatko kiitollisia avusta ym:)
Vierailija kirjoitti:
Erinomaisen hyvä kirjoitus, kiitos tästä. Niin totta ja tärkeää joka sana.
Vierailija kirjoitti:
Altzhaimer kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun itse sanoin äidille paskasta lapsuudestani, oli vastaus "minkäs minä sille voin".
Vie lapsesi kylää ja syljette mummon naamalle.Huudatte HÄPEÄ! Älkää koskaan palatko
Ei ole lapsia, en kestä lapsia ollenkaan.
Miksi oletko lastenvihaaja?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä palstalla ketään joka on auttanut pahoinpideltyä lasta.Kertokaa kokemuksia.Olivatko kiitollisia avusta ym:)
Olen tehnyt lastensuojeluilmoituksen tapauksesta jossa lapsen äiti itse kertoi että miehensä hakkaa heidän alle kouluikäistä lasta. En tiedä lapsen kiitollisuudesta, enkä mistään muustakaan. Eivät raportoi sieltä sosiaalitoimistosta sen enempää miten on mennyt. En ole törmännyt naiseenkaan sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Autoin sisarustani. Hän oli uhrina syvästi psyykattu hyväksymään henkinen ja fyysinen väkivalta, eikä erottanut enää mikä on oikein ja mikä väärin.
Vierailija kirjoitti:
niinpä niin...viattomia pikku enkeleitähän te kaikki kirjoittajat olette olleet...heheheheh...on se mukava muistela lapsuutta kun ei muista enä omaa pirullista käytöstään. Lapset tosiasiassa osaavat olla aivan järkyttäviä pikku piruja. Mulla oli hoitolapsi, kun siivosin heidän asuntoaan esim. imuroimalla, hän käveli perässä ja veti alas kiukuspäissään esim. pyyhkeet, mitä olin ripustanut lattialta kuivumaan johonkin. Oikein ilkikurinen penikka! Ja teksi sen ihan tahallaan, pahuuttaan, ei esim. vahingossa. Varmasti hän ei edes muista tuota koska oli 2 v silloin tasan!
Onpa epämiellyttävä kommentti. "Mulla oli hoitolapsi", toivottavasti lapsen vanhemmat tajusivat nopeasti tilanteen ja ottivat lapsen pois hoidostasi.
Lapset keksivät kaikenlaista, mutta mitään pikku piruja he eivät ole! Jos ovat, niin silloin on syytä katsoa kasvattajiin, eli myös sinuun! Kai sinutkin voi laskea jonkun sortin kasvattajaksi.
Sain tukkapöllyä ja selkäsaunaa milloin mistäkin. Nurkassa piti seistä häpeämässä 'pahoja' tekojaan (olin uhmakas, johtuen epäreiluuksista kotonamme). Kerran äiti nakkasi kesken tukkapöllyn minut seinään ja muistan miten itsekin säikähti kun veri lensi kaarena nenästäni.
Minulla on mielikuva että heitti kerran paskat kasvoilleni kun olin kakannut housuinini. Pelkäsin kuollakseni pissan tai kakan tuloa, niistä jäi traumat joiden kanssa painin edelleen yli nelikymppisenä. Minua kutsuttiin pojan nimellä kun ei ollut muita kuulemassa. Tuotin pettymyksen olemalla tyttö.
Isäni stalkkasi suihkukäymisiä ovenraosta tai kylppärin yläikkunasta.
Järkytyksellä luin tarinoitanne. Onko meitä niin paljon, jotka ponnistaa huonoista olosuhteista :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt lastensuojeluilmoituksen tapauksesta jossa lapsen äiti itse kertoi että miehensä hakkaa heidän alle kouluikäistä lasta. En tiedä lapsen kiitollisuudesta, enkä mistään muustakaan. Eivät raportoi sieltä sosiaalitoimistosta sen enempää miten on mennyt. En ole törmännyt naiseenkaan sen jälkeen.
Olen tehnyt lasun ja otin tytön luokseni, koska tytön oma äiti oli ottanut kotiavaimet pois. 14-vuotias lapsi nukkui rappukäytävissä pari yötä. Tyttö oli hyvin kiitollinen, mutta samalla myös hyvin traumatisoitunut. Hän on nyt aikuinen ja asiat ovat kunnossa. Suhde äitiin ei ole ymmärrettävästi ole kunnossa.
Kun sukulaisten lapsi juoksi kanssani ja kaatui, kun moitin isän uutta autoa, kun en pitänyt isän haitarinsoitosta, kun halusin uusia vaatteita. Jouduin hakemaan itse risun, joka oli nöyryyttävää. Myös vyöllä hakattiin. Äiti katseli vieressä ja usein nauroi huudoilleni.
Isäni kuoli ollessani 14-vuotias, joka oli suuri helpotus. Sen jälkeen äidin kanssa oli helpompaa, vaikka koskaan en ole antanut hänelle anteeksi sivusta katsomista ja nauramista.