Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten paljon työttömissä on sellaisia joilla on luottotiedot mennyt ja mahdollisesta palkasta huomattava määrä menisi ulosottoon?

Vierailija
17.01.2018 |

Mikäli menisivät/saisivat töitä? Tiedän useammankin työttömän joiden ei ole järkeä tehdä töitä, koska ulosotto veisi palkasta.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulosotossa on tietty rahallinen suojaraja. Matalapalkoista ei edes pysty ulosmittaamaan. Eli jos vuokrasi on esim 700€ ja olet 1500€ tienaava siivooja, ei ulosotto voi mennä palkoillesi.

Vierailija
2/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös tuo sama tilanne. Sain hurjat velat pahasti masentuneena ja nyt vaikka olen masennuksesta parantunut ei ole järkeä mennä töihin kun ei jäisi mitään käteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tämähän on niitä ainoita asioita, joiden kohdalla nykyinen hallitus on parantamassa työttömien asemaa, eli suojaosuus jonka voi tienata ulosotossa olevana jos saa töitä on parantumassa. Nyt muutaman kuukauden sisällä pitäisi tulla voimaan muutos, jonka jälkeen ulosottoon ei mene ensimmäisten kuukausien aikana senttiäkään vaan kaiken saa pitää itse, eli yritetään auttaa työttömät takaisin työelämään. Joskus ne velat pitää tietysti silti maksaa, mutta ei koko elämää kannata olla työtön tämän takia.

Vierailija
4/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös tuo sama tilanne. Sain hurjat velat pahasti masentuneena ja nyt vaikka olen masennuksesta parantunut ei ole järkeä mennä töihin kun ei jäisi mitään käteen.

:( Tuo tarina on valitettavan yleinen. Jos pitää veikata niin varmasti tuhansia ellei jopa kymmeniatuhansia on samassa tilanteessa. Ihmetyttää miksi tätä syytä ei kerrota artikkeleissa tyyliin "tämän takia työ ei kelpaa suomalaisille" vaikka tuo on melko yleinen syy.

Vierailija
5/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:( Tuo tarina on valitettavan yleinen. Jos pitää veikata niin varmasti tuhansia ellei jopa kymmeniatuhansia on samassa tilanteessa. Ihmetyttää miksi tätä syytä ei kerrota artikkeleissa tyyliin "tämän takia työ ei kelpaa suomalaisille" vaikka tuo on melko yleinen syy.

Melko yleinen syy, mutta ei yhtään hyväksyttävä syy olla menemättä töihin. Joku on sössinyt asiansa, ei halua ottaa vastuuta, vaan elättää itsensä muiden verorahoilla. Tämänkö pitäisi olla yhteiskunnallisesti ok?

Vierailija
6/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko yleinen syy, mutta ei yhtään hyväksyttävä syy olla menemättä töihin. Joku on sössinyt asiansa, ei halua ottaa vastuuta, vaan elättää itsensä muiden verorahoilla. Tämänkö pitäisi olla yhteiskunnallisesti ok?

Niin, mutta jos palkasta ei jää käteen enempää kuin tuista, niin silloin ei yksinkertaisesti ole järkeä mennä töihin. Tiedän muutaman tapauksen jotka lopetti työnteon kokonaan ja käyvät mielummin kuntouttavassa työtoiminnassa, koska siten jää eniten heidän tilanteessa rahaa käyttöön. 

Vierailija
7/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulosotossa on tietty rahallinen suojaraja. Matalapalkoista ei edes pysty ulosmittaamaan. Eli jos vuokrasi on esim 700€ ja olet 1500€ tienaava siivooja, ei ulosotto voi mennä palkoillesi.

Ei ulosotossa huomioda mitään asumiskuluja.

Suojaosuus on n. 670e yksin asuvalla ja palkasta ulosmitataan 1/3 suojaosan ylittävästä tulosta.

Eli jos tienaa 1500e, siitä menee ulosottoon n. 270e.

Vierailija
8/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs rikollisissa? Onko paljon niitä?

Vierailija
9/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä. Toisille ei vaan työn tekeminen ja/tai velkojen maksaminen ole kovin tärkeää. Suomessa pärjää ilmankin.

Outoahan se on miten jotkut ajattelevat, että raha-asioiden sössiminen antaa myös syyn olla tekemättä töitä. Rahoistaan ja veloistaan huolehtiva ihminen ajattelisi täsmälleen päinvastoin, mutta siinä se ero ehkä onkin.

Vierailija
10/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta jos palkasta ei jää käteen enempää kuin tuista, niin silloin ei yksinkertaisesti ole järkeä mennä töihin. Tiedän muutaman tapauksen jotka lopetti työnteon kokonaan ja käyvät mielummin kuntouttavassa työtoiminnassa, koska siten jää eniten heidän tilanteessa rahaa käyttöön. 

Öh, ei vaan silloin maksaa omia velkojaan pois. Niin normaalit ihmiset tekevät. Niin itsekin tein että maksoin opintolainoja ja "käteen" työuran alussa ei jäänyt juurikaan enempää kuin opiskelijana.

Miksei ihmisille ole kunnia-asia maksaa itse ottamiaan lainoja takaisin vaan puhutaan pokkana että ei kannata mennä töihin!!

Vierailija
11/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aiemmin töissä ja palkasta meni iso osa meni ulosottoon, nyt siis työtön, ja kyllä minä silti menisin töihin, jos vain työn saisin. Ja tietenkin ulosotto ottaisi osansa.

Vierailija
12/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava logiikka! Ei kannata mennä töihin, maksaa velkojaan ulosoton kautta pois ja saada sen jälkeen koko nettopalkka omaan käyttöön. Samalla aikaa työnsä hyvin tekemällä voi jopa edetä ja alkaa saamaan parempaa palkkaa. Sen sijaan kannattaa loisia tuilla loppuelämä, koska tässä hetkessä käteen jää tod.näk. kymppejä enemmän.

Vierailija
13/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on hyvin lyhytnäköistä. Tuolla tavalla vain tuomitset itsesi siihen, että taloudellinen tilanteesi ei parane koskaan. Velatkin vanhenevat joskus, mutta jos sinulla ei ole niiden vanhennuttua työkokemusta, niin joudut elämään työttömänä myös sen jälkeen. Lisäksi sinulle ei kerry eläkettä. Töissä käymällä sinulla saattaisi myös olla mahdollisuus päästä velkajärjestelyyn. Vaikka tilanteesi ei nyt heti paranisikaan töihin menemällä, niin 10-15 vuoden päästä taloudellisessa tilanteessasi on iso ero sen mukaan, menetkö nyt töihin vai et.

Vierailija
14/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vaan vois antaa esim. osan veloista anteeksi jos työtön veloista huolimatta menee töihin? Kannustais ees vähän.

Vierailija
15/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ulosotossa ja jäin työhön kahdesta syystä. Ensinnäkin maksan itse omat töppäilyni ja toiseksi tänäkin aikana eläke kertyy täysimääräisenä.

Vierailija
16/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä on paljon. Jos ajatellaan että Suomessa on n. 300 000  ihmistä ulosoton piirissä. Niin voisi olettaa että nuo 300 000 eivät kaikki ole töissä lähellekkään. Nythän on tulossa tai tuli joku helpotus että onko max. 6 kk olla töissä ennenkuin ulosotto lähtee rullaamaan jos työtön velallinen palaa työelämään. 

Vierailija
17/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli menisivät/saisivat töitä? Tiedän useammankin työttömän joiden ei ole järkeä tehdä töitä, koska ulosotto veisi palkasta.

Justiinsa juuh, näin noita työttömiä ulosottovelkaisia aikoinani aivan tarpeekseni työni puolesta!!!!!!

Suurin osa juoppoja tai muuten vaan saamattomia muuhun kuin ongelmiensa keräilyyn kunnostautuneita lusmuja!

Vierailija
18/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hurjastiniitäon kirjoitti:

Kyllä niitä on paljon. Jos ajatellaan että Suomessa on n. 300 000  ihmistä ulosoton piirissä. Niin voisi olettaa että nuo 300 000 eivät kaikki ole töissä lähellekkään. Nythän on tulossa tai tuli joku helpotus että onko max. 6 kk olla töissä ennenkuin ulosotto lähtee rullaamaan jos työtön velallinen palaa työelämään. 

Ja Kanin papanat, ne ulosottovelalliset mihinkään töihin mene just sen takia, että välttelevät ulosottovelkojensa maksamistaan. Suojaosuuksien kanssa pelehtivät työttöminä ja venttailevat velkojen vanhentumista.

Vierailija
19/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen tehnyt töitä jo monta vuotta. Minulla meni yli 5 vuotta maksaa takaisin ulosottovelkani mutta nyt olen vihdoin pystynyt ostamaan oman asunnon ja olen ylpeä itsestäni. Oma mokahan se tietty oli mutta halusin elämässä eteenpäin tehdyistä virheistä huolimatta. Oli maailman paras hetki kun merkinnät luottotiedoista poistuivat ja sain ostettua asunnon

Vierailija
20/24 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii-in. Onhan se nyt törkeetä kun lainaamansa rahat pitäisi ihan takaisin maksaa.