Aktiivimalli ja lastenhoito, miten tämä menee jatkossa?
Eli meillä tilanne, että olen työtön kun pidempi siajisuus päättyi juuri ennen äitiyslomaa. Nyt vauva on juuri 1v. täyttänyt ja minä etsin töitä. Lapsi on tietenkin kotona, koska minäkin olen toistaiseksi. Kaupunki on luvannut, että hoitopaikka järjestetään kahdessa viikossa jos saan töitä.
Mutta mitenkäs tämän aktiivimallin laita nyt on? Töitä pitäisi tehdä 18h tarkastelujakson aikana ja tämähän nyt käytännössä tarkoittaa aina hälytysluontoisia sairaslomasijaisuuksia. Meillä ei ole mitään tukiverkostoa täällä suunnalla. Siis niin lähellä, että extempore sijaisuuksia varten kukaan pystyisi yhtäkkiä ottamaan lasta arkipäivänä hoitoon. Enkä tasan tarkkaan maksa myöskään MLL:n lastenhoitajalle, että pääsen töihin muutamaksi tunniksi. Jää vielä verojen jälkeen miinukselle kun kustantaa työmatkat, hoitajan palkat ja vielä palkkaa hoitajalle siitä ajasta kun on itse työmatkalla palkatta. Eli pitäisikö lapselle nyt periaatteessa kunnan hommata hoitopaikka minimitunneilla (20h/vko täällä päin) kaikille työttömille, jotta jokainen yhdenvertaisesti saa mahdollisuuden näyttää aktiivisuutensa, myös ne joilla ei isovanhemmat asu naapurissa ja pysty tuosta vaan hoitamaan työttömän lasta?
On tämä kyllä niin hutaisten tehty päätös koko helvetin aktiivimalli :D Samaan syssyyn kauhea haloo jos työtön vie päivähoitopaikan. Ja jos ei ota sijaisuuksia vastaan? Teet siis niin tai näin, olet loinen ja huono :-/
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työssäkäyvä mutsi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylös ulos ja liikkeelle kirjoitti:
Tukiverkkoja löytyy myös uudella paikkakunnalla. Mee vaikkapa MLL perhekahvilaan ja perusta mammojen rinki, joka tarvittaessa auttaa. Ei ne asiat vauvapalstalla määkimällä parane. Hus ihmisten ilmoille! Verorahoja kasaan vaikka kotona 2 lasta. Ei tulis mieleenkään kieltäytyä töistä vetoamalla "vaaviin". Terveet ihmiset elättävät itsensä ja perheensä ja jakavat yhteiseen kassaan sen minkä kykenevät. Jos turvaverkot puuttuvat, ne luodaan vaikka tyhjästä. Et sinä voi koko elämääsi istua vauvakuplassa ja odottaa koura pitkällä, että me muut äidit sun lysti kustannetaan.
Järkyttävää nähdä, miten joiltakin ihmisiltä puuttuu kokonaan kyky empatiaan ja rakentavaan keskusteluun.
Järkyttävää nähdä, kun on ehdotettu ratkaisuksi etsiä tukiverkkoa, aktiivisesti luoda naisten ryhmä, niin ei käy. Mikä on rakentavaa keskustelua? Voivotella, ja voivotella. Tuoshan äiti antaa ohjeita äidille, miten selviydytään. Mutta ehkä se on joillekin helpompaa vain marista ja odottaa myötämielistä hyminää.
Olen juuri jäämässä äitiyslomalle, minulla on jo yksi hieman yli vuoden ikäinen lapsi ennestään. En todellakaan koe että voisin silti ottaa vastuuta vieraasta lapsesta moneksi tunniksi päivässä. Minusta hieman erikoinen ehdotus siinä mielessä, että ei se lastenhoito ihan niin simppeliä ole vielä omien lasten lisäksi.
Täysin samaa mieltä. En minä hoitovapaalla ole mikään ilmainen lastenhoitaja. Jos korvaus on kunnollinen, voidaan asiasta keskustella.
Kuka sinua on vaatinut ilmaiseksi lastenhoitajaksi? Täällä on puhuttu ns työttömien vastavuoroisuudesta. Siitä että ns työtön kotiäiti auttaa toista työtöntä kotiäitiä joka taas hoitaa vastavuoroisesti jne.
Eli ilmaiseksi, ilman palkkaa. Ymmärrätkö? En minä ainakaan halua muiden lapsia nurkkiin.
Kuka sinua on pyytänytkään? Jos olet hoitovapaalla, tää ei ksoke sua.
Ja mitä rahaa siinä tarvitsee vaihtaa jos toinen hoitaa 18 tuntia ja toinen 18 tuntia? Sujut. TOki äiti a voi maksaa äiti beelle ja äiti bee sitten taas äiti aalle jos tää sinua helpottaa.
Miksi jokaikiseen asiaan tarvitaan yhteiskunta nykyään väliin?
Eli toisia ihmisiä ei saa puolustaa jos ei ole itse samassa tilanteessa, mutta heidän tuomitseminen ja haukkuminen tuntuu olevan oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:llahan on hyvä tilanne jos kotihoidontuelle jääminen on mahdollista. Toisin niillä työttömillä, joilla kolmevuotias lapsi.
Miksi et haluaisi olla kotona, jos lapsi vasta 1 v.? Ja miksi olet ilmoittautunut työttömäksi, kun harvemmin työkkärin kautta mitään töitä edes saa? Samat työt on listattuna muillakin nettisivuilla. Eikö siis olisi fiksumpaa olla kotihoidontuella ja etsiä samalla töitä, eiväthän nämä poissulje toisiaan? Ja kun työ löytyy, niin sitten vasta lapselle päivähoitopaikka, jos sen kerran 2 viikossa saa.
Kodinhoidontuesta jää verojen jälkeen käteen alle 400€ kuussa vaikka olisi pienituloinen perhe ja saisi sen vielä korotettuna. Monella ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta jäädä kotiin kodinhoidontuella vaikka mielellään hoitaisi lasta kotona.
Ei pidä hankkia lapsia jos ei ole niihin varaa.
Siksihän ap nyt äitiysloman jälkeen hakee töitä ja kilpaa täällä huudetaan että jää hoitovapaalle.
No kun hän haluaa saada työttömyyskorvauksen mutta olla kotona. Pitää valita jompikumpi. Työn aktiivinen hakeminen tai kotiäitiys.
Tää taitaakin olla nykytrendi. Ns kotirouvat onkin salaa lusmutyöttömiä. Nyt pelkäävät paljastuvansa.
Montakohan kertaa täällä jo lukee että ap nimenomaan haluaa töihin ei jäädä kotiin, mutta nämä aktivointitoimenpiteet aiheuttavat ongelmia lastenhoidon suhteen. Työnhaku ja oikean työn vastaanottaminen ei tuottaisi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiverkkoja löytyy myös uudella paikkakunnalla. Mee vaikkapa MLL perhekahvilaan ja perusta mammojen rinki, joka tarvittaessa auttaa. Ei ne asiat vauvapalstalla määkimällä parane. Hus ihmisten ilmoille! Verorahoja kasaan vaikka kotona 2 lasta. Ei tulis mieleenkään kieltäytyä töistä vetoamalla "vaaviin". Terveet ihmiset elättävät itsensä ja perheensä ja jakavat yhteiseen kassaan sen minkä kykenevät. Jos turvaverkot puuttuvat, ne luodaan vaikka tyhjästä. Et sinä voi koko elämääsi istua vauvakuplassa ja odottaa koura pitkällä, että me muut äidit sun lysti kustannetaan.
Järkyttävää nähdä, miten joiltakin ihmisiltä puuttuu kokonaan kyky empatiaan ja rakentavaan keskusteluun.
Järkyttävää nähdä, kun on ehdotettu ratkaisuksi etsiä tukiverkkoa, aktiivisesti luoda naisten ryhmä, niin ei käy. Mikä on rakentavaa keskustelua? Voivotella, ja voivotella. Tuoshan äiti antaa ohjeita äidille, miten selviydytään. Mutta ehkä se on joillekin helpompaa vain marista ja odottaa myötämielistä hyminää.
Olen juuri jäämässä äitiyslomalle, minulla on jo yksi hieman yli vuoden ikäinen lapsi ennestään. En todellakaan koe että voisin silti ottaa vastuuta vieraasta lapsesta moneksi tunniksi päivässä. Minusta hieman erikoinen ehdotus siinä mielessä, että ei se lastenhoito ihan niin simppeliä ole vielä omien lasten lisäksi.
Täysin samaa mieltä. En minä hoitovapaalla ole mikään ilmainen lastenhoitaja. Jos korvaus on kunnollinen, voidaan asiasta keskustella.
Kuka sinua on vaatinut ilmaiseksi lastenhoitajaksi? Täällä on puhuttu ns työttömien vastavuoroisuudesta. Siitä että ns työtön kotiäiti auttaa toista työtöntä kotiäitiä joka taas hoitaa vastavuoroisesti jne.
Eli ilmaiseksi, ilman palkkaa. Ymmärrätkö? En minä ainakaan halua muiden lapsia nurkkiin.
Ja mitä rahaa siinä tarvitsee vaihtaa jos toinen hoitaa 18 tuntia ja toinen 18 tuntia? Sujut. TOki äiti a voi maksaa äiti beelle ja äiti bee sitten taas äiti aalle jos tää sinua helpottaa.
Eli toisia ihmisiä ei saa puolustaa jos ei ole itse samassa tilanteessa, mutta heidän tuomitseminen ja haukkuminen tuntuu olevan oikein.
Mikä tuomitseminen ja haukkuminen?
Mitä ihmeen vikaa tässä ehdotuksessa on!?!
Itse tein tällaista monta vuotta eri perheiden kanssa. Hoidettiin vastqvuoroisesti toistemme lapsia. Oli lapsillekin pelkästään vain hyödyllistä, kun saivat seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:llahan on hyvä tilanne jos kotihoidontuelle jääminen on mahdollista. Toisin niillä työttömillä, joilla kolmevuotias lapsi.
Miksi et haluaisi olla kotona, jos lapsi vasta 1 v.? Ja miksi olet ilmoittautunut työttömäksi, kun harvemmin työkkärin kautta mitään töitä edes saa? Samat työt on listattuna muillakin nettisivuilla. Eikö siis olisi fiksumpaa olla kotihoidontuella ja etsiä samalla töitä, eiväthän nämä poissulje toisiaan? Ja kun työ löytyy, niin sitten vasta lapselle päivähoitopaikka, jos sen kerran 2 viikossa saa.
Kodinhoidontuesta jää verojen jälkeen käteen alle 400€ kuussa vaikka olisi pienituloinen perhe ja saisi sen vielä korotettuna. Monella ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta jäädä kotiin kodinhoidontuella vaikka mielellään hoitaisi lasta kotona.
Siksihän ap nyt äitiysloman jälkeen hakee töitä ja kilpaa täällä huudetaan että jää hoitovapaalle.
No kun hän haluaa saada työttömyyskorvauksen mutta olla kotona. Pitää valita jompikumpi. Työn aktiivinen hakeminen tai kotiäitiys.
Tää taitaakin olla nykytrendi. Ns kotirouvat onkin salaa lusmutyöttömiä. Nyt pelkäävät paljastuvansa.
Montakohan kertaa täällä jo lukee että ap nimenomaan haluaa töihin ei jäädä kotiin, mutta nämä aktivointitoimenpiteet aiheuttavat ongelmia lastenhoidon suhteen. Työnhaku ja oikean työn vastaanottaminen ei tuottaisi ongelmia.
Mikä siinä on niin vaikeaa että tekee 18 tuntia työtä? Etsii sen aktiivisesti itse, hoitaa lapsenhoidon itse ja on aktiivinen?
Sen sijaan että makaa kotona valmiina ”vastaanottamaan arvoistaan työtä”? Jos suvaitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko siis, että työmarkkinatuki olisi jotenkin merkittävästi korkeampi kuin kotihoidontuki?
Eihän tuossa ole muuten mitään järkeä. Miksei ap voi etsiä töitä ollessaan kotihoidontuella, paljon stressittömämpää.
Kuka tässä työmarkkinatuesta on puhunut. Ap saa varmasti ansiosidonnainen päivärahaa koska oli äitiyslomaan asti töissä.
Jos on ollut siihen asti töissä, niin luulisi löytyvän sitten uusiakin aika nopeasti. Joten mikä ongelma? Eikö ap vielä vihjannut jossain viestissä olevansa hoito-alalla?
Eli ap:n syy ilmoittautua työnhakijaksi olikin raha. Jos haluaa enemmän korvauksia, niin sitten pitää vaan kestää. Kotihoidontuellakin olisi mahdollista olla (ja etsiä töitä samalla), jos joku muu kuin isompi sosiaalituki olisi tärkeämpää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa että tekee 18 tuntia työtä? Etsii sen aktiivisesti itse, hoitaa lapsenhoidon itse ja on aktiivinen?
Sen sijaan että makaa kotona valmiina ”vastaanottamaan arvoistaan työtä”? Jos suvaitsee.
Ja kun aktiivisesti hakee töitä ja osallistuu aktivointivelvollisuuteen (mitä siis työttömyyskorvauksen saaminen täysimäöräisenä vaatii) niin samaan aikaan ei voi olla lapsen kanssa kotona. Ap tarvitsee osa-aikahoitoa lapselleen ja tästä pitää maksaa. Joko yksityisesti tai päiväkodissa. Yksinkertaista. Mutta sitten ei voi narista lastenhoidosta. Muidenkin on järjestettävä lapselleen hoitaja/hoitopaikka, jos ei itse hoida (vaan on työssä/kurssilla/opiskelee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko sinä kaikkien työttömien lapset hoitoon siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä?
Ihme luuseri kyllä. Onko ihmisellä oikeus olla työttömänä muiden rahoilla kotona, jos on lapsia?
Kotiin jäädään hoitamaan lapsia jos on varaa. Muuten mars mars töihin laiskamato.
Sinulla on aika ahdasmielinen maailmankuva. Minä olen kokoaikatyössä, mutta ymmärtän silti Ap:n huolen. Jopa asiantuntijat Tuomas Kurttilaa myöten ovat huolissaan aktiivimallista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asettaa kyllä lapsettomat ja perheelliset työttömät täysin eriarvoiseen asemaan. Perheellinen joutuu valitsemaan kahdesta kuluerästä: maksaako hoitomaksuja aktiivimallin edellyttämien muutaman tunnin takia koko kuukauden edestä vai ottaako takkiin kolme kuukautta tukien leikkauksien vuoksi. Vaihtoehtoja ei useimmille juuri ole näiden kahden lisäksi. Eli näin runtattiin vain aktiivimallin nimellä läpi merkittävä leikkaus työttömyystukeen ja kohdistetaan se vielä siihen väkeen, jonka harteilla työttömyys jo entisestään on isoin mörkö. Elätettävänä kun on useampia suita. Todella huolestuttavaa :( Siitä vaan synnytystalkoisiin!
Jo ennestään tiukassa rahatilanteessa ei kannatakaan alkaa mihinkään synnytystalkoisiin. Lisää vaan tukisyöppöjä systeemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet sitoutunut olemaan työmarkkinoiden käytettävissä ilmoittautuessasi työttömäksi. Hoida asia.
Runsaasti alapeukkuja mutta ihan tottahan tämä on. Jos nostaa työttömyyskorvausta on myöskin sitoutunut ottamaan vastaan tarjotun työn, perusteeksi kieltäytymiselle ei kelpaa se ettei lapselle saa hoitopaikkaa niin nopeasti.
Siispä kunnat pitää velvoittaa siihen, että jokaiselle lapselle löytyy hoitopaikka tarvittaessa seuraavaksi aamuksi. Kyllähän se nostaa veroja, mutta sehän on toisarvoinen asia työllistymiseen verrattuna.
Ei vaan se työtön itse huolehtii
Eli sinulle työssäkäyvälle (?) kunnan kyllä pitää järjestää työvuorojesi mukainen päivähoito 06-17 tai vuorohoito, mutta ei työttömälle? Työttömän työvuorot ovat ehkäpä yksittäisiä tunteja tai päiviä esim. joka kolmas viikko. Silloin on työttömän itsensä vastuulla järjestää hoito? Miten tämä työnteko on meilestäsi vähempipätöistä kun omasi? Miksei kaikki maksa vuoropäivähoidosta jos työttömänkin täytyy maksaa lukuisista hoitopäivistä, joille ei ole mitään tarvetta?
Paljonko esim. työttömän ja pienituloisen perheessä maksettaisiin päivähoidosta? Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että kuinka motivoituneita olette työssäkäyvät maksamaan lapsen päivähoidosta palkkanne verran kuluja? Tai ehkä vähän enemmänkin, riippuu oletteko saaneet ylityötunteja vai ette? Koska nyt ehdotatte ihan pokkana, että työttömien tulisi mukisematta laittaa lapsi ennakoivasti päivähoitoon, maksaa koko kuukaudelta päivähoitolasku ja jäädä sitten rukoilemaan, ettei maksa turhasta vaan jostain saisi edes vähän työtunteja. Edes kattamaan ne päivähoitomaksut, ettei jäisi tappiolle työstä.
Hyvin huomaa ettei monella ole mitään tajua työttömän tilanteesta. Pikkulapsiperheessä ei työtön vanhempi pysty ilman tappiota ottamaan mitään yksittäisiä työpäiviä edes vastaan. Koska hoitomaksu on työttömän budjetista hirvittävän iso summa ja harvoin tilapäistyö riittää verojen jälkeen kattamaan tuota maksua. On oltava riittävän pitkä työpätkä tiedossa, jotta pääsee edes plussalle työstä.
Lisäksi kunnan kuluja säästää se, että työtön ei roikota lastaan turhaan hoitopaikan kirjoilla, vaan vasta kun oikea tarve on. Oikeaa tarvetta ei ole yhden päivän tekeminen siellä täällä, se ei työllistä pitkässä juoksussa ketään. Muistaakseni juuri subjektiivisesta oikeudesta puhuttaessa ja sitä rajattaessa keuhkottiin täällä miten laiskat työttömät hoidattaa lapsensa muilla, vaikka itse ovat kotona. Ja että on se älytöntä, että sinne ne saamattomat vievät lapsensa ja kyllä pitäisi jokin laki olla ettei työtön saa lapsiaan päiväkotiin viedä. Nopeasti muuttui ääni kellossa.
Summa summarum: työtön ei voi eikä osaa tehdä mitään oikein.
Pikkulapsiperheessä vanhempi on sitten hoitovapaalla, jos tarkoitus on kerran olla ottamatta töitä vastaan ja hoitaa lapsia kotona. Tähän tarkoitukseen on kh-tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko sinä kaikkien työttömien lapset hoitoon siksi aikaa kun vanhemmat ovat töissä?
Ihme luuseri kyllä. Onko ihmisellä oikeus olla työttömänä muiden rahoilla kotona, jos on lapsia?
Kotiin jäädään hoitamaan lapsia jos on varaa. Muuten mars mars töihin laiskamato.
Sinulla on aika ahdasmielinen maailmankuva. Minä olen kokoaikatyössä, mutta ymmärtän silti Ap:n huolen. Jopa asiantuntijat Tuomas Kurttilaa myöten ovat huolissaan aktiivimallista.
On joo, muttei varmaan tuollaisesta perheellisestä, joka ap on. Hänen ei ole mikään pakko ilmoittautua näiden aktivointitoimenpiteiden kohteeksi, mutta haluaa tehdä sen rahan takia. Eri asia ovat työttömät, joilla yli 3 v. lapsia, heillä vaikeampi tilanne, kun on pakko ilmoittautua työttömäksi. Käsitin, että kurttila kirjoitti heistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn, että kuinka motivoituneita olette työssäkäyvät maksamaan lapsen päivähoidosta palkkanne verran kuluja? Tai ehkä vähän enemmänkin, riippuu oletteko saaneet ylityötunteja vai ette? Koska nyt ehdotatte ihan pokkana, että työttömien tulisi mukisematta laittaa lapsi ennakoivasti päivähoitoon, maksaa koko kuukaudelta päivähoitolasku ja jäädä sitten rukoilemaan, ettei maksa turhasta vaan jostain saisi edes vähän työtunteja. Edes kattamaan ne päivähoitomaksut, ettei jäisi tappiolle työstä.
Hyvin huomaa ettei monella ole mitään tajua työttömän tilanteesta. Pikkulapsiperheessä ei työtön vanhempi pysty ilman tappiota ottamaan mitään yksittäisiä työpäiviä edes vastaan. Koska hoitomaksu on työttömän budjetista hirvittävän iso summa ja harvoin tilapäistyö riittää verojen jälkeen kattamaan tuota maksua. On oltava riittävän pitkä työpätkä tiedossa, jotta pääsee edes plussalle työstä.
Lisäksi kunnan kuluja säästää se, että työtön ei roikota lastaan turhaan hoitopaikan kirjoilla, vaan vasta kun oikea tarve on. Oikeaa tarvetta ei ole yhden päivän tekeminen siellä täällä, se ei työllistä pitkässä juoksussa ketään. Muistaakseni juuri subjektiivisesta oikeudesta puhuttaessa ja sitä rajattaessa keuhkottiin täällä miten laiskat työttömät hoidattaa lapsensa muilla, vaikka itse ovat kotona. Ja että on se älytöntä, että sinne ne saamattomat vievät lapsensa ja kyllä pitäisi jokin laki olla ettei työtön saa lapsiaan päiväkotiin viedä. Nopeasti muuttui ääni kellossa.
Summa summarum: työtön ei voi eikä osaa tehdä mitään oikein.
Nyt on hieman vääristynyt kuva noista maksuista. Sanotaan nyt, että teet 8 h töitä ja saat 15€/h. Saat 120€/pvä miinus verot. Ei kunnallinen hoitopaikka maksa 80 € päivässä! Työttömälle ei edes niin paljon kuukaudessa. Ja sillä maksulla voit tehdä monta 8 tunnin työpäivää. Mutta kun mikään ei riitä.
Eikös se maksu riipu koko perheen yhteenlasketuista tuloista, eikä vaan sen työttömän tuloista?
Jos perheen toinen osapuoli on enemmän kuin pienituloinen, on varmasti varaa myös maksaa se yksittäinen hoitopäivä silloin tällöin.
m85 kirjoitti:
kuka käski tehdä niitä lapsia jos on tiukka rahatilanne? ei mene jakeluun, me ainakin pidätellään kunnes on vakaampi pohja, esim sijoituksia tai oma yritys.....
Hyvä ei pääse kusipäät lisääntymään...pijätelkää vaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ollaan työmarkkinoiden käytettävissä, lapselle hoitopaikka passissa ja aktiivisesti etsimässä töitä, niitä lyhyempiäkin pätkiä. Lasta voi hoitaa kotona omalla rahalla, jos ei ole varaa, niin silloin etsitään töitä, eikä odotella käsi pitkällä sen kuvitellun pohjattoman valtion rahakirstun äärellä.
huokaus sun kanssa! eikös tässä just mieti sitä itsensä elättämistä! jos jää tappiolle niin ei sillä pitemmän päälle elä! mä ehdotankin sulle että teet parikuukautta tossa töitä sillään että viivan alle jää miinusmerkki niin kuinka kauan se sitten kannustaa sua painamaan eteenpäin! mutta elä vaan missä nimessä lähde kerjuulle mihinkään vaan luot tyhjästä kaiken
BlackBirad kirjoitti:
huokaus sun kanssa! eikös tässä just mieti sitä itsensä elättämistä! jos jää tappiolle niin ei sillä pitemmän päälle elä! mä ehdotankin sulle että teet parikuukautta tossa töitä sillään että viivan alle jää miinusmerkki niin kuinka kauan se sitten kannustaa sua painamaan eteenpäin! mutta elä vaan missä nimessä lähde kerjuulle mihinkään vaan luot tyhjästä kaiken
Täällä on jo moneen kertaan kerrottu miten tämä ei aiheuta mitään talouskatqstrofia, miten tän voi hoitaa jopa ihan itse ja ilmaiseksi, mutta kun ei kelpaa niin ei.
Miten sinä luulet meidän työssäkäyvien sen aikoinaan tehneen. Kyllä, välillä ei lyhytnäköisesti kannata, mutta pitkällä tähtäimellä taas kyllä. Ja kun itse on aktiivinen saa esim lastenhoidossakin tukiverkoston.
Mutta kun kaiken pitäisi tulla ilman omaa eforttia ”kotona vastaanottamalla”.
Ratkaisu työttömien kannustamisessa pätkätöihin ei ole rangaistus, vaan olosuhteiden helpottaminen ja kannustinloukkujen purkaminen, turhan byrokratian vähentäminen. Nyt yhden päivän työnteosta joutuu odottamaan rahoja jopa pari kuukautta, kauhea paperishow ja päälle hoitomaksut pahimmillaan useasta lapsesta.
Olisi paljon kannattavampaa kannustaa helpottamalla työn vastaanottamista. Työttömälle voitaisiin esimerkiksi tarjota enimmillään 3-5 päiväksi kuussa ilmainen päivähoitopaikka mikäli henkilö työllistyy kyseisiksi päiviksi. Tällöin olisi ihan oikeasti jo mahdollista saada jalkaa oven väliin ja mitään ei tavallaan menetä siinä jos rohkeasti kokeilee mitä tahansa työtä. Päälle tietysti normaalit päivähoitomaksut jos tarvetta tulee lisähoidolle.
Ja se helvetillinen paperisota ja tuen odottelu pitää jollain tavalla järkevöittää, muuten ei kukaan lähde toista kertaa niin heikoille jäille. Lapsiperheessä etenkään ei ole mahdollista odotella tukea paria kuukautta.
Tarjoat lastenhoitoa naapurustoon yms. 8e/h. Pystyt tarvittaessa tekemään päivällä oman lapsen kanssa tai sitten illalla, kun puoliso on kotona. 18h saa aika nopeasti kokoon ja aika moni on valmis maksamaan tuon 8e/h lastenhoidosta esim. yhtenä iltana kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti b hoitaa äiti a:n lasta 18 tuntia ja päinvastoin, niin siinähän ne tunnit sitten jo tulivat..