Lapsen harrastusmaksut eron jälkeen
12v on harrastanut lajiaan viisivuotiaasta, tällä hetkellä harrastuskustannukset on noin 100-150 euroa kuussa. Isä on maksanut ne tähän saakka. Koska se on ollut heidän yhteinen juttunsa ja hän tienaa nettonakin 2000 enemmän kuin minä.
Nyt tuleva exmies uhkaili että harrastusmaksut laitetaan puoliksi eron jälkeen. Sanoin että hänen pitää varmaan sitten etsiä ainakin hetkeksi halvempi harrastus tai etsiä vähemmän tavoitteellisempi joukkue/seura, jossa on halvempaa. Siksi aikaa että saan talouden toimimaan.
Elintasomme putoaa selkeästi koska olemme asuneet miehen 70% omistamassa talossa, nyt asumme lasten kanssa kalliissa vuokrakolmiossa. Mies on maksoi nyt 300 eur elatustukea kahdesta lapsesta. Minun tuloni ovat lapsilisineen 1600 eur+ elarit
Olen lopettanut lehtitilaukseni, en käy kampaajalla, en polta, en juo (viimeksi ennen eroa 3kk sit), minulla ei ole autoa, seutukorttiin 60 eur/kk, luulen että ensi kuussa jo kävelen 2,5km työmatkan että lapsi voi harrastaa samalla tasolla kuin nyt.
Kommentit (181)
Eronnut tai ei, rahaa tai ei, elää ei voi kun tulojen mukaan. Jos tulot muuttuu, täytyy menoja sopeuttaa.
On terveellistä kävellä työmatkat. Ja yhden lapsen kanssa voit hyvin asua kaksiossa.
Esitä, että jos mies maksaa edelleen harrastusmaksut, se voidaan huomioida elareissa.
Vierailija kirjoitti:
On terveellistä kävellä työmatkat. Ja yhden lapsen kanssa voit hyvin asua kaksiossa.
Miten tämä liittyy ap:n aloitukseen?
Teette mitä teette niin pitäkää lapsen etu ekana mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Esitä, että jos mies maksaa edelleen harrastusmaksut, se voidaan huomioida elareissa.
harrastusmaksut eivät ole pakollisia maksuja ja sitä ei huomioida elareissa. elari riittää harrastusmaksuun mitä isä nyt jo maksaa.
No ei kai lapsi voi yhtäkkiä vaihtaa "vähäksi aikaa" joukkuetta, jossa on ollut 5-vuotiaasta saakka :( Toivottavasti ette joudu siihen tilanteeseen.
Muutettiin erilleen joulukuun alussa. Miehen mielestä hänen ei tarvitsisi maksaa elareita ollenkaan jos maksaa pojan harrastuskulut kokonaan ja pitää lapsia 4-6 yötä /kk ap
Vieras. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy ap:n aloitukseen?
Siten niin että ap ei ole tiristänyt menojaan niin pieneksi kuin voisi.
Työmatkakulut pois ja halvempi asunto niin lapsi voi jatkaa harrastustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
harrastusmaksut eivät ole pakollisia maksuja ja sitä ei huomioida elareissa. elari riittää harrastusmaksuun mitä isä nyt jo maksaa.
On mahdollista kirjata elatussopimukseen alemman elarin perusteeksi, että elatusvelvollinen maksaa asian x sen lisäksi. Sitäpaitsi tässä tapauksessa isä on itse valinnut lapsen lajin ja joukkueen paljon ennen eroa.
Mutta joo, en voi kuvitella miten kukaan täysjärkinen vanhempi ap:n exän asemassa ei maksaisi noita harrastusmaksuja, jos vaihtoehto on että lapsi joutuu vaihtamaan joukkuetta. Ap, mitä exäsi sanoi, kun kerroit hänelle että et kerta kaikkiaan pysty maksamaan enempää lasten menoja?
Kai jotain siitä asunnosta sait?
Minä maksaisin puolet lapsen harrastuksesta ja pitäisin elatusmaksut ennallaan.
Miehen ja lapsen harrastus. Mies valitsee ihan itse, alkaako perseillä lapselle ja jatkaako vai lopettaako harrastuksen. En suostuisi maksamaan puolia, jätä asia heidän välisekseen.
Miten lapsen harrastustoiminta liittyy eroon? Mies jatkaa maksamista kun on harrastuksen valinnut ja se ollut heille yhteinen juttu. Mihin se yhteinen juttu isän ja lapsen välillä katoaa vaikka vaimo katoaisikin.
Harrastuskuluihin ei ole yhtä ehdotonta tapaa. Meille on neuvottu, että kohtuuhintaiset harrastukset lähtökohtaisesti kuuluu elareihin. Mutta yhteisesti sovittu harrastus, mistä merkittäviä kuluja, huomioidaan elareissa korotuksena. Eli menette lastenvalvojalle, kumpikin esittää omat tulot ja menot ja myös tämän harrastuksen kulut, ja lastenvalvoja laskee sellaiset elarit missä myös tämä harrastusmaksu on huomioitu - mutta kyllä, vain puolet siitä, koska yhdessä olette elatusvelvollisia, ei miehelle voi sälyttää ilman hänen suostumustaan koko harrastusta.. Toki hänen korkeampi elatuskykynsä huomioidaan ihanaa yleisesti. On siitä se ilo että miehen elarit todennäköisesti hieman korkeammat kuin ilman tämän harrastuksen huomioimista, eli helpotusta sinulle. Myös luonapitovähennyksiin on selkeä kaava; 4-6 yötä kuussa ei kauheasti vielä elareihin vaikuta. Jos mies ei suostu yksin maksamaan harrastusta, vaihtoehdot on tuo ja lopettaminen. Että siitä sitten valitsemaan. Toivottavasti molemmat teistä osaa ajatella ennen kaikkea lasta asian ratkaisemisessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja mikä tässä oli pointti?
Tervetuloa reaalielämään. Siivellä elämisen aika on osaltasi ohi.
Miten ap liittyy tähän asiaan noin siivelläelämismielessä? Mitä ap hyötyi ennen eroa siitä että mies maksoi oman lapsensa harrastuskulut ja oli vielä itse harrastuksessa mukana?
Faktat on faktoja, jos rahaa ei ole, ei harrasteta, koska rahaa ei tyhjästä nyhjäistä. Johonkin se raja on vedettävä kuinka paljon muu perhe voi venyttää pientä elämiseen tarkoitettua budjettia niin että yksi lapsista voi jatkaa kalliin harrastuksen parissa. Harrastus ei voi mennä kulujen laskennassa normaalin elämisen, kuten terveellisen ruoan ja riittävän asumistilan, edelle. Ei joka lapsella tarvitse olla omaa huonetta, mutta kaksio olisi kyllä vähän liian pieni kolmelle henkilölle.
Käyttäkää ihmiset sitä elatusapulaskuria niin ei tarvitse tehdä tästä niin vaikeaa.
Ap:n mies maksaa liian vähän. Lisäksi harrastusmaksut vaikuttavat elatusavun määrään korottavasti.
Tulot 1600 sisältäen lapsilisät?
Siis oletteko jo tehneet lastenvalvojalla elatussopimuksen vai ette? Mitä elareita mies nyt maksaa, jos ette ole vielä sopimusta tehneet - ihan näppituntumalta arvioituja? Niin kuin joku tuossa selittikin, harrastusmaksut voidaan kyllä sisällyttää lastenvalvojalla tehtyyn elatussopimukseen. Elatuskyvyn ero otetaan tietnkin siinäkin huomioon. Lapsen etuhan on se, ettei harrastuksesta tarvitse luopua, muttei myöskään nälkääkään nähdä jos ei lähivanhempi pysty kustantamaan.
Ja mikä tässä oli pointti?
Tervetuloa reaalielämään. Siivellä elämisen aika on osaltasi ohi.