Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opojen neuvot

Vierailija
16.01.2018 |

Olen todella pettynyt ysiluokkalaiseni saamaan opastukseen.

Ensin jankattiin ammattikoulusta koko syksy. Jaettiin esitteitä kaupan kassaksi ja siivoustyöhön.

Nyt kun lapsi sitten viimein pääsi sinne lukiovalintaan asti, opo neuvoi ihan virheellisiä tietoja. Esim väitti yhden koulun olevan lähempänä kuin toisen, vaikka etäisyyde on tasan päinvastoin. Lukioiden kielivalikoimia ei tiennyt.

Miten tää voi olla näin surkeaa?

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivoisin että siellä jaettaisiin asiallisesti ja laajasti tietoa niistä vaihtoehdoista.

Ja kun lapsi menee itse sinne henk koht tapaamiseen, katsottaisiin edes se keskiarvo ja kuunneltaisiin lasta. Plus että kun käsitellään käytäntöjä, osattaisiin kertoa ne. Ja esim tajuttaisiin että ne pääsyrajat elää vuosittain, jolloin lapselle ei saa myöskään antaa kuvaa, että ne mihin hänen keskiarvollaan viime vuonna olisi päässyt, olisivat automaattisesti samat tänäkin vuonna.

Ja ne koulujen sisällöt olisi hyvä osata - esim missä kouluissa on mitkäkin a-kielet jne.

ap

Vierailija
22/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opo antoi tapaamisessa kuvan, että ammattikoulu kannattaisi ottaa mahdollisuutena huomioon, mutta jätti kertomatta mitään muista vaihtoehdoista! Lapsi koki, että häntä ohjattiin vain ammattikouluun ja ihmetteli kotona, että miksi ei hänen 9,6 keskiarvollaan lukioon! Hän ei tiedä vielä alaansa ja ajatteli itse, että lukiossa ehtisi miettimään, mutta opo ei kannustanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen, jolla keskiarvo lähelläkään kahdeksaa suosittelen lukioon menemistä. Mitään epämotivoivampaa oppilaitosta ei voi olla kuin ammattikoulu. Olen itsekin käynyt kolmea eri amista ja aina vaatimustaso ollut todella matala. Ja minä olen sentään tosi laiska opiskelija.

Vierailija
24/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen, jolla keskiarvo lähelläkään kahdeksaa suosittelen lukioon menemistä. Mitään epämotivoivampaa oppilaitosta ei voi olla kuin ammattikoulu. Olen itsekin käynyt kolmea eri amista ja aina vaatimustaso ollut todella matala. Ja minä olen sentään tosi laiska opiskelija.

No tätä on nyt lapselle selitetty kotona koko syksy. Että jos keskiarvo on tyyliin 9,6 - 10, niin ei se amis nyt ole jörkevin vaihtoehto hänelle.

Joka viikko opon tunnin jälkeen on taas kesksuteltu kun siellä opon tunnilla on mainostettu sitä amista.

Ja joka välissä selitetään että älkää vaan yrittäkö liikaa.

Ap

Vierailija
25/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Et sä näillä arvosanoilla pääse kyllä mihinkään"... Talouskoulun kurssikin siinä ja siinä. Tämä oli vuonna 1992 opon ohjauksen taso. Myöhemmin pääsin kyllä yliopistoon.

Vierailija
26/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiohaku on yksinkertaista. Lukuaineiden keskiarvo.

Se on nopeasti käyty läpi.

Amiksen pisteitä lasketaan kauemmin ja vaihtoehtoja on enemmän

Ei se opo ole mikään automaatti, joka osaa ulkoa joka koulun kaikki vaihtoehdot.

Hyvin helppoa ottaa itse selvää mm kielivalinnoista ym. Tätä opo ohjaa

Vierailija
27/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se opo ole mikään automaatti, joka osaa ulkoa joka koulun kaikki vaihtoehdot.

No on kyl kaikkea muuta kuin yksinkertaista.

Mitä se opo? En saa selvää sökellyksestäsi.

Vierailija
28/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoissa kaupungeissa, joissa on useita lukioita, ei lukiohaku ole lainkaan yksinkertaista. Jos oppilaan keskiarvo ei ole lähes 10, pitää osata taktikoida, jotta varmistaa pääsyn mieleiseen lukioon. Lisäksi lukioiden välillä on suuria eroja kurssitarjonnassa. Opinto-ohjaus olisi juuri nyt erittäin tärkeää myös lukioon hakeville, kun yliopistojen sisäänottoa ollaan muuttamassa ja jatkossa lukio-opinnoilla on entistä suurempi merkitys oppilaan tulevaisuuden kannalta. Systeemin muuttuessa vanhempien omat kokemukset eivät enää ole ajankohtaisia, joten kodeissa voidaan pahimmillaan jakaa vanhentunutta / väärää tietoa.

Vierailija
29/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se opo siis ohjaa? Helsingissä lukion valinta on todella työläs prosessi. Ei ole helppoa nähnytkään! Eikä suunnitellut sekavat muutokset tee hommaa ainakaan helpommaksi.

Pitäisi tietää mitä kaikkea oikein suunnitellaan ja lisäksi pitää yrittää katsoa, miten pitkäksi esim koulumatka voi venyä. Ja sitten on nämä järjettömät pääsyrajat...

T. Ysiluokkalaisen äiti

Vierailija
30/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä mitä ne opot siellä puhuu? Katsokaa vanhempina niiden lasten perään.

Vierailija
31/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä mitä ne opot siellä puhuu? Katsokaa vanhempina niiden lasten perään.

Miksi siellä koulussa sitten on se pakollinen opo-osuus?

Vierailija
32/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se opo siis ohjaa? Helsingissä lukion valinta on todella työläs prosessi. Ei ole helppoa nähnytkään! Eikä suunnitellut sekavat muutokset tee hommaa ainakaan helpommaksi.

Pitäisi tietää mitä kaikkea oikein suunnitellaan ja lisäksi pitää yrittää katsoa, miten pitkäksi esim koulumatka voi venyä. Ja sitten on nämä järjettömät pääsyrajat...

T. Ysiluokkalaisen äiti

Haku on yksinkertaista. Ei tarvitse laskea pisteitä vaan lukuaineiden keskiarvo.

Varmasti saavat tietää alueen lukioiden edelliset keskiarvorajat. Jokainen kai osaa katsoa mihin lukioon on lyhyempi matka.

Lukioiden sivuilta löytyy kaikki tiedot.

Opo ei ole mikään tietoautomaatti. Hän osaa ohjata

Vierailija
33/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opot ei ole kyllä aina kovinkaan päteviä hommassaan. Itselle on jäänyt sellainen vaikutelma että opo ehdotti kaikille hyville oppilaille ja mukaville tyypeille että jatkaisivat lukioon ja ehkä mielellään opetajaksi opiskelemaan.

Huonot oppilaat ja häiriköt voisvat häestä mennä johonkin ammattikouluun, ei niin väliä että mille linjalle, mutta mielellään johonkin johon heillä ei yhtään ole kiinnostusta tai taipumuksia.

Vierailija
34/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ysiluokkalaisen äiti

Haku on yksinkertaista. Ei tarvitse laskea pisteitä vaan lukuaineiden keskiarvo.

Varmasti saavat tietää alueen lukioiden edelliset keskiarvorajat. Jokainen kai osaa katsoa mihin lukioon on lyhyempi matka.

Lukioiden sivuilta löytyy kaikki tiedot.

Opo ei ole mikään tietoautomaatti. Hän osaa ohjata

Ohjata mitä?

Juuri nyt tarvittaisiin tietoa suunnitelluista uudistuksista. Ja niistä kouluista.

Sen sijaan hän katsoi netistä jotkin Helsingin Uutisten puutteelliset lukiorajat ja sössötti asian niin, että se mikä keskiarvo on ntt ja mitkä rajat on olleet viime vuonna olisi jotenkin varmaa.

Kun oikea tilanne on se että niissä rajoissa voi tulla rajuja notkahduksia.

Eikä hän ole osannut antaa yhtään, siis yhtä ainutta, uraneuvoa tälle meidän lapselle.

Sitäpaitsi Helsingissä on todella moneen paikkaan nykyään pääsykokeet.

Vierailija
35/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se paljonko jonnekin on kilometrejä ei Helsingissä kerro kauanko matkaan menee aikaa. Plus että länsimetro on muuttanut niitä matkoj/kulkuneuvoja jne. Plus että HSL uusii koko ajan reittejään. Meilläkään ei ole tietoa ajaako auora bussi Töölöön vai ei. Ressu onkin nykyään Meilahdessa jne.

Eli kaikki nää pitää penkoa ja tutkia.

Vierailija
36/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiklla lahjakkailla oppilailla ei ole akateemista kotitaustaa. Kaikki lapset eivät osaa hoitaa hakua tuossa vaiheessa itse. Opolle minimivaatimus osata opastaa lasta yhteishaussa vai mistä se saa palkkaa?

Vierailija
37/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se paljonko jonnekin on kilometrejä ei Helsingissä kerro kauanko matkaan menee aikaa. Plus että länsimetro on muuttanut niitä matkoj/kulkuneuvoja jne. Plus että HSL uusii koko ajan reittejään. Meilläkään ei ole tietoa ajaako auora bussi Töölöön vai ei. Ressu onkin nykyään Meilahdessa jne.

Olet vähän kohtuuton. Pitäisikö opon vielä selvittää reitit kaikkiin oppilaitoksiin kaikkien kotoa. Vai teidän vaan?

Vierailija
38/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vähän kohtuuton. Pitäisikö opon vielä selvittää reitit kaikkiin oppilaitoksiin kaikkien kotoa. Vai teidän vaan?

En ole kohtuuton. Enkä vaatinut opoa noita selvittämään. Tosin ei saisi kyllä antaa väärää tietoakaan kuten nyt antoi.

Vastasin vain idiootille joka väitti että matkat on helppo selvittää. Ei ole. Ihan helvetinmoinen homma on siinäkin. Koska se että onko matka puoli tuntia vai puolitoista tuntia on aika iso juttu siinä arjessa sitten.

Vierailija
39/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiklla lahjakkailla oppilailla ei ole akateemista kotitaustaa. Kaikki lapset eivät osaa hoitaa hakua tuossa vaiheessa itse. Opolle minimivaatimus osata opastaa lasta yhteishaussa vai mistä se saa palkkaa?

Sitä hän juuri tekee. Ja vielä varmistaa että jokainen on hakenut ja sellaisiin joihin on mahdollista päästä.

Ihan itse laiskahko poikakanikin täytti yhteishaun. Sai tehdä koulussa opon kanssa kahdestaan mutta teki kotona itse.

Ohjausta saa ja ihan jokainen pääsee eteenpäin. Ei ole rakettitiedettä

Vierailija
40/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kohtuuton. Enkä vaatinut opoa noita selvittämään. Tosin ei saisi kyllä antaa väärää tietoakaan kuten nyt antoi.

Vastasin vain idiootille joka väitti että matkat on helppo selvittää. Ei ole. Ihan helvetinmoinen homma on siinäkin. Koska se että onko matka puoli tuntia vai puolitoista tuntia on aika iso juttu siinä arjessa sitten.

Ja silti meinaat että seKIN on opon hommaa. Hiukan nyt kohtuullisuutta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme