Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opojen neuvot

Vierailija
16.01.2018 |

Olen todella pettynyt ysiluokkalaiseni saamaan opastukseen.

Ensin jankattiin ammattikoulusta koko syksy. Jaettiin esitteitä kaupan kassaksi ja siivoustyöhön.

Nyt kun lapsi sitten viimein pääsi sinne lukiovalintaan asti, opo neuvoi ihan virheellisiä tietoja. Esim väitti yhden koulun olevan lähempänä kuin toisen, vaikka etäisyyde on tasan päinvastoin. Lukioiden kielivalikoimia ei tiennyt.

Miten tää voi olla näin surkeaa?

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin te opoa tarvitsette? Tekee itse päätökset ja valinnat, se riittää. Sen verran nyt tiedätte, että sieltä voi tulla väärää infoa.

Vierailija
2/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ihan pätevä opo, vai joku määräaikainen sijaisen sijainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin ihmiset tajuavat, että ihmistä ei voi auttaa? Kaikki lähtee itsestä. Jos lapsesi ei ota itse selvää, sitten ei ota. Joku opo on vain näön vuoksi koulussa, ja minusta ne ovat todella epäilyttäviä. Aivan kuin ventovieras voisi tietää jostain lapsesta sen, miten juuri hänen lahjakkuutensa saadaan mielekkääseen käyttöön. En koskaan voinut ymmärtää, mikä se opo siellä lukiossa oli. Sama pätee kaikkiin elämänalueisiin. Ketään ei voida auttaa. Kaikki lähtee itsestä. Auttaminen vain pahentaa tilannetta.

Vierailija
4/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että opoja ei kiinnosta lainkaan neuvoa lukioon meneviä. Ehkä lukioon suuntautuvat ovat keskimäärin fiksumpia ja osaavat selvitellä asiat itse ja opo sen vuoksi keskittyy enemmän ohjausta tarvitseviin? Mutta olen tosiaan huomannut saman kuin AP, eli lukioita ei yläkoululaisille esitellä, niistä ei puhuta kuin ehkä sivulauseessa ja niitä koskevia neuvoja ja opastusta on vaikea opolta saada. Ainoa lukio, jota opo suosittelee/tuntee, on viereinen rupu-lukio. En tiedä koskeeko kaikkia kouluja, mutta näin ainakin oman lapseni koulussa Helsingin lähiössä.

Vierailija
5/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opo ei kertonut kuin urheilulukiosta, ja kaikki muut tunnit käytiin läpi vain ja ainoastaan amiksia. Tutustumaan piti mennä ammattikouluihin kahdesti ja lukioon tutustuminen ei ollut edes vaihtoehtona. Hän myös painosti kaikkia hakemaan kylän lukioon vaikkei sinne haluttaisi, ihan vaan ettei lukiota purettaisi. Että sellasta opastusta. Lähdin sitten toiselle puolelle Suomea opiskelemaan lukioon ilman minkäänlaista opon opastusta asiaan. Tämä parin vuoden takaa

Vierailija
6/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tämäkin ole räkänokan ja hänen vanhempien asia, vaikka on aina niin kiva ulkoistaa omat työt muille ja valittaa ja valittaa.....

Vierailija
7/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aluksi: orpojen neuvot

Ihmettelinkin vähän....

Vierailija
8/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin ihmiset tajuavat, että ihmistä ei voi auttaa? Kaikki lähtee itsestä. Jos lapsesi ei ota itse selvää, sitten ei ota. Joku opo on vain näön vuoksi koulussa, ja minusta ne ovat todella epäilyttäviä. Aivan kuin ventovieras voisi tietää jostain lapsesta sen, miten juuri hänen lahjakkuutensa saadaan mielekkääseen käyttöön. En koskaan voinut ymmärtää, mikä se opo siellä lukiossa oli. Sama pätee kaikkiin elämänalueisiin. Ketään ei voida auttaa. Kaikki lähtee itsestä. Auttaminen vain pahentaa tilannetta.

Eihän kyse ole siitä etteikö teini tai me saisi näitä selville, mutta miks ihmeessä sitten siellä koulussa on se opo. Opon tunnit pakollisia, samaten nyt tuo henk koht käynti.

Ap

Vierailija
9/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös tuputettu ammattikoulua ja kaksoistutkintoa. Lukiota on mainostettu vaikaksi ja koko ajan jotenkin ohjattu alisuoriutumaan. Ja Lidlin esitteet jaettiin täälläkin...

Vierailija
10/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän toisinpäin, tuntuu että opo käsittelee lähinnä lukioita ja niiden eroja jne. Kolmessa lähimmässä lukiossa käydään jokaisessa erikseen omana päivänään tutustumassa, amiksessa oli sit monta eri linjaa laitettu samaan esittelyyn samana päivänä.

Lapsella keskiarvo riittäisvarmaan  lukioon, mutta tietää ammatin mihin haluaa ja hakee siis ammattikouluun näillä näkymin. Aika pitkälti on itse jouduttu selvittää asiat, onneksi reipas nuori on itse selvittänyt pisteitä ja valintakoekriteereitä.

Varmaan opo saattaa sortua esittelemän sitä puolta, jota itse pitää enemmän arvossa/fiksuna valintana?

Vierailija
11/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän toisinpäin, tuntuu että opo käsittelee lähinnä lukioita ja niiden eroja jne. Kolmessa lähimmässä lukiossa käydään jokaisessa erikseen omana päivänään tutustumassa, amiksessa oli sit monta eri linjaa laitettu samaan esittelyyn samana päivänä.

Lapsella keskiarvo riittäisvarmaan  lukioon, mutta tietää ammatin mihin haluaa ja hakee siis ammattikouluun näillä näkymin. Aika pitkälti on itse jouduttu selvittää asiat, onneksi reipas nuori on itse selvittänyt pisteitä ja valintakoekriteereitä.

Varmaan opo saattaa sortua esittelemän sitä puolta, jota itse pitää enemmän arvossa/fiksuna valintana?

Meidän teinin keskiarvo on 9,7. Hän ei tiedä vielä miksi haluaa. Ja hän ei ole kätevä käsistään.

Aika hemmetin turhaa tyrkyttää hänelle siivoustöitä tai hienopuusepän linjaa.

Vierailija
12/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille on annettu kiintiöt, tuntuu ainakin siltä, että tietty prosenttiosuus täytyy ohjata ammattikouluun!

Vierailija
13/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ihmetellään siä että miksi opo puhuu koulujen keskiarvoista kuin ne olisi jotenkin vakiot. Eli jos viime vuonna raja oli 9,00, se automaattisesti olisi sitä nytkin. Ja päätökset voisi tehdä viime vuoden lukujen mukaan.

Vierailija
14/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vastuutonta edes puhua ammattikoulusta. Miten opo kehtaa? Pilaa ihmisten elämiä. Kenenkään ei pitäisi mennä ammattikouluun, paitsi tietenkin kehitysvammaisten, joille ne onkin suunniteltu. Heille ne ovat hyviä. Mutta en ymmärrä, miten joku opo voi puhua amiksesta. Ellei sitten ole pahasti erityisnuori.

Vierailija
15/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella vastuutonta edes puhua ammattikoulusta. Miten opo kehtaa? Pilaa ihmisten elämiä. Kenenkään ei pitäisi mennä ammattikouluun, paitsi tietenkin kehitysvammaisten, joille ne onkin suunniteltu. Heille ne ovat hyviä. Mutta en ymmärrä, miten joku opo voi puhua amiksesta. Ellei sitten ole pahasti erityisnuori.

Käsitätkö että nyt niistä ammattikouluissa ja kaupan kassan ja siivoojan töistä on jauhettu koko porukalle koko syksy.

Ainoastaan niistä, kaikille rinnakkaisluokille.

Monta kuukautta.

Nyt joulun jälkeen on puhuttu vasta lukioista.

Ap

Vierailija
16/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitus oposta rehtorille. Kyllä opolla pitää olla vastaukset noihin kysymyksiin, koska kyseessä on hänen erityisalansa!!

Vierailija
17/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselleni, jonka keskiarvo oli viimeksi 9,6 on opo kertonut myös  ammattikoulusta! Kerroin sitten lapselleni omat huonot kokemukseni opoista!  Lapseni kannattaa hakeutua mielenkiintoiselle alalle, josta saa vielä suhteellisen hyvää palkkaa, ei ammattikouluun! Muuten tulee elämässään vain vihaiseksi!

Vierailija
18/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen yläasteella, korjaan yläkoulussa opo jakaa esitteitä kaupan kassaksi ja siivoustyöhön 15-16 vuotiaille? - Ja paljon on erilaista sekin miten paljon kerrotaan ammattikoulusta vaihtoehtona. Omana aikanani ammattikoulu lähinnä miellettiin vaihtoehtona, että sinne joutuu tai sijotetaan kaikki ongelmatapaukset ja muut häiriköt, eikiä ainakaan kukaan ns. fiksu ja koulussa pärjäävät hakeudu jatkamaan opintojaan ammattikoulussa.

Tämä aiheutti mm. sen, että monen sellaisen, jonka oma unelma tai haave saattoi olla enempi ammattikoulunpuolella koki joko niin paljon häpeää, ettei uskaltatunut hakeutua ammattikoulun puolelle leimautumisen pelossa, vaan väkisin yritti käydä lukiota toki osa onnistui, mutta joillakin meni hampaiden kiristelyksi ja jokunen taisi keskeyttääkin lukio opinnot.

Luultavasti oltaisiin selvitty isommilta mutinoilta ja jupinoilta, jos avoimesti ja tasapuolisesti oltaisiin kerrottu molemmista paikoista. (Ei niin, että ammattisurkeasta joutuu paska duuneihin ja lukiosta yliopstoon ja paremmeille ansioille tms. ).

- En sano, että ammattikouluissa opiskelu olisi ollut näille lukion keskeyttäneille helpompaa.

Enemmän luulen, että ainakin osan kriiseilystä liittyi luultavasti siihen, että kokivat ettei koulu (tai lähinnä opo) osannut muutoinkaan arvostaa ja kunnioittaa ja aidosti kuunnella ta nähdä, mistä nuoret itse ovat kiinnostuneita ja miten saattaisivat edetä kohti omia haaveitaan ja unelmiaan. - Opolle tuntui olevan vaikeuksia käsittää myös, ettei jokainen pitkän matikan valinnut likka haaveillut tai halunnut tulevaisuudessa lääkikseen, tai että kaikki pojat eivät ole kiinnostuneita opiskelupaikoista teknillisessä korkeakoulussa (/-yliopistossa).

Vierailija
19/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapselleni, jonka keskiarvo oli viimeksi 9,6 on opo kertonut myös  ammattikoulusta! Kerroin sitten lapselleni omat huonot kokemukseni opoista!  Lapseni kannattaa hakeutua mielenkiintoiselle alalle, josta saa vielä suhteellisen hyvää palkkaa, ei ammattikouluun! Muuten tulee elämässään vain vihaiseksi!

Eikö tuo mielenkiintoinen ala voi löytyä myös ammattikoulusta? - Ja josta valmistunut nuori voi tienata vähintään saman verran, ellei enemmän kuin "tavallinen maisteri." - Kolmanneksi, oletko tullut ajatelleeksi, että jos kiinnostusta ja motivaatiota on, niin myös ammattikoulun jälkeen voi hakeutua jatkamaan opintojaan korkeakoulussa /- yliopistossa.

Minua kummeksuttaa, että lähes poikkeuksetta ammattikoulu mielletään aina vain koulussa heikommin menestyneiden paikkana. Kun taas mikä hyvänsä lukio alinomaan parempana vaihtoehtona. Kuitenkaan keskinkertiaisella ylioppilastodistuksella tai jopa alle keskinkertaisella yo-todistuksella ei kovinkaan suurta arvoa ole. Enemmän se (ylioppilas tutkinto) on vain "virallinen lupa" hakea jatko-opiskelupaikkaa. Ja jollei ole kirjoittanut erinomaisesti ja erityisesti luonnontieteistä tai matikasta niin lähes poikkeuksetta joutuu osallistumaan pääsykokeisiin, jotta saa sen "himoitun (jatko-)opiskelupaikan.

-Totta on, että luonnontieteissä tai matikassa hyvin pärjännyt toisin kuin kielissä tai humanistis/ yhteiskunnallis -tieteissä pärjännyt voi saada jatko-opiskelupaikan suoraan, joiltain satunnaisilta aloilta.  

Kuitenkin yleisesti ylioppilaskirjoituksista voikin saada pääsykokeita silmälläpitäen yleensä "vain" lisäpisteitä. Mutta on aivan mahdollista tai paremmin: on ollut viime vuoden täysiin mahdollista, että se aiemmin ammattikoulun valinnut nuori saa sen opiskelupaikan yliopistolta ja ohittaa valinnassa sen nuoren, jonka on odotettu jatkavan samassa paikassa pian lukion jälkeen; ja jolla voi mennä sen "oman paikan" saamiseen vielä useampikin vuosi.      

Vierailija
20/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on, valitettavasti, myös huonoja kokemuksia opoista. Meillä kumpikin nuori (samassa yläkoulussa) jotenkin koki, että opo painosti ja painosti. Toki jonkinlainen päätös pitää tehdä ja nuoret nyt tuntevat välillä mitä tuntevat, mutta eipä tuolta paljon tukea ja neuvoja herunut, kun tunne oli tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän