Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opojen neuvot

Vierailija
16.01.2018 |

Olen todella pettynyt ysiluokkalaiseni saamaan opastukseen.

Ensin jankattiin ammattikoulusta koko syksy. Jaettiin esitteitä kaupan kassaksi ja siivoustyöhön.

Nyt kun lapsi sitten viimein pääsi sinne lukiovalintaan asti, opo neuvoi ihan virheellisiä tietoja. Esim väitti yhden koulun olevan lähempänä kuin toisen, vaikka etäisyyde on tasan päinvastoin. Lukioiden kielivalikoimia ei tiennyt.

Miten tää voi olla näin surkeaa?

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiklla lahjakkailla oppilailla ei ole akateemista kotitaustaa. Kaikki lapset eivät osaa hoitaa hakua tuossa vaiheessa itse. Opolle minimivaatimus osata opastaa lasta yhteishaussa vai mistä se saa palkkaa?

Ei lahjakkuudella Suomessa mitään tee. Valitettavasti. Itse se on suo kuokittava. :(

Vierailija
82/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt mä en ap usko sua yhtään. Olen 100% varma, että opo on puhunut oppilaille opintopolusta, koska sitä kautta yhteishaku tehdään ja siellä on tiedot kaikista Suomessa tarjottavista koulutuksista. Ihan varmasti on käsitelty ainakin vanhempainillassa. Olitko paikalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis nyt mä en ap usko sua yhtään. Olen 100% varma, että opo on puhunut oppilaille opintopolusta, koska sitä kautta yhteishaku tehdään ja siellä on tiedot kaikista Suomessa tarjottavista koulutuksista. Ihan varmasti on käsitelty ainakin vanhempainillassa. Olitko paikalla?

Ei ole edes ollut vanhempainiltaa. Se on vasta tulossa.

Ja jos nuori erikseen laatii kysymyslistan kanssani kotona ja kysyy ne kysymykset siellä opolla, myös eri koulujen a-kielistä, eikä opo pihahtanutkaan mistään opintopolusta, vaan käski kiertää kouluesittelyt.

Vierailija
84/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että opoja ei kiinnosta lainkaan neuvoa lukioon meneviä. Ehkä lukioon suuntautuvat ovat keskimäärin fiksumpia ja osaavat selvitellä asiat itse ja opo sen vuoksi keskittyy enemmän ohjausta tarvitseviin? Mutta olen tosiaan huomannut saman kuin AP, eli lukioita ei yläkoululaisille esitellä, niistä ei puhuta kuin ehkä sivulauseessa ja niitä koskevia neuvoja ja opastusta on vaikea opolta saada. Ainoa lukio, jota opo suosittelee/tuntee, on viereinen rupu-lukio. En tiedä koskeeko kaikkia kouluja, mutta näin ainakin oman lapseni koulussa Helsingin lähiössä.

Tilanne ei sitten ole muuttunut kahdessa kymmenessä vuodessa. :D Minulla on jonkinlainen muistikuva oposta, jolle oli pakollinen tapaaminen ja se horisi hämäristä amislinjoista vaikka oli selvää, että menen lukioon (ka karvan alle 9) ja pyrin myöhemmin yliopistoon. Lehdissä on valiteltu, kun mamu-tyttöjä ohjataan lähäriopintoihin vaikka on lukupäätä. Sama ongelma on myös ihan kantasuomalaisilla, jos sattuu koulunsa käymään jossain rupukoulussa.

Olen vainoharhaisesti jopa miettinyt että ohjataanko mun lasta kaupan kassalle siksi, että hän ei ole täysin suomalainen. Jotenkin tää amiksen, siivouksen ja kassatyön tuputtaminen on ollut niiiiin massiivista.

Onhan se mahdollista, jos on kovin "ulkomaalaisen" näköinen. Ehkä teidän kannattaa kuitenkin kotona keskittyä urapolun suunnitteluun lapsen kanssa ja antaa opon puhua mitä puhuu? Ei kannata taistella tuulimyllyjä vastaan. Opot on luokattoman huonoja Suomessa ja koulujen väliset erot henkilökunnan uramieltymyksissä on olemassa mutta piilossa. Kaikilla on mahdollisuus, mutta köyhällä ja kouluttamattoman suvun vesalla tie on kivisempi.

Vierailija
85/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opon tunneilla puhutaan AMMATTIALOISTA, eli esim. sosiaali- ja terveysalalla on lähihoitajan tutkinto, johon opiskellaan ammattikoulussa ja lisäksi puhutaan sairaanhoitajan, terveydenhoitajan ja lääkärin ym. ammateista, joihin hakeudutaan toisen asteen opintojen jälkeen, eli monesti juuri LUKION jälkeen. Kaikki nuoret eivät ymmärrä, että jos puhutaan sosiaali- ja terveysalasta, että puhutaan alasta yleensä ei vain ammattikoulututkinnoista.  Hakeudutaanhan lukion jälkeenkin jollekin ammattialalle. Eikö?

Eli kyllä opot käyvät läpi sekä lukion että ammattikouluhaun. Ja aloja läpikäytäessä puhutaan usein samalla myös lukion ainevalinnoista. Eli siitä mitkä aineet olisivat hyödyllisiä alalle hakeutuessa ja siellä toimiessa. 

Opo ei voi päättää nuoren puolesta mihin hän hakeutuu. Se päätös täytyy jokaisen nuoren tehdä itse. 

Kukaan ei ole pyytänyt opoa päättämään puolesta. Vaan nimenomaan esittelemään eri aloja, miettimään nuoren kanssa ja tukena.

Nyt homma on mennyt niin että aina on kotoa pitänyt ehdottaa jotain. Sen sijaan että opon kanssa nuori saisi pohtia vahvuuksiaan (siis oikeasti, ei niin että yllytetään alisuorittamiseen).

Ja toistan vielä senkin että eihän meillä nuorella ole hätäpäivää, kun koti osaa auttaa. Mutta entäs ne joilla koti ei auta?

Juuri alussa kerroit, että opon tunneilla on koko syksy käyty läpi eri ammattialoja. Onko nuoresi kuunnellut siellä opon tunnilla mitään vai puuhaillut vain omiaan? 

Ja siis opohan ei ole mikään ajatustenlukija. Jos teidän nuori ei ole vieläkään päättänyt mille alalle hän hakeutuisi, niin nyt sitten sinä vanhempana otat äkkiä yhteyttä opoon ja sovitte yhteisen ohjausajan, jossa paikalla olette te vanhemmat ja nuori. Opo ehtii vielä sopia vaikka tutustumiskäyntejä eri ammattikoululinjoille tai vaikkapa lähettää nuoren ammatinvalintapsykologin juttusille, jos hän ei itse osaa auttaa riittävästi.

En ole kirjoittanut niin.

Kirjoitin että koko syksy on jankattu ammattikoulusta ja kaksoistutkinnoista.

Ja jaettu esitteitä miten mennä töihin Lidliin tai Solille. Tai S-ryhmän kahvilaan.

Mitään akateemisia ammatteja ei ole käsitelty.

Ja miksi vitussa mun nuoreni pitäisi vielä edelleen mennä lähemmin tutustumaan jonnekin ammattikouluun???? Jeesus!

Jos kerran olet(te) päättäneet, että poika menee lukioon, mikä on ongelma? Eikai yläasteella voida käsitellä kaikenmaailman akateemisia ammatteja, koska lukio kuitenkin käytävä ennen niihin ammatteihin käsiksi pääsemistä. Tottakai yläasteen opo esittelee ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksia niiden takia, jotka niistä ovat kiinnostuneita. Pitäisikö opon tunneilla keskittyä pelkästään lukioihin vain siksi, että oma poikasi tietää sinne suuntaavansa?

Tyttö.

Miksei sieltä opon tunneilta sitten vapauteta kokonaan näitä jotka menee lukioon? Koska he ei saaneet sieltä mitään.

Lukioon mennessä pitää nyt tietää mitä valitsee heti alussa koska pääsykoeuudistus. Siksi olisi tärkeää esitellä ne akateemisetkin alat ysillä.

Varmaankin siksi ei vapauteta, että opokurssi kuuluu opetussuunnitelmaan. Yksittäisen opon vika ei ole se, että hänen täytyy opsin mukaan tietyt asiat tunneilla käsitellä, kuten ei myöskään se, että aika ja muut resurssit eivät riitä jokaisen lukion kurssitarjottimien ja amk- ja yliopistokoulutuksien syvempään käsittelyyn, vaikka kaikenlaisia uudistuksia tehdäänkin. Samalla kun pitäisi lisätä myös resursseja ohjaukseen jo vähintään yläasteen alusta lähtien.

Onko tyttärelläsi siis ollut jo henkilökohtainen tapaaminen opon kanssa? Toiko hän siellä esiin, että hakee lukioon ja oliko hänellä mietittynä jo joitakin kiinnostavia lukioita, joista etsiä tietoa yhdessä opon kanssa?

Vierailija
86/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siellä opintopolussa on käsittääkseni tiedot kaikista Suomessa tarjottavista koulutuksista ja yhteishaku tehdään sitä kautta. Vipusesta löytyvät tiedot edellisten vuosien pisterajoista.

Vierailija
87/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opon tunneilla puhutaan AMMATTIALOISTA, eli esim. sosiaali- ja terveysalalla on lähihoitajan tutkinto, johon opiskellaan ammattikoulussa ja lisäksi puhutaan sairaanhoitajan, terveydenhoitajan ja lääkärin ym. ammateista, joihin hakeudutaan toisen asteen opintojen jälkeen, eli monesti juuri LUKION jälkeen. Kaikki nuoret eivät ymmärrä, että jos puhutaan sosiaali- ja terveysalasta, että puhutaan alasta yleensä ei vain ammattikoulututkinnoista.  Hakeudutaanhan lukion jälkeenkin jollekin ammattialalle. Eikö?

Eli kyllä opot käyvät läpi sekä lukion että ammattikouluhaun. Ja aloja läpikäytäessä puhutaan usein samalla myös lukion ainevalinnoista. Eli siitä mitkä aineet olisivat hyödyllisiä alalle hakeutuessa ja siellä toimiessa. 

Opo ei voi päättää nuoren puolesta mihin hän hakeutuu. Se päätös täytyy jokaisen nuoren tehdä itse. 

Kukaan ei ole pyytänyt opoa päättämään puolesta. Vaan nimenomaan esittelemään eri aloja, miettimään nuoren kanssa ja tukena.

Nyt homma on mennyt niin että aina on kotoa pitänyt ehdottaa jotain. Sen sijaan että opon kanssa nuori saisi pohtia vahvuuksiaan (siis oikeasti, ei niin että yllytetään alisuorittamiseen).

Ja toistan vielä senkin että eihän meillä nuorella ole hätäpäivää, kun koti osaa auttaa. Mutta entäs ne joilla koti ei auta?

Juuri alussa kerroit, että opon tunneilla on koko syksy käyty läpi eri ammattialoja. Onko nuoresi kuunnellut siellä opon tunnilla mitään vai puuhaillut vain omiaan? 

Ja siis opohan ei ole mikään ajatustenlukija. Jos teidän nuori ei ole vieläkään päättänyt mille alalle hän hakeutuisi, niin nyt sitten sinä vanhempana otat äkkiä yhteyttä opoon ja sovitte yhteisen ohjausajan, jossa paikalla olette te vanhemmat ja nuori. Opo ehtii vielä sopia vaikka tutustumiskäyntejä eri ammattikoululinjoille tai vaikkapa lähettää nuoren ammatinvalintapsykologin juttusille, jos hän ei itse osaa auttaa riittävästi.

Ja jaettu esitteitä miten mennä töihin Lidliin tai Solille. Tai S-ryhmän kahvilaan.

Ja miksi vitussa mun nuoreni pitäisi vielä edelleen mennä lähemmin tutustumaan jonnekin ammattikouluun???? Jeesus!

Jos kerran olet(te) päättäneet, että poika menee lukioon, mikä on ongelma? Eikai yläasteella voida käsitellä kaikenmaailman akateemisia ammatteja, koska lukio kuitenkin käytävä ennen niihin ammatteihin käsiksi pääsemistä. Tottakai yläasteen opo esittelee ammatillisen koulutuksen mahdollisuuksia niiden takia, jotka niistä ovat kiinnostuneita. Pitäisikö opon tunneilla keskittyä pelkästään lukioihin vain siksi, että oma poikasi tietää sinne suuntaavansa?

Tyttö.

Miksei sieltä opon tunneilta sitten vapauteta kokonaan näitä jotka menee lukioon? Koska he ei saaneet sieltä mitään.

Lukioon mennessä pitää nyt tietää mitä valitsee heti alussa koska pääsykoeuudistus. Siksi olisi tärkeää esitellä ne akateemisetkin alat ysillä.

Varmaankin siksi ei vapauteta, että opokurssi kuuluu opetussuunnitelmaan. Yksittäisen opon vika ei ole se, että hänen täytyy opsin mukaan tietyt asiat tunneilla käsitellä, kuten ei myöskään se, että aika ja muut resurssit eivät riitä jokaisen lukion kurssitarjottimien ja amk- ja yliopistokoulutuksien syvempään käsittelyyn, vaikka kaikenlaisia uudistuksia tehdäänkin. Samalla kun pitäisi lisätä myös resursseja ohjaukseen jo vähintään yläasteen alusta lähtien.

Onko tyttärelläsi siis ollut jo henkilökohtainen tapaaminen opon kanssa? Toiko hän siellä esiin, että hakee lukioon ja oliko hänellä mietittynä jo joitakin kiinnostavia lukioita, joista etsiä tietoa yhdessä opon kanssa?

En oleta että selvitetään yksittäisiä lukioita, mutta kyllä niitä akateemisia ammatteja ja aloja pitäisi käsitellä sekä lukioiden kurssitarjontaa, niiden yhteyttä eri aloihin jne.

Ja on, ollut täysin turha henk koht aika, johon valmistautui huolella, muttei saanut mitään hyötyä siitä. Siis kaikki vastaukset näemmä ihan päin prinkkalaa, yliolkaisia ja surkeampia kuin mitä itse saisi nettiä penkomalla.

En tiedä katsoiko edes lapsen keskiarvoa...

Vierailija
88/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis siellä opintopolussa on käsittääkseni tiedot kaikista Suomessa tarjottavista koulutuksista ja yhteishaku tehdään sitä kautta. Vipusesta löytyvät tiedot edellisten vuosien pisterajoista.

Sieltä Vipusesta löytyvät myös tiedot lukioiden keskiarvorajoista edellisiltä vuosilta.

Vierailija
89/113 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää nyt tytön kanssa yhdessä katsomaan sitä opintopolkua. Sieltä pitäisi löytyä kaikki!

Vierailija
90/113 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin te opoa tarvitsette? Tekee itse päätökset ja valinnat, se riittää. Sen verran nyt tiedätte, että sieltä voi tulla väärää infoa.

Tämä on aivan p@$ka idea! Mä en 15-16v edes tiennyt mitä eroa on diplomi-insinöörillä ja insinöörillä ja yliopistossa voi vaan opiskella vaan "kouluaineita ja opettajaksi" ja tekusta tulee insinöörejä, mutta eipä 2000-luvun alussa ollut enää edes tekua. Sit opo jauho vaan, että amikseen jos tiedät mihin menet ja jos et tiedä niin mene lukioon. Vasta parikymppisenä rupesin tietää aloista jotakin ja tty.hyn meinasin hakea, niin pääsykoe aivan mahdoton amiksen tumpelolle. Suhteellisen katkera edelleen olen eräälle Kilpisen koulun Tiilikaiselle...

Vierailija
91/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä v#¤tua sä täällä nyt sitten valitat! Eli nuoresi tietää, että aikoo hakea lukioon. Selvä, hän hakee lukioon. Pojalle on koko syksy kerrottu ammattialoista ja varmasti myös akateemisista aloista ja lukiosta. Jos poika väittää muuta, niin hän valehtelee. Jos hän ei itse osaa googlettaa koulujen kielitarjontaa tai katsoa reittihaulla kuinka pitkä matka kouluun on, niin voi avuttomuus. 

Tyttö.

Ei ole jauhettu kuin ammattikoulua ja kaksoistutkintoa.

Koulut ei kerro nettisivuillaan kaikki sitä onko mistä kielistä a-kieli tarjolla vaiko vain b-kieli.

Ja kyllä osaa katsoa, mutta opo ei osannut koska neuvoi tasan väärin kahden koulun matkat.

Lukiovalintaan tarvitsee tukea, koska Helsingin tilanne on mikä on. Noilla amistiedoilla joita koko syksy tyrkytettiin ei tee mitään.

Neuvoi väärin matkat? Sekö on opon työtä?

Vierailija
92/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttö.

Ei pidä. Kukaan ei täysin töissä uudistuksesta. Ei edes yliopistot. Tästä on nyt lukiossa rauhoiteltu. Jatkossakin opiskelemaan pääsee.

Ja ihan joka lukiossa on kurssit ihan joka alalle. Lukiokursseja on niin paljon pakollisia, että niistä voi aloittaa. Lukiossa voit valintoja moneen kertaan muuttaa.

Todellakin löysää nyt vähän! Ei kannata sitä lasta polttaa loppuun heti

Vierailija
93/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos nuori erikseen laatii kysymyslistan kanssani kotona ja kysyy ne kysymykset siellä opolla, myös eri koulujen a-kielistä, eikä opo pihahtanutkaan mistään opintopolusta, vaan käski kiertää kouluesittelyt.

Opon kuuluu ohjata ilman se hankkimaan tieto. Ei hän eikä opettajat ok mitään vadtausautomaatteja. Että pitäisi osata joka vuosi muuttuvat kutssitarjottimet sadoista kouluista...

Hyvä neuvo. Menkää niihin lukioinfoihin!

Tietoa opintoportista ja kaikki kurssitarjottimet kunkin lukion nettisivuilta.

Opastusta matkoihin löytyy varmasti myös netistä....

Vierailija
94/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toitotetaan että opon ei edes kuulu neuvoa, vaan enintään ohjata oppilas itse selvittämään asioita nettisivuilta ja lukioiden infoista. Ihan samalla tavalla ne amisten tiedot löytyy netistä ja oppilaitosten infoista. Näitä kuitenkin käydään läpi koko yläkouluaika, lukioista ei saa juuri mitään tietoa koulun kautta. Tämä johtaa amisväylän liialliseen korostumiseen ja haittaa etenkin niitä, joilla ei ole kodin tukea ja kannustetta hakeutua lukion kautta akateemisiin ammatteihin. Ei ihme, että Suomessa nykyään koulutus (ja sitä kautta ansiotaso ja hyvinvointi) periytyy voimakkaasti.

Lisäksi juuri nyt lukio-opetus ja korkeakoulujen hakusysteemit ovat isossa muutoksessa, jolloin kotien kyky neuvoa ja ohjata on aiempaa heikompi. Tämän vuoksi myös lukioista ja lukion jälkeisistä opinnoista tarvittaisiin aiempaa enemmän tietoa jo yläkoulussa.

Oma teinini on Helsingin lähiökoulussa luokalla, josta lähes kaikki ovat jatkamassa lukioon ja kaikilla on vähintään perushyvä todistus (kyseessä harvinaisen kielen luokka). Tällekin joukolle opo on koko yläkouluajan puhunut ainoastaan Stadin ammattiopistosta ja niistä ammateista, joihin kyseisessä paikassa voi opiskella. Lukioita ei ole esitelty lainkaan eikä akateemisia ammatteja ole edes mainittu.

Vierailija
95/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä v#¤tua sä täällä nyt sitten valitat! Eli nuoresi tietää, että aikoo hakea lukioon. Selvä, hän hakee lukioon. Pojalle on koko syksy kerrottu ammattialoista ja varmasti myös akateemisista aloista ja lukiosta. Jos poika väittää muuta, niin hän valehtelee. Jos hän ei itse osaa googlettaa koulujen kielitarjontaa tai katsoa reittihaulla kuinka pitkä matka kouluun on, niin voi avuttomuus. 

Tyttö.

Ei ole jauhettu kuin ammattikoulua ja kaksoistutkintoa.

Koulut ei kerro nettisivuillaan kaikki sitä onko mistä kielistä a-kieli tarjolla vaiko vain b-kieli.

Ja kyllä osaa katsoa, mutta opo ei osannut koska neuvoi tasan väärin kahden koulun matkat.

Lukiovalintaan tarvitsee tukea, koska Helsingin tilanne on mikä on. Noilla amistiedoilla joita koko syksy tyrkytettiin ei tee mitään.

Neuvoi väärin matkat? Sekö on opon työtä?

Ilmeisesti, koska niitä alkoi neuvoa.

Vierailija
96/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opon kuuluu ohjata ilman se hankkimaan tieto. Ei hän eikä opettajat ok mitään vadtausautomaatteja. Että pitäisi osata joka vuosi muuttuvat kutssitarjottimet sadoista kouluista...

Toistan kysymyksen:

Miksi teinin on koko syksy pitänyt iatua kuuntelemassa seikkaperäisiä selostuksia ammattikoulusta? Miksi hänelle on henk koht aika jos ei sielläkään saa mitään tietoa? Miksi käsketään laatia kysymyksiä, kun kysymyksiä ei saa esittää?

Ap

Vierailija
97/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mtkoista opo antoi väärää tietoa niin että hän muutti teinin laatimaa lukiolistaa matkojen perusteella. Väitti koulujen olevan etäisyydeltään niin ja niin kaukana ja siksi järjestyksen pitäisi olla toinen. Ja nämä koulumatkatiedotkin oli vääriä. Eli neuvoi väärin.

Ap

Vierailija
98/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä toitotetaan että opon ei edes kuulu neuvoa, vaan enintään ohjata oppilas itse selvittämään asioita nettisivuilta ja lukioiden infoista. Ihan samalla tavalla ne amisten tiedot löytyy netistä ja oppilaitosten infoista. Näitä kuitenkin käydään läpi koko yläkouluaika, lukioista ei saa juuri mitään tietoa koulun kautta. Tämä johtaa amisväylän liialliseen korostumiseen ja haittaa etenkin niitä, joilla ei ole kodin tukea ja kannustetta hakeutua lukion kautta akateemisiin ammatteihin. Ei ihme, että Suomessa nykyään koulutus (ja sitä kautta ansiotaso ja hyvinvointi) periytyy voimakkaasti.

Lisäksi juuri nyt lukio-opetus ja korkeakoulujen hakusysteemit ovat isossa muutoksessa, jolloin kotien kyky neuvoa ja ohjata on aiempaa heikompi. Tämän vuoksi myös lukioista ja lukion jälkeisistä opinnoista tarvittaisiin aiempaa enemmän tietoa jo yläkoulussa.

Oma teinini on Helsingin lähiökoulussa luokalla, josta lähes kaikki ovat jatkamassa lukioon ja kaikilla on vähintään perushyvä todistus (kyseessä harvinaisen kielen luokka). Tällekin joukolle opo on koko yläkouluajan puhunut ainoastaan Stadin ammattiopistosta ja niistä ammateista, joihin kyseisessä paikassa voi opiskella. Lukioita ei ole esitelty lainkaan eikä akateemisia ammatteja ole edes mainittu.

Minun lapseni on yläkoulussa johon piti pyrkiä. Todiatukset on keskimäärin 8,5. Yli puolella lapsen luokkalaisista todistus on 9,5 tai yli. Kukaan ei ole menossa amikseen.

Ap

Vierailija
99/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monta kertaa on todettu että opinto-ohjauksessa käydään opetussuunnitelman mukaiset asiat. Se ei ole neuvomusta vaan ohjausta.

Siellä käydään läpi toisen asteen mahdollisuudet. Ei niitä amisjuttuja sen tarkemmin

Paitsi kaikki laskee pisteitä eri amislinjoille (tähän menee aikaa). Samalla oppilaat tutustuu aloijin (sisältää myös kolmannen asteen).

Lukiot käydään läpi. Ei toni asioita pilkun tarkasti. Lasketaan lunuaineiden keskiarvo....

Ja suositellaan halukkaiden käyvän eri lukioiden infoissa

Korkeakouluhaut on vielä auki. Ei niiden kanssa kannata sen enempää kohkata. Kotonakin kannattaa rauhoitella eikä lietsoa

Vierailija
100/113 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistan kysymyksen:

Miksi teinin on koko syksy pitänyt iatua kuuntelemassa seikkaperäisiä selostuksia ammattikoulusta? Miksi hänelle on henk koht aika jos ei sielläkään saa mitään tietoa? Miksi käsketään laatia kysymyksiä, kun kysymyksiä ei saa esittää?

Ap

Opetussuunnitelma. Tutustu siihen ja lakkaa vauhkoamasta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme