Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äitini säästi lapsilisistä

Vierailija
16.01.2018 |

Laittoi ainakin osan sivuun. Nyt puhuu kuinka me saadaan joka kuukausi lapsilisää.

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin säästin.

Vierailija
2/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki mahdollisimman halpaa ruokaa ja säästi myös ruokarahoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se kitsastelee edelleen.

Vierailija
4/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin äiti säästi, vaikka isä oli sairaseläkkeellä ja rahasta oli aina tiukkaa. En tiedä yhtään minkä verran säästi, mutta se oli hänelle selkesti joku periaatekysymys. Muutenhan hän olisi ostanut sillä rahalla vaikka parempaa ruokaa. Meillä oli kotona niin ankeat ruuat että kouluruuat oli hyviä niiden rinnalla.

Sain ne rahat sitten aikuisena, markka-aikaan 24000 markkaa. Nykyrahassa jotain 6200€ eli ei ihan pieni raha, muttei isokaan. Käytin sen vielä aivan typerästi, ostin lomaosakkeen jota minulla ei ollut koskaan varaa käyttää. Sain lopulta myytyä sen 500 eurolla ja pääsin eroon niistä juoksevista kuluista. 

Oman lapsen toivon olevan hiukan järkevämpi ja siihen olen yrittänyt kasvattaa. Äiti säästi kyllä, mutta talouskasvatus jäi vähän puolitiehen.

Vierailija
5/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat käytti lapsilisiä asuntolainan lyhentämiseen ennätysajassa.

Eipä ostettu lapsille vaatteita, ei minkäänlaisia harrastusvälineitä, ei ravinteikasta ruokaa, ei käyty matkoilla tai koettu yhtään mitään. Mutta omakotitalon asuntolaina tuli maksettua nopeasti, viimeistään silloin kun lapsilisien maksu jo lasten iänkin vuoksi lopetettiin.

”Jee”?

Nyt sitten alkoholisoituneina leuhkivat miten mahtavaa on asua velattomassa talossa johon meillä lapsilla ei ole (eikä tule) osaa eikä arpaa.

Harmittaa onnettoman ja köyhän lapsuuden jälkeen kuunnella tuota p*skaa.

Vierailija
6/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me säästettiin ja laitettiin poikimaan meidän lapsen lapsilisät. Sai kivan pesämunan ku täytti 18v.

Vierailija
7/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin äiti säästi, vaikka isä oli sairaseläkkeellä ja rahasta oli aina tiukkaa. En tiedä yhtään minkä verran säästi, mutta se oli hänelle selkesti joku periaatekysymys. Muutenhan hän olisi ostanut sillä rahalla vaikka parempaa ruokaa. Meillä oli kotona niin ankeat ruuat että kouluruuat oli hyviä niiden rinnalla.

Sain ne rahat sitten aikuisena, markka-aikaan 24000 markkaa. Nykyrahassa jotain 6200€ eli ei ihan pieni raha, muttei isokaan. Käytin sen vielä aivan typerästi, ostin lomaosakkeen jota minulla ei ollut koskaan varaa käyttää. Sain lopulta myytyä sen 500 eurolla ja pääsin eroon niistä juoksevista kuluista. 

Oman lapsen toivon olevan hiukan järkevämpi ja siihen olen yrittänyt kasvattaa. Äiti säästi kyllä, mutta talouskasvatus jäi vähän puolitiehen.

No mä en oo saanut niitä rahoja. Yksi sisaruksistani joutui nukkumaan nälkäisenä kun meillä oli niin olematonta ruokaa joskus.

Iltapalaa ei käytännössä ollut.

Vierailija
8/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitan työt, niin on myös tarkoitus säästää. Tai ei säästää, laittaa sijotustilille kasvamaan pikkuhiljaa pesämunaa. Toivon, että lapseni saisi siitä tulevaisuudessa ainakin osan käytettyä asuntolainaan. Ja jos lapseni täysi-ikäisenä asuu vielä kotona ja käy töissä, niin perin nimellistä vuokraa, joka menee tuonne samalle tilille. Saa sitten omaan asuntoon muuttaessa pienen pesämunan itselleen.

Meillä lapsilisät meni vanhempien ryyppäämiseen. En halua samanlaista alkua omalle lapselleni.

Vierailija
9/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity ihan tähän tilanteeseen mutta.. Minusta tuntuu, että useat vanhemmat eivät tiedä sitä, että lapsi voi haastaa vanhemmat oikeuteen tilanteessa jossa vanhemmat eivät käytä lapsilisiä lapseen tämän ollessa lapsi. Eli toisin sanoen lapsenne voivat haastaa teidät oikeuteen lapsilisien väärinkäytöstä tilanteessa jossa vanhemmat ovat säästäneet lapsilisät lapselle aikuiselämää varten. Hämmentävä tämä maailma, the more you know

Vierailija
10/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aloitan työt, niin on myös tarkoitus säästää. Tai ei säästää, laittaa sijotustilille kasvamaan pikkuhiljaa pesämunaa. Toivon, että lapseni saisi siitä tulevaisuudessa ainakin osan käytettyä asuntolainaan. Ja jos lapseni täysi-ikäisenä asuu vielä kotona ja käy töissä, niin perin nimellistä vuokraa, joka menee tuonne samalle tilille. Saa sitten omaan asuntoon muuttaessa pienen pesämunan itselleen.

Meillä lapsilisät meni vanhempien ryyppäämiseen. En halua samanlaista alkua omalle lapselleni.

Se vaan, että kun lapsi täyttää 18, saa käyttää rahat ihan mihin huvittaa, jos tili on hänen nimissä. Jos tili on teidän nimissä ja annatte isomman summan kerralla kun muuttaa, menee lahjaveroa.

T. Pankin täti

Vierailija
11/71 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseen kuluu paljon rahaa, mistä sen tietää varmaksi jälkikäteen ettei kulutettu ole juuri lapsilisärahaa?

Vierailija
12/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseen kuluu paljon rahaa, mistä sen tietää varmaksi jälkikäteen ettei kulutettu ole juuri lapsilisärahaa?

Ei mun äidillä niin paljoa mennyt lapsiin.

Äitini ompeli kaikki vaatteet itse.

Ruoka oli edullista.

Lapsilisät maksettiin neljä kertaa vuodessa.

Ostoarvo oli hyvä.

Vierailija
13/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me säästettiin ja laitettiin poikimaan meidän lapsen lapsilisät. Sai kivan pesämunan ku täytti 18v.

Tässä syy, miksi lapsilisistä pitäisi tehdä tulosidonnaisia. Veroeuroja syydetään ihmisille jotka eivät niitä todellakaan tarvitse.

Vierailija
14/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan joka lapsi kuluttaa enemmän kuin lapsilisät on.

Vierailija
15/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini aiheutti vaan pelkkää köyhyyttä meille lapsena. Lisäksi säästi lapsilisät matkusti toiseen maahan ja toi sieltä ulkomaisen miehen ja pani itsensä paksuksi ja nyt minun pitäisi vielä maksaa tämän lapsen elämää.... Kuinka hullu voi olla oma äiti? lisäksi ne lapsilisät menivät matkustamiseen. Lisäksi peri vielä vanhemmiltaan rahaa ja edelleenkään ei ole tullut järkiinsä. Tuhlasi rahat YLLÄTYS itseensä. Sitten pyysi minua vielä tulemaan hakemaan itseään leikkauksesta. Antakaa mun kaikki kestää. 

Vierailija
16/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se vaan, että kun lapsi täyttää 18, saa käyttää rahat ihan mihin huvittaa, jos tili on hänen nimissä. Jos tili on teidän nimissä ja annatte isomman summan kerralla kun muuttaa, menee lahjaveroa.

T. Pankin täti

Onko pankin täti törmännyt työssään lasten tileihin lainkaan? Hallintaoikeus molemmilla vanhemmilla.

Vierailija
17/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä syy, miksi lapsilisistä pitäisi tehdä tulosidonnaisia. Veroeuroja syydetään ihmisille jotka eivät niitä todellakaan tarvitse.

Ensin jokaisen pitää katsoa, mihin rahansa käyttää. Joillain on tarve tuhlata kaikki vaikka vähempikin riittäisi. Sitten kadehtitaan niitä, jotka osaavat säästääkin lapsille.

Vierailija
18/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Pankin täti

Onko pankin täti törmännyt työssään lasten tileihin lainkaan? Hallintaoikeus molemmilla vanhemmilla.

Mites tää nyt liittyy mihinkään? Eikä aina välttämättä ole molemilla vanhemmilla, jos vanhemmat ovat toisin yhdessä sopineet.

Vierailija
19/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini aiheutti vaan pelkkää köyhyyttä meille lapsena. Lisäksi säästi lapsilisät matkusti toiseen maahan ja toi sieltä ulkomaisen miehen ja pani itsensä paksuksi ja nyt minun pitäisi vielä maksaa tämän lapsen elämää.... Kuinka hullu voi olla oma äiti? lisäksi ne lapsilisät menivät matkustamiseen. Lisäksi peri vielä vanhemmiltaan rahaa ja edelleenkään ei ole tullut järkiinsä. Tuhlasi rahat YLLÄTYS itseensä. Sitten pyysi minua vielä tulemaan hakemaan itseään leikkauksesta. Antakaa mun kaikki kestää. 

Mistä tiedät, että äitisi matkusti juuri lapsilisärahoilla, eikä muusta saamastaan rahasta?

Ja miksei saisi perintöään käyttää itseensä? Äitisihän se perintö oli?

Vierailija
20/71 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity ihan tähän tilanteeseen mutta.. Minusta tuntuu, että useat vanhemmat eivät tiedä sitä, että lapsi voi haastaa vanhemmat oikeuteen tilanteessa jossa vanhemmat eivät käytä lapsilisiä lapseen tämän ollessa lapsi. Eli toisin sanoen lapsenne voivat haastaa teidät oikeuteen lapsilisien väärinkäytöstä tilanteessa jossa vanhemmat ovat säästäneet lapsilisät lapselle aikuiselämää varten. Hämmentävä tämä maailma, the more you know

Nyt puhut puppua. Tästä on parin vuoden takainen oikeudenpäätös, jossa lapsi haastoi äitinsä, joka oli lapsen ensimmäiset vuodet säästänyt lapsilisät hänen tililleen, mutta äiti nosti rahat ja maksoi opiskelun ja muita perheen kuluja.

Oikeuden päätös: lapsi hävisi oikeusjutun, koska lapsilisät maksetaan aina vanhemmalle, ei lapselle ja vanhemmat päättävät mihin lapsilisät käytetään.

Oikeudenpäätös löytyy netistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan