Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IBS vertaistukea, linkkejä ja vinkkejä tähän!

Vierailija
16.01.2018 |

https://www.tervevatsa.fi/ibs-aertyvae-suoli/ Tuossa ihan hyvä ja tiivis pakketti aiheesta. FODMAP ruokavaliota aloitan nyt noudattamaan tarkasti niin pahat on oireet.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.maryvancenc.com/wp-content/uploads/2012/10/FODMAP-Table-409… Tässä ruokia joita välttää ja jotka sopivia syödä IBS:ssää sairastavalle.

Vierailija
2/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pahimmat oireet aiheutti viljat, joita välttelemällä on elämä paljon helpompaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin diagnosoitu ( tähystys ym. ) ibs ja mulle ei sovi tuo fodmap kuin siltä osin että maltitoli, sorbitoli ym. ei käy mulle.

Paras ratkaisu mulle oli jättää sokeri, käyttää harvoin makeutukseen steviaa tai karppisokeria, syödä täysrasvaisia laktoosittomia maitotuotteita kohtuudella, poistaa viljat ja syödä runsaammin rasvaa.

Vierailija
4/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös muistaa lisäravinteet. Piihappogeeli, glutamiini, hyvät maitohappobakteerit (monille ei sovi maitoperäiset vaan ihmisperäiset), luonnollinen ja hyvä kuituvalmiste esim. Biolatte Havitall tai ihan vaan joku sopivan kokoinen psylliumrouhe. 

Vierailija
5/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on paras seurata FODMAPin keksineen Monashin yliopiston (Australia) antamia tietoja, heillä on kännykkäappsikin. Päivitykset ovat aina tärkeitä, koska testaavat uusia ruoka-aineita. (Ovat mm. testanneet suomalaisia luonnonmarjoja, koska joku suomalainen kollega on niitä heille testattavaksi vienyt.)

https://www.monashfodmap.com/

Antavat tarkat määrät mitä voi syödä, eli esim. kaikkia ruokia ei tarvitse välttää kokonaan, vaan niitä voi nauttia tietyn määrän, tietyin osin, ja/tai valmistettuna jollakin tavalla.

Nytkin testasivat jopa parsakaalin ja broccoliinin, sekä niiden osien FODMAPit. Eli parsakaalin kukinnot ovat okei, mutta varsia ei kannata syödä. Broccoliineissa homma menee päinvastoin, syö vain varret. Nämä uudet testit löytyy aina Monashin Fodmap blogista.

Toinen hyvä nettilähde on amerikkalaisen ravitsemusterapeutin sivusto.

http://www.katescarlata.com/

Hän on käynyt ym. yliopiston koulutuksessa Fodmapeista ja seuraa koko ajan sen tietoja. Tässäkin kannattaa seurata blogia ja kohdan Fodmap resources alla on Fodmap 101, Grocery list ja Checklist.

Kummallakin ym. sivustolla on myös reseptejä, joista varmasti on apua kaikille .(Kaikki tieto on kuitenkin vain englanniksi ja mitat useimmiten vain anglo-saksien systeemeillä.)

Suomalaisista sivustoista asiallisin (jos haluaa tarkempaa tietellistä pohdintaa) on suomalaisen ravitsemusterapeutin blogi. Hän kirjoittaa siis monista aiheista, mutta haulla löytää infoa Fodmapeistakin.

http://www.pronutritionist.net/?s=fodmap

Vierailija
6/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

FODMAP, Vivomixx ja Molkosan

Vierailija
7/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin diagnosoitu ( tähystys ym. ) ibs ja mulle ei sovi tuo fodmap kuin siltä osin että maltitoli, sorbitoli ym. ei käy mulle.

Paras ratkaisu mulle oli jättää sokeri, käyttää harvoin makeutukseen steviaa tai karppisokeria, syödä täysrasvaisia laktoosittomia maitotuotteita kohtuudella, poistaa viljat ja syödä runsaammin rasvaa.

Sun kannattaa ensin tutustua kunnolla Fodmapiin. Et selvästi hahmota että kerrot juuri että sulle oireita selvästi aiheuttaa eniten yksi tietty Fodmap-ryhmä eli polyolit. Kaikki IBS-ihmiset eivät nimittäin ole yhtä herkkiä kaikille Fodmapeille vaan toiset ovat esim. herkempiä fruktaaneille kuin toiset. Sinä näyt olevan herkkä juuri polyoleille.

Polyoleja on juuri sokereissa kuten xylitoli, mannitoli, yms. Mutta lisäksi niitä on näissä ruoka-aineissa: kukkakaali, sienet, sokeriherneet, omenat, aprikoosit, kirsikat, nekatriinit, päärynät, luumut, vesimeloni, yms.

Voit tietysti testata miten sun suoli reagoi jos syöt annoksen kukkakaalia tai vesimelonia, tms. Jos tulee ripulia ja muita oireita, sitten diagnoosi on oikea.

Epäilen että sulla voi olla myös herkkyyttä laktoosille, mutta koska syöt rasvaista jugurttia, rasva hidastaa ja vähentää laktoosin suolessa aiheuttamia oireita. Tietenkin IBS-diagnoosin saatua olisi fiksua valita laktoositonta jugurttia.

Vierailija
8/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös muistaa lisäravinteet. Piihappogeeli, glutamiini, hyvät maitohappobakteerit (monille ei sovi maitoperäiset vaan ihmisperäiset), luonnollinen ja hyvä kuituvalmiste esim. Biolatte Havitall tai ihan vaan joku sopivan kokoinen psylliumrouhe. 

Lisäravinteita kannattaa välttää mun mielestä, koska ne on usein täynnä Fodmapeja.

Itse sain aikoinaan luontaistuotekaupoista neuvon syödä maitohappobakteereja. Rahaa meni ja suolen kunto vaan paheni!

Sitten otin asioista selvää itse ja kappas: valtaosassa maitohappobakteereja on fodmapeja. Useimmiten inuliinia ja/tai polyoleja sisältäviä makeutusaineita sekä frukto-oligosakkarideja. Lukekaa siis huolella kaikki ainesosaluettelot.

Samoin kannattaa toimia muidenkin lisäravinteiden kanssa. Itse suosittelen jättämään ravinteet kauppaan, koska ne ovat kalliita emmekä tiedä mitä ne oikeasti sisältävät. Lisäravinteita kun nautitaan joka päivä, niin voivat pahimmassa tapauksessa pahentaa oloa vähäsen joka päivä. Moni tarkkailee haukkana ruokaansa, joten ei huomaakaan että Fodmapit voivat tulla lääkkeistä ja lisäravinteista. Siis myös jokainen apteekin lääke voi sisältää (ja usein sisältääkin) Fodmapeja. Tablettien koostumus perustuu usein laktoosiin, jne...

Vierailija
9/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäravinteita kannattaa välttää mun mielestä, koska ne on usein täynnä Fodmapeja.

Itse sain aikoinaan luontaistuotekaupoista neuvon syödä maitohappobakteereja. Rahaa meni ja suolen kunto vaan paheni!

Sitten otin asioista selvää itse ja kappas: valtaosassa maitohappobakteereja on fodmapeja. Useimmiten inuliinia ja/tai polyoleja sisältäviä makeutusaineita sekä frukto-oligosakkarideja. Lukekaa siis huolella kaikki ainesosaluettelot.

Samoin kannattaa toimia muidenkin lisäravinteiden kanssa. Itse suosittelen jättämään ravinteet kauppaan, koska ne ovat kalliita emmekä tiedä mitä ne oikeasti sisältävät. Lisäravinteita kun nautitaan joka päivä, niin voivat pahimmassa tapauksessa pahentaa oloa vähäsen joka päivä. Moni tarkkailee haukkana ruokaansa, joten ei huomaakaan että Fodmapit voivat tulla lääkkeistä ja lisäravinteista. Siis myös jokainen apteekin lääke voi sisältää (ja usein sisältääkin) Fodmapeja. Tablettien koostumus perustuu usein laktoosiin, jne...

Ohhoh, tämähän on kiintoisaa! Lapsellani on ilmeisestikin ärtynyt suoli johtuen lukuisista ja taas lukuisista antibioottikuureista (jotka nyt onneksi pääosin ohi). Kun oli kuurilla, lääkäri suositteli aina maitohappobakteereja ja sitten myöhemminkin, kun todettiin ärtynyt suoli. Näppituntumani on, että lapsen suolisto on ollut huonommassa kunnossa maitohappobakteerien aikaan. Olen pitänyt itseäni ihan hulluna, kun olen moista epäillytkään, mutta ehkä siinä onkin perää. (No, hulluuden kokemukset ovat tulleet tässä tutuksi mm. silloin, kun lapsen suolisto-oireet katosivat laktoosin lopettamisen myötä ja sitten tulivat laktoosi-intoleranssin geenitestin tulokset ja sen mukaan lapsen pitäisi sietää laktoosia; onneksi lääkäri sitten keksi tuon IBS:n!)

Vierailija
10/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras itselle sopiva ruokavalio selviää vain kokeilemalla. Itselleni ehdottomia ei ruokia ovat kaalit, sipulit, ruis, omena, päärynä, maito sellaisenaan, mutta esimerkiksi monelle oireita aiheuttava vehnä ja sokeri eivät tee minulle mitään. Purkka, hiilihapolliset juomat ja hiivaa sisältävät ruuat aiheuttavat myös vaivoja.

Tärkeää ruokavaliossa on myös ehdoton säännöllisyys ja ateriarytmi. Aamupala kello 9, lounas klo 13, välipala klo 16 ja illallinen klo 19.30.

Viimeinen vinkki kuullostaa huuhaalta, mutta asia on todistettu myös tieteellisesti. Syvähengitys ja meditaatio auttavat ärtyneeseen suoleen, varsinkin "kohtauksien" iskiessä. Itse saan kohtauksen usein laantumaan täysin tekemällä syvähengitysgarjoituksen. Pelastus koulussa ja työpaikalla!

Vierailija
11/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohhoh, tämähän on kiintoisaa! Lapsellani on ilmeisestikin ärtynyt suoli johtuen lukuisista ja taas lukuisista antibioottikuureista (jotka nyt onneksi pääosin ohi). Kun oli kuurilla, lääkäri suositteli aina maitohappobakteereja ja sitten myöhemminkin, kun todettiin ärtynyt suoli. Näppituntumani on, että lapsen suolisto on ollut huonommassa kunnossa maitohappobakteerien aikaan. Olen pitänyt itseäni ihan hulluna, kun olen moista epäillytkään, mutta ehkä siinä onkin perää. (No, hulluuden kokemukset ovat tulleet tässä tutuksi mm. silloin, kun lapsen suolisto-oireet katosivat laktoosin lopettamisen myötä ja sitten tulivat laktoosi-intoleranssin geenitestin tulokset ja sen mukaan lapsen pitäisi sietää laktoosia; onneksi lääkäri sitten keksi tuon IBS:n!)

Aivan. Lapsen oireet ovat hyvinkin voineet johtua maitohappobakteerivalmisteista, koska etenkin lapsille syötetään niitä joissa on joku maku (mansikka tms.), no niissä on just noita makeutusaineita.

IBS ja laktoosi-intoleranssi ovat eri asia. Voivat olla tietenkin samalla potilaalla, mutta voi olla myös että laktoosi-intoleranssia ei ole, mutta jos on ärtynyt suoli, voi silti reagoida laktoosiin -- ihan kuin sun lapsi.

Eli äidin hulluus ei ollutkaan hulluutta vaan tarkkaa huomiokykyä! Tuo antibioottikuuriteoria kuulosta myös järkeenkäyvältä, luultavasti sillä tavoin lapsen suoliston hyvät bakteerit on tuhottu ja suoli ärsytetty herkäksi reagoimaan.

Toisaalta, on lisäksi uutta tutkimusta, jonka mukaan ärtyneen suolen oireyhtymää sairastavissa on pieni osa erittäin herkistyneitä poitlaita, jotka myös saavat oireita maitoproteiinista (tämä ei taida olla vielä Suomessa kovin tunnettua). Myös laktoosittomien maitotuotteiden vaikutusta kannattaa siis seurata, jos herkkis kyseessä eikä Fodmap ruokavaliosta ole täyttä apua.

Sun lapsen tilanteessa on toivoa, että FODMAP-ruokavaliolla saatte suolen kuntoon, joten vähitellen voitte testata yksi kerrallaan noita kiellettyjä aineita ja jos suoli kestää, ruokavalioon voi noita lisätä.

Maitohappobakteereissa on lapsille sopivia Fodmap-vapaita tuotteita varsinkin nestemäisissä tuotteissa.

Vierailija
12/14 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras itselle sopiva ruokavalio selviää vain kokeilemalla. Itselleni ehdottomia ei ruokia ovat kaalit, sipulit, ruis, omena, päärynä, maito sellaisenaan, mutta esimerkiksi monelle oireita aiheuttava vehnä ja sokeri eivät tee minulle mitään. Purkka, hiilihapolliset juomat ja hiivaa sisältävät ruuat aiheuttavat myös vaivoja.

Tärkeää ruokavaliossa on myös ehdoton säännöllisyys ja ateriarytmi. Aamupala kello 9, lounas klo 13, välipala klo 16 ja illallinen klo 19.30.

Viimeinen vinkki kuullostaa huuhaalta, mutta asia on todistettu myös tieteellisesti. Syvähengitys ja meditaatio auttavat ärtyneeseen suoleen, varsinkin "kohtauksien" iskiessä. Itse saan kohtauksen usein laantumaan täysin tekemällä syvähengitysgarjoituksen. Pelastus koulussa ja työpaikalla!

Varmaan olisi hyvä olla alussa tarkka ja seurata mihin Fodmap-lajeihin reagoi pahemmin, koska silloin jos huomaa ettei vaikka fruktaanit/galakto-oligosakkaridit ole ongelma, voi syödä monipuolisemmin siltä kieltolistalta.

Syvähengitys toimii varmasti siksi että suolihan on tahdottoman hermoston osa, ja syvähengitys, rentoutuminen yms. ovat melkein ainoa tapa jolla arjessa voimme vaikuttaa tuohon hermostoon. Itse olen kokeillut myös eri joogahengityksiä ja asentoja helpottamaan IBS-vaivoja.

Vierailija
13/14 |
17.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hyvistä neuvoista! Ap

Vierailija
14/14 |
26.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli oireina mahakipuja viikottain ja oksentelua välillä, nyt ne on ollu täysin poissa jo kolme kuukautta. Mua on siis mitä ilmeisemmin auttanut Ayurveda. Onko kukaan muu kokeillut syödä sen mukaan? Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan, kun itselläni se on kyllä muuttanut elämän oikeastaan 😊 Olis hirveen kiva kuulla muidenkin kokemuksia!

Täältä voi katsoa mikä kehotyyppi vastaa itseä (ja kannattaa myös googlata ayurveda test):

https://omorganicbeauty.com/ayurvediset-kehotyypit-ja-kehotyyppitesti/

Ja täältä katsoa mitä kannatta syödä (englanniksi, kohdasta "pacifying foods"): https://www.banyanbotanicals.com/info/ayurvedic-living/living-ayurveda/…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi