Hallitus, aktiivimalli yms. - olen tullut vainoharhaiseksi
Olen tällä hetkellä osa-aikatöissä, joten aktiivimalli ei koske minua. Olen kuitenkin tullut vainoharhaiseksi kaiken tämän kafkamaisen hulluuden takia, jota Suomen hallitus harjoittaa. Pelkään koko ajan, että työpaikka lähtee alta tai että TE-toimisto ja KELA saavat jotenkin keploteltua minulta sovitellun päivärahan pois, jolloin työstäni jää käteen niin vähän, että joutuisin hakemaan toimeentulotukea tai että tulee jokin uusi säädös, jonka varjolla tipun toimeentulotuelle ja joudun pupukurssille.
Joo, tiedän kuulostavani mielisairaalta, mutta mitään tällaista vainoharhaisuutta muita asioita kohtaan ei ole ja voin sanoa olevani täysijärkinen.
Voin vain kuvitella miltä työttömistä tuntuu.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Juu, olen tullut vainoharhaiseksi minäkin.
Olen akateemisesti koulutettu pitkän työuran tehnyt työtön. Kaksi asiaa mitkä olen aloittanut aktiivimallin jälkeen:
1. Säästän. Vähennän kulutusta. Ihan yksinkertainen neuvo kaikille. No, se on pois kotimaisesta kulutuksesta ja talouskasvusta, mutta eipä liikuta minua pätkääkään. Näin hallitus halusi. Värjään itse hiukseni ja halpa kampaaja leikkaa - ennen käytin 120 €/3 kk kampaajaan, nyt menee ehkä 40 €. Harmi sille kampaajalle, mutta ei voi mitään. Peruin kaikki lehtitilaukset, myös Hesarin. Ennen suosin kotimaista, en enää. Meillä ei 30 € tunnu, mutta tää ei tule jäämään tähän, joten rahahanat kiinni kotimaisen osalta. Esim. matkustamme kyllä, mutta nettipalveluista hotelli ja lennot. Kotimaan matkailu on aivan liian kallista meille.
2. En usko ketään ilman todisteita. Jos soitan työkkäriin, nauhoitan puhelun ja pyydän saada virkailijan sanoman asian kirjallisesti sähköpostiin. ja ei, en ole epäystävällinen, he ovat ymmärtäneet aivan mainiosti tämän jutun, koska kukaan ei tiedä mitään aktiivimallista. Sähköpostitkin alkavat nykyisin sanoilla "käsitykseni mukaan" tai "nyt tiedossa olevan valossa sanoisin että"
Täällä toinen akateeminen vastaavasti toimiva.
Saan ansiosidonnaista ja mies tienaa mukavasti.
Olen ostanut ainoastaan ruokaa, vaikkei asia rahasta olisi kiinni. Siivosin kaapit ja löysin 8 täyttä dödöä, lukuisia käyttämättömiä meikkejä, hiustököttejä 13 purkkia. Kenkiä ja vaatteita on yllin kyllin kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin (kumisaappaista iltapukuihin).
Aivan tahallaan en mitään osta. En kyllä tarvitsekaan.
Työttömien alapuolella on vielä paljon sakkia jos ette sitä tienneet, esim. pitkäaikaissairaat. Jos luulette että työkyvyttömyys ja diagnoosit jotenkin estää työttömiä karumman kyykytyksen, niin siinä olette erehtyneet. Jos luulette, että tässä maassa saa hoitoa sairaudesta toipumiseen, olette vielä enemmän väärässä.