Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.
Kommentit (717)
Vierailija kirjoitti:
Leipäressu,kananmunakastike potuilla,kalakukko,perunavelli,makaronivelli
Kalakukkoa olen pari kertaa yrittänyt tehdä, mutta kuori oli niin kovaa, ettei meinattu saada syötyä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
ohranryynivelliä
makaroonivelliä
uunijussia
klimppisoppaa
kalakeittoa mäti- ja maitipusseineen (usein talvella pilkkimisen jälkeen omista ahvenista)
itse tehtyä hernekeittoa
uunihaukea
valkoista kastiketta
köyhiä ritareita
hiekkahentusia
sultsinoita
eikä taida moni itse tehdä karjalanpiirakoitakaan.
Meillä tehdään noita kaikkia, paitsi makaroonivelliäjja uunijussia. Klimppisoppaa ei ole tehty aikoihin, harmi kyllä.
Tarkoitatko uunijussilla uunissa tehtyä uunijuustoa ternimaidosta? Sitä sain lapsena, kun lehmä poiki, niin saatiin ternimaitoa. Uunissa paistettu ternimaitojuusto syötiin vattu- tai mansikkahillon, itse tehdyn tietysti, kanssa jälkiruokana. Ternimaidon voi korvata munamaidollakin, mutta aito on suolaisempaa ja täyteläistä. En ole syönyt neljäänkymmeneen vuoteen!
Hiekkahentusia kokeilin joku vuosi sitten, mutta eivät olleet enää niin hyviä kuin ennen. Ihan petyin.
Silakkarullia
lammaspataa
munajuustoa
veripalttua
mykyrokkaa
muikkukeittoa
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ne nykyvanhempien ruuat ja ruuanlaittotaidot olla kuitenkin monesti paljon monipuolisemmat kuin muutama vuosikymmen sitten, ainakin meillä joita se kiinnostaa. Itse olin kahdeksankytluvun lapsi ja äitini 65vee kyselee minulta ruoka- ja leivontaohjeita. Sama juttu anopin kanssa, vaikka ruoanlaittotaitoisia ovatkin, niin aika lailla sitä ja samaa tekevät.
Omassa lapsuudessani syötiin noin joka päivä perunaa ja sen kanssa lihaa. Tai keittoa. Vihanneksista ei ole muistikuvia. Paitsi keitetyt porkkanat ja punajuuret. Taisi olla ruoanlaitto silloin välttämätön pakko, ei niinkään harrastus.
Onhan meillä myös käytössämme nyt moninkertaisesti ruoka-aineita aikaisempaan verrattuna. Toisaalta, jos ei kiinnosta tai osaa, kaupasta saa valmiina ja halutessaan voi tukea kotimaista työtä. Harva vissiin nälkään kuollut, että ei huolestuta.
Olin itse lapsi 70-luvulla ja meillä syötiin perunoita ja ruskeaa kastiketta, grahamjauhopuuroa (= kiehuvaan veteen vispilöitiin grahamjauhoja ja lisättiin suolaa), näkkileipämaitoa, makaronivelliä ja hernekeittoa. Tuoreet kasvikset korvasi puolukkasurvos. Isä ei ruokaa laittanut eikä äitikään jaksanut vääntää ruokia päivätyön ja kodinhoidon lisäksi. Ihan turha on moittia nykyvanhempia, ei ne aikaisemmatkaan sukupolvet yhtään paremmin asiaa hoitaneet.
Vierailija kirjoitti:
Tappaiskeitto.
Läskisoosi.
Paistetut silakat.
Mykyrokka.
Voi tappaiskeitto! Mitkä muistot siitä tuleekaan mieleen. Kun hirvi oli saatu porukalla kaadettua, kutsuttiin kaikki maitaan hirviporukalle lainanneet perheet syömään tappaiskeittoa. Ja mikä meno sen jälkeen! Me lapset saimme juosta pitkin pihaa hiki päässä ja aikuiset joivat sisällä sahtia, itse tehtyä sekin. Kaikilla oli hauskaa, mahat pullottivat ja taisi löytyä rakkauttakin, ainakin yritystä oli!
Vierailija kirjoitti:
"Nykyäidit"??
Meillä nykyisä tekee ylipäätään kaikki ruuat. Myös ne silakkapihvit ja porkkanakeitot. Myös oma isäni teki, kun olin pieni, 70-luvulla.
No sitten onkin jotenkin ymmärrettävää, ettet osaa keittiöhommia, kun et ole koskaan saanut kotoa mallia. Mutta hienoa, että isä sentään viitsii vaivautua, ettei pelkillä eineksillä tarvitse elää .
Vierailija kirjoitti:
Palstamammat syöttävät lapsilleen eineksiä, joten kaikki ruoat. Kalapuikkojen ja nugettien laittamista uuniin ei lasketa ruoanlaitoksi.
Itse teen melkein joka päivä ruokaa (esim. juhelihakastiketta, keittoja jne) mutta joskus ei vain töiden jälkeen jaksa. Yleensä kerran tai pari viikossa lykkään kalapuikkoja, nugetteja jne. uuniin. Helppoa ja hyvää.
Myös useasti esim. kalapuikkojen kanssa on sitten keitettyjä perunoita ja salaattia. Ei niin epäterveellistä ja perunat jaksaa keittää. Salaattikin yleensä edelliseltä päivältä jäänyt yli (teen aina ison kulhon)
Ihan lopuksi näin vinkkinä: Älä yleistä
Silakkarullia (suutarin lohta) teen aika usein.
Lammaspataa, joskus, kun naapurilta saan lammasta.
Munajuustoa ainakin jouluksi ja pääsiäiseksi.
Samoin juoksutinjuustoa.
Jos saan ternimaitoa jostain, niin paistan sen ja syömme sitä sokerin ja kanelin kera.
Köyhänmiehen ternimaitoa teen joskus maitojauheesta ja kananmunista.
Veripalttu on pakko tehdä itse, sillä en ole löytänyt sitä kaupasta (toisin kuin lapsuudessani). Sitä syödään kanamunakastikkeen ja/tai puolukkasurvoksen kanssa.
Teen välillä klimppisoppaa (suolaisilla mykyillä). Siis hienostelen saksalaisittain.
Aika usein myös paistan muikkuja.
Kalakukkoakin välillä paistan.
Helppo "kalakukko" esim. Römerstopfissa: muikkuja ja siansiivuja hapankorpuilla vuoratussa vuoassa. Menettelee :)
Vierailija kirjoitti:
Silakkapihvejä tai yleensäkkään silakoita
Muikkuja
Maksapihvejä
Kananmunakastiketta
Tillilihaa ( en tee tätä minäkään, kiitos ala-asteen).Mikään ei ole niin herkkua kuin paistetut muikut, perunat ja munakastike 😋 mutta tätä aina hämmästellään ja ostetaan pastapussi, lisäineköntti nyhtöpöhtöö ja universumin laidalta raahattua mantelisoijamaitoa.
Olen 15v ja kyllä äitini tekee aina välillä silakkapihvejä, muikkuja, maksapihvejä tai kananmunakastiketta.
Tykkään kaikista mainituista paitsi kananmunakastikkeesta.
Stefan tilaa meidän perheelle ganjista ihanat ruuat joka ilta.Nautitaan yhdessäolosta jolle jää näin enemmän aikaa.Joskus väännän ihanat smoothiet orgaanisista suomalaisista marjoista .aaah
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarakuppeja. Siis se, missä lauantaimakkaraa tms. paistetaan pannulla vain toiselta puolen niin että se kupertuu, ja täytetään kuppi jollain muhennoksella.
Mä olen kokeillut ainakin miljooni kertaa, eri makkaroista. Mutta lauantaita on muutettu, eipä enää kuperru. Se on vaan sellaista hyhmää, mössöä. Olen laittanut mielipiteitäni ruokatehtaille.
Meillä oli usein perunamuussia, makkarakuppeja ja kupeissa herneitä. Plus kiinankaalta ja ananasta. Herkkuruokaa!
Nyt makkaratehtaa markkinarakoa haistelemaan! Kuppimakkaralle olisi kysyntää. Tai jos jo teette sitä niin mainostakaa paremmin. Retroruokahan on in.
Olisiko vika siinä, että nykyään makkarat tehdään muovikuoreen, kun ennen tehtiin luonnonsuoleen? Muovi pitää poistaa ennen paistoa, jolloin siivu ei muotoudu kunnolla kupiksi.
Ei sitä punaista kuorta kasarillakaan paistettu lauantaisiivujen mukana.
Ruuanlaitto on sekä pikku pakko (useimmille),
että harrastus tai ainakin mielekästä pakkopullaa.
Eivät kaikkien äidit tai isät siinä kunnostautuneet ennenkään.
Luojan kiitos, että on valmisruokia ja pakasteita, grillejä ja ravintoloita.
Yh äiti ei kokkaa pennuilleen tuoreita salaatteja, tuoretta kalaa ,kotimaisia marjoja.Käristää ranskiksia ja lihattomia pullia. Sit baariin ryyppäämään elarit Micken kans.ÖÖÖÖÖRRGH
Vierailija kirjoitti:
Munuaispata, keitettyä kieltä, maksakastiketta. Munuaispata oli ihan mun herkkua lapsena!
Minä teen kerran-pari vuodessa kieltä! Lapsetkin tykkää. Se menee kyllä leivänpäällisinä.
Porklanakeittoakin teen, tosin intialaisittain maustettuna. Lapset tykkää.
Maksapihvejä myös harvakseltaan, sipulirenkailla ja kaurakermakastikkeessa.
Nyt ollaan siirtymässä yhä vähälihaisempaan ruokaan, mutta käytän kaikenlaisia erikoisempia osia kun käytän.
Madekeittto on myös jokavuotinen tammikuun ruoka. Tietysti mädin kera.
Nokkoskeittoa olen tehnyt, viime lauantaina mies teki nokkosgnoccheja.
Läskisoossit ja veriruuat kyllä on out. Samoin perusmakkaroita ei juuri koskaan, leikkeleitä tosi harvoin.
En ole ikinä tehnyt siskonmakkarakeittoa enkä makaroonilaatikkoa. Sen sijaan on erilaisia pastoja ja monenlaista aasialaista kasvisruokaa viikoittain.
Meillä syötiin sianpotkaa ja munuaisia. Niistä munuaisista lähti kauhea haju kun niitä lioteltiin ensin, että saatiin se virtsa-aine huuhtoutumaan pois. Yh hyh, en ole näitä ruokia kaivannut. Enkä myöskään lipeäkalaa, joka haisi jouluisin.
Vierailija kirjoitti:
Sisäelin- ja veriruokia en tee. En edes tiedä, mistä esim. maksaa saisi.
Porkkanakeittoa meillä on usein.
Ohis, maksaa saa tavallisista ruokakaupoista. Ei ehkä niistä ihan pienimmistä, mut muista kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksalaatikon taitaa harvempi enää tehdä itse. Jos sitä syödään niin einestä ostetaan. Onkohan hernekeiton kanssa sama.
Mun mies tekee hernekeittoa! ja se on todella hyvää. Paljon parempaa kuin purkkikama, vaikka sekin minusta menee ihan ok.
Tekee sellaista duunia, että käyvät maailmalla starttaamassa koneita. Kuulemma hernekeittoa tehdään aina, jos ei muuta niin riisinkeittimissä. En tiedä miten se tapahtuu. mutta kuulemma näin.
Hernekeitto on helppo, mutta aikaavievä ruoka.
Illalla kuivatut herneet veteen likoamaan kattilaan, seuraavana päivänä vaan kattila liedelle, sekoittelee välillä ettei pala pohjaan ja lopuvaiheessa esim kypsää kinkkusuikaletta, ruskistettua jauhelihaa tai muuta lihaa kattilaan mukaan muhimaan, sipulia toiset laittaa toiset ei (kasvisversioon lihan sijasta esim porkkanaa ja sipulia pilkottuna) ja lopuksi suolaa. (Ellei jo aiemmin laittanut kasvis- tai lihaliemikuutiota mukaan.)
Nam, talkkunaa ja mustikoita! Nyt saa Talkmuru-nimisiä muroja, nekin ovat hyviä!