Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataan ruokia, joita nykyäidit eivät tee enää lapsilleen.

Vierailija
15.01.2018 |

- perunavelli
- porkkanakeitto
- riisivelli

Kommentit (717)

Vierailija
121/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernekeittoa, silakkalaatikkoa, kaalilaatikkoa, uunipuuroa.

Meillä nuo ovat ihan perusruokia, joita tehdään säännöllisesti.

Vierailija
122/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuonna -70 syntynyt. Tästä ketjusta huomaan kuinka vanha olenkin jo. Suuri osa mainituista ruoista on meillä ihan tavallisesti tehtyjä kotiruokia. Teen siis ilmeisesti vanhanaikaista ruokaa. Millaista ruokaa nykyisin syödään jos läskisoossit ja makaronivellit ovat menneisyyttä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä tehdään maksaruokia. Ihan S-marketista löytyy naudanmaksaa, viipaloituna ja jauhettuna ostan. Viipaleet pyöritellään vehnäjauhossa ja paistetaan runsaassa voissa ihanan rapeapintaiseksi. Mausteeksi suolaa ja pippuria. Siihen kaveriksi keitettyä perunaa, puolukkasose ja maustekurkkua. Nam!

Maksakastikkeeseen jauhettu maksa ruskistetaan, sipulia joukkoon ja vehnäjauhoja pyöritellään sekaan. Nesteeksi vähän vettä ja kermaa. Suola ja pippuri. Tähän sopii lisukkeeksi nuo samat kuin edellä. Todella hyvät ja helpot ruuat! Myös broilerin maksaa löytyy pakasteesta.

Vierailija
124/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeeko joku Janssonin kiusausta? Kanaviillokkia? Kaalikeittoa? Mannapuuroa ja mehukeittoa?

Noita tehtiin mun lapsuudessa.

:

Itse tehty kanaviillokki on ihan huippuhyvää! :) Vaatii toki aikaa keitellä kana.. mutta kun keittää vaikka kaksi isossa kattilassa kerralla, saa samalla valmiit ainekset pakkaseen seuraavaa kertaa varten!

Vierailija
125/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka perheessä on varmasti ollut kautta aikojen omat mieltymyksensä. Omat isovanhempani eivät valmistaneet tai syöneet sisäelinruokia tai verestä valmistettuja ruokia sitten sotavuosien ja pula-ajan. 1800-luvun loppupuolella syntynyt isoisoisäni oli vannoutunut kasvissyöjä ja uskoi spiritismiin ym. rajatietojuttuihin.

Vierailija
126/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäressu,kananmunakastike potuilla,kalakukko,perunavelli,makaronivelli

Vierailija
127/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että herne-tai edes lihakeittoa tehdään kovin usein lapsiperheissä, koska niitten tekeminen vaatii niin paljon aikaa.

Myöskään maksalaatikkoa ei tehdä enää itse. 

Vierailija
128/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua mutta entäs nykyisät, mitäs ruokia isät sitten tekevät/eivät tee lapsilleen

joo, oli ihan pakko.

Vierailija
129/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rössypottua.

Vierailija
130/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että herne-tai edes lihakeittoa tehdään kovin usein lapsiperheissä, koska niitten tekeminen vaatii niin paljon aikaa.

Mutta taas esim.haudutuskattilassa hernekeitto tulee lähes itsestään, on helppo ja halpa.

Vierailija
131/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyäidit"??

Meillä nykyisä tekee ylipäätään kaikki ruuat. Myös ne silakkapihvit ja porkkanakeitot. Myös oma isäni teki, kun olin pieni, 70-luvulla.

Vierailija
132/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronivelliä en ole lapsuuteni jälkeen syönyt, vaikka se oli ihan herkkua.

Verilättyjä en aio ikinä tehdä.

Vierailija
133/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne tunnu tekevän mitään ruokia. Kaikki on liian vaivalloista ja vie aikaa jopa puoli tuntia päivässä. Ei sitä ehdi kun on tärkeämpää tekemistä älypuhelimen tutkimisessa.

Ja tämän sinä tiedät siksi, koska et itse tee ruokaa, vai?

En ole tuo edellinen, mutta kyllä sen näkee kaupoissa, kuinka kassalla yleisesti pakataan kymmeniä pilttipurkkeja kassiin. Eli ei mikään "hätävara", eivätkä kaikki varmaankaan ole "kanarialle lähdössä" kotimaiset ruuat mukana.

Laiskaksi on mennyt joidenkin nykyvanhemmuus. Esikoinen viedään päiväkotiin ja kuopus vääntää ruokaa säilykepurkista. Näiltä pitäisi ottaa ylimääräiset tuet pois, hoidattaa omat kakaransa kotona ihan itse ja lopettaa työtä aktiivisesti hakevien haukkuminen ja "aktivointi".

Ja näkeehän jo katukuvassa, puistoissa ym. kuinka lauletaan siihen luuriin ja mukula huitelee ties missä. Oman taloyhtiön nuori isi on niiin tympääntyneen näköinen kahden pienen tyttärensä kanssa hiekkalaatikolla, että ihan jopa säälittää. Purkista syövät näköjään nämäkin. Ainakin lasinkeräyspisteessä kilisee.

Ja ihan totta tämä on, olen omin silmin nähnyt. Naapurissakin (edellinen asuinpaikka, kerrostalo) useita tapauksia. Monilla oli vielä  se "maitokahvinvärinen" siellä jonon jatkona. Rööki suupielessä, kissanhiekkasäkit ja ruuat (kun meidän kisu on niiiin nirso, että syö vain sitä kalleinta) ja koiran nappulat, valtavat vaippapussit (tietenkin sitä hintavinta merkkiä). Aikamoiset menoerät yhteiskunnalle.

On tiski- ja pyykkikoneet, autokin perseen alla ja rahaa voi repiä seinästä, mutta ruokaa ei itse viitsitä tehdä. Tokko edes osataan.

Vierailija
134/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsille ei tarjota enään aamiaisella: Muumuassa... leipää, kananmunia, muroja, jugurtia ja tuoremehua

Mitä lapsille ei tarjota enään lunaalla ja päivällisellä: Muumuassa... punaista lihaa, eineksiä (kuten makkaraa, nakkeja ja maksalaatikkoa), perunaa ja maitoa.

Mitä lapsille ei tarjota enään välipalalsi: Muumuassa... hedelmiä, jugurttia ja tuoremehua.

Mitä lapsille ei tarjota enään iltapalaksi: Muumuassa... voissa paistettuja ruisleivän paloja, vastapaistettuja vehnäsämpylöitä tai ei jopa tarjota koko iltapalaa ollenkaan.

Vierailija
135/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei enää "enään"!!!!! :(

Vierailija
136/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista yleistystä taas täällä. Kyllä meillä minä tai mies tehdään näitä ns. perinteisiä ruokia mm. silakkapihvejä, kaalilaatikkoa, hernekeittoa ja karjalanpaistia.  Välillä taas tofusta thaimaalaista tai kasvisbolognesea härkiksestä. Tai sitten kalapuikkoja ja ranskalaisia, kun ei aina viitsi kokata.

Jos sä joskus näet naapurin kalapuikkopaketit käsissä s-marketissa, niin ei se sitä tarkoita, että niillä aina syödään eineksiä.

Vierailija
137/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista jos on syntynyt mielikuva ettei äidit tee kotiruokaa, samaan aikaan kun terveellinen elämäntapa on "in"

Meillä ei syödä eineksiä, paitsi jos olen sairaana. Enkä ole sairaana usein :D 

Ruskeakastike pari kolme kertaa kuukaudessa,  muita arkiruokia ovat; palermonpasta, jauhelihakastike kanaa kermakastikkeessa, broileri ja lohi risotto, broileri ja lohi keitto, naudanliha suikale kastike(ruskeakastike), 

Keitoissa ja muissa käytän vain tuoreita kasviksia, toisin kun minun lapsuudessa kotona käytettiin pakaste vihanneksia. 

Vierailija
138/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nykyäidit"??

Meillä nykyisä tekee ylipäätään kaikki ruuat. Myös ne silakkapihvit ja porkkanakeitot. Myös oma isäni teki, kun olin pieni, 70-luvulla.

Samaa tässä mietin.

Isäni, joka syntyi jo sentään 1920-luvulla, oli aktiivinen ruuanlaittaja jo lapsuudessani 60-luvulla. Hän meillä keitti syltyt ja sisäelimet, hernekeitot, teki tirripaistit ja risotot.

- Tämä "risotto" onkin ihan oma juttunsa. Sillä nimellä sitä meillä kutsuttiin, vaikka se paistettiin uunissa ja tehtiin ohrasta, sipulista, porkkanoista, lantusta ja siankyljestä. -

Hän myös opetti minua tekemään piirakoita. Opetti, että riisipuuron sijasta voi täytteenä käyttää ohraa, porkkanoita, puolukoita, manna-, tattari- tai hersryynipuuroa. Kakkaroihin perunaa tai naurista.

Äitinikin teki ruokaa. Kanaviillokin ohje oli tällainen: katsotaan munimaton kana. Otetaan jaloista kiinni ja katkaistaan sen kaula vesurilla. Kynitään, suolistetaan jne. - Tähän en itse pystyisi, vaikka lapsena se oli kovin arkipäiväinen tapahtuma. -

Meillä siis valmistettiin kaikkia näitä ruokia, joita täällä on lueteltu. Aikaa myöden lista on monipuolistunut, kun kauppojen valikoimat ovat karttuneet. Vihannesten ja kasvisten käyttö on lisääntynyt, mutta yhä edelleen oma perheeni ja lapseni - myös pojat - näitä perusruokia valmistavat ja syövät. - Jotain leipäressua ei vain voi tehdä enää ihan ex tempore, sillä kuivia leivänkannikoita jää harmittavan vähän! Sitä on siis suunniteltava etukäteen. -

Siitä olen onnellinen, että minut on kasvatettu hyvin ennakkoluulottomaksi, eikä ole mitään ruokarajotteita: ei ole mitään, mitä en voisi edes kokeilla, ja yleensä kaikki hyvin valmistettu maistuu. Samoin muu perheeni "syö vaikka rautanauloja", jos ne on hyvin maustettu.

Jotenkin ärsyttää nämä yökkääjät, jotka ovat täällä AV:lla aina hyvin edustettuina.

Vaikka on itsellänikin kokemuksia laitoskeittiöiden kumiperunoista, mauttomista kesäkeitoista ja haaleista vitapuuroista, niin en silti väitä näitä ruokia pahoiksi - vaan teen ne itse paremmin.

Vierailija
139/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto ei ole suuritöinen ruoka. Huuhdo kuivatut herneet (500 g), lisää 2 litraa vettä ja liota herneitä isossa kattilassa yön yli/10 tuntia. Seuraavana päivänä/tuntien kuluttua kaada liotusvesi pois ja korvaa se uudella 2 litran vesiannoksella. Keitä 2 tuntia välillä sekoittaen. Mausta meiramilla ja suolalla. Itse laitan tuohon keittoannokseen vielä kaksi kanafondia. Jotkut lisäävät keittoon paistettua jauhelihaa, palvikinkkua tms. Keiton voi keittää itselle järkevimpään aikaan. Varmaan joskus tulee oltua kotona yhtäjaksoisesti kaksi tuntia.

Perinteisen lihakeiton valmistamiseen (ja luiden keittelemiseen)  en ole koskaan tuntenut suurta kutsumusta.

Porkkanakeitto, joka ei ole porkkanasosekeitto, valmistetaan ehkä samalla tavalla kuin pinaattikeitto eli pinaatti korvataan raastetulla porkkanalla. (Keittoon voi lisätä sulatejuustoa.) Oikea resepti löytyy varmaan jostakin.

Pakasteena, paksuna makkarana myytävä jauhemaksa on hyvä tuote. Sitä sai täkäläisistä (Jkl) Citymarketeista vielä pari vuotta sitten. Enää en ole tuotetta löytänyt.

Vierailija
140/717 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeeko joku Janssonin kiusausta? Kanaviillokkia? Kaalikeittoa? Mannapuuroa ja mehukeittoa?

Noita tehtiin mun lapsuudessa.

Teen kaikkia noita. :D Kuten myöskin kaalilaatikkoa, silakkapihvejä, perunoita ja jauhelihakastiketta, stroganofia, vispipuuroa, suklaapuuroa jne.  Maksalaatikon ostan kyllä kaupasta valmiina, jos sitä sattuu mieli tekemään.  

Tykkään myös maksapihveistä ja -kastikkeesta, mutten ole jaksanut opetella niiden tekoa (käsittääkseni maksa sitkistyy jos kypsentää liikaa). Makaronivelliäkin voisi joskus koittaa :)